Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1540
Lekte meg litt i en av Medietimene idag, tok ett bilde av ei flaske med vann, lekte meg litt med blenderen på kameraet. Er ingen proff fotograf, er vel egentlig ikke mye tess i det heletatt, men etter litt photoshoping syntes jeg bilde ble litt kult. La på ett blåskjer i bildet. Skal prøve å ta bilde pånytt imorgen, men da skal jeg få litt bedre fokus på bildet. Kan laste opp orginal om noen er interessert i å se den.

Her er ihvertfall resultatet. (Trenger konstruktiv kritikk, har en oppgave hvor jeg skal ta bilder av flasker (ulike flasker, ulikt innhold o.l))


Bilde
Det at det er overeksponert på en del punkter ødelegger noe synes jeg. Prøve å få med mer av innholdet i flaska kanskje? Hva er de sorte prikkene rundt?
Er ett bilde tatt i all hast, drev bare å så på ting for å teste ut diverse innstillinger på kameraet. De sorte flekkene kan være noe fra skolepulten som bildet er tatt på, vi var ikke i stuidoet idag, så en skolepult og dårlige lysforhold var det jeg hadde.

Imorgen skal vi i studio, og jeg skal som sagt forsøke å ta ett nytt bilde av flaska, god ide å få med mer av innholdet. Skal jeg prøve, kan laste opp ett nytt forslag imorgen.

her er orginalen forresten
Orginale flaska
Sist endret av Berre; 17. januar 2007 kl. 22:18.
Fra en som overhode ikke har peiling på PS eller bilder:
Jeg synes bildet var veldig uklart og nesten litt "stressende" å se på. For meg ser det også ut som at de svarte flekkene er skit på linsa eller noe sånn :S Jeg hadde prøvd å tatt et lignende bilde fra sida av flaska men bare prøve å få det litt klarere også. Effektene var litt kule forresten.
Takk for tips, du ser akkuratt det samme som meg på bildet. Skal prøve meg pånytt imorgen, så er greit med råd om hva jeg kan gjøre bedre. Har mye bedre tid imorgen og.
Bildet har blitt litt hardt komprimert tror jeg, men det er nå en annen sak...

Det er alt for lite fokus i bildet. Prøv med litt mindre blenner. Det bør alltid være noe å fokusere på.

bildet er overeksponert på flere steder. Som hovedregel, så skal ikke bilder 100% hvitt noe sted, det bør alltid være noe tegning.

Jeg synes også du har lagt på for mye kontraster og kansje også litt for mye blått..

I morra bør du også legge flaska å ett svart eller hvitt underlag eller liknende.


- Lykke til!


Edit:
Tips:
Hvis du skal ta bilde av en flaske eller kopp eller liknende med en gjennomsiktig væske i, så bør du bruke blits lamper, og holde opp en hvit papirlapp bak. Uten papirlappen bak kan væsken fort se grå og kjedelig ut.
Dette har i hvert fall jeg erfart.

En gang da jeg skulle ta bilde av en rekke flasker til ett reklameprosjekt, så hadde vi en blå A3 papp, med ett hvitt A4 ark midt på som vi holdt nesten helt intill, bak flaska.
Dette ga vannet i flaska et fint skinn, og naturlig blåsjær i kantene på grunn av den blå pappen. Den svake blåfargen jeg da allerede hadde kunne jeg enkelt justere opp etterpå, og det så fortsatt naturlig ut.
Jeg brukte også en softboks som sto i 45 grader ovenfra og fra siden, samt en sånn derre paraply.
Sist endret av dobbeltve; 17. januar 2007 kl. 22:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I slike bilder *kan* overeksponering bli veldig fint, om du greier å bruke det rett.
Takk igjen, nå har jeg mye å gå på imorgen

Ikke for å forklare meg eller unnskylde bildet mitt, men jeg syntes orginalen var noe kjedelig så jeg bare prøvde meg litt i photoshop for å få det litt mer spennende.

Som sangen sier, du skal få en dag i morgo, og jeg skal bruke den ;P
Bildet bærer sterk preg av "litt photoshopping". Det gjør det i dette tilfellet ikke bedre.
Sitat av Golder
Bildet bærer sterk preg av "litt photoshopping". Det gjør det i dette tilfellet ikke bedre.
Vis hele sitatet...
Vel, etter div kommentarer har jeg sett litt ekstra
på bildet, og det jeg kom frem til var at det eneste kule er den skinnende effekten jeg fikk da jeg la på blåfarge. DVS bilde i seg selv er ikke noe å snakke om, men som jeg har nevnt skal jeg ha ett prosjekt om flasker, og jeg skal prøve å ta kule bilder som skal være orginale og ikke helt photoshoppa.

Så steng tråden, jeg skal gjøre ett comeback som blir bedre
I mine øyne er dette et verdiløst bilde uten verken kunstnerisk eller estetisk verdi.

Det som ødelegger mest, er den ekstremt dårlige fokuseringen. Det er altfor blurry. Dessuten kan jeg ikke skryte på meg at jeg synes motivet er så spesielt bra, heller. Det du bør gjøre, er å skaffe en bakgrunn med kun én farge. Deretter burde du skaffe deg en optimal lyskilde - denne bør ikke skape så mye gjenskinn i selve flaska. Bruk macro-fokus, ingen blits og lang lukkertid, og plassér kameraet på en stødig plass slik at det ikke forstyrrer fokusen.

Ta mange bilder helt til du er fornøyd, og velg dermed ut det beste bildet. Dessuten kan du prøve å redigere bildet minimalt, ikke gjør så ekstremt mye med levels og layer-effekter, da blir det bare uproff redigering med et altfor tydelig Photoshop-preg. Du kan godt leke litt med kontraster og i mindre grad prøve litt med nivåer.

Ønsker deg lykke til ved neste forsøk.
Hang in there, du blir flinkere etter hvert.
synes bildet av den blå flasken var veldig fint jeg. Fint når de blå kontrastene kommer opp mot hverandre!
▼ ... over en uke senere ... ▼
likte veldig godt blåfargene!
kult bilder de der!
Hvis du tar et nytt og gjennomført bilde, er denne ideen god! Hvilket kamera bruker du?
Veldig fint syns jeg. Det med kontrastene.

Men som nevnt tidligere, hvilket kamera bruker/brukte du?