Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3089
Ja, jeg plasserte faktisk denne tråden her. Tåfis er et samfunnsproblem som jeg bidrar ganske kraftig med. Here is my story:

For et halvt år siden kjøpte jeg meg ett par vanlige utesko. Disse skoene har jeg brukt mye opp igjennom årene og jeg er fornøyd med de. Plutselig lukter det råttent av skoene og fenomenet "tåfisus utrolius kraftus" oppstår. Hva skal jeg gjøre? Har vasket skoene, men tåfisen kom tilbake. Har luftet skoene, men faenskapet returnerte. Har dere noen tips til meg? Har forresten prøvd de fleste kjærringtips som vaniljesukker og annet piss i skoene.
Prøvd å la de ligge over natten i zalo eller annet fettløsende middel som ikke er for sterkt? Kan tenke meg at det har trekt helt inn i stoffet, og dermed krever mer innsats for å fjerne det.
Kjent problem, hehe Et fint triks jeg fikk høre av onkelen min var at jeg skulle legge de i fryseren(?)! Da tenkte jeg virkelig "ja, ikke sant ^^". Men det funka faktisk! Husker dog ikke hvor lenge..
Trådstarter
..zalo eller annet fettløsende middel...
Vis hele sitatet...
Funker det da? Har du prøvd det selv?
Tåfis kan løses på en måte, brenn skoene dine og kjøp deg geox. Slik løste jeg mitt problem.

Ikke at jeg brant skoene da
Sitat av aisLos
Funker det da? Har du prøvd det selv?
Vis hele sitatet...
Har ikke prøvd det, men zalo er vanvittig bra når det gjelder oppløsing av fett, samt andre greier som må jobbes med for å fjernes. Kan ikke garantere at skoen din forholder seg 'normal', men worth a shot maybe?
Det finnes ting du kan putte i skoen som skal fjerne lukta. Mulig det selges på apoteket?
legg de i clorin vann i en 15-30 min. så skyller du de godt og hiver de i vaskemaskinen sammens med noen handduker. Dette tar rotta på bakteriene som utvikler den lukta.

fikk samme problemt selv i goretex joggestkoene mine etter en langtur med varme våte sko på et døgn.. hjalp for meg.
etterpå anbefaler jeg å slenge litt talkum i skoene før du tar de på deg.
forebygger lukta ved at svetten ikke får satt seg.
Sist endret av Psych|Com; 27. mai 2006 kl. 03:16.
Trådstarter
Commie, tror det er noe ala exit. Skal prøve med en god dasj exit i morgen uten at jeg tror at det vil fjerne "godlukta" langt inni tekstilet.
exit dekker bare over lukta. den fjerner ikke bakterie floraen som produserere for full maskin nede i skoen. derfor vil den ikke hjelpe over lengre tid
Trådstarter
Bingo psy.. du vant akkurat 3 poser kaffe.
dypp dem i blåsyre... men da er det kanskje ikke så mye igjen av verken sko eller tåfis
SØK?
http://www.freakforum.nu/forum/showt...light=lukt+sko

(Husket tråden jeg linket til, fordi jeg menten den var høyst ubrukelig og unyttig. Tåfis lukt oppstår uansett)
Jeg kan anbefale talkum, som forebyggende middel, som Psych sa, men i tillegg finnes det egne midler som funker veldig bra, husker jeg spilte en del basket og var plaget av klamme og svette føtter. Fikk tak i et middel i pulverform, liknet litt på talkum. Men i tilegg til talkumets egenskaper inneholdt det luktdempende og bakteriedrepende midler. Veldig bra, husker ikke navnet, men det er å få i flere sports- og friluftsforretninger.
Jeg hadde et slags pulver før med en veldig høy PH, noe sitrongreier. Hadde samme "konsistens" eller hva jeg skal kalle det, som talkum.
Sitat av ShAnGlaPanG
dypp dem i blåsyre... men da er det kanskje ikke så mye igjen av verken sko eller tåfis
Vis hele sitatet...
Blåsyer, eller "hydrogen cyanid" som det også kallast, er ikkje ei spesielt sterk syre, men eit svært giftig stoff. Noko som skulle tilseie at det er meir igjen avskoa enn det er liv i deg etter at du har prøvd dette.

Det stemmer forøverig at bakterier ofte ikkje liker for sure forhold, så du kan jo prøve med sitronsye og så ta rekka gradvis oppover til dei serke syrene ( saltsye salpetersyre osv). Eventuelt kan du jo prøve med Basiske stoff, det skulle jo løyse opp dei fettstoffa som er der i tillegg til å kneke nokon bakterier. Kalk og kaustisk soda (ca. plumbo) er her nokon stalltips.

Sitat av Dark
Jeg hadde et slags pulver før med en veldig høy PH, noe sitrongreier. Hadde samme "konsistens" eller hva jeg skal kalle det, som talkum.
Vis hele sitatet...
var det noko med høg pH, dvs noko basisk, kan det ikkje ha vore meir sitronreier enn sitron lukt, sidan sitronsyre er, som namnet seier, surt.
Sist endret av GulliveR; 27. mai 2006 kl. 12:21.
jeg bruker ikke ren talkum men noe oriflame greier dama til farn min kjøper inn
Er det ikke enklere å bare vaske føttene oftere?
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Klorin er vel kanskje ikke å anbefale, siden det kan bleke skoene (om de har mørke farger).
du kan jo vaske bena i formalin... det dreper svettekjertlene.
1: Sett ovnen på 225 grader
2: steik bakteriene i 10 minutter.
3: Hvis skene ikke er ødelagt, Vask de.
- Lukt borte
du kan få kjøpt noen kule-dingser på skobutikker som fjerner alt av lukt.
Du må drepe bakteriene. Klor funker bra. Du må huske å skylle godt etterpå, ellers vil du også drepe fargen på skoene
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av etse
1: Sett ovnen på 225 grader
2: steik bakteriene i 10 minutter.
3: Hvis skene ikke er ødelagt, Vask de.
- Lukt borte
Vis hele sitatet...
Tipper også såla er passe smelta da jeg..
Jeg vil anbefale å legge skoene i et kar som inneholder vann og en dasj ovnsrens over natten. Etterpå vasker du skoene en gang i en vaskemaskin, og skoene kan brukes igjen.

Et annet alternativ vil være å gå til innkjøp av nye sko.
Pffft.. EXIT løser alt.. løp og kjøp ^^,
Sitat av Grimdoc
Tipper også såla er passe smelta da jeg..
Vis hele sitatet...
Er man smart, så tar man ut den.

Hele prosjektet om å ta en sko inn i ovnen, kommer til å bli en fiasko.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Tåfis er et godt tegt på at man må bytte sokker oftere. Frys dem ned så skal du nok se at det hjelper. Bytt sokker hver dag.
Du kan jo kanskje starte med å kaste de gamle skoene for så å kjøpe deg nye? Er det ordentlig lufting på skoene dine? Sko med lufting er alltids et sjakktrekk. Du kan kanskje kjøre skoene jevnlig i vaskemaskina?
Sitat av etse
1: Sett ovnen på 225 grader
2: steik bakteriene i 10 minutter.
3: Hvis skene ikke er ødelagt, Vask de.
- Lukt borte
Vis hele sitatet...
Kaste inn en Pizza mens man er i gang ?
Sitat av etse
1: Sett ovnen på 225 grader
2: steik bakteriene i 10 minutter.
3: Hvis skene ikke er ødelagt, Vask de.
- Lukt borte
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke bare lukta som kommer bort da
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av tuxeren
Er man smart, så tar man ut den.
Vis hele sitatet...
Er vel såla som tåfisen infiserer mest da men..