Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1874
jamen yolo da.
luni's Avatar
Jeg fant en mobil i helgen, som jeg gjerne vil gi tilbake til eieren. Problemet er at den er tom for strøm og har skrudd seg av. Noen mulighet for å likevel finne ut hvem som eier den?
du kan lade den opp, og sette inn sim-kortet ditt og håpe på at han har nummeret til noen venner elle familie lagret på selve telefonen.
Evnt. levere den til politiet?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Trådstarter
Tror du politiet gidder å oppspore eieren altså?
Har ikke lader til den typen.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Lever den til hittegodskontoret (Politiet), så tar de hånd om det.
Skrive et innlegg i den lokale avisen?

Sende inn som sånn funnet og mistet greie.
Lever den til en forhandler. De kan sikkert finne ut hvem som eier SIM-kortet, og sende telefonen dit. Du får sikkert ikke vite hvem om eier, men forhandleren kan vel sende den til eieren med et notat om ditt navn. Så kan vedkommende gjøre det han/hun vil.

Hvis du leverer den til Politiet har du ikke krav på en finnerlønn på en hvis prosent av gjenstandens (i dette tilfelle mobilens) verdi?
Ta ut sim-kortet og ring teleoperatøren. De vil ut i fra tallene som er trykt på kortet kunne videreformidle til telefonens rettmessige eier hvor vedkommende skal henvende seg for å få sin telefon tilbake.

Jeg har gjort dette med hell tidligere.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Trådstarter
Ok, takk for svar. Tror jeg leverer den til politiet en dag jeg har tid. Finnerlønn er det ikke så farlig med. Jeg burde strengt talt latt den ligge, men trodde den tilhørte en jeg kjente.

Sitat av froskenfredrik
Ta ut sim-kortet og ring teleoperatøren. De vil ut i fra tallene som er trykt på kortet kunne videreformidle til telefonens rettmessige eier hvor vedkommende skal henvende seg for å få sin telefon tilbake.

Jeg har gjort dette med hell tidligere.
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde det nå, og de skulle visst gi beskjed. Kanskje jeg får finnerlønn likevel? Fortjener det vel ikke, men
Sitat av fabianca
Ok, takk for svar. Tror jeg leverer den til politiet en dag jeg har tid. Finnerlønn er det ikke så farlig med. Jeg burde strengt talt latt den ligge, men trodde den tilhørte en jeg kjente.
Vis hele sitatet...
Da er det tyveri
jamen yolo da.
luni's Avatar
Trådstarter
Neinei, den lå på en benk jeg og noen venner hadde sittet på! Ikke tyveri! Jeg stjeler ikke av fremmede.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av LilleGull
Hvis du leverer den til Politiet har du ikke krav på en finnerlønn på en hvis prosent av gjenstandens (i dette tilfelle mobilens) verdi?
Vis hele sitatet...
Man har nok ikke det. En kamerat og jeg gjorde dette en gang (leverte til politistasjonen), og damen i skranken sa at vi ikke kunne regne med noe finnerlønn (dette hadde faktisk ikke falt meg inn i det hele tatt). Mener å ha hørt at det i Tyskland er 5%, ihvertfall fra lommebøker o.l.
Sitat av fabianca
Neinei, den lå på en benk jeg og noen venner hadde sittet på! Ikke tyveri! Jeg stjeler ikke av fremmede.
Vis hele sitatet...
Så du stjeler av kjente

Men du kan også henge opp en lapp nær der du fant den, og be eieren beskrive telefonen (da tenker jeg på riper og kjennetegn. Ikke om den har joystick eller ikke) og si hvilket sim kort som var inni.. osv, så du ikke gir den til feil person...
Alt du finner som ikke tilhører deg skal leveres til politiet. Hvis de finner eieren har du rett på 10% finnerlønn.

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=78125
På mitt gamle simkort står det mobilnummeret mitt. Kanskje det står mobilnummeret på simkortet til mobilen du fant, så kan du spore etter eieren av nummeret på nett.
Og hvis de ikke finner eieren så går det til statskassa.(Hvertfall pengesummer)
Sitat av Phexay^
Og hvis de ikke finner eieren så går det til statskassa.(Hvertfall pengesummer)
Vis hele sitatet...
De blir lagret hos Politiet en stund, og så blir de solgt. Ofte på hittegodsauksjoner.
Og pengene de får inn går til statskassa. Noe som er veldig fint.
For å få det slått helt fast, JO - du har krav på finnerlønn! Lever den til politiet, som jeg allerede har sagt, så ordner det seg greit - både for eier og finner.

Hittegodsloven
Sitat av Hittegodsloven
Finnarløn bør vanleg ikkje setjast til meir enn 20 prosent og ikkje over kr. 15 når verdet på godset er kr. 100 eller mindre, 15 prosent, men ikkje over kr. 50 på større verde til det kjem opp i kr. 500 og ikkje meir enn 10 prosent når verdet er over kr. 500.
Vis hele sitatet...

Link til lignende sak: Politiet ordner finnerlønn til ærlig finner

Case closed?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg har finnerlønn til gode. *ringer til politiet og klager*. Tror uansett at jenta som "mistet" telefonen hadde lyst på ny, så der gjorde vi henne en flott tjeneste
jamen yolo da.
luni's Avatar
Trådstarter
Eieren ringte meg nå. Hun hørtes whitetrash ut.
Lurer på hvordan Telenor fikk tak i henne så fort, men de har vel sine metoder.
Sitat av fabianca
Eieren ringte meg nå. Hun hørtes whitetrash ut.
Lurer på hvordan Telenor fikk tak i henne så fort, men de har vel sine metoder.
Vis hele sitatet...
Telenor har en effektiv kundesupport denne uka siden de har havna på bunn av en internasjonal undersøkelse når det gjelder kundesupport
jamen yolo da.
luni's Avatar
Trådstarter
Åh, hadde det bare vært Lånekassen..
Bare gi opp nå. Lykke til med å få finnerlønn.

Og forresten. Hvilken mobil var det?
og enda viktigere.

Var den operatørløst?