Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  101 5070
Som vi alle vet har det skjedd den største sivile katastrofen som er kjent i moderne tid nå denne uken, tusener på tusener ligger døde og mange land trenger sårt mye hjelp.

Et tiltak som jeg mener er på sin plass er og droppe fyrverkeriet i år, send pengene dit de trenger dem isteden. Dette er snakk om 2-3 timers glede for oss med blinkende lys, men ekstremt mye mere for de der nede.

Jeg vil ikke kjøpe fyrverkeri i år, sender pengene mine dit (5-600).
Hva med dere?
Hørte at onkelen og tanta mi skulle gjøre dette. Ikke dumt. Men vi kjøpte fyrverkeri før denne katastrofen fant sted, så... :/
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Opprinnelig postet av charzer
Hørte at onkelen og tanta mi skulle gjøre dette. Ikke dumt. Men vi kjøpte fyrverkeri før denne katastrofen fant sted, så... :/
Vis hele sitatet...
Hvordan hindrer det deg i å sende noen lapper?
har netcom youngtalk (betaler 200,- i måneden, ringer for hele beløpet). Jeg ringer aldri for alt, med det resultatet av at kortet mitt har blitt fullere og fullere. Ringtre derfor røde kors' støttetelfon flere ganger!

Oppfordrer alle til å gi!

Som EagleNest sier, de får mye mer utbytte av pengene enn vi får av fyrkerveriet. Og misforstå med rett; det er litt leit å feire som bare pokker når så mange mennekser sliter..

Så; kjøp gjerne fyrverkeri, men støtt også!
Avlyser fyrverkeriet, gir 155.000

Ordfører Rita Ottervik (Ap) avlyser det tillyste fyrverkeriet fra Kristiansten festning nyttårsaften. Avlysningen skjer i respekt for ofrene etter flomkatastrofen i Asia.


ref: http://www.adressa.no/nyheter/midtno...icle385160.ece

Dette kan nok være den største katastrofen vi har opplevd i fredstid, men vi må passe på at det ikke blir amerikanske tilstander. Etter 11/9 stoppa jo det meste opp i USA, noe som kan få enorme følger for oss hvis det skjer her. Vi må alltid ha muligheten til og reise oss etter ulykker, men med respekt for det som har skjedd.

Kjipt at det ikke blir noe stor fyrverkeri fra SVEA i trondheim i år, men slik er det bare...............
Jeg får en tusenlapp for å ikke kjøpe noe raketter likevel (mitt eget påfunn), og det frister å gi bort halve beløpet til en eller annen organisasjon. Man kan likevel stille spørsmål ved hvor mye som faktisk kommer fram.
Jeg leste om dette tiltaket i Aftenposten i dag.
Først, etter å kun ha lest oversriften, trodde jeg det
dreide seg om en utelukknede symbolsk handling.
De har det kjip der, da er det dårlig gjort av oss å ha det fett her.
Jeg syntes det var et dumt tiltak.

Så leste jeg litt lenger og fant ut at poenget var å gi de pengene man ellers ville ha brukt på fyrverkeri til f. eks. røde kors.
Hmmm... Det var jo slett ikke dumt.
Jeg var en tur i hovedstaden i går å kjøpte meg fyrverkeri for ca. 150 NOK. DSet er for seint å sende disse pengene til en hjelpeorganisasjon, men jeg har jo flere penger (selv om jeg venter på en saftig bot for en blemme jeg gjorde for 6 måneder siden).
Jeg tror jeg skal ofre noen spenn til en hjelpeorganisasjon og send en tanke til alle flodbølgeofrene når jeg fyrer opp rakettene mine på nyttårsaften. Håper flere gjør det samme.

Godt nytt år allle sammen!
Opprinnelig postet av zyrtec
Hvordan hindrer det deg i å sende noen lapper?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg er 17 år, får 200 kroner i ukelønn, og har gjeld på litt over 1000-lappen.

Opprinnelig postet av ezkild
har netcom youngtalk (betaler 200,- i måneden, ringer for hele beløpet). Jeg ringer aldri for alt, med det resultatet av at kortet mitt har blitt fullere og fullere. Ringtre derfor røde kors' støttetelfon flere ganger!
Vis hele sitatet...
Nå, DET kan jeg gjøre. Hvis flere tenker på det, er nummeret 820 43 000 (100 kroner).
Ringte selv to ganger.
Sist endret av charz0r; 29. desember 2004 kl. 16:05.
fra dagbladet.no

Mobilselskapet Teletopia har opprettet et felles givernummer alle kan ringe for å gi 100 kroner til ofrene for naturkatastrofen i Asia.

Du ringer 820 43 200. Da får telefonregningen din et tillegg på en hundrelapp og hjelpeorganisasjonene et lite bidrag til å hjelpe hundretusener av skadde og etterlatte.

Givernummeret kan ringes fra alle mobil- og fasttelefoner Norge, uavhengig av hvilken teleoperatør du har avtale med.

Organisasjonene som mottar bidrag på denne måten er

- Norges Røde Kors

- Kirkens Nødhjelp

- Flyktingerådet

- Redd Barna

- Leger uten grenser

- Plan Norge

- Care Norge

Hvis du ønsker å velge en bestemt organisasjon, venter du på menyen som kommer på slutten av lydbåndet.
Vis hele sitatet...
edit: jeg ringte rett til røde kors, 820 43 000
Ja, jeg vil ofre fyrverkeriet og mye annet.
Har vansker med å få andre ting til å bety noe nå.
Jeg ofrer rakketuttene med stor glede!

Skyter bort pengene uansett.. så da sender jeg en sms til 100 spenn istede!
Hørte mamma og pappa skulle kutte ned raketter i år. Vi sender kanskje bare litt opp, men lar vær pga katastrofen.
Jeg gir penger til redd barna hver mnd faktisk..

Har alt kjøpt fyrverkeri men tok meg råd til å sende nedover 500 ekstra kroner.
Hva med å hedre de ofrene der nede ved å sende opp raketter og sende dem noen penger? Det er på en måte det samme som at fotball spillerer spiller kampen, men har sorte sørgeband på armen.
I år skal jeg droppe fyrverkeri til gode for mye mer øl. Det var min originale plan før tsunamien kom, og den planen følger jeg ennå.
Vi dropper rakketter helt, og sendte 1000.- til røde kors i stedenfor. Gjør meg ingenting.
Jeg skal sende penger nedover, håper andre også gjør det samme. Men noe dropping av fyrverkeri blir det ikke snakk om.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
K, jeg må bare få sagt en ting... Men først: Jeg har planer om å sende avgårde ett par hundre kroner selv, men hvorfor skal vi "avlyse" nyttårsfeiringen? Jeg forstår at utrolig mange er berørt, og jeg har medfølelse for de pårørende som sitter igjen etter en slik katastrofe. MEN vi må også tenke på at det hver eneste dag dør utrolig mange mennesker pga sult, sykdom og drap over hele verden. Det er ingen tvil om at dette er noe av det mest tragiske som har skjedd på mange år, men det skjer stadig noe ellers også.

Så det jeg vil oppfordre folk til er å støtte hjelpearbeidet, men ikke glem å ta vare på familie og venner, og vis de hvor glad du er i dem, vær sammen med de og feire inngangen til det nye året sammen med de. Og send gjerne opp noen raketter, og spis godt, hvis du gir litt penger så gjør du mer enn mange andre likegyldige. Ha god selvfølelse, og en fin nyttårsaften.

Mange vil sikkert si at jeg er litt ufølsom, men det er begrenset hvor mye man får gjort også, synes fortsatt vi skal feire det nye året som kommer..
-totto
Har gitt bort 500kr og jeg gadd ikke å kjøpe fyverkeri i år får heller gi pengene til noen som trenger de mer enn meg.
litt offtopic, men utrolig latterlig at de har sånn ca. 10 stk kontonummere til forskjellige hjelpeorganisasjoner å gi penger til. det virker veldig lite og dårlig koordinert.
hadde holdt med ETT kontonr og at pengene ble administrert av noen som hadde erfaring med katastrofenødhjelp.
hvis jeg skulle støttet ofrene ville jeg f.eks. brukt Norges Røde Kors eller Leger Uten Grenser.

vi må i tillegg ikke glemme at staten norge gir 40 000 000 kr i støtte, og vi er ikke NØDT til å avlyse nyttårsfeiringen eller alle rakettene.
en symbolsk sum og at man sender en tanke er ihvertfall det jeg har tenkt til å bidra med.
nyttårsaften blir ikke skadelidende, men nå er det ikke jeg som kjøper rakettene heller. hadde det vært meg hadde jeg kanskje satt utgiftene litt i perspektiv og moderert meg litt.

totto peker på noe viktig, hvis du vil gjøre noen forskjell tror jeg det er viktig å huske på disse menneskene også når det ikke skjer grusomme katastrofer.
Sist endret av Loud; 29. desember 2004 kl. 16:50.
Grunnen til at folk kutter ut rakettene, er vel for vise ofrene respekt, ikke for at gud og hver mann sender millioner av penger ned. Men av den typen respekt man viser for at så mange mennesker har omkommet.
Du er min venn
niigu's Avatar
Sender ca 700,-
Kjøper for 300,-

Ikke noe problem å sende ned penger. Gjør det dere også. Har også allerede ringt og gitt 100,-
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Jeg betaler skatt, skattepenger går til ofre. Jeg støtter de indirekte. Fyll og uforsvarlig omgang med fyrverkeri på meg!

Gentlemen, start your flaming
Sender ca. 0,-
Kjøper øl og fyrverkeri for ca. 1000,-
Sender: 1000,-
Fyrverkeri: 0,-
Alkohol : 500,-

Jeg er ganske enig i det Loud sa. Det burde vert en hjelpeorganisasjon e.l. som fikk pengene, for så å dele dem utover etterpå.
Men det er jo ikke bare Norge som gjør det på denne måten. I Sverige er det fks. 15+ ulike kontonummer, og ellers på samme måte som i Norge.

Og vist jeg absolutt vil skyte opp noen raketter så får jeg heller "låne" hos noen kompiser.
Da kan jeg vel også nevne at jeg aldri har brukt penger på fyrverkeri heller. Men alkoholen skal betales og drikkes uansett.
Har ikke så mye penger, så resten av dem går til MEG. Betaler også skatt, så jeg støtter forslaget til afen.

Mange som sier de sender, men hvem HAR sendt?
haeeerregud AFEN!! !1"1 ditt onne mennskje!!

Familien kjøper like lite fyrverkeri som vi alltid har kjøpt, men sender penger også! Synes det er helt forferdelig det som har skjedd, og litt penger som uansett hadde gått til boller og brus klarer vi nok å skrape sammen.
Ga 200 kroner av mine hardt opptjente kroner. Blir billig fyll på nyttårsaften da, men det er verdt det.
Sender ca: 0,-
Fyrverkeri: 0,-
Alkohol: 1000,-

Jeg syntes ikke at vi skal droppe den fine feiringen av nyåret, de får sove i teltene i ambasaden et par uker til.
Hvordan i faen klarer du å drikke alkohol for 1000 kr?
Karlsen er ikke som oss andre...
Opprinnelig postet av ubert0ffel
Hvordan i faen klarer du å drikke alkohol for 1000 kr?
Vis hele sitatet...
Fordi han er en drit tøff man som ikke skal sende penger til folk som trenger det. Håper du får alkohol forgiftning Happy new year you filthy animal!
Er vel ikke så vanskelig å bruke 1000kr på alkohol, så sant man reiser på byen
Master debater
Dekilaz's Avatar
Noen som har synspunkter på dette, forresten?

Uten at jeg vet hvordan skattleggingen av fyrverkeri er i Norge, virker det som om fyrverkerinæringen tar seg urimelig godt betalt for produktene sine, og jeg synes således at det er helt greit å ofre fyrverkeriet. At vi også snakker om et strengt tatt unyttig produkt er selvsagt et annet moment.

For min del blir det feiring som vanlig, men altså uten fyrverkeri. Jeg husker sjelden noe særlig av rakettoppskytingen uansett, og det virker som en god idé å gi litt penger for å hjelpe de som har mistet alt. Alle monner drar, og jeg synes godt at man kan gi litt (om det så skulle være 10 eller 1000 kr).
Sist endret av Dekilaz; 29. desember 2004 kl. 17:34.
Opprinnelig postet av JuB
Er vel ikke så vanskelig å bruke 1000kr på alkohol, så sant man reiser på byen
Vis hele sitatet...
Nokså langt utenfor topic, men kommer jo an på hva man drikker også. Battery/Vodka f.eks koster jo hvertfall 60 kroner stykket, og det går fort 10 stykker (gitt at man velger å bruke så mye penger).

Verre med Hansa vs. plassmangel.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Fint at folk vil hjelpe, men hva har egentlig fyrverkeribransjen gjort for å fortjene en handelsboikott? Disse kommer nå til å sitte med masse fyrverkeri de ikke får solgt, og en ganske solid regning på dette.. Jeg vil si: Kjøp fyrverkeri OG send penger til Røde Kors!
Master debater
Dekilaz's Avatar
Det er ikke snakk om en handelsboikott. Det er vel heller snakk om å bruke pengene på noe mer fornuftig.
Opprinnelig postet av Nygaard
Fint at folk vil hjelpe, men hva har egentlig fyrverkeribransjen gjort for å fortjene en handelsboikott? Disse kommer nå til å sitte med masse fyrverkeri de ikke får solgt, og en ganske solid regning på dette.. Jeg vil si: Kjøp fyrverkeri OG send penger til Røde Kors!
Vis hele sitatet...
som referert til over her så tjener de rimelig bra med penger (ikke sjekka selv..).
Om de skulle gå litt i underskudd iår, så tjener de greit å rakettene sine sett over en 5-års periode.

Men kjenner jeg ola nordmann rett så er det ikke noen fare for at rakettselgerne skal sulte i januar.

Grunnen til at folk kutter ut rakettene, er vel for vise ofrene respekt, ikke for at gud og hver mann sender millioner av penger ned. Men av den typen respekt man viser for at så mange mennesker har omkommet.
Vis hele sitatet...
Det ligger mye her tror jeg. Blir litt moralsk dilemma å bruke mangfoldige kroner på festivitas på en kveld når ting står til som de gjør i Asia.
Kunsten blir vel å finne den hårfine balansegangen, ikke for mye og heller ikke for lite som totto påpeker.
Jeg kommer ikke til å droppe hverken alkohol eller fyrverkeri og kommer ikke til å få no dårlig samvittighet av det untatt de jeg får på 1. nyttårsdag når jeg ikke husker så mye av det jeg fant på.

Sier ikke dette for å vere tøff eller noe.. men jeg får erligtalt ikke no dårlig følelse av å se om ofrene på tv eller noe... ser jo nesten folk som lider på nyhetene hver dag så d er jo nesten blitt en vanesak.
Tenker som så at jeg kjenner ikke de eller er i famlilie med de, noe som jeg synst er en ekstremt dårlig egenskap, men men

Men det kunne fort gådd gale for meg i denne saken, foreldrene mine skulle egentlig vert i Pukhet nå, men de reste heller til Grand Canaria, de reiste den 22. og skulle vert 2 uker, men ligger istenden å slikker sol i Puerto Rico de svina :P
Men så lenge de ikke var der så føler jeg som sagt ingen ting
Siden alle sender penga sørover blir jeg nødt til å HEVE rakettbudsjettet mitt. Må nok tredoble for å kompansere for givende naboer nå ja.

Muttern har sendt et lass med penger nedover så de får klare seg med det.
Om man skulle trenge flere grunner for å ikke kjøpe fyrverkeri til nyttårsaften, tenk på miljøaspektet: http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=1936
Skal vel ikke være så vansklig å bruke 1000kr på alkohol. Jeg betaler skatt det får være nok. jeg liker nyttårsaften, nekter å se den forsvinne bare fordi det er noen vannskadde folk som trenger et sted og sove og mat. Hadde det vært opp til meg skulle de fått gått/svømt tilbake til Norge.
Jeg som en annen her på forumet får ingen dållig samvittighet av å se på folk som lider på Televisjon det er som sagt en vanesak, og jeg har jo aldrig sett dem før, jeg sier ikke at jeg ikke bør bry meg, men jeg klarer ikke å ta initiativ til å hjelpe hvis jeg ikke føler noe sympati.

Kiminator: Det smalt jo fra riktig kjeft.
Sist endret av Lise13; 29. desember 2004 kl. 18:27.
I all verden droppe fyrverkeri??
Alle Nordmenn som betaler skatt til staten har jo bidratt med sitt??
Synes dere ikke det er nok at regjeringa punger ut en hel masse med penger for å hjelpe til, nå skal sannelig også hver enkelt av oss bidra med noen kroner....
Send tigge mail til regjeringa og hils ifra meg og si at det jeg betalte i skatt kan de godt sende som hjelp
LordPalo, dette er jo ikke noe tvang, men bare en oppfordring til folk om å moderere nyttårsfeiringen, for heller å kunne gi litt til de berørte. Selvom vi betaler skatt har ikke staten enorme mengder med penger satt av til slike formål, så i stor grad er det opp til hver enkelt borger å bidra.
fyrverkeri er noe dritt uansett. lager bedre og billigere selv så
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jaja, gjør som dere vil! Jeg kjøper hvertfall fyrverkeri (lager vel kanskje litt også da men..), i tillegg til at jeg gir noen slanter til de som har blitt tatt av flodbølga.. Får kose meg med fyrverkeriet så lenge det varer, snart blir nok også det forbudt.. Men det er forsåvidt en annen sak!
Opprinnelig postet av JuB
Har ikke så mye penger, så resten av dem går til MEG. Betaler også skatt, så jeg støtter forslaget til afen.

Mange som sier de sender, men hvem HAR sendt?
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede sendt en sms som kosta 100 spenn, som går ned til de ofrene..

Meg + Alkohol + rakketutter = farlig .. Så da gjør jeg meg en tjeneste i samme slengen.
opprinelig postet av r33l:
Fordi han er en drit tøff man som ikke skal sende penger til folk som trenger det. Håper du får alkohol forgiftning Happy new year you filthy animal!
Vis hele sitatet...
Word.
Ringte Røde kors og gav bort 100 kr.
Skulle gjerne ha gitt mer, men jeg hadde bare 133,- på kortet.
ta dere råd til begge deler, godt nytt år!