Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1244
Hei.

jeg lager en hjemme side, men trenger hjelp til et par ting:

Først: Hadde hatt lyst til å hatt en sån greie som teller ned på siden, sånn som ofte vblir brukt for å telle ned til det skjer noe stort.. Feks: Det er 23 dager, 4timer, 43 minutter og 56 sekunder til... Og at den teller ned live... men vet ikke hvordan jeg skal gjøre det

Det andre: Vil ha en besøks teller på siden, eller jeg vil ikke ha den synelig på side, men jeg vil ha en teller som jeg kan legge inn på en side, men som teller hvor mange som besøker hovedsiden... Det skal IKKE være en IP teller, men en som teller hvor mange ganger folk besøker hoved siden, selv om det er fra ssamme PC/IP
Limited edition
Moff's Avatar
Har du tilgang til en MySQL-database? Det er definitivt lettest å gjøre det da. Jeg ville laget en tabell i databasen hvor du har tre felter. `id` (int), `ip` (varchar) og `int` (int). `id` setter du på auto_increment bare for kicks. Så legger du til denne koden på index-en din:

Kode

<?php

// Hent IP-en til klienten

$ip = $_SERVER['REMOTE_ADDR'];

// Koble til databasen og sjekk om klienten er en gjenganger

mysql_connect ( $server, $brukernavn, $passord );
mysql_select_db ( $database );
if ( $query = mysql_query ( "select * from $tabell where ip = $ip" ) ) {

// Klienten finnes fra før

$sql = mysql_fetch_array ( $query );
$int = $sql['int'] + 1;
mysql_query ( "update $tabell set int = '$int' where ip = $ip" );

} else {

// Klienten er ny / har bytta IP

mysql_query ( "insert into $tabell ( ip, int ) values ( '$ip', '1' )" );

}

?>
Denne koden burde, hvis jeg ikke har lagt inn alt for mange skrivefeil, hente IP-en til klienten og lagre den i databasen sammen med et tall som sier hvor mange ganger IP-en har besøkt sida di. Denne koden vil som en bonus lagre hvor mange ganger hver IP-besøker deg - formålet ditt var jo å lese totalen. Det gjøres ved å kjøre denne spørringen:

Kode

<?php

// NB: Du må koble til databasen og slikt før du kan kjøre denne kommandoen. Se forrige eksempel

if ( $query = mysql_query ( "select * from $tabell" ) ) {

$i = 0;

while ( $sql = mysql_fetch_array ( $query ) ) {

$i = $i + $sql['int'];

}

} else {

die ( 'Noe har gått på trynet.' );

}

echo 'Sida di har hatt ' $i . ' besøk totalt.<br />;

?>
Note: Jeg bruker variablene $server, $brukernavn, $passord, $database og $tabell i disse kodenippetene. Dette er variabler du selv må sette ettersom jeg ikke vet hva du bruker på din server.

Nedtellingen vil jeg tro du kan fikse i Flash. Da blir den live og gode greier.

PS: Source med forbehold mot skrivefeil. Ellerno.
Sist endret av Moff; 25. september 2007 kl. 19:11.
Har ikke tilgang på database på den serveren jeg bruker nå desverre... Men burde det ikke finnes en enklere måte.. skjønner egentlig ikke hvorfor det er lettest å bruke en database for å lagre alle som er på side, for jeg vilo jo ikke vite hvor mange ganger hver IP har vært inne... så håper fortsatt at det er andre som kommer med forslag
Limited edition
Moff's Avatar
Det er lettere behandle data i en database. Hvis du ikke vet hvorfor så tror jeg ikke du vet mye om å behandle data. Løsningen for deg vil anyhow være rimelig mye enklere. Du kan lagre et tall i en fil som du øker hver gang sida blir refreshet.

Kode

<?php

// Les filen

$fil = fopen( 'int.php', 'r+' );

// Legg til en i tallet

$int = $fil + 1;

// Skriv til filen

fwrite( $fil, $int );

// Lukk filen

fclose( $fil );

?>
Her vil du ikke få noe annen informasjon enn et tall. Koden forutsetter at du har en fil som heter 'int.txt' i samme mappa som denne koden kjøres i. Denne filen må inneholde et tall.
Sist endret av Moff; 25. september 2007 kl. 19:40.
http://my.statcounter.com/ registrer deg her, så får du en kode som du legger inn på nettsiden din, den logger siden din, følger med hvor mange, hvor de kommer fra, ip, land, osv osv. selvfølgelig skjult...
Tusen takk for hjelp!

Nå har jeg fått til en teller, men jeg lurer fortsatt på det med nedtelling, håper det er noen som kan hjelpe meg
Limited edition
Moff's Avatar
Som sagt, du kan fikse det i Flash. Kjøp Macromedia Flash 8 og fiks noe sprekt der. Det er rimelig enkelt å bruke og det finnes en milliard tutorials på nettet.
Sitat av Darkness123
Nå har jeg fått til en teller, men jeg lurer fortsatt på det med nedtelling, håper det er noen som kan hjelpe meg
Vis hele sitatet...
http://www.hashemian.com/tools/javascript-countdown.htm