Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  92 16476
Enda en vektertråd? Neida.

Poenget her et at en vekter på ett kjøpesenter bokstavelig talt kasta meg ut, fordi jeg hadde "stått for lenge ved noen automater" uten og spille på dem.
Den ene automaten var bugget, så den ga kreditt spill iblant, så man kunne skru den av og på, deretter forsette om du kasta på 20 kr, med real penger.. så ta ut.

Jeg nekta på å gå ut, da ble det fysisk utkastelse. Ser ut som jeg er bannet derfra for ei stund.

Er dette rettferdig? Det han sa han kasta meg ut for, var pga. jeg hadde "dunket" i automaten litt. ( "har sett på kamera blablabal" )

Da jeg skulle gå inn igjen begynte han å true med politi og handjern, noe som fikk meg til å gå bort.
Hva skjer nå om jeg bestemmer meg for å gå dit på mandagen? Blir det bare helvette eller?

Vil spille på automatene der, er jo en liten inntekt.


Har noen andre kanskje erfaring med utkastelse og vektere?
Siden et kjøpesenter er privat eid, kan eieren eller hans representanter nekte deg inngang på et hvilken som helst grunnlag.
Hvorvidt det er rettferdig har ingenting med saken å gjøre.
Å true med politiet, var bare noen han gjorde for å skremme deg.
Du får GARANTERT ikke noe problem med purken.
Han har heller ikke lov å bruke håndjern.

MEN, det som purken ikke vet... osv....
I min hjemby er det (vistnok) ikke uvanlig at noen av vekterne tar med seg unge naskere ned til kjelleren. Der skjer det auau.
Dette er bare rykter, men jeg har tre uavhengige kilder på det, så jeg lurer...
ShK
ShK's Avatar
Trådstarter
var mye banning og slikt da jeg nekta å gå ut.
og det kom ikke fra meg, men fra vektere.

ja om jeg har lyst kan jeg ta med meg så mye jeg vil fra en butikk der, pga en svakhet i deres dør systemer.

auau, hmm ja det spørs vel hvor ung de naskerne var.
jeg var selv ikke så klar over konsekvenser på den plassen i 2000, da jeg var 13 år.
var innblandet i en del ting som skjedde der, men ble aldri tatt.

ja får ta sjansen og dra på mandagen dit og late som ingenting.
får jeg vektern på nakken blir det slåsskamp deluxe.
Sist endret av ShK; 19. februar 2006 kl. 00:50.
Sitat av ShK
*snip*
får jeg vektern på nakken blir det slåsskamp deluxe
Vis hele sitatet...
Det hørtes _skikkelig_ smart ut.
ShK
ShK's Avatar
Trådstarter
Du aner ikke hvor jævlig det er å bli "holdt" etter armene og kasta ut av vektere mens masse folk ser på.
enda bedre å sloss mot dem mens alle ser på eller?
Dette for å spille på spilleautomater? Inntektskilde? Eh...
Sitat av Odne
Han har heller ikke lov å bruke håndjern.
Vis hele sitatet...
En vekter har lov til å bruke håndjern!

Er det mulig å spørre om hvilket kjøpesenter dette skjedde på?
Sitat av ShK
Du aner ikke hvor jævlig det er å bli "holdt" etter armene og kasta ut av vektere mens masse folk ser på.
Vis hele sitatet...
Det er jo god nok grunn til å starte en slåsskamp.
Vekteren gjør bare arbeidet sitt som oss alle andre, oppfattet deg som mistenkelig og grep derfor inn.

Det er lagt til grunn at det bare er politiet som kan håndheve lovregler knyttet til kriminalitetsbekjempelse og opprettholdelse av ro og orden. Det er kun politiet som har særlig lovhjemmel til å utøve fysisk makt i sin tjenesteutøvelse. Vektere i private selskaper har ingen særlige lovhjemler som gir dem rett til å utøve fysisk makt i sitt arbeid. De er i sin yrkesutøvelse å anse som privatpersoner, og eventuell maktutøvelse må være hjemlet i nødverge eller nødrettsbestemmelser. Vektere kan foreta pågripelse av personer som treffes på fersk gjerning eller ferske spor, men eventuell maktanvendelse kan bare ha som formål å hindre vedkommende i å fortsette sin straffbare virksomhet eller hindre vedkommende i å unnslippe før politiet kommer. Ansatte i vaktselskaper må derfor som den klare hovedregel begrense seg til å observere, kontrollere og rapportere.
Vis hele sitatet...
ShK
ShK's Avatar
Trådstarter
nei altså, tror kanskje ikke at det vil hjelpe stort mere, men skal jeg liksom bare adlyde dem?
hva skjer om jeg nekter totalt?
skal du slåss må du filme
ShK
ShK's Avatar
Trådstarter
tststs.

kommer de, springer jeg fort som faen bort
En vekter har ikke lov til å røre deg med mindre du har gjort en straffbar handling som har en strafferamme på minimum 6mnd. Om du gjør en handling med strafferamme på mer enn 6mnd kan han gjøre en sivilarrest av deg (med håndhjern), men man trenger ikke være vekter for å gjøre det.
devotio: Om noen er inne i ditt hus, og du ikke vil ha dem der? Og de nekter å gå? Ber du dem om å gå, og om de ikke gjør det lar dem være der? Eller tar du tak i dem for å få dem ut?
ShK
ShK's Avatar
Trådstarter
ble som sagt holdt i armene ut, det jeg hadde gjort var vel å "lure penger av en automat" som de hadde overvåket en stund.. (var på samme plass i flere timer, flere dager på rad).
som sagt, drar tilbake på mandag, så får de bare gjøre hva de gjør.

er det en strafferamme på min 6 mnd. ved å nekte å forlate en plass?
var kanskje litt sur, men syns det er feil at de kan nekte folk velkommen for diverse grunner..

hadde de tatt meg den gangen vi organiserte tyveri for over 20.000 kr der, ja da hadde jeg forstått det.
Sist endret av ShK; 19. februar 2006 kl. 01:37.
Hadde skjønnt hvorfor du oppfører deg slik hvis du var 13år nå å ikke i 2000.
ShK
ShK's Avatar
Trådstarter
ja det hadde du vel.
Du er jo 19 år, burde være litt mer 'voksen'. Vektere er faktisk i mange ulike situasjoner der det er kriminelle handlinger involvert og harde tak må til. Det hjelper ikke at du blir grinete å har store innvendinger mot at 'folk med makt' sier noe. Man må være litt mer imøtekommende å forklare saken på en normal måte istedenfor å gjøre alt mye vanskeligere.

Har vært i uttalige slike situasjoner da jeg var i ungdomskolealder der jeg har blitt konfrontert av vektere på kjøpesenter\butikker fordi jeg så misstenksom ut. Laget ikke noe større sak av det en "in your face, har ikke gjort noe" liksom. Best på den måten.

Uskyldige mennesker reagerer ikke på en agressiv måte.
Sist endret av Fase^; 19. februar 2006 kl. 03:04.
det fins 2 typer vektere... disse uten myndighet som kun blir brukt som vitner med høy tiltro og disse med halv politi myndighet. Hvor og hvem vet jeg ikek så mye om. Men tror de fleste v de rundt på senterene har lite myndighet ovenfor politiet og "lov og rett" mens vekterene som jobber med objektsikring og utrykning har halv politi-myndighet og har lov til å holde deg, og ta deg med til politiet.

Edit: var litt på jorde xD
Sitat av En eller annen avis
Vekterne har ingen myndighet utover det du og jeg har for vern av seg selv, eiendom eller andre. Det vil si nødrett, nødverge og rett til å pågripe kriminelle. De har adgang til å bruke batonger og håndjern hvis situasjonen tilsier det.
Vis hele sitatet...
Sist endret av etse; 19. februar 2006 kl. 03:12.
Syntes det er litt morsomt hvordan du hele tiden drar inn at du drev med organisert krimnallitet for 20.000 når du var 13.

Uansett, du drev en kriminell handlig med å stjele fra spilleautomaten. Du har også drevet med dette i flere dager. Jeg forstår godt denne vekteren som ville kaste deg ut.

Jeg tror at hvis du kommer tilbake på mandag blir du ikke umidelbart kastet ut, men hvis det første du gjør er å gå bort til spilleautomaten og bare henger der forstår jeg at du kanskje blir snakka til. Hvis du da er så svekka at du ikke forstår vekterens synspunkt så syntes jeg kanskje litt synd på deg. Det beste hadde vært hvis du starta å krangle med vekteren og helst fika til han. Da hadde du vært så heldig at du kunne ha blitt annmeldt. Og helt sikkert dømt for angrip på person, litt usikker på om det blir tjenestemann også. Og det er mindre morsomt. En morsom liten bot og en liten notis på det vakre rullebladet.
Voks opp da mann. 19 år og henger på en spilleautomat i flerfoldige timer, flere dager på rad. Finn deg en bedre hobby. Hadde jeg vært vekteren, så hadde jeg tatt deg med inn på et lyd-isolert rom.

Kan godt forstå at de ikke vil ha slasker som stjeler fra automatene rundt på senteret..
* Vekters rett = Borgers rett + eiers rett
* Naskegrensen går på 2000 kroner
* Alle (sivilist eller vekter) kan ta sivilarrest så lenge strafferammen er på over 6 måneder
* En vekter har ikke mere rettigheter enn en vanlig sivilist, bortsett fra at vekteren har eiers rett til området han vokter.
* Å holde igjen en person er et tvangsmiddel på lik måte som håndjern er et tvangsmiddel, vektere må ha egne løyver for å bruke håndjern, hund etc. Det skal med andre ord en del til før en vekter får lov til å bruke tvangsmiddel på deg, er du idiot og samtidig interessert så les loven på lovdata.no
Er du så dum at du faktisk tror det er lovlig å henge rundt en automat og stjele penger fra den? Hvordan du kan få dette til å falle i hop, og ikke skjønne at vekteren ikke vil ha deg der er totalt hinsides min (og sikkert omtrent alle andres) fatteevne.
Sitat av xblast
devotio: Om noen er inne i ditt hus, og du ikke vil ha dem der? Og de nekter å gå? Ber du dem om å gå, og om de ikke gjør det lar dem være der? Eller tar du tak i dem for å få dem ut?
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at jeg har fått tillatelse til å komme inn på kjøpesenteret, men om det er en som er i huset mitt som ikke har fått tillatelse til å komme inn ringer jeg jo politiet. Om jeg hadde kasta han ut hadde det vel blitt sett på som selvforsvar. Et hjem og et kjøpesenter er ikke det samme. Vekteren handlet ikke i selvforsvar.
herregud, de har jo all grunn til å hive deg ut, du holder jo på med noe ulovlig der, og de har skjønt det!
Du bør faenmeg få deg en jobb. Helt utrolig altså. Du er 19 år og henger rundt spilleautomatene på kjøpesenteret i flere timer om dagen, nesten hver dag!
Det sier meg en ting om deg: TAPER.
Sitat av devotio
Forskjellen er at jeg har fått tillatelse til å komme inn på kjøpesenteret, men om det er en som er i huset mitt som ikke har fått tillatelse til å komme inn ringer jeg jo politiet. Om jeg hadde kasta han ut hadde det vel blitt sett på som selvforsvar. Et hjem og et kjøpesenter er ikke det samme. Vekteren handlet ikke i selvforsvar.
Vis hele sitatet...
Hvis du er bortvist fra et kjøpesenter og fått beskjed om å holde deg unna har du ikke lenger tillatelse til å være der. Et kjøpesenter er privateid, det er ikke offentlig eiendom.

Trådstarter: Du er _ufattelig_ dum hvis du går tilbake på mandag for å se "hva som skjer". Hvis du bruker vold mot en vekter gjør du noe dumt. De er flere enn deg og de er etter hva jeg leser her smartere enn deg. I en evt. domsak vil de ha troverdighet langt utover hva du har. Voks opp.
Sitat av devotio
Forskjellen er at jeg har fått tillatelse til å komme inn på kjøpesenteret, men om det er en som er i huset mitt som ikke har fått tillatelse til å komme inn ringer jeg jo politiet. Om jeg hadde kasta han ut hadde det vel blitt sett på som selvforsvar. Et hjem og et kjøpesenter er ikke det samme. Vekteren handlet ikke i selvforsvar.
Vis hele sitatet...
Joda, ditt hjem og et kjøpesenter er det samme. Da man har eiers rett på begge stedene om man er vekter.
tror du har sett for mye på mallrats !!
Sitat av xblast
Joda, ditt hjem og et kjøpesenter er det samme. Da man har eiers rett på begge stedene om man er vekter.
Vis hele sitatet...
Men vekteren har ikke lovlig rett til å røre deg med mindre du har gjort noe med en strafferamme på mer enn 6mnd. Regner med at han ikke ble nektet inngang. Dersom noen kom inn i huset mitt uten lov er det innbrudd, det er en annen ting. Er ikke innbrudd om man får lov til å komme inn...
ShK
ShK's Avatar
Trådstarter
Sitat av lanze
herregud, de har jo all grunn til å hive deg ut, du holder jo på med noe ulovlig der, og de har skjønt det!
Du bør faenmeg få deg en jobb. Helt utrolig altså. Du er 19 år og henger rundt spilleautomatene på kjøpesenteret i flere timer om dagen, nesten hver dag!
Det sier meg en ting om deg: TAPER.
Vis hele sitatet...
Jeg har jobb, jeg har utdannelse, jeg har vett.
Det jeg rett og slett ikke takler er å bli "angrepet" slik.

Hadde diagnosen adhd i barneskolen, aner ikke om det har noe og gjøre med staheten.
Jeg skal ikke "bare dra å se hva som skjer", men helst få rettet opp tingene der.
Dvs. at jeg vil ha det litt mere rettferdig, og at jeg kan ihverfall få spille på automatene, uten at de tror jeg tweaker penger av de.

"slåsskamp", var vel en mjuk versjon for kaos? Jeg har ingen planer om å fike til en vekter, men om de tar grep og kaster meg ut fysisk, så går det jo over grenser.

Det jeg gjorde, var og utnytte en liten feil på en automat, i en lengre periode ja. Stod ikke der 24/7 "hver dag" som dere sier.
Jeg var på kjøpesentret i 3-5 timer, i en periode på 3 dager (på "rad").
Betyr jo ikke at jeg bodde atmed automaten, men at flere vektere hadde observert at jeg spilte på en automat, på en merkelig måte.



Uskyldige mennesker reagerer ikke på en agressiv måte.
Vis hele sitatet...
Hehe, nei det er helt rett.
Men det blir bare mere kaos når man er sta og ikke hører etter, noe som jeg ikke er så flink til (fra f.eks vektere).



Syntes det er litt morsomt hvordan du hele tiden drar inn at du drev med organisert krimnallitet for 20.000 når du var 13.
Vis hele sitatet...
Jeg sa det 1 gang, er det hele tiden?
Organisert kriminalitet var det heller ikke, det var organisert tyveri.
Noe som jeg ikke akkurat skryter over, men skammer meg over.



Har vært i uttalige slike situasjoner da jeg var i ungdomskolealder der jeg har blitt konfrontert av vektere på kjøpesenter\butikker fordi jeg så misstenksom ut. Laget ikke noe større sak av det en "in your face, har ikke gjort noe" liksom. Best på den måten.
Vis hele sitatet...
Har det vært snakk om har du bøffa noe her eller? om vi sjekker lommer og slik så kan du gå uten problemer, så har det blitt noe annet. Hva er dette med "oppreising - erstatning blah?" om man er "tatt uskyldig". Synes at det begynner å bli litt innblanda.



Hadde skjønnt hvorfor du oppfører deg slik hvis du var 13år nå å ikke i 2000.
Vis hele sitatet...
Om jeg oppførte meg slik når jeg var 13 hadde jeg blitt dengt på ett lukket rom av vekterne.



tststs. kommer de, springer jeg fort som faen bort
Vis hele sitatet...
Bare for å gjøre det mere thrill.. haha
Det er helt riktig at vekter er = eiers + borgers rett.
Eier av kjøpesenteret kan forsåvidt om han vil bortvise deg for resten av livet ditt.
Om du da kommer tilbake så bryter du loven og de kan tilkalle politiet for å få deg fjernet + at du mest sannsynlig ender opp med en bot eller forelegg. (alt etter hvilket humør politiet er i)

Hvis vektern har bortvist deg uten og si noen tidsramme har de ikke så veldig mye og gå på egentlig da har han bare vært interessert i å få deg vekk (noe som jeg skjønner om du driver og tømmer spilleautomater)
Derimot om de har sagt at du er bortvist for 24 timer eller en uke eller en mående eller resten av livet er det den tidsrammen som gjelder.

En vekter vil sjelden gå til borgerarrest av deg men han har all rett til å holde deg igjen om det er øyeblikkelig fare for forspilling av bevis. Om du har en video spiller i ryggesekken da du går ut fra spaceworld og du nekter og gi den fra deg ja da er det fare for at du stikker unna med videospillern og det er da bevisforspillelse. Da har han rett til å ta tak i deg og holde deg igjen.
Vi lærte en hel del om dette på vekterkurset men vanlig prinsipp gjelder, Man skal ikke skyte spurv med kanoner
ShK
ShK's Avatar
Trådstarter
Ok, da regner jeg med at om jeg er "ok" i morgen der, så blir det ingen kaos.
Skal ikke lage unødvendige diskusjoner med vekterne, så om de vil ha meg ut, kan jeg spørre hvorfor, og at det ikke skal skje igjen.
Etter å ha pratet med en bekjent i Securitas så kom jeg frem til at de har lov til å ta på håndjern på noen dersom de skapte trøbbel. Dersom de tar på håndjernene må purken tilkalles, da vekterene ikke har lov til å fjerne håndjerna igjen.
Sitat av Fase^
Uskyldige mennesker reagerer ikke på en agressiv måte.
Vis hele sitatet...
Enkelte uskyldige mennesker reagerer på en agressiv måte fordi de blir feilaktig beskyldt.
Sitat av ShK
Jeg sa det 1 gang, er det hele tiden?
Organisert kriminalitet var det heller ikke, det var organisert tyveri.
Noe som jeg ikke akkurat skryter over, men skammer meg over.
Vis hele sitatet...
Vil du si at tyveri ikke er et kriminellt lovbrudd?
Sitat av Luric
Vil du si at tyveri ikke er et kriminellt lovbrudd?
Vis hele sitatet...
Her er det tydelig at noen er ute etter å ta han. Men kansje du burde lese posten først. Han sa organisert kriminalitet, ikke kriminalitet. Tyveri er som du sier et kriminelt lovbrudd, men ikke nødvendigvis organisert kriminalitet.
Måtte bare få det ut.

Correct me if i'm wrong.
Vaktbikkja: Det jeg skulle fram til var organisert tyveri var også organisert krimnallitet.
Sitat av bjerkreimruler
Etter å ha pratet med en bekjent i Securitas så kom jeg frem til at de har lov til å ta på håndjern på noen dersom de skapte trøbbel. Dersom de tar på håndjernene må purken tilkalles, da vekterene ikke har lov til å fjerne håndjerna igjen.
Vis hele sitatet...
Det er riktig, og det samme gjelder ved å ta fysisk tak i en person. Reglene er endret fra det med at det måtte være 6 måneder for å gjøre noe.
Vektere kan bruke håndjern dersom situasjonen tillater dette. Men dette er kun ordentlige vektere som har gjennomgått et slags tilleggskurs. De samme vekterne kan også gå et kurs for å bære pepperspray, men det gjelder helst for vektere i banker, nattevakter osv.

Eieren av kjøpesenteret kan kaste deg ut for 10 minutter eller resten av livet. Det er ingen rett å være i et kjøpesenter.

Hvis du står der å tydelig lurer automaten, kan han ta deg som han vil. Hvis du er så dust i huet at du gjør motstand med en vekter, fortjener du rett å slett å bli driti ut. Bare det å tenke på å sloss med en vekter er enda dummere, disse gutta har ofte betalt for å trene, de har gått nærkampskurs osv, sloss med en som har det da har du gjort noe smart.

Jeg har selv sloss med mange vektere oppigjennom, det er noe som ikke anbefales. Jeg har alltid vært sett på som en som sloss bra, men vektere har jeg fått bank av så og si hver eneste gang. Så det er bare å gi opp...
Sist endret av Thedeeq; 20. februar 2006 kl. 11:29.
Ikke vet jeg hvor dere har fått det fra at denne gutten er 19, men i profilen hans står det Fødselsdag:
20 April, 1988

Noe som igjen sier at han bare er 17 år, og i en alder av 17 år har han ikke lov til å spille på automat.
Sitat av Little Joey
Enkelte uskyldige mennesker reagerer på en agressiv måte fordi de blir feilaktig beskyldt.
Vis hele sitatet...
Du har rett der! Jeg for min del klikker hvis jeg blir feilaktig beskyldt! Det ender offtest med at jeg får større problemer da!
Xblast, Akkurat her har vi fått det for oss. Han sier selv at han var 13 år gammel i 2000 som er 6 år siden.
Sitat av ShK
auau, hmm ja det spørs vel hvor ung de naskerne var.
jeg var selv ikke så klar over konsekvenser på den plassen i 2000, da jeg var 13 år.
var innblandet i en del ting som skjedde der, men ble aldri tatt.
Vis hele sitatet...
ShK
ShK's Avatar
Trådstarter
Ok.
Jeg dro tilbake i dag, det som skjedde var ett rent helvette.

Ble kaos, politi og banning.
Sist endret av ShK; 20. februar 2006 kl. 23:14.
drQ
Egendefinert
Du har vel egentlig bedt om det når du kommer tilbake hvis de har bedt deg holde deg unna en stund? Anmelde deg for hærverk m.m. kunne de gjort med en gang, så egentlig har de vært snille (rart med det, ofte får man en sjanse, men mange bruker den ikke).

Hvis du prøver å se saken fra kjøpesenteret sin side;
En person "henger" med automatene, tukler litt med dem, kanskje ødelegger, kanskje svindler. Denne personen bruker kun tiden der. Altså har ikke kjøpesenteret noen form for inntekt ved å ha denne personen der, de har en utgift. Rart de ikke er interessert i å ha en slik situasjon?
ShK: jaha få høre da
Sitat av bjerkreimruler
Etter å ha pratet med en bekjent i Securitas så kom jeg frem til at de har lov til å ta på håndjern på noen dersom de skapte trøbbel. Dersom de tar på håndjernene må purken tilkalles, da vekterene ikke har lov til å fjerne håndjerna igjen.
Vis hele sitatet...
Hahahaha.. Mitt kjære Norge har så mange rare regler. Har ikk lov til å ta av håndjern, men å sette på derimot. Hahaha!
drQ
Egendefinert
Lukter vel litt "intern instruks for Secuitasvektere" og ikke norsk lov av disse håndjernsreglene.

Det skyldes vel blant annet at når man setter på håndjern skal man ha en j**** bra grunn, og da trengs det politi uansett. Hvis man ikke trenger politi hadde man neppe god nok grunn til å sette på jern.
Er sexlek en bra grunn? neida tilbake til topic dro du bare tilbake for å lage trøbbel? Det kan få større konsekvenser en du tror selv om du mener at du har blitt behandlet urettferdig så skaper du mye trøbbel for deg selv ved å velge og gå tilbake dit. Hvis det måtte politi til så ble det vel litt trøbbel eller?
ShK
ShK's Avatar
Trådstarter
Det ble handjern, til politiet kom (de kom ganske fort).
Fordi det som hadde skjedd var mistanke til hærverk og enda mere mistanke om mere seriøse ting da de fant politiscanner på meg. (har vært mye automat innbrudd der)
Ikke at det gjorde så mye, fordi den hadde jeg 100% lov og ha, men vekket litt mere mistanke regner jeg med.
ble sluppet ut etter og ha vist leg. og politiet hadde registrert alt det der


de hadde faktisk lov med handjern ja, pga strafferammen på (mistanke om) innbrudd og hærverk var over 6 mnd etterllerannet.
ble bare cuffet, så dratt inn på ett rom
Sist endret av ShK; 21. februar 2006 kl. 01:08.
tøffing ;D Du er sykt tøff :P