Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1113
(La merke til at det ble startet en tilsvarende tråd nå nettopp, men orka ikke ta over denne).

Har altså planer om å kjøpe ny laptop, og fikk blod på tann da den nye MacBook kom på markedet. Men før jeg kjøper, må jeg bare spørre litt.

1. Hardware
Standaren på MacBook er 512 MB internminne. Dette er for lite. Selv har jeg lyst på 2 GB. Dog, å betale et mellomtillegg på 4100 kroner syns jeg er litt drøyt, iom at dette kan fåes kjøpt av eksterne parter til en mye billigere penge. Det samme gjelder forsåvidt også harddisk. 7200 rpm hadde vært preferabelt.
Spørsmålet mitt er da som følger. Er det problematisk å skifte dette selv på Apple sine maskiner (regner med at ingen er i besittelse av en MacBook på dette tidspunkt, men regner med at denne modellen har sine likhetstrekk med Pro-versjonen).

2. Applikasjoner/OS
På nåværende tidspunkt sitter jeg på en gammel Dell-laptop, som kjører Ubuntu 5.10 helt strålende. Jeg elsker linux, med all sin frie programvare, og hvordan man helt enkelt og greit kan installere via apt-get, samt vedlikeholde programmene med nyeste oppdateringer via Synaptic.
Er det noen likhetstrekk ved bruk av OS X? Har inntrykk at det er en hel del betalingsprogrammer. Dette liker jeg ikke helt.
Er forsåvidt klar over at man kan kjøre linux på Apples maskiner, men har bare et inntrykk av at det er liksom ikke derfor man kjøper en Mac, ei heller at man vil få full utnyttelse av Mac-en. Sikkert bare en dum fordom jeg har. Noen son har lyst å slå den ihjel?

Litt mer om programmer. Må jeg være forberedt på å betale noen slumper penger i fremtiden for programmer? Er klar over at det avhenger selvsagt hva jeg kommer til å bruke maskinen til, men tenker bare helt generelt. Til linux, for instance, har man Matlab (som man må kjøpe lisens til). Men der igjen har man andre alternative, gratis applikasjoner, som kan fungere like greit.

Til slutt, er det slik at man kan laste ned kildekoder og kompilere disse selv, slik man ofte gjør i linux?

3. MP3-spillere, eksterne harddisker etc.
Til slutt, et lite spørsmål. Er det, av erfaring, problematisk å koble til MP3-spillere (ikke iPod), eksterne harddisker, skrivere, webcam etc. Er det blitt mer vanlig at produsenter lager drivere til OS X, as well som til Windows? Til linux kan det være en pain in the butt å laste ned drivere fra produsenten, men det finnes "alltid" alternative drivere.

Det skulle vel være alt for denne omgang. Takker på forhånd for gode og utfyllende svar!
1) Større HD og RAM kjøpes på www.transintl.com

2) Jeg kjører selv mange linux apps gjennom X11 ssh -Y appserver.homestead.lan
Cinelerra( Funker men ikke ideelt med bildestreaming gjennom X11, hvis man ikke har fiber nettverk og RAIDa disker. )
gphpedit
gaim
Har MacOS 9, MacOS X og Ubuntu PPC tripple boot på to av mine Macer.


3) Kun eldre scannere som jeg har hatt problemer med, kamera både still og video går en del smoothere enn i Windows etter hva jeg hører. MacOS er vel nesten kjent for å installere alt som fins av drivere til skrivere. ca 890MB
Sist endret av fxxked; 16. mai 2006 kl. 21:11.
Medlem
raze's Avatar
Trådstarter
Sitat av fxxked
1) Større HD og RAM kjøpes på www.transintl.com
Vis hele sitatet...
Har du erfaring med denne siden? I såfall, hvordan ligger denne, "netto"-prismessig (etter frakt og evt. moms) sett, i forhold til de norske webshopene?

Litt tatt ut av konteksten. Finnes det SATA, som er på 7200 rpm, og som samtidig passer til MacBook?
Sist endret av raze; 16. mai 2006 kl. 22:15.
Medlem
raze's Avatar
Trådstarter
Sorry at jeg bumper, men hadde bare håpet på litt flere innspill.

Er det f.eks. automatiske oppdateringer av installerte (frie) programmer?

Edit: En ting til.

Hvordan er det når nye versjoner av OS X kommer? Må man da kjøpe en ny lisens, eller kan man oppdatere systemet et visst antall ganger på den lisensen man har på forhånd?
Sist endret av raze; 17. mai 2006 kl. 14:17.
eksterne disker er ikke noe problem, mp3-spillere bør fungere flott så lenge de ikke har noe sært propertiært opplegg. Google på modellen.

Skifte ram er piece of cake i gamle ibooks i alle fall, tror neppe de har gjort det vanskeligere.

Det er GCC osv og det er en del opensource-programvare tilgjengelig, og noe er betalvare. Jevnt over er kvaliteten på programvare veldig høy.

Nye versjoner av OS X, mener du da en major oppdatering som Tiger fra Panther, så koster det penger akkurat som XP kostet penger selv om man hadde win2k. Det er jevnlige service packs som er gratis (10.3.x) hvis det er det du tenker på.
Medlem
raze's Avatar
Trådstarter
Sitat av ivioyner
eksterne disker er ikke noe problem, mp3-spillere bør fungere flott så lenge de ikke har noe sært propertiært opplegg. Google på modellen.
Vis hele sitatet...
Har for tiden en iRiver, men er jo mulig jeg skifter ut etterhvert. Tenkte bare på generell basis, om det er "vanlig" praksis for produsenter å gi ut driver til Mac, as well.

Sitat av ivioyner
Skifte ram er piece of cake i gamle ibooks i alle fall, tror neppe de har gjort det vanskeligere.
Vis hele sitatet...
Vet du om det gjelder det samme for HD-er? Og om jeg evt. kan kjøpe hvilken som helst SATA-disk, eller om det bare er visse "Mac-vennlige" disker.

Sitat av ivioyner
Nye versjoner av OS X, mener du da en major oppdatering som Tiger fra Panther, så koster det penger akkurat som XP kostet penger selv om man hadde win2k. Det er jevnlige service packs som er gratis (10.3.x) hvis det er det du tenker på.
Vis hele sitatet...
Jo, takk, begge deler

Takker for svar, ivioyner!
Vil ikke tro at det er noe problem teknisk sett å skifte HD, er vel litt plundrete å få til, og du bør vite hva du gjør. Derimot mister du garantien hvis du gjør det selv og det blir oppdaga, f.ex. dersom du skal levere den inn for å få fiksa noe annet.

Finnes mye gratis programvare til mac også forresten, i tillegg til at du får med en god del programmer som faktisk er bra/nyttige.
Sitat av raze
Vet du om det gjelder det samme for HD-er? Og om jeg evt. kan kjøpe hvilken som helst SATA-disk, eller om det bare er visse "Mac-vennlige" disker.
Vis hele sitatet...
De fleste komponenter er stort sett like. Jeg leste at det var lett å bytte disk i nye MacBooker, men jeg skal prøve å få verifisert det

En som eide en:
"Oh, thank the design lords at Apple! Changing RAM and Hard Drive is EEEE-ZZEEEEEE.

The RAM you have to shove in using little levers, and the hard drive is mounted on a little bracket that slides out using a pull tab. YOU DO NOT HAVE TO TAKE OFF THE %$@#%@# TOP CASE JUST TO INSTALL A HARD DRIVE. Yah-hoo!"
Litt mye aggresjon, men det er gode nyheter.

Jeg så også på noen bilder av demonteringen, som nå er nede på grunn av stor pågang, som så ut til å bekrefte det.
Medlem
raze's Avatar
Trådstarter
Ah, supert. Takk for infoen. Føler liksom at 5400 rpm er en liten flaskehals. Like greit å få full utnyttelse når jeg først skal kjøpe ny maskin.

Det er 2,5" SATA-disker, right?
hæ? vil det der si at man faktisk har lov til å skifte HD uten å miste garantien?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hvorfor skal du ikke ha lov til å skifte HDD? Det er jo din PC. Garantien ryker først når dine inngrep i maskinen fører til at den blir ødelagt - f.eks. hvis du monterer et vannkjølingssystem feil i en maskin etc.
Nei, hvis jeg skifter HD i min powerbook selv, så kan jeg si farvel til garantien, det er jeg ganske sikker på (det eneste du får skifte selv i en powerbook og beholde garantien, er vel minnet). Det er i bunn og grunn akkurat som å åpne en xbox, de kan ikke nekte deg å gjøre det, men de kan fint si at om du gjør det så ryker garantien. Nå skal det også sies at det ikke er noen helt enkel sak å skifte HD'en i en powerbook heller da, ligger en guide her på forumet et sted.
Sist endret av atomet; 17. mai 2006 kl. 20:47.
Med mindre du herper noe som direkte fører til senere problemer, så har du alltids forbrukerkjøpsloven på din side.
ivi: Forbrukerkjøpsloven som Apple ikke bryr seg om? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=114988
Tjah, det der tror jeg nok de må gi seg på etterhvert, men samme hva så tror jeg faktisk de har sitt helt på det tørre mht å si at man mister garantien ved å gjøre mer med maskinen enn det de har satt opp som "user servicable", og når man ser på de operasjonene som er nødvendig for å bytte HD, så forstår jeg egentlig godt at de ikke kaller det "user servicable". Er ikke akkurat vanskelig å ødelegge noe hvis du prøver å skifte HD i en powerbook.
Sist endret av atomet; 18. mai 2006 kl. 00:24.