Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 879
Jeg har nettopp funnet ut at jeg får inn britiske radiokanaler, direkte inn på mine Logitech høyttalere, når volum-hjulet står på null. Lyden er veldig lav og går i bølger, så jeg må holde høyttaleren inntil øret for å ha noen mulighet for å høre bruddstykker av hva som sies.

Hva i all verden er dette? Noen som har en mulig forklaring, eller hørt om noe liknende selv?
Jeg gir meg ikke før jeg har funnet en naturlig og fysisk forklaring på fenomenet!

Her er bruddstykker av noe jeg har hørt (bare sånn for moro skyld):

"So... If you're a rock-climber, you're ready to take HUGE risks."
"My son died in a car accident, and I'm blaming the government for not building safe roads."
"Thats why we have been waiting for a change of law in the UK."
Og så var det litt musikk av typen banjo-ish.
Det høres ut som om du får inn kortbølgede AM (Amplitude Modulerte) signaler. Bølgene gjør at volumet går opp og ned. Har hørt om flere som har fått inn radio(fra miltærbase) på logitechøytalerene, så det er sikkert dårlig filtrering i forsterkeren.
Sist endret av RBS; 11. mars 2008 kl. 20:35.
Fikk inn tippekampen på gitarledningen sist jeg var i studio. Masse kabler i krøll=radioantenne
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg har også opplevd det med mitt koss headset, først trodde jeg det var noen som drev seriøs gjøen med meg og hadde installert en trojan på pcen min, men når jeg oppdaget at musikken fortsatt var der etter at jeg hadde tatt ut jack pluggen ble jeg litt engstelig. Det ble ikke bedre av at de to vennene som da var i nærheten ikke hørte noe selv. Jeg måtte faktisk overtale 5stk til å lytte før jeg fant en som også hørte musikken.

Har noen en vitenskapelig forklaring på fenomenet så hadde jeg blitt glad. Jeg skjønner ledningen fungerer som antenne, men hvor kommer strømmen som driver høytalerene fra? Er det virkelig så mye krutt i de signalene at de egenhendig greier å dytte elektroner frem og tilbake i riktig tempo?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan ta inn AM-radio med en kabel og høgtaler ja. Kabelen virker som antenne, og fanger opp signalet. Om du har ei ledning med lengde som går opp i frekvensen sånn omtrentleg, og ein litt følsom høgtaler eller ein forsterker, så kan du høre lyd ja. Sjå litt på dette skjemaet over en AM-radio, så ser du det

Du vil ikkje få inn FM-radio på denne måten...
Du er ikke den eneste.. jeg trodde jeg begynte å bli sprø da jeg hver gang jeg var sent på natten i helgene hørte stemmer i stuen. Og brått en dag hørte jeg dem veldig godt, og det var noe russiske greier via det ene logitech anlegget.
Samme skjer hos meg med mine Logitech høytalere, men lyden er desverre så lav at jeg ikke hører hva de sier
Opplevde det samme med noen gamle høytalere om jeg puttet headset-ledningen halveis inn i pluggen på høytalerne.