Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1704
Jeg har et litt mindre kurrant Dantax 5.1 annlegg.
Annlegget består av:

JVC rx-5020r 5x100w forsterker.
2 150w gulhøytalere med 2x6" + diskant
1 90w fronthøytaler 2x4" + diskant
2 60w bakhøytalere 4" + diskant
1 Andersson 8" sub 50hz 100w

Vet dette er crap, men byttet det i en Boomblaster rv-dp100 så er rimelig fornøyd.

Rommet jeg har annlegget på er ca 4.5m x 7m, tv på kortveggen.
På grunn av rør, lister, dører, og at jeg må til innkjøp av lengre kabler har jeg lite lyst å trekke kablene så jeg får bakhøytalerene i hvert sitt bakhjørne, og lurer derfor på hvordan lyden vil bli dersom jeg fester de i hvert sitt hjørne på frontveggen.
Vet at det ikke blir ordentlig "suround", men det vil vel bli en bedre lydopplevelse en dersom jeg kun bruker gulvhøytalerene eller har bakhøytalerene rett ved siden av gulvhøytalerene?

Forsterkeren har en stereo\suround funktion.
Når jeg bruker stereo funktionen har jeg kun lyd i gulvhøytalerne, men jeg har da en del mer "juice" i lyden, en når jeg skifter til suround. Kommer dette av at forsterkeren er for svak, eller er det en forrhondsinstilling på forsterkeren for å spare de mindre høytalerene?
Det virker ikke som om skifting fra stereo til suround har innvirkning på sub`en, og jeg har heller ikke koblet til bakhøytalerene per dag dato, så det virker litt rart at forsterkeren ikke skal kunne drive det problemfritt.

Gulvhøytalerene er 150w og utgangene på forsterkeren skal være 100w, vil det gi mindre kraft i høytalerene en optimalt? Er det mulig å brokoble 2 utganger (foreksemper front og rear til samme høytaler) for å få mer trøkk? Hvordan gjør jeg eventuelt det.

Utgangene på forsterkeren er merket 2x front, 2x rear, 1 center og 1 subwoofer.

Ønsker mer kraft i annlegget, men økonomien tillater ikke en slik prioritering per idag.
Billige forbedringsforslag ønskes.

Det ble litt langt, håper noen gidder å lese og takker for alle svar.
Det er som regel anbefalt å ha _litt_ mer effekt på utgangene enn merkingen på høyttalerene. Det er faktisk lettere å blåse et element eller 2 med for lite effekt ut fra forsterkeren, enn for mye Grunnen er enkel: Når en forsterker ikke leverer mer, lager den stygge feilsignaler - som brenner opp spola. Hvis du vil holde deg til din 100watt forsterker, får du ikke mer lyd enn at du kan føre en noe høylytt samtale foran kassene dine..
Takk for at du hjelper å definere hvor sugbart annlegget er, selv om det ikke er så dårlig som du beskriver. Overdøver når jeg synger høyt i hvertfall, og det med grei kvalitet på lyden.
Det er kjøpt komplett på Elkjøp for noen år siden, og jeg fikk det som sagt i bytte av en boomblaster og en tjeneste med broren min som sa han hadde vokst fra det.

Men hovedspørsmålet var jo igrunn det med plasseringen av høytalerene. Gidder ikke lage merker i veggen for å teste å henge opp høytalerene dersom lyden ikke blir en anelse mer omringende og suround aktig.
plasser sub-en hvor du vanligvis sitter og hører på musikk, så kan du gå rundt i rommet og høre hvor du hører den best og plasserer den der. Bakhøytalerne har du bak deg / på siden. Centerhøytalern har du over/under tv-en og gulvhøytalerne skrur du mot deg. Kan vel ikke få til noe bedre bed slike høytalere.
Sitat av Patkomplat

Vet dette er crap, men byttet det i en Boomblaster rv-dp100 så er rimelig fornøyd.

Rommet jeg har annlegget på er ca 4.5m x 7m, tv på kortveggen.
På grunn av rør, lister, dører, og at jeg må til innkjøp av lengre kabler har jeg lite lyst å trekke kablene så jeg får bakhøytalerene i hvert sitt bakhjørne, og lurer derfor på hvordan lyden vil bli dersom jeg fester de i hvert sitt hjørne på frontveggen.
Vet at det ikke blir ordentlig "suround", men det vil vel bli en bedre lydopplevelse en dersom jeg kun bruker gulvhøytalerene eller har bakhøytalerene rett ved siden av gulvhøytalerene?

Forsterkeren har en stereo\suround funktion.
Når jeg bruker stereo funktionen har jeg kun lyd i gulvhøytalerne, men jeg har da en del mer "juice" i lyden, en når jeg skifter til suround. Kommer dette av at forsterkeren er for svak, eller er det en forrhondsinstilling på forsterkeren for å spare de mindre høytalerene?
Det virker ikke som om skifting fra stereo til suround har innvirkning på sub`en, og jeg har heller ikke koblet til bakhøytalerene per dag dato, så det virker litt rart at forsterkeren ikke skal kunne drive det problemfritt.

Gulvhøytalerene er 150w og utgangene på forsterkeren skal være 100w, vil det gi mindre kraft i høytalerene en optimalt? Er det mulig å brokoble 2 utganger (foreksemper front og rear til samme høytaler) for å få mer trøkk? Hvordan gjør jeg eventuelt det.
Vis hele sitatet...
Om det vil hjelpe og henge de slik vet jeg faktisk ikke, noen andre kanskje? skulle faktisk likt å vite det selv også, da det kan funke fin fint hos meg også.

Og bruke suround funksjon med kun to høtalere fungerer nok ikke helt bra nei. Forsterkeren dytter signaler fra fire kanaler inn i to, derfor vil jo ikke høytaleren klare og spille dette like bra som stereo signaler

Såvidt jeg vet kan du ikke gjøre det du spør om i spm to. Nå har jeg ikke brokoblet noe stort, men brokoble er da å koble to forsterkere sammen for mer utgangseffekt?
Sitat av flågis
Såvidt jeg vet kan du ikke gjøre det du spør om i spm to. Nå har jeg ikke brokoblet noe stort, men brokoble er da å koble to forsterkere sammen for mer utgangseffekt?
Vis hele sitatet...
Var det som var planen i hvertfall, men da må jeg nok finne en kable splitter eller lignende. Vet ikke hvordan det vil påvirke lyden, om det vil gi overspenning, eller om det i det hele tatt vil fungere.

Lyden blir dempet når jeg skifter til stereo selv om alle høytalere er tilkoblet btw.

Ellers vet jeg hvordan et anlegg egentlig skal settes opp, det var kun det med bakhøytalerene som var en greie.

Takker for alle svar.