Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2126
rekylvinyl.no
litt O.T. men jeg noen nydelige gamle høytalere som jeg gjerne skulle ha fått litt lyd ut fra, det som er litt rart er at det ikke står hvor mange ohm dem er på, men de er gamle og bruker gamle ledninger og koplinger, så jeg tipper de er 4 ohms.
jeg har bare 8 ohms forsterker, går det ann å bruke den?
hva må gjøres, endres?

vh

metrom
jeg kan ikke noe særlig om lyd og høytalere, men jeg har hatt 2 og 3FY, og da virker det logisk med en 8ohms forsterker på 2 4ohms høytalere, da 2*4 = 8ohm... Men som sagt, bare logisk tenking på noe jeg ikke har peiling på.
Det går nok ikke noe særlig bra! En forsterker beregnet på 8ohm må bare ha denne belastningen (eller høyere). Ved lavere motstand vil det gå mere strøm gjennom utgangstrinnet (Ohms lov: Strøm=Spenning/Motstand)og dette vil etterhvert medføre at utgangen ryker "heden" (kortslutter).
Forsterkeren vil kansje klare 4 ohms lasten en stund, men strømøkningen vil gjøre at karikteristikken på transistoren vil endre seg og ettervert bli så dårlig at den kortsluttes.
Da kommer det en reprasjon på xxx kr!! Og kortsluttede utganger dekkes ikke av garanti!

Håper dette hjalp!

eddanx!
Innen elektronikken gjelder andre lover og regler enn i 2-3FY! Det du beskrev (2*4ohm=8ohm) vil virke hvis du SERIE kopler høyttalerene, men forsterkeren vil da få skjev belastning når du da bare bruker den ene utgangen! Hvis du da har to 4ohms høyttalere til kan disse SERIE koples og så koples til den andre utgangen og belastningen er iorden!
Bare for ordens skyld
Sist endret av [securitymember]; 1. juni 2001 kl. 17:53.
Better than thou.
det du derimot kan gjøre er å gå inn i en elektr/elektronikk sjappe og si at du vil ha 2 stk. 4 ohms motstander.. burde ikke være noe prob å kople på disse.. hvis jeg tar feil ikke flame meg, elektronikk var ikke min store greie ifjor (bare spør morpheous)..

amen!!
rekylvinyl.no
Trådstarter
[securitymember]: men kan hjelpe meg i denne situasjonen. jeg har EN gammel høytaler trolig 4 ohms (er det en måte å sjekke eksakt hvor mange om den har, uten å teste på forsterkeren og kanskje....PANG?).

metrom
Carlo:
Det er en mulighet!(den må koples i SERIE med høyttaleren, 4ohm+4ohm=8ohm) MEN, den motstanden må tåle en del watt!!! Dette avhenger hvor mange watt forsterkeren er! Det har seg slik at effekten (watten, eller strømmen da) deler seg likt over motstanden og motstanden i høyttaleren.
EX: så si da at forsterkeren gir ut 100W, da vil 50 de wattene ble effektive i høyttaleren og 50w over motstanden! ERGO motstanden må tåle minst 50watt i dette eksempelet! Capiche?

metrom:
Det du trenger er et multimeter! Et måleinstrument hvor man kan måle Ohm, Volt, Ampere osv.. Kan få jøpt dette på Biltema/Clas Ohlson. Eller gå til nærmeste RadioTv verksted å spørre om å få låne et, eller ta høyttaleren dit!
Better than thou.
[securitymember]: i know.. var bare ikke HELT sikker..
noen har fulgt bra med i elektronikktimene!
hva skulle man gjort uten noen sånne...
har ikke elektronikk før til høsten eller våren, jeg...
▼ ... flere år senere ... ▼
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av [securitymember]
metrom:
Det du trenger er et multimeter! Et måleinstrument hvor man kan måle Ohm, Volt, Ampere osv.. Kan få jøpt dette på Biltema/Clas Ohlson. Eller gå til nærmeste RadioTv verksted å spørre om å få låne et, eller ta høyttaleren dit!
Vis hele sitatet...
Nei! Høgtaleren har en *IMPEDANS*, og er ikkje en omhsk motstand. Du må mao. ha ei målebru for å få målt impedansen nøyaktig, og verdien på eit multimeter er verdien for ei likespenning.