Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 1702
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Våkner opp rett før det blir mørkt ute. Ser rundt meg, samma rommet, mer søppel. Enda en dag foran skjermen. Nesten 3 måneder siden jeg slutta på skolen. 3 måneder med trygd og ingenting. Tre måndeder med "I morra er det rett på aetat og ordne jobb". Tre måneder med ingenting.

Plenty folk har vært arbeidsløse lenge, og de har det sikkert like jævlig. "Få deg en jobb" sier de. Jobb ja, ikkeno problem, Får bare dra på Rimi'n i morra og spørre etter no drittarbeid. Dagen etter våkner man rett før det blir mørkt. "Faen, får ta det i morra".

Dagen etter er det helg. Fylla? Har ikke råd. Kino med venner? Har ikke råd. Sitte på ræva foran pc'n? Koster ikke ei kron. Hadde det ikke vært for IRC hadde jeg ikke hatt kontakt med andre mennesker mer enn et par ganger i uka. Men det gjør ikke noe. Jeg drar bare innom Rimi i morra og spør etter jobb.
Samme her. Går ikke på skole. Innkalt til millitæret i Januar. Har ikke fått jobb noen plasser på grunn av at det er så kort tid igjen til jeg skal dra. Sover hele formidagen. Står opp og spiser middag med missfornøyde mennesker som er sure fordi jeg ikke gjør noe om dagene. Sier hver kveld at jeg skal stå tidlig opp og finne på noe neste dag. Det skjer ikke. Samme gamle. Har ikke kontakt med venner IRL. Kun IRC som binder meg med omverdenen. Har ingen venner på stedet som IRCer så i helgene sitter jeg inne som vanlig. Kjip vond sirkel.

Det er natt og jeg er oppe. Mørkt. Regn. Høst.

Kjipt.
Værste er at man blir lat av det også, så man gidder ikke gjøre noe annet heller, ikke engang noe nyttig på PCen. Jeg hadde et år på hybel i fjord, plenty av tid forran PCen, skulle bli hax på html, css, php, og mysql, kanskje lære litt C og linux. Jeg skulle lære meg å tracke litt musikk og lære meg PS og greier.
Fikk ikke til _det_ helt. Det som skjedde var MSN, IRC, freakforum, surfing, gaming osv. :/
Samme skjedde med meg når jeg blei en drop-out i mai (vet det er latterlig så sent på året, men blei kasta ut fra skolen)...var bare å sitte oppe hele natta å spille + irc osv...jeg hadde heldigvis nettopp fått arv så jeg hadde jo penger, men gikk tom mot slutten av sommerferien..

jeg hadde forsåvidt moped så kom meg jo rundt osv, men den blei skrudd fra hverdandre i starten, og gjort lite med siden..

Lyspunktet var når jeg fikk Battlefield 2
Hva dere enn gjør, ikke start med WoW Dette er kanskje lett for meg å si.. :P siden jeg ikke er i deres situasjon, MEN. Få dere dame :P da blir det fart i sakene hehe
Nå sitter jeg på skolen og lærer å bli tett på php, css, xhtml, jallascript, java og mye annet kult. Dagene går forstatt til Battlefield og får fortsatt ikke gjort det jeg skulle ha gjort.
Føler meg fortsatt like ubrukelig som dere
Glad jeg ikke er den eneste som ikke får gjort det jeg burde ha gjort. Går på skole, men ender som regel opp med å sitte for lenge på nettet med både spill og chat. Etter det så er det å sove hele dagen, og poff.. skoledagen er historie.. Jeg liker det ikke, men klarer heller ikke å rive meg løs..
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
afen goes emo.

Selv har jeg ikke nådd den alderen hvor det til den grad forventes at jeg reiser meg opp og går på egne ben.

Uansett. Godt skrevet.
Jeg hadde selv litt problemer med å få jobb nå som jeg snart skal inn.. sjekk ut utvalgt.no. Her er det linker til aetat.no osv. Hvis man ikke orker å gå til aetat så finnes det sider for det

Vil bare si til dere at det hjelper veldig å få seg en jobb, uansett hva! Dere føler at pengene kommer tilbake, ting blir litt bedre og at det finnes liv der ute. Ikke for å si det sånn, men det er ytterst få som får betalt for MSN chatting... jobben kommer til å få dere tidligere opp og tidligere i seng.
Jeg er akkurat i samme bås, men har heldigvis fått sendt ut søknad til Platekompaniet og noen andre kjeder. Nå gjennstår det bare å få svar.
Vente tiden er lang og uten penger blir den dessidert lengre.
Svært så mange som sliter med dette da. Jeg er selv uten arbeid og skole i år. Hadde bestemt meg for at i år skulle jeg gjøre unna en eksamen eller to som privatist, og jobbe ved siden av. Kom tilbake til Trondheim for en uke siden i dag (mandag). Mandagskvelden brukte jeg mer eller mindre til å flette sammen en CV, og tirsdagsmorran var jeg ute i byen fra rundt klokken 10 til fire og spurte om jobb. Dette fortsatte på samme vis til fredag. Jeg er på vei ut døren nå til et intervju. Er jeg heldig får jeg jobben, om ikke så leter jeg videre. Problemet ligger kanskje i handlekraft og målbestemthet, tror jeg.
Det er det nok, det er dessverre noe jeg mangler :-(
Tre måneder siden jeg óg sluttet på skolen. Levd på sparepenger iløpet av hele sommerferien. Vant til å ha sommerjobb, men siden jeg skulle på befalsskolen etter sommeren, ville jeg ha fri. Grunnet ryggen ble jeg dessverre ikke tatt med på befalsskole. Jeg kom hjem igjen og gjorde ingenting. Dama hadde reist avgårde på skole og mange av mine venner hadde gjort det samme. I ca. 2 uker holdt jeg på slik, men etter det orket jeg rett å slett ikke mer.

Nå jogger jeg 3 ganger i uka, jobber midlertidig på Rema1000 og nettopp begynt på treningssenter igjen. Driver å søker etter fulltidsjobb. Har bare ikke sendt inn noen søknader enda siden jeg har jobb.

Poenget er at lediggang er roten til alt vondt. Jeg fikk heller ikke sove før langt på natt og våknet i 2-3 tiden. Var helt ødelagt i hodet og satt mye foran pc-en eller var ute å kjørte bil. Nå er det bare velstand igjen. Kontoen bygger seg oppover istedenfor å tømmes, jeg legger meg i 24.00 tiden og står opp i 09.00 tiden. Sitter mye mindre foran dataen og får gjort masse. Det er ikke mye som skal til. Bare å tvinge seg opp en dag med vekkerklokka på 10.00 og stikke ut å jogge en tur. Etterpå er man ofte klar for hva som helst. Aetat for eksempel.
Arbeidsledig snart... urk... Jeg dreiv å regna på det og jeg har ikke råd til å gå arbeidsledig. Hadde veldig lyst til å ikke ha fast jobb og drive på med privat prosjekter som ikke garanterer inntekt. Det jeg har kommet fram til er at jeg må jobbe... Skal begynne som freelancer eller starte eget firma, og samtidig spille poker på deltid.

Jeg har vurdert å drepe 4-5k i utgifter i måneden ved å selge bilen (ja den koster meg så mye), og på den måten ha råd til å være arbeidsledig, men det er så mye stress. Problemet er at jeg er rimelig sikker på at jeg klarer å fikse nokk arbeid til å klare meg fint, og på den måten klarer jeg ikke å gjøre det uansvarlige å bli en trygdesnylter

Om 2 og en halv månede setter jeg igang med usikker inntekt og alt for mye faste utgifter til at jeg føler meg 100% komfortabel. Wish me luck

Scha
Lurt å finne en jobb der det er mulig å jobbe mye overtid. Hvorfor ikke jobbe når man først har sjansen pluss noen timer ekstra pr. dag også har man plutslelig en solid inntekt.
Samma her.. venter bare på militæret i januar..
Spent på om en eventuell ny regjering greier å gi mer jobb til ungdom. Fin tråd!
Synd å høre at fler og fler har det slik! Jeg har mange venner, som er i samme søppelkasse. Lever på trygd, deprimerte, blir usosiale og slakke, ingen utdannelse. Sier bare lykke til alle som har det slikt. Men ikke sitt å syns synd på dere selv, det er bare selvdestruktivt, men søk på jobb som bare det, og bli aktiv! Det hjelper på humøret!
Prøver og prøver, heldigvis har dette bare vart fra begynnelsen av sommerferien for meg da.


edit: skrivefeil
Sist endret av Bob Saget; 12. september 2005 kl. 15:23.
Blir nedstemt av å lese deres skildringer av hverdagen. Vi er unge mennesker i verdens beste land. Vi har_alle_forutsetninger for å få det bra. Det er bare å ta tak i seg selv og fylle hverdagen med noe meningsfyllt. Jobb, venner, reiser, sport og lignende. Mennesker er sosiale flokkdyr og kan ikke leve foran dataen om natten i lengre perioder.
Jeg fortstår at det kan være litt kjedelig å sitte på forumet tre måneder i strekk, samtidig som man er raka fant.

Men - hvor vanskelig er det egentlig å finne på noe å gjøre? Vi lever tross alt i Norge, verdens beste land iflg. FN.

Jeg regner med at de fleste som har postet i denne tråden er forholdsvis unge. Hva med å f.eks. skaffe seg en utdannelse? Klart, du må kanskje kutte ned litt på dataspilling og det blir kanskje færre 24 timers maraton med X-files på DVD. Men i det minste kan du i de fleste tilfeller få deg en nogenlunde grei jobb når du er ferdig.

Og hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg de fleste unge mennesker som går arbeidsledige her i landet stort sett er for kresne. Du håver ikke inn store penger av å jobbe på rema/macdonalds etc. og det er ikke noe statusyrke, men det betaler nok til at man kan leve av det
.
Ganske enig der. Om du virkelig vil ha jobb, så får du, men uten utdannelse så blir det fort en jævlig kjedelig en. Så folk annbefales og ta utdannelse, så slipper man og ha dritt jobber og det er ganske artig og gå på skole
Sitat av Gilgamesj
Spent på om en eventuell ny regjering greier å gi mer jobb til ungdom. Fin tråd!
Vis hele sitatet...
Bare å håpe at ungdomsgarantien kommer tilbake, det.

Selv har jeg også hatt -enormt- mye dødtid foran skjermen i sommer. Lange våkenetter og så videre. To dager etter at jeg begynte på VGS, var det dønn til å sove tidlig på kvelden. Dessuten kommer vinteren, og med vinteren kommer snø. Og da kan man endelig stå på ski igjen
Det må jeg si, mange i samme bås her. Ble kasta ut av gardeskolen for 2 uker siden, og nå står jeg altså på bar bakke. Hadde tenkt å studere i år, men pga militæret sitter jeg her uten noe å gjøre. Ganske irreterende å få høre av legen at jeg ikke er tjenestedyktig i garden, når jeg sendte inn papirer på den sykdommen jeg har før jeg skulle inn, og fikk beskjed om at alt var ok.
Nå bor jeg hjemme med et jobbmas uten like, som om at det skulle være verdens enkelte ting for en 20åring, uten videre utdanning, å skaffe seg jobb. Lever i håpet om å få meg en jobb på en lokal bensinstasjon, men dette er jo ikke akkurat et sikkert kort. Å kunne stå opp kl 2 hver dag, ikke ha noe press på seg hele dagen er sterkt oppskrytt. Ikke bare merker man det på lommeboka, men gud så kjedelig det er å få pes fra folka hjemme hver bidige dag.
Sitat av WembY
Det må jeg si, mange i samme bås her. Ble kasta ut av gardeskolen for 2 uker siden, og nå står jeg altså på bar bakke. Hadde tenkt å studere i år, men pga militæret sitter jeg her uten noe å gjøre. Ganske irreterende å få høre av legen at jeg ikke er tjenestedyktig i garden, når jeg sendte inn papirer på den sykdommen jeg har før jeg skulle inn, og fikk beskjed om at alt var ok.
Nå bor jeg hjemme med et jobbmas uten like, som om at det skulle være verdens enkelte ting for en 20åring, uten videre utdanning, å skaffe seg jobb. Lever i håpet om å få meg en jobb på en lokal bensinstasjon, men dette er jo ikke akkurat et sikkert kort. Å kunne stå opp kl 2 hver dag, ikke ha noe press på seg hele dagen er sterkt oppskrytt. Ikke bare merker man det på lommeboka, men gud så kjedelig det er å få pes fra folka hjemme hver bidige dag.
Vis hele sitatet...
NØYAKTIG samme situasjon som meg. Ble hevet ut fra befalsskolen. Skulle gjerne hatt et studium på HiA å gå til eller en jobb på dagtid. Istedenfor jobber jeg på Rema1000 4 timer hver kveld. Jævlig usosialt er det.

Foreldrene mine driver å maser hele tiden omtrent. Imorgen må jeg begynne å male huset for eksempel. Kanskje like greit egentlig. Har godt av å få kjørt meg litt

Men heldigvis for oss, så er muligheten for en OK jobb ganske stor. Må bare stå på litt... Du er jo 20. Du kan bli taxi-sjåfør for eksempel. Jeg fikk nettopp avslag grunnet alder
hadde det sånn ei stund jeg også, etter jeg slutta på millitæret gikk jeg å dassa slik ganske lenge før skolen begynte.
vil anbefale dere å få tak på og høre sangen "I dont wanna grow up" av "Ramones"
▼ ... noen uker senere ... ▼
Rett før skolestart i August får jeg høre at det var ikke nok påmeldte til å starte klassen jeg ville gå i, i år. Det eneste de kunne tilby var et webstudent tilbud hvor jeg jobbet hjemme. Men jeg var redd for dårlig oppfølging og takket ganske blankt nei. Hver dag siden sommerjobben min sluttet har jeg mer eller mindre stått opp mellom 12:00 - 15:00 og sett på Tv-Serier, pratet på msn/irc med venner. De få jeg kjenner via IRC kjenner jeg også IRL. Sosialt samvær er da et lite lokalt lan hos den av oss som har plass. I motsetning til endel av dere så har jeg en kjæreste som jeg elsker, og som elsker meg. Kjæresten min, og det at jeg skal begynne på "sommerjobben" min igjen snart er det som holder håpet mitt sånn noenlunde greit. Men om akkurat det samme skjer til neste år, for få søkende til klassen vet jeg ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre..

Jeg har hatt et friår før, rett etter ungdomskolen. Det var dritkjedelig, ikke noe å gjøre, nada, nix.. Om jeg ikke hadde hatt en jobb på vei, eller kjæreste så ville jeg antageligvis vært gal innen nå.

Vi sees kl 23 - 03 på irc.
Det er godt vi har hverandre, er det ikke? :]