Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 524
Jeg har en server som jeg bruker til ftp, web, torrent og annet

Jeg har 2 linjer inn i leiligheten. En som er med i sameiet/borettslaget og en som jeg har lagt inn selv.(Get og Lyse-fiber)

Jeg vil gjerne at all trafikk for ftp og torrent skal foregå på Get og resten på Lyse. All intern trafikk som RDP og slikt er allerede routet via intern nettverk NIC da jeg vet IP på dette. Ettersom en del fra familien bruker ftp til å laste opp backup av bilder o.l. så vet jeg ikke deres IP da de ikke har fast WAN IP.

Kan dette settes opp i Firewall? Intern NIC er på domain og Extern NIC er på public.
Kan jeg f.eks. sette at FTP server applikasjonen og uTorrent til å blokkes på domain?
Ja, det er mulig. Fremgangsmåten avhenger av hvilket utstyr du har. Om du har en linuxboks satt opp som router kan det f.eks. gjøres som beskrevet i denne artikkelen: http://www.linuxhorizon.ro/iproute2.html
Sikkerhetsklarert
Med utorrent kan du velge hvilket kort du vil binde mot.

Er det inngående eller utgående trafikk du vil styre her?

FTP server bør også være enkelt å binde til kun et av kortene. Men det er jo egentlig ikke mulig at FTP kjører på begge kort, hvis familien sitter utenfra og kobler på din FTP server så velger du jo selv hvilken ip (get eller borettslag) du ber de koble opp mot. I modemet på linjen du _ikke_ vil hoste FTP på så lar du bare være å forwarding port21.

Utgående trafikk er litt verre, jeg har selv to linjer inn. Og bruker en pfsense boks med 3 nic som router. Relativt enkelt å binde port/ip/protokoll eller destinasjonsnettverk til bestemte wan.
Sist endret av Pjukern; 30. juli 2013 kl. 20:55.