Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 4486
God dag kjære freak-forum.

I dag har jeg fått nok. Jeg er heldig nok som er ferdig med videregående skoler, og slipper å bry meg videre med inkompetente IT-personell.
Men det som forstyrrer meg er at jeg har fremdeles slekt og venner som går på skoler der datamaskinen er en essensiel del av hværdagen til elevene.

Slik jeg forstår det blir disse elevene som er i "omveltning til nytt system" brukt som forsøkskaniner for å forbedre et allered totalt nedbrutt
og ødelagt system. Jeg snakker om bruk av datamaskiner i skolen.
Ikke misforstå meg her, jeg er fullstendig for datamaskiner i skolehverdagen. Men når ikke IT-personell klarer å vedlike holde maskinene til elevene vil de elevene som ikke har datamaskiner pga det disse såkallte "IT-ansvarlige" personene ikke klarer å holde tritt med hva som skjer rundt dem.

Punkt 1.
I dag fikk jeg en telefon fra en bekjent. Hun hadde problemer med sin IBM Thinkpad laptop, en skole-pc. Hun hadde forklart at hun hadde vært å snakket med IT-ansvarlig på skolen for å finne ut hva som feilte sin PC. Denne IT-"ansvarlige" personen ga henne beskjed om at dette var et virus og at de ikke kunne gjøre noe med dette problemet.

Dette var problemet:

PC'n slo seg på og fikk en "CRITICAL ERROR 0190" som jeg etter et raskt google søk fant på IBM sine egen nettsider at dette
var en "CRITICAL LOW BATTERY ERROR". Oppgitt som jeg var søkte jeg litt videre å fannt ut at dette virket som å være et problem
som oppsto i tid og utide med disse datamaskinene. (Link til IBM: HER)

Det jeg lurer på er, hvor finner skolene/kommunene disse tullingene!? Jeg har ALDRI jobbet med noe datarelatert, jeg er kun data-intressert. Hvordan, HVORDAN kan disse personene som skal holde datamaskinene til elevene "friske og fine" unngå å i det hele tatt ta seg tid til å google problemt!?

Punkt 2.

Dette skjedde ved en annen skole. Ved denne skolen fikk jeg vite av en elev at de IT-Ansvarlige, innstalerte utdaterte drivere.

Jeg satte punktum for det punktet der fordi det er bare idiotisk. På samme skole var det ikke snakk om at elevene fikk installere en annen nettleser enn Internett Explorer. Ikke for å diskriminere IE tillhengere her men.. HERREGUD! Hvordan kan de gjøre dette!? Burde ikke elevene ha litt frihet!? En nettleser er da ikke alt for mye å be om!?

Det finnes nettlesere som er RASKERE enn IE! Åpne øynene!.

Jeg er ikke på det fulle med hvordan eierforholdet mellom datamaskin/elev/skole, men det må være ett eller annet som ikke stemmer. Elev bør ha rettigheter i hvordan maskinen blir behandlet, at personellet som gjør dette er faglig oppdatert på ommrådet og at de får maskiner som er installert for å virke aller best for eleven. Om ikke dette finnes bør det ihvertfall gjøres noe med.

Er det andre som har problemer med IT-personell på skoler?
Hva synes dere her på forumet om hvordan dette "systemet" fungerer?
Beklager for event. stake feil som er gjort underveis små trøtt og gretten..!

-Winkee
På min skole kan vi velge selv hvilken nettleser vi vil ha. Det meste av programmer laster man også bare ned fra servern, der finner man feks spotify, msn, andre skolerelaterte programmer osv. Yey
Sist endret av mo3; 31. januar 2011 kl. 21:54.
IT-avdelingen er relativt greie å ha med å gjøre. Det hender at de er veldig glad i å reformatere, men får ting fiksa selv om det tar tid. Det som har irritert meg noen ganger er at de ikke bare kan gjøre det jeg ber dem om ("jeg har problem X og hvis dere bare kunne la meg plugge inn her så" eller "jeg har problem Y, kunne dere legge inn programvare D for meg så jeg fikk dette ordna?") når jeg vet både hva som er galt og hvordan det skal fikses, de skal absolutt feilsøke og styre selv og det tar derfor mye lenge tid.

Bortsett fra det står vi veldig fritt på skolen vår og kan installere det vi vil, men det er enkelte episoder da man blir skikkelig pissed. Jeg lurer ofte på hva slags utdanning som kreves for å bli IT-anvarlig ved en videregående skole.
Her i gården så sender vi pcn opp til it ansvarlig og han reformaterer den uansett hva det måtte være.
Exterminate!
jonnis's Avatar
Jeg er glad for at IT-ansvarlig på vår skole ikke er så inkompetent som de er på mange andre skoler. Vi har full admin tilgang på maskinene våre, og fikk vite for rundt to uker siden at vi faktisk har lov til å installere akkurat det OS'et vi vil ha...
Sitat av Vegard004 Vis innlegg
Her i gården så sender vi pcn opp til it ansvarlig og han reformaterer den uansett hva det måtte være.
Vis hele sitatet...
Tror faktisk jeg hadde gjort det hvis jeg var it-ansvarlig også Med mindre det er en hardware feil så er det ofte den enkleste måten å rydde opp på Stakkarene får sikkert inn en zillion med virusinfiserte eller på andre måter misshandla datamaskiner som skriker etter en retanking
Dere må ikke glemme at dere ikke er de eneste som leverer inn PC-ene for service, eller hva det nå skulle være. Tror du at IT-ansvarlig har tid til å google etter informasjon for hver enkelt feilmelding som måtte komme opp på brukernes PC-er? Det tror ikke jeg.
Sitat av iMartin Vis innlegg
Tror faktisk jeg hadde gjort det hvis jeg var it-ansvarlig også Med mindre det er en hardware feil så er det ofte den enkleste måten å rydde opp på Stakkarene får sikkert inn en zillion med virusinfiserte eller på andre måter misshandla datamaskiner som skriker etter en retanking
Vis hele sitatet...
Itansvarlig: "Du sier att du ikke vill tanke den? kanskje jeg kan se litt nærmere på saken seinere, bare kødda vi tanker den."
Det er forskjell på et virus/malware/spyware og generelt rot, og en feilmelding av typen som trådstarter nevner.
At IT-ansvarlig ikke forsøkte å finne ut hvorvidt dette var en feilmelding forårsaket av virus eller ikke, er for dårlig.

Jeg har desverre selv opplevd å ha blitt "adoptert" av IT-ansvarlig for å hjelpe ham hvordan man installerte WPA2 støtte på win xp og vista da det nye eduroam-systemet kom på min VGS da jeg gikk tredjeåret.

Ser ut til at det fortsatt er flere skoler med elever med høyere IT-kompetanse enn deres egen IT-ansvarlig.
Her i gården, laster vi ned alt mulig piss. Får lov til omtrent hva vi vil. De har blokkert portene til torrents så vi får ikke lasta ned noe på skolen. Ellers leveres pcene, de finner en løsning som gjør at maskinvaren blir minst mulig skadet. Eneste jeg ikke liker er at de ser så skumle ut, også er de fleste overvektige og bruker briller (no fence til briller, bruker det en gang i blant sjæl). Ellers er det trivelige folk som ikke ødelegger for "moroa" sånn som de gjør på andre vgs. i nærheten..
Vel dette hørtes tåpelig ut, er selv "IT-ansvarlig" på en skole. Dog lærling.

Hvis dette er tilfellet på skolen der deres bekjente går forstår jeg godt hvorfor du er irritert.

Men må si at jeg tror dette ikke er tilfellet overalt.

Hos oss er det ikke tvang til noe (utenom egenandel om du har vært uforsiktig med pcen og fått den herpa), du har administrator, og vi gir oss ikke før pcen er fiksa.

Og jeg kjenner jeg blir like irritert som deg når jeg leste om at de tvinges til å bruke IE..
Det er definitivt forskjeller på IT-avdelingene i landet. At mange IT-avdelinger velger å kjøre full formatering istedenfor å feilsøke hvert eneste problem skjønner jeg meget godt. Dersom de tok seg tid til det ville det vært behov for større bemanning, noe som hadde ført til høyere utgifter, som strengt talt kunne vært unngått.

Selv går jeg på en datterskole av Akademiet, hvor vi bruker MAC. Overgangen fra Windows har visstnok ført til langt færre skadesaker hos IT-avdelingen vår, som forøvrig er meget dyktig.
Jobber i en kommune og vi har en god del pcer som vi drifter. Vi tar bare å reinstallerer med et image hver gang vi skal noe også. Sjeldent noen bruker tid på å feilsøke.
Jeg reagerte på det i starten, ville jo lære litt, men nå har jeg vel igrunn gitt opp :P
Punkr 3.

På skolen min er det nå fullt forbud på minnepinner / minnekort / eksterne hardisker / you name it! Dette begrunnes med at elevene kan legge inn virus å skade pcene. I tillegg til det så bytter vi til et nytt datasystem så ALLE filene vi har på dataen (som er fra 5-6. trinn og opp) må lastes opp i arkivet vårt på FRONTER! Fronter er et utrolig søplete system jeg ikke fatter at skolen bruker. Men når det først er sånn så har vi jo bare 20mb lagringsplass også da.

It-ansvarlig gjør det ikke lett for de som faktisk har lyst til å ta vare på stiler fra barneskolen eller noen kule rapporter fra ungdomskolen.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
På min skole (VGS), så er IT-ansvarlig ikke annet enn en person med administratorrettigheter. Han kan lage nye profiler, slette dem, resette dem.

Hvorvidt reformatering og installering av programvare angår, så har han en bruksanvisning han bruker. Var en gang jeg kom inn og skulle ha Access installert. Han klødde seg i hodet, snudde litt på pcen osv (aner ikke hva han holder på med), før han satt den ned, og åpnet bruksanvisningen sin. Fulgte den, og failet. Han sa at jeg fikk prøve selv, og gikk. Jeg fulgte selv bruksanvisningen (dette var vel strengt tatt en anvisning til hvor installasjonsfilene lå på nettverksdisken) og greide det.
Vår IT-ansvarlig er også lærer, og jeg tror at siden han har 1 klasse 2 ganger i uken, så er det han som har fått jobben med å administrere pc-er, og ikke en annen lærer.

Still, PortableApps.com
Mozilla Portable
Opera Portable
Chrome Portable

Kan du tipse om til personen som vil ha annen nettleser på skolePcen sin
Sist endret av Buddapower; 31. januar 2011 kl. 23:20. Grunn: for the lulz
Skal nevnes at når du leverer en maskin inn til IT-ansvarlig er du skjelden den første den dagen (tro meg på det), og når dere som utrolig ansvarlige elever konstant finner fram til lokal admin passordet og slenger inn limewire og all annen dritt som trenger ikke trenger i skolegangen gidder man ikke sitte å sile ut enkeltvirus som sprer seg i nettverket. Man gjør kort prosess, slenger hva enn brukeren har på maskinen i backup mapper og ghoster hele maskinen på ca. 10min.

Dere får leie maskiner fra skolen som skal brukes til skolegang. Det er ikke vårt problem at dere ønsker å spille, laste ned musikk og drive med alt mulig rart.

Skal forøvrig nevnes at når jeg var lærling hadde vi Firefox, IE og Opera installert så folk kan velge, med Firefox som standard. Maskinene som utleveres skal i utgangspunktet ha alt man trenger til skole og dermed er det heller ikke noe poeng at elevene får utlevert admin passord.
Sist endret av flexd; 31. januar 2011 kl. 23:37.
Ungdommens hubris.. Det er nok flere elever som tror de er mer kompetent enn IT-ansvarlig enn det er dårlige IT-ansvarlige. Det kan nok absolutt forekomme, men det får nå være.

Handler nok ikke om hva de klarer, men hva de gidder. Jobber i supportdesk på universitet selv og bruker stor tid på å feilsøke problemer på brukernes maskiner, men hadde jeg vært IT-ansvarlig på en skole der pc'ene blir delt ut til skolearbeid hadde jeg aldri giddi å brukt tid på det. Reformater. Ser jeg limewire og internet explorer full av toolbars gidder jeg ikke begynne å fikle med det en gang.
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Vi har Mac
Vis hele sitatet...
Kult.

På vår skole løser de egentlig alle problemer med å reformatere pcen. Jeg skjønner kanskje dette om de har mye å gjøre, men fakta er at de sitter og spiller CS/Wow etc. det meste av arbeidstiden.
Sitat av Vesuv Vis innlegg
Det er definitivt forskjeller på IT-avdelingene i landet. At mange IT-avdelinger velger å kjøre full formatering istedenfor å feilsøke hvert eneste problem skjønner jeg meget godt. Dersom de tok seg tid til det ville det vært behov for større bemanning, noe som hadde ført til høyere utgifter, som strengt talt kunne vært unngått.

Selv går jeg på en datterskole av Akademiet, hvor vi bruker MAC. Overgangen fra Windows har visstnok ført til langt færre skadesaker hos IT-avdelingen vår, som forøvrig er meget dyktig.
Vis hele sitatet...
Lukter jeg BPG - Bergen Private Gymnas?
Vi likte å tulle med han som var IT-ansvarlig på vår skole. Gjorde fargene negative på Mac-en, samt at vi satte på Voiceover, og zoomet inn. Husker da vi tilkalte IT-ansvarlige, og han sa at han var nødt til å restarte systemet, og lage en ny bruker til vedkommende. Wow...
Kan ikke si at IT-folka på min skole er så dyktige, men litt bedre enn barneskolen...
Er det noen som har problemer kommer IT bort til de, så tar det et par minutter... Deretter blir jeg eller kameraten min hentet for å hjelpe...
IT-ansvarlig på skolen min bruker IE på trass.
Sitat av stigi Vis innlegg
Vi likte å tulle med han som var IT-ansvarlig på vår skole. Gjorde fargene negative på Mac-en, samt at vi satte på Voiceover, og zoomet inn. Husker da vi tilkalte IT-ansvarlige, og han sa at han var nødt til å restarte systemet, og lage en ny bruker til vedkommende. Wow...
Vis hele sitatet...
Du tror ikke han gjorde det med vilje altså? Tror IT-folk på videregående er rimelig lei av å bli tulla med av drittunger som deg. Beste måten å si fra at de ikke synes det er gøy er vel å slette alt dere måtte ha på pc'en i gjengjeld.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Stakkars skoler! der jeg går har vi tilgang til alt på maskinen, installere hva vi vil, bruke hva vi vil etc! og IT-folka gidder faktisk og gjøre en innsats og vet hva de driver med. *lucky me*
Var ofte jeg gikk opp of snakka med IT folka mine, bare fordi timene var kjedelige, og de kunne man snakke med, og få sikkelige svar, og IKT diskusjoner.

De få gangene jeg tok med en eller annen skolepc opp til dem, fiksa de den mens jeg stod og venta, og den kom tilbake etter kort tid. (Skolen hadde x antall pcr per linje som gikk på rundgang). Var heller ikke no problem at han logga på som admin, og lot meg sitte å fikle.

Så det er ikke allt av IT personalet på VGS som er helt blanke.
På skolen min er det en it fyr, han er her 1 gang i uka elns:P men er frihet på pc'ene da. jeg har instaler en ekstra w7 og linux mint på min skole pc ikke fått noen klager på det
Huff... går IKT driftsfag linjen no. Lærerne + IT ansvarlige sier at oppsette som Hordaland bruker er så helt på tryne at det er sykt...

IT folkene @ Bjørgvin kan sakene siden tho, men det som forundrer meg er at de ikke har datafag i grunnskolen eller ungdomskolen.
På vår skole er det en god del som har private pcer (på trass er ikke jeg en av de.).
Dette er pcer som kobles opp mot trådløsnettet på skolen, og det nettet har ingen blokkeringer o.l.


Men i fjor, begynte undervisningsinspektøren vår å gå rundt på klasserommet, og søke på pcen etter "farlige programmer" som hun kalte det (Limewire, Frostwire og noe piss som heter Ask Toolbar.). Dersom vi hadde dette på pcen ble vi tvunget til å slette det, fordi det er ulovlig, og hun kom til å andmelde alle som brukte det. Dette gjorde ikke meg noe, jeg har alltid sverget til Spotify og uTorrent, evt iTunes om jeg bestemmer meg for å faktisk kjøpe musikken jeg liker.

Etter at Limewire nylig ble nedlagt fant hun ut at hun skulle heller gå etter de som har Spotify åpent på maskinen. Etter litt krangling godtar jeg dette, for det tar jo faktisk en del båndbredde, men jeg slutter å ha med min private pc. Jeg får først en skolepc med adminrettigheter, så når den tok kvelden fikk jeg en uten, men jeg skal ikke påstå at jeg savner det noe særlig. Etter at vi ble kvitt "Spotify-problemet" har adminrettigheter blitt fjerna fra alle elevbrukerne, slik at vi ikke skal kunne installere noe. Jeg synes dette er helt greit, siden det tross alt ikke er våre pcer.

Men nå nylig har hun inspektøren gått rundt å sjekket alle privatpcer for uTorrent, og tvunget oss til å fjerne det selv om vi bare har programmet åpent, uansett om vi seeder, eller laster ned. Hun sier også at det er "bevisst at programmet kjører, selv om det ikke engang er noen prossesorer åpent med uTorrent". Dette mener jeg er helt påtrynet, og alt for galt.

Sorry for eventuelle skrivefeil, tenkte å få ferdig innlegget før friminutt


EDIT: Jeg mener også at det suger at vi ikke får dataopplæring i det hele tatt når vi går grunnskolen
Sist endret av sh0rtie; 1. februar 2011 kl. 09:45.
Som trådstarter nevner så er det flere ting her som bekymrer meg litt.

Punkt 1. Her er jeg enig, var ingen grunn til hvorfor han skulle si det var virus. det er ganske mye man lærer om de maskinene som er i bruk på skolen når du jobber med de. Jeg har selv vært borti noen problemer som jeg ikke greide å finne svar på, men er fortsatt ingen grunn til å si at det er virus.

Punkt 2. Fylkeskommunen sier at vi som IT personell ikke har lov til å anbefale andre nettlesere, ettersom at det da blir kommersielt. men vi har derimot ikke lov til å nekte de å bruke andre nettlesere.

Høres veldig rart ut og ut ifra mitt syn så ser det ut som at han har lest reglemanget og overanalysert reglene.
kanskje han bare ikke har møtt opp på personell møtene?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av mo3 Vis innlegg
På min skole kan vi velge selv hvilken nettleser vi vil ha. Det meste av programmer laster man også bare ned fra servern, der finner man feks spotify, msn, andre skolerelaterte programmer osv. Yey
Vis hele sitatet...
Du... øh, du vurderer MSN (som forresten har hett Live Messenger i minst 3 år nå) og Spotify som "skolerelaterte" programmer? ಠ_ಠ
Når jeg gikk på Drammen Vgs og hadde data problemer samme faen hva det var så sa ikt folka at dem skulle wipe hele pcen og reinstallere windows
kommer ikke på internet=reinstall
bluescreen=reinstall
kan ikke logge på=reinstall
Sitat av toxicity Vis innlegg
Når jeg gikk på Drammen Vgs og hadde data problemer samme faen hva det var så sa ikt folka at dem skulle wipe hele pcen og reinstallere windows
kommer ikke på internet=reinstall
bluescreen=reinstall
kan ikke logge på=reinstall
Vis hele sitatet...
Ladern er ødelag = reinstall
Fele størrelse på skrift i feks word = reinstall

Er glad fordi eg har privat pc i gunnen, og ferdig med vgs.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
robhol: >5 år faktisk.

Sånn til informasjon til nykomlinger og andre dette har relevans for: Vi har nok tråder hvor folk legger ut om erfaringene sine med IT-ansatte ved skolene sine. Slike poster blir det lite diskusjon av, og den iboende whiningen tror jeg de fleste greier seg uten.

To the topics!
Jeg forstår underbemanning og at det enkleste er å ghoste/reformatere/whatever. Elever som må vente i tre uker på PC-en sin er surere enn de som får reformatert sin.

slashdot foreslo for en tid tilbake å gi elevene fri tilgang til hele skiten, og gi dem ansvaret om de klarte å føkke opp PC-en sin (noe som i mange tilfeller ville ført til at IT-kyndige venner måtte hjelpe dem). Jeg synes fortsatt at dette er et interessant forslag, som kunne brakt mye læring til de som er interesserte. De som bare vil bruke PC-en som et skoleverktøy burde ikke ha altfor store problemer med å finne hyggelige IT-kyndige medelever som kan hjelpe dem en gang iblant.

Jeg tror dog at noe slikt ville medført en masse medieomtale med sitater som "skammelig at elevene ikke får IT-støtte fra skolen".

Det jeg vil skal gå hånd i hånd med en slik innføring (uten at de nødvendigvis har sammenheng) er krav om at filer til innlevering skal kunne leses. Hvem har vel ikke sett tråder her à la "jeg har brukt for mye tid på WoW og onani, og nå har jeg innlevering i morgen! Hvordan kan jeg gjøre slik at læreren åpner filen og bare seg masse skit, så jeg får en ekstra dag?"?

Føkk .doc, .docx og denslags. RTF eller TXT til tekst. Er du usikker på om filen din er korrupt eller ikke? Åpne den på PC-en til en medelev.
Sitat av winkeesalami Vis innlegg
God dag kjære freak-forum.

Punkt 2.

Dette skjedde ved en annen skole. Ved denne skolen fikk jeg vite av en elev at de IT-Ansvarlige, innstalerte utdaterte drivere.

Jeg satte punktum for det punktet der fordi det er bare idiotisk. På samme skole var det ikke snakk om at elevene fikk installere en annen nettleser enn Internett Explorer. Ikke for å diskriminere IE tillhengere her men.. HERREGUD! Hvordan kan de gjøre dette!? Burde ikke elevene ha litt frihet!? En nettleser er da ikke alt for mye å be om!?

Det finnes nettlesere som er RASKERE enn IE! Åpne øynene!.
Vis hele sitatet...
Forstår furstrasjonenen din fult ut, men dette punktet kan unnskyldes. IE er jo den browseren du enklest kan styre via GPO i et windowsnettverk, så det er kanskje en grunn til at det er begrenset til nettop IE.
Jeg har noen år bak meg innen IT-industrien og har fått med meg en del som foregår.
Jeg har selv jobbet ved en utdanningsinstitusjon og har erfaring fra diverse statlige og kommunale institusjoner som konsulent.

Det er likt nesten over alt
Mangel på penger, lærere eller "interesserte" som får tildelt oppgaven som IT-ansvarlig som ett tillegg til tidligere oppgaver. Dermed skjer det utdateringer, både HW og SW. Det er inkompetanse som skal skjules bak fraser som; "det er virus".

Når det kommer til IE vs. andre nettlesere forstår jeg godt at det fortsatt brukes IE. Dette er noe "alle" kan, både lærere på 60 og en liten jypling på 14. Standardisering er nøkkelordet. Dette følger med OS, både på skolepc og hjemmepc. Enkelt å styre via Group Policy.

Drivere kommer å går. Dette kan man selvfølgelig gjøre noe med, men det bør da testes og sikres at denne nye driveren ikke endrer på andre oppsett og dermed kompabiliteten med diverse applikasjoner som støttes av utdanningsinstitusjonen.

Jeg sitter pr. i dag i en oljerelatert bedrift som er enkelt å greit verdens rikeste. Vi bruker Windows XP SP2!! Office 2003 og ingen drivere som er nyere enn 2008. Hvorfor? Fordi ALT skal testes GRUNDIG før det går ut til brukeren. Windows 7 har vært i test i over 1 år nå snart. Ingen servere er over W2K3 Server. Ingenting er overlatt til tilfeldigheter og it-interesserte som tror de har peil. Det er en grunn til at vi har verdens sikreste systemer og tjener mest. Jeg jobber med server og sikkerhet og har ALDRI hatt innbrudd i våre systemer. Selv om det er over 500000 forsøk til dagen.
Ingen brukere får gjøre noe uten at vi vet det eller har tillatt det. Ikke engang internett er en selvfølge. Brukerne får ikke legge inn programmer selv og kan stort sett bruke maskinen til IE, Word, Excel og noen spesialprogrammer som vi utvikler selv.

Så strengt burde det være innen grunnskole og videregående. Skolepc er ett verktøy for skole, ikke for spotify, WOW, CSS.

Men er fullt enig i at de IT-ansvarlige burde være utdannet og dedikerte til sitt arbeide. Eller bare outsource det hele til noen private som har kompetansen.

Sitat av winkeesalami Vis innlegg
God dag kjære freak-forum.

I dag har jeg fått nok. Jeg er heldig nok som er ferdig med videregående skoler, og slipper å bry meg videre med inkompetente IT-personell.
Men det som forstyrrer meg er at jeg har fremdeles slekt og venner som går på skoler der datamaskinen er en essensiel del av hværdagen til elevene.

Slik jeg forstår det blir disse elevene som er i "omveltning til nytt system" brukt som forsøkskaniner for å forbedre et allered totalt nedbrutt
og ødelagt system. Jeg snakker om bruk av datamaskiner i skolen.
Ikke misforstå meg her, jeg er fullstendig for datamaskiner i skolehverdagen. Men når ikke IT-personell klarer å vedlike holde maskinene til elevene vil de elevene som ikke har datamaskiner pga det disse såkallte "IT-ansvarlige" personene ikke klarer å holde tritt med hva som skjer rundt dem.

Punkt 1.
I dag fikk jeg en telefon fra en bekjent. Hun hadde problemer med sin IBM Thinkpad laptop, en skole-pc. Hun hadde forklart at hun hadde vært å snakket med IT-ansvarlig på skolen for å finne ut hva som feilte sin PC. Denne IT-"ansvarlige" personen ga henne beskjed om at dette var et virus og at de ikke kunne gjøre noe med dette problemet.

Dette var problemet:

PC'n slo seg på og fikk en "CRITICAL ERROR 0190" som jeg etter et raskt google søk fant på IBM sine egen nettsider at dette
var en "CRITICAL LOW BATTERY ERROR". Oppgitt som jeg var søkte jeg litt videre å fannt ut at dette virket som å være et problem
som oppsto i tid og utide med disse datamaskinene. (Link til IBM: HER)

Det jeg lurer på er, hvor finner skolene/kommunene disse tullingene!? Jeg har ALDRI jobbet med noe datarelatert, jeg er kun data-intressert. Hvordan, HVORDAN kan disse personene som skal holde datamaskinene til elevene "friske og fine" unngå å i det hele tatt ta seg tid til å google problemt!?

Punkt 2.

Dette skjedde ved en annen skole. Ved denne skolen fikk jeg vite av en elev at de IT-Ansvarlige, innstalerte utdaterte drivere.

Jeg satte punktum for det punktet der fordi det er bare idiotisk. På samme skole var det ikke snakk om at elevene fikk installere en annen nettleser enn Internett Explorer. Ikke for å diskriminere IE tillhengere her men.. HERREGUD! Hvordan kan de gjøre dette!? Burde ikke elevene ha litt frihet!? En nettleser er da ikke alt for mye å be om!?

Det finnes nettlesere som er RASKERE enn IE! Åpne øynene!.

Jeg er ikke på det fulle med hvordan eierforholdet mellom datamaskin/elev/skole, men det må være ett eller annet som ikke stemmer. Elev bør ha rettigheter i hvordan maskinen blir behandlet, at personellet som gjør dette er faglig oppdatert på ommrådet og at de får maskiner som er installert for å virke aller best for eleven. Om ikke dette finnes bør det ihvertfall gjøres noe med.

Er det andre som har problemer med IT-personell på skoler?
Hva synes dere her på forumet om hvordan dette "systemet" fungerer?
Beklager for event. stake feil som er gjort underveis små trøtt og gretten..!

-Winkee
Vis hele sitatet...
Sitat av echuz Vis innlegg
Stakkars skoler! der jeg går har vi tilgang til alt på maskinen, installere hva vi vil, bruke hva vi vil etc! og IT-folka gidder faktisk og gjøre en innsats og vet hva de driver med. *lucky me*
Vis hele sitatet...
Omtrent samme greia hos oss.

Jeg forstår at IT-folka på skolene reformaterer mye. De får inn mange maskiner hver eneste dag, og det er mange elever. Har selv jobbet i Acer Support Norway og vet at når det kommer til software-feil så er det en reformatering som både går fortest og er enklest fremfor å prøve eks. å lete opp roten til feilmeldingen fra Windows el. =P
Sitat av Amitabha Vis innlegg
Dere må ikke glemme at dere ikke er de eneste som leverer inn PC-ene for service, eller hva det nå skulle være. Tror du at IT-ansvarlig har tid til å google etter informasjon for hver enkelt feilmelding som måtte komme opp på brukernes PC-er? Det tror ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Totalt urelevant?! Hvorfor i H skal ikke itansvarlig gjøre dette!? Det er deres jobb å fikse problemet, eller hvertfall finne ut hva problemet er. Har enda ikke hørt om et virus som gir feilmelding ved startup..
Som IT-ansvarlig ved en kommune(Lærling), feilsøker vi alltid etter problemet før vi formaterer den.. Formatere for den minste ting, da kan ikke IT-ansvarlig være skikkelig kompetent.. Hvordan i helvete kan man lære uten å feilsøke?
Får ikke bilde på skole-pcen min, IT mannen sa bare: Nei, dette kan ikke jeg gjøre noe med, etter å ha sett på pcen i 3 min
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Som IT-ansvarlig ved en kommune(Lærling), feilsøker vi alltid etter problemet før vi formaterer den.. Formatere for den minste ting, da kan ikke IT-ansvarlig være skikkelig kompetent.. Hvordan i helvete kan man lære uten å feilsøke?
Vis hele sitatet...
Når jeg enda jobbet i kommunal sektor med 6000 maskiner å administrere brukte vi i 98% av tilfeller å bare reimage maskinen, mtp at vi fikk inn 10-20 maskiner per dag med "feil" på var det enkleste å se om man først klarte å reimage maskinen, deretter feilsøke dersom problemet viser seg å være hardware.

Det tar jo trossalt 5-10 minutter å reimage og så kan IT-ansvarlig på hver respektive skole få med seg maskinene tilbake igjen.

Har man uansett satt opp et fornuftig nettverk for brukerne vil ikke maskinen inneholde viktige filer utenom OS uansett, da man bruker folder-redirection for alt.

Og har man satt opp imagingverktøyene riktig vil den beholde sitt maskinnavn og plass i AD-strukturen slik at all automatisk utrulling av software vil skje så snart den er tilbake der den skal være.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Når jeg enda jobbet i kommunal sektor med 6000 maskiner å administrere brukte vi i 98% av tilfeller å bare reimage maskinen, mtp at vi fikk inn 10-20 maskiner per dag med "feil" på var det enkleste å se om man først klarte å reimage maskinen, deretter feilsøke dersom problemet viser seg å være hardware.

Det tar jo trossalt 5-10 minutter å reimage og så kan IT-ansvarlig på hver respektive skole få med seg maskinene tilbake igjen.

Har man uansett satt opp et fornuftig nettverk for brukerne vil ikke maskinen inneholde viktige filer utenom OS uansett, da man bruker folder-redirection for alt.

Og har man satt opp imagingverktøyene riktig vil den beholde sitt maskinnavn og plass i AD-strukturen slik at all automatisk utrulling av software vil skje så snart den er tilbake der den skal være.
Vis hele sitatet...
Hvilken programvare bruker dere til reimage?

Vår programvare bruker 1 times tid på dette.. dog havner da alt rett tilbake i AD og alle policies blir automatisk lagt inn.

- Elevmaskiner på skoler pleier vi som regel bare å formatere, men ellers andre PCer til ansatte (Hvis det gjelder kommer ikke på trådløs, standardprogram for åpning av bilder osv.. tar vi oss tiden til å feilsøke og lære.)

Vi har da ikke flere enn 800-1000 maskiner i nettverket.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Hvilken programvare bruker dere til reimage?

Vår programvare bruker 1 times tid på dette.. dog havner da alt rett tilbake i AD og alle policies blir automatisk lagt inn.

- Elevmaskiner på skoler pleier vi som regel bare å formatere, men ellers andre PCer til ansatte (Hvis det gjelder kommer ikke på trådløs, standardprogram for åpning av bilder osv.. tar vi oss tiden til å feilsøke og lære.)

Vi har da ikke flere enn 800-1000 maskiner i nettverket.
Vis hele sitatet...
Den gangen (2004->2007) brukte vi mye Ghost og endel av microsofts deployment kit (som ikke heter det samme idag).
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Den gangen (2004->2007) brukte vi mye Ghost og endel av microsofts deployment kit (som ikke heter det samme idag).
Vis hele sitatet...
Vi bruker Deployment, men selve installasjonen tar en times tid..

Ghost var før den tid jeg ble lærling
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Vi bruker Deployment, men selve installasjonen tar en times tid..

Ghost var før den tid jeg ble lærling
Vis hele sitatet...
Microsofts deploymentverktøy suger jo balletiss uansett, Radia \ RDP \ Altiris vil være haugevis mer fornuftige løsninger, simultandeployment av ferdig-konfigurerte images på brøkdelen av tiden.

Ettersom de MS-deploymentløsningene jeg kjenner faktisk gjør en install, og ikke imagedeployment.
Det er dritt med inkompotente IT ansvarlige, og når ting går i stykker, nei da kjøpes det nytt. Pæren i prosjektoren gikk byttet de pæren? nei de kom med en dårligere prosjektor xga ikke qxga, siden feste er montert i taket mellom to lamper er det lite rom for justering, prosjektoren går nå over grensene på Smart boardet. Også lærerne har lite peiling, en brukte sprittusj på smartboardet
en annen mista en av pcene i bakken, cd-romen gikk istykker, overhørte samtalen med it folka, de sa at det måtte kjøpes ny pc! Internettet fungerer ikke, jeg går og restarter ruteren, alt fungerer igjen. Skal prosjektor pcen flyttes på må jeg flytte om på kablene, ingen vet vist forskjell på internett og usb, vga inn og ut, mic og aux ut er. lærerne klarer nesten ikke å bruke fronter engang!
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Lukter jeg BPG - Bergen Private Gymnas?
Vis hele sitatet...
skal kansje gå der til neste år
on topic: går i 10ende og her er det RÆVA, PCne på skolen er så dårlige at det er til å skrike av, og vår IT-ansvarlige vet ikke hva HTML er
Sitat av Amitabha Vis innlegg
Dere må ikke glemme at dere ikke er de eneste som leverer inn PC-ene for service, eller hva det nå skulle være. Tror du at IT-ansvarlig har tid til å google etter informasjon for hver enkelt feilmelding som måtte komme opp på brukernes PC-er? Det tror ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Dæven du er godtroende...
Gutta nedpå avdelingen hos oss er reeeelativt slappe, han ene sitter med minecraft på dualscreen, den ene lærlingen surfer kun, mens lærling nummer 2 faktisk GJØR noe.
Forresten, de er enormt glad i reformatering.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Vel dette hørtes tåpelig ut, er selv "IT-ansvarlig" på en skole. Dog lærling.

Hvis dette er tilfellet på skolen der deres bekjente går forstår jeg godt hvorfor du er irritert.
Men må si at jeg tror dette ikke er tilfellet overalt.
Hos oss er det ikke tvang til noe (utenom egenandel om du har vært uforsiktig med pcen og fått den herpa), du har administrator, og vi gir oss ikke før pcen er fiksa.
Og jeg kjenner jeg blir like irritert som deg når jeg leste om at de tvinges til å bruke IE..
Vis hele sitatet...
Så bra! Høres ut som du har skikkelige forhold og et godt arbeidsmiljø
Jeg skal ut i læra snart, noen tips på veien ?

Sitat av Nath Vis innlegg
Jobber i en kommune og vi har en god del pcer som vi drifter. Vi tar bare å reinstallerer med et image hver gang vi skal noe også. Sjeldent noen bruker tid på å feilsøke.
Jeg reagerte på det i starten, ville jo lære litt, men nå har jeg vel igrunn gitt opp :P
Vis hele sitatet...
Vel, er du i en skole, så er det ofte slik at imagene er noe ordentlig søppel... Er gjerne ett søpleimage til utlånspcene, med ALT, ett image for mk og ett for TIP.
Hvis pcen er i domene også, og skal heele tiden oppdatere seg mot domenekontrolleren for å sjekke security policyene, så kaan det bli litt mye for de stakkars pcene i mange tilfeller..
For å si det sånn, når jeg fikk utlånspc satte jeg inn en SSD og tanka den hjemmefra. Det er ikke levbart uten.

Beklager, Amitabha.. Jeg mente å bekrefte det du sa, ikke det som står der.. ser ut som om jeg har sitert feil.. :S
Sist endret av SpecialStyrke; 5. februar 2011 kl. 01:11.
Easy fix: Monopoliser LINUX på skolemaskinen.
Slik ser jeg at man kan slå mange fluer i en smekk. Drivere. Virus. Frihet. Frihet er jo da gitt de som har vett nok i hue til å laste ned noe annet enn som som er default.

Har selv opplevd at linux installasjon tar minimalt med tid; og med tanke på at de fleste linux versjonene kjører på de fleste maskiner, slipper man galskapen med drivere på disse itavdelingene også; altså om de har 50 forskjellige laptops inne hos seg må det være klin umulig å holde styr på drivere; men igjen, her kan man bruke hue.

Linux til folket!
Sitat av blueshift Vis innlegg
Easy fix: Monopoliser LINUX på skolemaskinen.
Slik ser jeg at man kan slå mange fluer i en smekk. Drivere. Virus. Frihet. Frihet er jo da gitt de som har vett nok i hue til å laste ned noe annet enn som som er default.

Har selv opplevd at linux installasjon tar minimalt med tid; og med tanke på at de fleste linux versjonene kjører på de fleste maskiner, slipper man galskapen med drivere på disse itavdelingene også; altså om de har 50 forskjellige laptops inne hos seg må det være klin umulig å holde styr på drivere; men igjen, her kan man bruke hue.

Linux til folket!
Vis hele sitatet...
Kan ikke se at linux skulle være noen utpreget god løsning når det kommer til bærbare. Det er driverproblemer hos linux også, mye fordi det rett og slett ikke finnes drivere til like mye hardware for linux som det finnes for Windows. Man ville jo selvfølgelig slippe unna en del av problemene som kommer med spilling, virus og malware av akkurat samme grunn.

Har man 50 forskjellige laptops gir man blanke i driverne og bruker de som kommer fra produsenten. Så lager man passende images og spøler de inn ved behov. Gjentar problemet seg etter reimage, SÅ undersøker man feilen. Det ville gjøres på eksakt samme måte hvis man hadde linux.

Det Windows har, og som er grunnen til at de er så store er Active Directory. Det finnes enda ikke noe fullgodt alternativ i linuxverdenen og jeg tror ikke verken skoler eller bedrifter har lyst på å gi slipp på kontrollen AD gir.

I tillegg er det slik at det aller meste av nyttig brukerprogramvare lages for nettopp Windows, fordi det er der kundene er. Dette gjelder programmer for skoler også.

Sist, men ikke minst. Hvis enkelte av de som er it-ansvarlige på skoler sliter med forståelse av Windows og dets funksjoner, tror jeg ikke en overgang til linux vil gjøre det noe enklere. Det er ikke SÅ lenge siden et av skolelinuxprosjektene gikk brutalt i bakken.