Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 741
må kjøpe meg nytt objektiv snart, noe meget lyssterkt, helst nedi f1,8. skal brukes til nikon d40 og må derfor ha autofokus, ellers ingen krav.

har ikke peiling på objektiver, så hjelp sier jeg jatakk til!
skyt meg om jeg tar feil, men såvidt jeg vet får du ikke zoomer ned i f.1,8.

ser du bor i stavanger, da kan jeg anbefale å gå til Stavanger foto og snakke med de. der kan du prøve objektivene og de har i tillegg en del bruktutstyr til nikon.
det skal jeg gjøre!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av galningen Vis innlegg
skyt meg om jeg tar feil, men såvidt jeg vet får du ikke zoomer ned i f.1,8.
Vis hele sitatet...
Hm, stemmer i hvertfall på Canon, deres grense for zoom er på 2.8.

Trenger du virkelig zoom? Fast er superduperflott. Hvilken brennvidde tenkte du på?
jeg har ærlig talt ingen anelse om fordeler og ulemper med og uten zoom, så det er jeg faktisk ikke sikker på. hadde vært fint om noen kunne gi meg en kort innføring i akkurat det emnet!
Fordeler ved zoomobjektiv er nettopp det at du kan zoome inn på ting uten å gå nærmere? Heter ikke zoom for ingenting.
Ulempen er at de ofte kan være mindre skarpe og være mindre lyssterke enn fastoptikk.

Vidvinkel er forresten et vidt begrep, kitobjektivet til f.eks. D40 har vidvinkel i den korteste enden.
Anbefaler deg å titte på det Tokina har å tilby, flashback. Det beste er nok å gjøre som galningen sier - dra i butikk og få prøvd noe forskjellig.
http://tinyurl.com/cwrcpw - der har du litt forskjellig å velge i (se bort fra de som starter på høyere enn 12mm). Vet ikke hvordan det er med fokusmotor på alle de der, så som sagt - dra til en butikk og sjekk ut litt.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Hm, stemmer i hvertfall på Canon, deres grense for zoom er på 2.8.

Trenger du virkelig zoom? Fast er superduperflott. Hvilken brennvidde tenkte du på?
Vis hele sitatet...
Blir litt feil å kalle det "grensa", er vel bare det punktet hvor det begynner å bli litt for fysisk komplisert å lage mer lyssterke zoomer til at sluttpris kan rettferdiggjøres. Han skriver at han har D40 (altså et cropformat-kamer), og det finnes ikke så fryktelig mange fastobjektiver i supervidvinkelklassen til crop. Fastoptikk er ikke alltid løsningen. Dessuten kan det være kjipt med fastoptikk i vidvinkel klassen, er mer nyttig med zoom i dette området enn når vi nærmer oss telebrennvidder.
Bare et lite tips.

Vidvinkel objektiver (zoom) går dårlig overens /m den integrerte blitz'n.

Et rimelig alt:

Tamron [AF] 11-18 & SB600