Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 1984
Ja, da lurte jeg på noe igjen.

Jeg driver å tar mye bilder av ski og brett om vinteren. Om dagen er jo lyset null problem, men om kvelden blir det tidlig mørkt. Jeg trenger rett og slett en kraftig ekstern blitz/spot som jeg kan utløse trådløs eller synkronisere med kamera. Kanskje ikke den trenger å være så kraftig viss jeg kan ha flere små "satellitter" elns. Har sett forskjellige tråder om temaet men jeg er litt usikker på hva som funker. Batteri er et must da det skal være med opp på fjellet.
Pris er ikke noe faktor, siden jeg bare ser rundt etter hva jeg eventuelt kan kjøpe. Men billig er alltid best.

Kjører Canon. 5D og 400D.

Her er en video som kanskje illustrerer hva jeg er ute etter;
http://www.youtube.com/watch?v=KQtfksM0s1Y

http://www.alienbees.com/
de er ikke det letteste å drasse med seg, og batteriet er rimelig stort, men har selv litt erfaring fra ski og snowboardfotografering på kveldstid og med det gearet jeg brukte da ble det jævlig dårlig. da kjørte jeg 2 stk canon 580ex, altså den kraftigste eksternblitzen til Canon. Så, ville gått for noe ala Alienbees
Sist endret av Machintorsk; 15. november 2008 kl. 02:03.
leste en artikel i digital foto forje mnd hvor de hadde testet en del blitzer. kan du kan se og lese der. enten forje mnd eller denne
http://www.alienbees.com/ hadde mye bra, men de er jo fra USA. Men jeg fikk vertfall set på litt forskjellig, takk

Noen flere?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
alienbees sender ikke til norge, og de blir levert med 110V i tillegg, så de blir ubrukelige forutenom batteri-muligheten.

Kjøp SB-800 eller 900 blitzene fra Nikon (ja, selv om du bruker Canon) og et sett med pocketwizards.
Det blir fort noen tusen, men skal du ha skikkelig utstyr må du regne med å betale for det.
Det er betryggende å vite at utstyret alltids fungerer.

blitzene har pc sync inn, samt at de er robuste og kraftige nok, pocketwizard'ene har en rekkevidde på 500m, som knuser alt annet på markedet nå.

Enkleste, beste og billigste løsning som du kan få pr. dags dato, trust me, i tillegg har du utstyr som er fleksibelt og kan brukes overalt ellers.

-a
billigste er det vel langt i fra, apatisk.

tror heller jeg ville trålet ebay for noen eldre SB-24/26/28/80 eller vivitar 285.

pocketwizards er uansett et must.
Sist endret av ErikH; 15. november 2008 kl. 09:12.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av galningen Vis innlegg
billigste er det vel langt i fra, apatisk.
Vis hele sitatet...
snakker ikke om billigst generelt, jeg snakker om billigst mulig for den kvaliteten man får for pengene.
SB sereien var jo billig og grei, samme med vivitar 285.

Pocketwizard plus 2 så jo enkel og grei ut i bruk. Men så var det det med stømforsyning. Finnes det noen litt eldre, billige og effektive som ikke veier alt for mye?

Kp til G
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
som ikke VEIER alt for mye?
PW du snakker om nå?

PW veier 100g ellernoe, ikke akkurat noe man sliter ut ryggen på..
Etter litt googling ser jeg at vivitar 285 bruker AA batterier, så da er jo ikke strømforsyning noe problem

Istede for å kjøpe pocketwizard til 3-400 dollar, kunne noe slikt som dette her fungere greit?
http://cgi.ebay.com/Wireless-Flash-T...3A1|240%3A1318

Vet det at kvaliteten er langt fra den samme, men det er egentlig alt jeg er ute etter. Blir nok ikke mer en 15 meter mellom sender og mottager. Andre tips er selvfølgelig ønskelig.
Sist endret av Insanity; 15. november 2008 kl. 18:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ebay-slavene har en meget lei tendens til å ikke alltid funke, om de funker i det hele tatt når du får de.

det finnes måter å modifisere de på, så google litt så finner du. har ikke link her nå.
Vist andre lurer på å kjøpe, så virker dette som en god side!
http://www.av-hardware.no/
Syke priser i alle fall, http://www.av-hardware.no/index.php?...roducts_id=649 den trådløse utløseren der betalte jeg 130kr (inkl frakt!) for i vårest. Å overprise hongkongprodukter på den måten der er bare idiotisk.
Prisen for pocketwizard var ikke så verts vertfall. 3 enheter for 2500. På Ebay går to enheter for rundt 400 dollar/2800NOK.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Insanity Vis innlegg
Prisen for pocketwizard var ikke så verts vertfall. 3 enheter for 2500. På Ebay går to enheter for rundt 400 dollar/2800NOK.
Vis hele sitatet...
hvor ser du 3 enheter for 2500?
jeg ser en enhet til 2500..

http://www.av-hardware.no/index.php?...roducts_id=399


linken mongeland posta er fjernutløser til kamera, ikke til blits. bare sånn for å ikke forvirre "nybegynnerne".

pocket wizards kan også brukes til fjernutløser til kamera, men da trenger man en ledning til en 6-700kr
* Varenr.: PW801125
* Frakt vekt: 0.5 kg
* 3 enheter
* Produsent: Pocket-Wizard

Etter det jeg forstår får man med 3 enheter.

Men det står jo legg til i handlevogn; 1.

Så jeg vet ikke helt.
Sist endret av Insanity; 16. november 2008 kl. 19:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
javisst gjør det det, men da hørtes det igjen mistenkelig billig ut. :/

en pw på bhphotovideo ligger på 188 dollar, mens en fra av-hardware blir ca 120 dollar pr stk.
Sendte de en mail, så får vi se hva de sier
Prisen var pr. stk.

Da var ikke prisen så god lenger.
Jeg har litt samme formål, hadde tenkt å kjøpe meg ST-E2 sender og en 430EX til å ta snowboardbilder, men ser jo her at dette ikke vil fungere. Jeg har sett litt rundt etter forskjellige blitzer, og hva med denne lampen her?
Prisen er jo finfin, og "2x 150W" studioblitzer hadde jo vært kjekt til 3400,-. Vil nå si at annonsen var passe diffus, men antar at det er det som er prisen. I tillegg så får man jo med masse annet mekk også, som reflektorer, softboxer osv.

Man får jo selvsagt det man betaler for, men hva sier dere? Hadde dette fungert?
jo, men husk at du også da trenger enten batterier/aggregat eller annen strømkilde (strømuttak fra hus e.l).
Sitat av MannY Vis innlegg
Jeg har litt samme formål, hadde tenkt å kjøpe meg ST-E2 sender og en 430EX til å ta snowboardbilder, men ser jo her at dette ikke vil fungere. Jeg har sett litt rundt etter forskjellige blitzer, og hva med denne lampen her?
Prisen er jo finfin, og "2x 150W" studioblitzer hadde jo vært kjekt til 3400,-. Vil nå si at annonsen var passe diffus, men antar at det er det som er prisen. I tillegg så får man jo med masse annet mekk også, som reflektorer, softboxer osv.

Man får jo selvsagt det man betaler for, men hva sier dere? Hadde dette fungert?
Vis hele sitatet...

Fin pakke det. Men husk at batteriene er antageligvis like dyre som pakken.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
fin pakke er veldig relativt, 150W er _minimalt_.
i tillegg finner du sannsynligvis ikke noe batterikit til de blitzene, har aldri hørt om merket engang.

du får det du betaler for ja, og amatør-kit begynner vanligvis på rundt 10.000,-
et kit til 3500,- er skvip, tro meg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Bumper denne litt jeg.

Jeg har skaffa meg en Sigma EF-530 DG ST for 400kr.
Jeg klarte ikke å bestemme meg for hvilken utløser jeg skal kjøpe. PW er overkill for meg. Trenger bare noe billigshit fra eBay. Noen som har noen erfaringer med merker som Cactus, Greenlife, Phottix etc?
Noen som eventuelt har en trigger til salgs?
Det er her jeg hadde sagt "ST-E2 fra Canon", men med en gang du har Sigma så vet jeg sannelig ikke. Det finnes nok en mellomting mellom PW og ingenting til Sigma, du må nesten bare se litt rundt. Sørg for at du vet at produktet du kjøper holder mål, og ikke bare kjøper et random merke som har "super-range" på eBay.
Ja, men den koster 2k. Finner den ikke på noen bruktmarked el. Har egentlig ikke tenk å legge så veldig mye penger i det. Er bare ute etter noe billig og enkelt. Ja, jeg vet jeg får det jeg betaler for.

Har hørt mye positivt om Phottix. Har funnet guider slik at jeg kan modde dem slik at rekkevidden øker.
du kan jo vente på Radio Popper jr, de skal visst være ute snart

http://radiopopper.com/

(siden ser til å være nede nå..)
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av MannY Vis innlegg
Det er her jeg hadde sagt "ST-E2 fra Canon"
Vis hele sitatet...
ST-E2 er uansett piss og fungerer til nød som en backup løsning
Har funnet en Vivitar 3500 for 200kr. Er denne noe bra? Har lest at den spiser batterier, men det gjør ikke så mye.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
om den er bra sier seg selv når prisen er 200kr.
jeg betaler 2800 pr. SB800, og de er helt ok.
Det er jo en gammel blits da. Skal bare bruke den til å lyse opp folk i lufta. Var meningen å sammeligne den med Vivitar 285 etc.