Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1455
Undrer på om noen her på forumet har eller er under utdanningen på NKF (Norges Kreative Fagskole), da spesielt på fotofaget de tilbyr. Hadde informasjonsdag på skolen idag, så syntes jeg det hørtes ganske bra ut.

Skal ikke søke der i år, men vurderer fotofag etter neste år. Men er som sagt ute etter innspill om hvordan det er der.

Har følgende utdanning fra før:
2 år MK (Vg1, Vg2) og PB (Påbygning).
Har du vurdert fotojournalistikk på Høyskolen i Oslo? Har en kompis som går der, og det virker veldig bra, men litt annerledes rettet enn NKF. Billigere og bedre, men vanskeligere å komme inn på, noe som gir et bedre nivå.

Spørs helt hva du vil få ut av studiene. Du er jo tydeligvis ikke helt ukjent med et kamera, utifra hva jeg ser fra galleriet ditt.
jeg kjenner og flere som går på Fotojournalistikk på Høyskolen i Oslo, har ikke hørt noe negativt med det. dette faget er jo mye mer retningsbasert, i motsetning til det inntrykket jeg har av NKF.

altså, høyskolen = fotojournalistikk
nkf = alt mulig
Ønsker ikke å utdanne meg som fotojournalist, eller det spørs helt på om jeg må skrive eller ikke. Fotografere kan jeg delvis, ingen proff enda. Men skriving har jeg funnet ut at jeg ikke skal drive med om jeg skal ha ett yrke i over 6 måneder

Billigere og vanskeligere å komme inn har ingenting å si, må jeg betale for å få den utdanningen jeg har lyst på gjør jeg det. Jeg har også gode karakterer - så det er heller ikke et problem.

Ønsker egentlig bare innspill om hvordan det er på NKF siden jeg vurderer den skolen etter neste år. Men jeg orker ikke betale omtrent 200.000,- på utdanning som ikke får meg en jobb.
En venninne av meg har alltid vært en veldig dyktig fotograf, (ja, jeg sier fotograf og ikke bildetager når det kommer til henne..) når jeg sa til henne at jeg ville gå NKF, hvor hun har tatt fotoudanningen sin, og sa at det eneste jeg kom til å gjøre der var å betale 160 000++ i leie av utstyr.

Dette var selvsagt hva hun syntes om skolen, da i Bergen. Men at både reklame og foto her oppe ikke er "godt nok utviklet", om jeg kan si det. At det ikke er verd pengene..
Vil anbefale å ta faget ved høyskole istedenfor NKF dersom du har karakterene. Dette sparer du masse penger på + at du får en utdanning som faktisk vil bety noe for framtidige arbeidsgivere. Problemet med skoler som NKF er at hvem som helst kan ta studiene der, så fremt at de har råd til det.
Anbefaler å ligge unna NKF, har sett så utrolig mye søppel folk som går der tror er bra. F.ex. noen som skulle lage cd-covere en gang, og de hadde jo bare kjørt en 4-5 photoshopfiltere på et bilde, og fått bra tilbakemeldinger på det, da er det noe veldig galt.

Kjenner forøvrig en fyr som akkurat fikk et års vikariat på journalistikk på høyskolen i oslo, flink fyr (egentlig utdanna fotograf), så jeg holder absolutt en knapp på HiO
Sist endret av atomet; 26. januar 2009 kl. 20:56.
Greia er vel at det eneste fotostudiet på offentlig skole i norge (HiO) er litt vel spesialisert i og med at det er fotojournalistikk. Hvis du interesserer deg for det andre (produkt, fashion, kunst osv) så har du kun ett alternativ til (KHiB har en slags kunstfotolinje), ellers er det bare private skoler. Bilder nordic school of photography i Oslo skal være ganske bra, men mest anerkjent er fotofagskolen i Ilsvika i Trondheim. NKF (gamle MI) har frynsete rykte, og generell konsensus blant folk som har gått der er at de føler de betaler alt for mye i forhold til hva de får tilbake (dette gjelder andre studieretninger de har, ikke bare foto). Hvis du vil noen vei med foto så lærer du håndverket best på Fotofagskolen. Vet ikke noe mye om Nordic school of photography, men det skal visst være ganske bra der. De samarbeider bl.a. en del med Bjørn Opsahl (top model) og har en del bransjekontakter.
Egentlig har jeg vel hørt mye pent om flere folkehøyskoler, kan sjekke med en venninne hvilken det var hun gikk på
Har en kompis som gikk på Skjeberg Folkehøyskole, og var veldig fornøyd med det.
Har selv gått på fotolinja på AFR, det er absolutt til å anbefale.
Tror jeg satser på NKF selv om det er delte meninger her. Har ingen intensjoner om å bli fotojournalist, men vi får se hva fremtiden bringer. Setter også pris på om noen tidligere studenter fra NKF kan svare meg
Sitat av atomet Vis innlegg
Egentlig har jeg vel hørt mye pent om flere folkehøyskoler, kan sjekke med en venninne hvilken det var hun gikk på
Vis hele sitatet...
Fotolinja/ene på AFR og profoto på Lofoten FHS skal være bra i alle fall.
Nå er vel ikke folkehøyskole veien å gå hvis man er ute etter en utdannelse innen foto.
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Nå er vel ikke folkehøyskole veien å gå hvis man er ute etter en utdannelse innen foto.
Vis hele sitatet...
ikke si det.

etter egen erfaring er det hva man faktisk kan, bedrifter ser på, før de hvilken utdanning du har.


jeg fikk fast jobb som fotograf etter å ha gått AFR. faktisk i påsken før jeg slutta fikk jeg jobbtilbud..
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av galningen Vis innlegg
ikke si det.

etter egen erfaring er det hva man faktisk kan, bedrifter ser på, før de hvilken utdanning du har.


jeg fikk fast jobb som fotograf etter å ha gått AFR. faktisk i påsken før jeg slutta fikk jeg jobbtilbud..
Vis hele sitatet...
Men så er du jævli dyktig da..

Tingen med HiO er at du får en bachlorgrad innen fotografi og det er greit å ha det under beltet. Så er det ikke sånn at du bare kan holde på med fotojournalistikk når du er ferdig der.

Og det med karakterer er ikke så viktig. Opptaksprøven er omtrent det eneste som gjelder.


Meeen. Viss du har penger, så er det jo flere skoler i utlandet som tilbyr gode fotoutdanninger. Australia, England og Tyskland er plasser jeg har tenkt på selv, men nå er jeg jo i gang med en bachlor her i Norge, så..