Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 763
ja og da startet jeg med fotografering å da. Som sakt har jeg nikon d 80 men lurte litt på dette med "tåke" bilder da? slik som dette her: http://www.nettby.no/user/file.php?u...00&id=28807514.
høres sikkert teit ut men dette er litt av grunnen te at jeg kjøpte kameraet.... hjelp!!!
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Fokus. Fokus.
finnes det noe opplæring for dette gratis på nette?
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Nei, men det fins et hjul på linsa di som du snurrer på og du vil se det når du kikker inn i kameraet.

Men hvorfor du har fått deg D80 kan man jo spørre gudene om.
blillig og bra kamera. pluss at en kamerat anbefalte meg dette faktisk, den cola burken du så er tatt med D80
Det kalles dybdeskarphet, hvis du fokuserer på noe som er nærme deg, vil det bak bli uklart. Altså ha en lav dybdeskarphet.

Litt mer presist, hva er det du lurer på?
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Sitat av linux123
blillig og bra kamera. pluss at en kamerat anbefalte meg dette faktisk, den cola burken du så er tatt med D80
Vis hele sitatet...
Jeg har selv D80, forøvrig anbefaler jeg deg og lese igjennom brukermanualen.

Evt google "d80 user guide".
hvordan gjøre om dybdeskarphet da? bruker manualen skjønte jeg ikke bære av :s
er derfor jeg spør her
Sitat av linux123
hvordan gjøre om dybdeskarphet da? bruker manualen skjønte jeg ikke bære av :s
er derfor jeg spør her
Vis hele sitatet...
Gjøre om..? Tar du et bildet, hvorav du har et element nært fokuspunktet, vil du få en lav dybdeskarphet på resten av bildet, og høy dybdeskarphet hvor fokuset er.

Det kommer også litt ann på instillingene du bruker, men jeg har ikke tenkt å forklare deg hvordan du stiller inn kameraet i alle tilfeller, prøv -og feil. Les i manualen + nett.

Nøkkelord: ISO, lukkertid, blederåpning, fokus etc.

Søk på speilreflekskamera + guide, dette gjelder de fleste speilreflekskameraer.

E:
http://itpro.no/art/10871.html
Sist endret av Restyle; 9. august 2008 kl. 18:06.
Du henviser til et bilde som ligger på Nettby. Er det mulig for oss som ikke benytter oss av den tjenesten til å se hva du vil vise oss?
Sitat av krompraft
Du henviser til et bilde som ligger på Nettby. Er det mulig for oss som ikke benytter oss av den tjenesten til å se hva du vil vise oss?
Vis hele sitatet...
http://img368.imageshack.us/img368/8559/dsc47071936x1296yd6.th.jpg
Høy blender(Lavt F/ tall)
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
*hostohmygodarichkidwhothinkshe'llbeanexpertwhenhebuysanexpe nsivecamerahost*

Det krompraft sa: Gjør det lettere for oss.

Dess større blenderåpning, dess mindre dybdeskarphet.

Jeg kjøpte meg nettopp et 50 mm. Primeobjektiv, som egner seg veldig godt til portretter, mye fordi det har en blender på ned til 1,8, og dermed gjør bakgrunnen (som ikke er hovedpoenget når man tar portrettfotografier, ikke sant?) fin og uklar.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe boken "Digital Fotografi i praksis", og lese masse guider på nett. Finn ut hva du vil ta bilder av. Lykke til!
Sitat av Jonta
Jeg kjøpte meg nettopp et 50 mm. Primeobjektiv, som egner seg veldig godt til portretter, mye fordi det har en blender på ned til 1,8, og dermed gjør bakgrunnen (som ikke er hovedpoenget når man tar portrettfotografier, ikke sant?) fin og uklar.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe boken "Digital Fotografi i praksis", og lese masse guider på nett. Finn ut hva du vil ta bilder av. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Tja, det er i første omgang ikke et bra portrettobjektiv pga mulighetene for bokeh (uklar bakgrunn), men fordi det er et veldig skarpt objektiv når man blender det ned litt. Klart, det er kjekt med stor blender hvis man skal ta utendørs portretter med kun naturlig lys, men det er først og fremst skarpheten som gjør det til et fint portrettobjektiv.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av mongeland
Tja, det er i første omgang ikke et bra portrettobjektiv pga mulighetene for bokeh (uklar bakgrunn), men fordi det er et veldig skarpt objektiv når man blender det ned litt. Klart, det er kjekt med stor blender hvis man skal ta utendørs portretter med kun naturlig lys, men det er først og fremst skarpheten som gjør det til et fint portrettobjektiv.
Vis hele sitatet...
Sa ikke at det var et bra portrettobjektiv først og fremst for muligheten for bokeh, men mye. Ja, det er et skarpt objektiv, men det var ikke hovedpoenget i denne tråden.
Sitat av solaas
Høy blender(Lavt F/ tall)
Vis hele sitatet...
nei.

stor blenderåpning (lavf f. tall - f.eks f2,8)
liten blenderåpning (høyt f. tall - f.eks f16)
Det er jo det jeg skrev... bare jeg brukte høy isteden for stor.
vel, det er to forskjellige ting.
Men man kunne forstå det pga jeg skrev lavt F/ tall.