Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1206
Jeg jobber på en pub der vi nå har startet med vinkvelder på onsdager. Og i denne sammenheng trenger vi jazz. Vet dere om noen album jeg kan kjøpe, evt noen artister som kan være perfekt for noe slikt, kanskje noe norskt også?

Jeg har allerede:
John Coltrane
John Scofield
Pat Metheny
Miles Davis
Ella Fitzgerald
Silje Nergaard
Diana Krall

Et tips kan være å taste inn en av artistene du allerede har i Last.fm så kan den finne flere i samme sjanger.
alright, takker
Radka Toneff, mer rødvinsjazzete enn hennes utgivelser får du det ikke..
Må ha litt lax jazz, da.
Sjekk ut norske "Come Shine".
http://home.online.no/~livero/presse...teanmeldelser1
Ikke akkurat jazz, men vil alikevel anbefale Astor Piazolla, bedre rødvinsmusikk finnes ikke.
Anbefaler Al Di Meolas innspillinger, han har gitt ut en cd som heter "Meola plays Piazolla", eller noe i den duren, anbefales.
Chet Baker - My Funny Valentine. Mitt favoritt jazzalbum. Skikkelig cafè/resturant musikk. Eller pub om du vil.
Jeg ville sjekket ut albumet til Live Maria Roggen - Circuit songs. Nydelige greier.

Andre album verdt å sjekke ut:

Birgitte Damberg Trio - Now
Dag Arnesen - Time enough
Helge Lien Trio - asymetrics
John Patitucci - One More Angel
Jørn Øien Trio - Short stories
Kobert - Glowing
Roy Powell - North by northwest
Solveig Slettahjell - Pixiedust
Tord gustavsen trio - The Ground
Tore Brunborg - Gravity
Wibutee - Newborn thing
Oh, Ketil Bjørnstad. Det er max lax.
Sjekk ut noen spor her, nummer 2, f.eks.
http://www.jazzecho.de/ketil_bjrnsta...ing_101739.jsp
http://www.cdon.com/search_result_na...F8rnstad+Ketil
Mye fint er nevnt allerede, men jeg klarer seff ikke å holde meg unna.

Ser du har nevnt Miles Davis fra før av.
Han har jo gjort alt mulig, vet ikke hvilke plater du har.
-Miles for lovers,
en lax plate med herlige ballader.
De fem kvintettplatene,
- workin'
- relaxin'
- cookin',
- steamin'
og
-round' about midnight
må også nevnes. Her veksles det flott mellom sarte ballader og friskere låter(som ikke er bråkete).
Disse platene er legendariske, og det ultimate eksempelet på femtitallsjazz(som fremdeles låter ferskt).

Videre til nestemann.

Neste mann er faktisk en kvinne.
Forelsket meg totalt i plata til Randi Tytingvåg.
Deilig miks av lavmelt jazz og nais tango.
Ola Kværnberg på fioling gjør ikke plata mindre interessant.

Nevnes skal også gode gamle Jan Johansson.
Ikke bare var han en utrolig smakfull pianist, han skrev også de råeste barnemelodiene i manns minne.
Albert Åberg er episk, Pippi Langstrømpe er søt.
Det viktigste albumet er Jazz på svenska,
men sjekk ut Musik genom fyra seklar.


Hvilket klientell vanker på puben?
Litt vanskelig å komme på ting som passer til alle aldersgrupper.
Takker for forslag
Alle vurderes sterkt akkurat nå

Miles: Vel, nå er alt meget variert ettersom det er mange forskjellige temakvelder som kommer etterhvert, men, i går hadde vi godt med sofistikerte folk og to alta-væringer som ødela balansen totalt

På hverdager før kl 6 bruker det som oftest å være chillout musikk, etter kl 6 blir det mer rock osv (noe ala incubus, joe satriani, mew osv)

I helgene på kveldstid er det mere dansbar musikk men fortsatt rock osv.

Glemte at: Fremover blir det mere morsomme saker som kommer på "menyen". Et par eksempler blir som følger: Guitarherokvelder, ring of fire (drikkelek) i helgene osv..
Har du konto hos oink? Bruker stort sett min konto for å oppdage ny musikk. I tillegg kan du bruke allmusic.com som et supplement. Last ned, lytt, og nyt.

(send PM hvis du ikke har konto hos oink).
Tjaaa.

Jeg kan vel ta en longshot og anbefale Beate Slettevoll Lech.

Enten som Beady Belle med rolig elektronisk jazz eller i jazzbandet Metropolitian.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Keith Jarret - My Song

Nesten obligatorisk.
Jeg anbefale Tom Waits

http://www.universalbuzz.com/SpotlightArtistPics/TomWaits.jpg

Sitat av TurboAciid
Kind of Blue med Miles Davis er den mest legendariske plata innen jazzen noensinne. Passer utmerket.
Vis hele sitatet...
Fullstendig enig, vil også nevne "Birth Of The Cool" av Miles Davis.
Sist endret av Turbolego; 23. oktober 2007 kl. 23:15.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Er helt enig med TurboLego her, Tom Waits burde sjekkes ut. Han har gjort mye sært også, så pass på hva du finner :P

Men jeg la plutselig merke til et annet stort mangel i denne tråden.

Kind of Blue med Miles Davis er den mest legendariske plata innen jazzen noensinne. Passer utmerket.

Ellers finnes det også en Samle-CD med Chet Baker i norske plateforhandlere for tiden, der han blant annet opptrer med Jan Erik Vold. My Funny Valentine heter plata hvertfall, og er å anbefale.
Her er noen forslag, du kan lete litt blandt dem hvis du vil:

Stan Getz
Bill Evans
Chet Baker
Pat Martino (tidligere saker)
Jimmy Smith
George Benson (jazz-era)
Frode Kjekstad
Sitat av Fonzey
Frode Kjekstad
Vis hele sitatet...
hihi, eks-læreren min Mye bra som er nevnt her, men det beste som "bakgrunnsjazz" er nok Chet Baker og enkelte cder av Miles. Men kom igjen, familiene deres har nok spenn! Support heller norske jazzartister som trenger det <3