Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 775
Prøver å legge inn arch på en pc som har en 20gb hd. Vanligvis ikke noe stress, men på den ligger XP fra før. Får ikke til å legge inn arch ved siden av xp på den samme HD uten å formatere vekk xp.
Går det an å ha både linux og xp på samme hd uten at det ene dreper det andre?
Skal da fungere utmerket det, hvorfor funker det ikke?
takk for kjapt svar, det som skjer når jeg popper inn archdisken og kjører installern er at den vil gjerne installere, men bare om den får lov til å formatere c som jeg ikke er keen på fordi jeg vil ha xp der også. jeg ga opp og prøvde å bruke gparted, prøve å dele disken i to men en partisjon for hver, for slik jeg forstår det vil xp ha ntfs og arch linux3 elns formatering. Så jeg klarte å få c til å bli noen gig mindre, sånn at en ledig partisjon kan dukke opp for arch, men det skjer ikke. svarte =)
Om det er plass nok, så skal det da være rett frem. Er ikke sikker jeg skjønner helt...
20gb skulle vel være nok til minst 2 os. Kjører ikke de fleste større linux distroer med en anbefaling på 3gb elns da
ok jeg rotet det til og drepte xp. kjørte autoinstalln og har nå arch i boks.
About GNOME
The GNU Network Object Model Environment. The GNOME project provides two things: The GNOME desktop environment, an intuitive and attractive desktop for end-users, and the GNOME development platform, an extensive framework for building applications that integrate into the rest of the desktop.
Installation
Install the base GNOME environment with:
# pacman -S gnome

prøver denne for å få en gui. får gnome package not found. jeg la inn arch fra cd, veit ikke om denne package er inkludert. kjører kommandoen som root fra /.
hvor ligger gnome package evt hvordan kan jeg laste den inn?
prøv pacman -S gnome-desktop
Du trenger mer enn bare gnome. Anbefaler beginner's guide på archwiki

EDIA: Selvfølglig har du kjørt pacman -Syu for å oppdatere reposene minst en gang? gnome finnes ikke på cd'ene, men må lastes ned. Det finnes en gruppe som heter gnome, som installerer hele skiten, men da må du oppdatere maskinen først!
Sist endret av mads-b; 6. februar 2010 kl. 18:11.
▼ ... over en uke senere ... ▼
var en fuckings hassle dette her men det gikk til slutt.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av bigvito Vis innlegg
var en fuckings hassle dette her men det gikk til slutt.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg har missforstått noe her, men hvordan kan pacman -Sy evt pacman -Syu og kommandoen pacman -S gnome være "fuckings hassle"? Om du er redd for komandolinjen så tror jeg du har valgt deg helt feil distro.

Jeg synes Arch er supert, men altså, du må kunne greie å oppdatere pakkebrønnen og installere nye programmer ved hjelp av pacman -S for å ha glede av denne distroen. Jeg tror de fleste som er intressert i å lære seg Linux ikke vil ha noen store problemer med det Men husk å les dokumentasjonen!