Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 6616
For di av dere som ikke vet hva geogebra er så er det et matte programm for grafer. Kjedet meg i dag og begynte å skrive navn i geogebra ved hjelp av formler. Under denne prossessen kom jeg med denne formelen for å ikke vise hele grafen, men kun et utsnitt av det. Formelen er basert på hva som skjer når du blander inn kvadratroten/squearroot (sqrt) i geogebra. Geogebra kan ikke at sqrt av noe som er mindre en null, dermed ved å plusse på x - sqrt(x)^2 vill du få fekk en del av linja. Formelen er som følger:

Kode

f(x) = 2 + x - sqrt(x)² + sqrt(-(x) + 3) - sqrt(-(x) + 3)
Hvor konstanten 2 i begynnelsen av formelen skal ersates med formelen du vil ta et utsnitt av. Om du plusser på noe inni den første sqrt så får du en lengre linje fra venstre og om du gjør leddet i sqrt nummer 2 og 3 større bli linja større til høyre.

Er sikkert ingen som bryr som om dette her, og det er en egen funksjon i geogebra for å velge et linjestykke, men uansett så har du den her. Hva syns/tenker dere?

Vurderte å lage hele alfabetet, istedefor bare noen navn. Noen som er interesert?
Hmm. En kjapp titt på formelen gir med noen tanker..
Ledd 3: sqrt(x)²=x
Ledd 4 + ledd 5=0.

Så sitter vi igjen med 2..

Skjønner at du har funnet funksjoner som "kutter" linja på visse steder men.. Hvorfor ikke ln(x)? Vokser mye saktere, så den er mye greiere å jobbe med ^^

Så om du bare vil ha positive x, skriver du e^(lnx) i stedet for x? Mulig det er bare jeg som liker å jobbe med e ^^
Vanlige regler gjelder for forskyvning av grafen.

Sponser en A ^^
f(x)=-x²+5
g(x)=e^(ln(x+2))+e^(ln(-x+2))-2
Prøv å skrive

Kode

f = Funksjon[2, 0, 3]
Eller mer generelt:

Kode

f = Funksjon[f(x), x_start, x_slutt]
Og sqrt(x)^2 har en venn som heter abs() (absoluttverdi), som gjør akkurat det samme
Sist endret av Ozma; 9. desember 2009 kl. 21:58.