Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 809
Først og fremst: Jeg er ganske ny i linux. Kjører Linux mint Julia, og er foreløbig strålende fornøyd med det.

Problemet mitt er: Jeg får ikke lyd i headset, får lyd fra høytalere. Kjører linux på en toshiba satellite laptop. Jeg måtte installere Linux på nytt i dag, etter at ett eller annet gikk gale i går, har ikke funnet ut hva det er ennå

På den forrige installasjonen klarte jeg å få headset til å fungere ved å redigere alsa-base.conf, og legge til en linje der. Men jeg kan ikke for mitt bare liv huske hva jeg la til! Og google hjelper ikke, har prøvd alt jeg har funnet der (som virket sannsynlig, eller som minnet om det jeg gjorde sist.) Uten hell.

Hjelp?
Øh.. Fjernet "mute"-knappen i alsa-volumkontrolleren? Sjekk under "headphones"

Kjent fenomen at alsa muter alt by default.
Fikk ordnet det, ved å legge til følgende på alsa-base.conf: options snd-hda-intel model=olpc-xo-1_5.