Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2716
Mårnings! Var litt usikker på om dette skulle postes i Kjøp av Maskinvare eller Internett, men gikk for Maskinvare...

Til saken:
Jeg skal kjøpe ny router. Den jeg har nå er en Inteno X5668. Helt siden Inteno X5668 erstattet en oppbrent forgjenger har jeg ikke kunnet kople opp min Xbox 360 til LIVE. Problemet ligger mellom Xboxen og ruteren, ettersom Xboxen ikke kopler seg opp med ruteren lokalt. (Xboxen får ikke IP).

Jeg har loket litt rundt og ser at det er flere som ikke er førnøyd med Inteno, men har ikke funnet noe som omhandler Inteno og Xbox 360. Ruteren funker helt flott ellers, det er kun Xboxen den ikke liker.

Har hatt dette problemet i ca ett år, men har ikke brydd meg før nå.

Jeg tenker derfor å kjøpe en ny router. Den skal ikke være dårligere enn en Inteno X5668, og må ha både LAN og WLAN, slik at familiens to bæbare PCer og min gaming rig, PS3, og Xbox360 skal komme på nett. Jeg kan relativt lite om routere, så jeg spør nå om råd til kjøp av en ny en

Takk på forhånd!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Routeren i seg selv er null problem å koble Xbox360 og PS3 + maskiner mot, har selv gjort det her i huset før jeg installerte pfSense for routing.
Så selve problemet du opplever er nok større sjans for at det er PEBKAC enn at det er et faktisk maskinvareproblem med routeren.
Ebbo's Avatar
Trådstarter
9 0
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Routeren i seg selv er null problem å koble Xbox360 og PS3 + maskiner mot, har selv gjort det her i huset før jeg installerte pfSense for routing.
Så selve problemet du opplever er nok større sjans for at det er PEBKAC enn at det er et faktisk maskinvareproblem med routeren.
Vis hele sitatet...
Ikke svært nyttig. Jeg glemte å nevne at eg kjenning av meg har samme problemet med samme router. Du sier du selv har gjort dette? Er det snakk om samme router eller en annen? Slik jeg og kompisen min ser det er det Xboxen og routeren som nekter å snakke med hverandre.
Sitat av Ebbo Vis innlegg
Ikke svært nyttig. Jeg glemte å nevne at eg kjenning av meg har samme problemet med samme router. Du sier du selv har gjort dette? Er det snakk om samme router eller en annen? Slik jeg og kompisen min ser det er det Xboxen og routeren som nekter å snakke med hverandre.
Vis hele sitatet...
Som jeg oppfatter det han sier, brukte / bruker han samme ruter som deg, men nå har gått over til å la PfSense route trafikken (Ikke bry deg om hva det betyr, det er ikke relevant, men det anbefales likevel at du gjør det ).
Det han sier er at det aldri var noe problem for ham å la ruteren rute trafikken, og at dette fungerte fint, og at problemet du har oppstår på grunn av PEBKAC.

Jeg vil dessuten forklare at begrepet PEBKAC betyr at feilen oppstår på grunn av noe du har gjort i konfigurasjonen (Typisk en skrivefeil i konfigurasjonen.)

Håper min teori om det du sa var riktig, AtX?

Dessuten vil jeg anbefale deg å PRØVE å sette statisk IP på XBOX-en. La gjerne ruteren sette en statisk IP på XBOX-en fra ruteren (La ruteren dele ut en fast IP til den) først, og dermed konfigurerer du XBOX-en riktig ut i fra den statiske IP-informasjonen. Da fungerer jo det ihvertfall...
Sist endret av Hybelkanin1; 26. juni 2010 kl. 16:36. Grunn: Omformulerte siste avsnitt.
Ebbo's Avatar
Trådstarter
9 0
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Som jeg oppfatter det han sier, brukte / bruker han samme ruter som deg, men nå har gått over til å la PfSense route trafikken (Ikke bry deg om hva det betyr, det er ikke relevant, men det anbefales likevel ).
Det han sier er at det aldri var noe problem, og at problemet oppstår på grunn av PEBKAC.

Jeg vil dessuten forklare at begrepet PEBKAC betyr at feilen oppstår på grunn av noe du har gjort i konfigurasjonen (Typisk en skrivefeil i konfigurasjonen.)

Håper min teori om det du sa var riktig, AtX?
Vis hele sitatet...
Jeg vet hva en PEBKAC er, og er rimelig sikker på at jeg ikke er feilen her. Problemet oppstod samme dag routeren var installert, med alle standard instillinger.

Men nå er jeg mer interesert i å få høre om AtX har en løsning på problemet. Du sa du fikset et slikt problem med å la PfSense route trafikken? Er det snakk om samme problem som meg, at Xbox360 ikke får IP av routeren?

Jeg vil også minne om at denne tråden ble laget for å be om tips til en god router med tideligere nevnte krav til 'stats'.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Poenget mitt var at Xboxen og ps3'en her i huset ikke hadde noe problem å snakke med det glade internettet når jeg bare hadde den samme routeren som deg (fikk denne gjennom nextgentel), eneste jeg gjorde var å aktivere UPNP for å slippe å tenke på porter til spill.

Derimot er den som alle andre konsumerroutere noe herk når det kommer til å håndtere rikelige mengder trafikk, jeg har derfor installert pfSense som er en FreeBSD-basert routerpakke her som håndterer all routing av trafikk mens routeren (Intenoen) bare står i bridgemode som et modem.
Ebbo's Avatar
Trådstarter
9 0
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Poenget mitt var at Xboxen og ps3'en her i huset ikke hadde noe problem å snakke med det glade internettet når jeg bare hadde den samme routeren som deg (fikk denne gjennom nextgentel), eneste jeg gjorde var å aktivere UPNP for å slippe å tenke på porter til spill.

Derimot er den som alle andre konsumerroutere noe herk når det kommer til å håndtere rikelige mengder trafikk, jeg har derfor installert pfSense som er en FreeBSD-basert routerpakke her som håndterer all routing av trafikk mens routeren (Intenoen) bare står i bridgemode som et modem.
Vis hele sitatet...
UPNP er aktivert her og. PS3 går fint men Xboxen får ikke noe kontakt med routeren. Vil det å installere pfSense gjøre det mulig for Xboxen å få kontakt med routeren?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Problemet ditt virker mer interessant enn bare konfigurering.

Er du tilkoblet med trådløst eller kabel ? Har du prøvd å skru av kryptering på det trådløse ? Kjører du ny firmware på Xboxen etc ?
om du ikke får ip på xbox fra routeren og du bruker kabel bør du FØRST bytte ut kabelen og sjekke i en annen port på modemet.
om dette ikke går ville jeg prøvd xboxen på en router og sjekket om den klarer og få ip i det hele tatt.
om du får link men ikke ip kan fortsatt kabelen eller en av lederne være ødelagt....
Ebbo's Avatar
Trådstarter
9 0
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Problemet ditt virker mer interessant enn bare konfigurering.

Er du tilkoblet med trådløst eller kabel ? Har du prøvd å skru av kryptering på det trådløse ? Kjører du ny firmware på Xboxen etc ?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker kabel til Xboxen. Trådløst er kun til Lappisene i huset. Fikk Xboxen tilbake fra reparasjon (fikk helt ny) for et par dager siden. Har ikke endret noe. Dette problemet var det samme før og etter jeg fikk ny.

Sitat av Psych|Com Vis innlegg
om du ikke får ip på xbox fra routeren og du bruker kabel bør du FØRST bytte ut kabelen og sjekke i en annen port på modemet.
om dette ikke går ville jeg prøvd xboxen på en router og sjekket om den klarer og få ip i det hele tatt.
om du får link men ikke ip kan fortsatt kabelen eller en av lederne være ødelagt....
Vis hele sitatet...
Når jeg tester LIVE på Xbox bruker jeg kabelen til denne PCen. Tror ikke det er noe gale med kabelen da

Beklager tregt svar og er takknemmelig for alle forslag!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Av ren kurositet, får du link på porten du kobler Xboxen til ?
Hvilken type IP-adresse får du på de andre maskinene i huset (gi oss de to første oktettene, ala 10.20.x.x).
og ikke minst får du ip på xboxen ?
Ebbo's Avatar
Trådstarter
9 0
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Av ren kurositet, får du link på porten du kobler Xboxen til ?
Hvilken type IP-adresse får du på de andre maskinene i huset (gi oss de to første oktettene, ala 10.20.x.x).
Vis hele sitatet...
Jeg får ren fysisk kontakt til xboxen ja. (det lyser pene lys med kontaktene)

Hvilken type IP-adresse? Vel jeg har en IPv4 adresse som er 10.0.0.4, ikke noen overaskelse. Koblingslokal IP-v6 adresse starter med fe80:5d2

Er ikke helt med på hva du spør etter eller for...

Sitat av Psych|Com Vis innlegg
og ikke minst får du ip på xboxen ?
Vis hele sitatet...
Får ikke IP på xboxen
om du ikke får ip på xboxen og har testet at den heller ikke får ip fra en annen boks.
OG at du har byttet kabel. så er det nok rimelig og spekulere i at det er feil med xboxen sitt nettverkskort.
Det er en bug i Inteno-modemene som gjør at xbox360 ikke får koblet seg til.
Denne bugen ble fikset for lenge siden. Antar at du har fått modemet fra NGT, så det er opp til dem å oppgradere modemet.
Ebbo's Avatar
Trådstarter
9 0
Sitat av Psych|Com Vis innlegg
om du ikke får ip på xboxen og har testet at den heller ikke får ip fra en annen boks.
OG at du har byttet kabel. så er det nok rimelig og spekulere i at det er feil med xboxen sitt nettverkskort.
Vis hele sitatet...
Lite trolig, ettersom dette problemet var både før og etter jeg fikk repapert Xboxen min...

Sitat av klumpen Vis innlegg
Det er en bug i Inteno-modemene som gjør at xbox360 ikke får koblet seg til.
Denne bugen ble fikset for lenge siden. Antar at du har fått modemet fra NGT, så det er opp til dem å oppgradere modemet.
Vis hele sitatet...
Fikk det ikke fra NGT, men er dem vi har... Noe jeg kan gjøre for å oppgradere?
Sitat av klumpen Vis innlegg
Det er en bug i Inteno-modemene som gjør at xbox360 ikke får koblet seg til.
Denne bugen ble fikset for lenge siden. Antar at du har fått modemet fra NGT, så det er opp til dem å oppgradere modemet.
Vis hele sitatet...
Dette kan umulig stemme. NextGenTel har kun 2 firmwareversjoner som leveres med Inteno. Den for x5668 har vært brukt i over 2 år og det finnes ingen tidligere versjon av denne tilgjengelig fra NGT. Den andre firmwareversjonen leveres på VDSL-routerene x5671.

Jeg har hatt flere av begge og har ikke møtt problemer med å koble på Xbox. Så vidt jeg husker har jeg dog alltid brukt statisk ip på Xboxen, men vet ikke om dette har noe med saken å gjøre.
Sist endret av danielsk; 30. juni 2010 kl. 20:13.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Dette kan umulig stemme. NextGenTel har kun 2 firmwareversjoner som leveres med Inteno. Den for x5668 har vært brukt i over 2 år og det finnes ingen tidligere versjon av denne tilgjengelig fra NGT. Den andre firmwareversjonen leveres på VDSL-routerene x5671.

Jeg har hatt flere av begge og har ikke møtt problemer med å koble på Xbox. Så vidt jeg husker har jeg dog alltid brukt statisk ip på Xboxen, men vet ikke om dette har noe med saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg antar at vi har handlet rundt 5000 stykk av disse modemene av inteno. Utviklerene har tilogmed pushet på oss ny firmware for å fikse denne bugen. Så tror jeg ikke tar feil
Vel, om det er en firmwarefeil i modemet er det jo en bagatell - enten legg inn patch selv eller kjeft på NGT og få dem til å ordne det.
Sitat av klumpen Vis innlegg
Jeg antar at vi har handlet rundt 5000 stykk av disse modemene av inteno. Utviklerene har tilogmed pushet på oss ny firmware for å fikse denne bugen. Så tror jeg ikke tar feil
Vis hele sitatet...
Da må NGT i så fall ha patchet feilen på egenhånd. Ser at fw-versjonen er merket med NGT, så det kan være en mulighet.