Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 626
Har støtt på et problem i dag.

Da jeg kom på jobben i dag så hadde den ene serveren her restartet seg. Ingen av prosessene startet, ettersom at jeg får en feilmelding på alt som ligger i /bin/

Får logget inn på serveren, men når jeg kjører f.eks mkdir så får jeg Segmentation fault.

Lest litt rundt på nettet at det kan hjelpe å kopiere over disse filene fra en annen server, men at det kommer tilbake når man logger ut, og inn igjen.

Noen andre som har noen tips hva dette kan være?
kanskje litt info om OS hadde vært fint.. Ellers så lukter det jo noe som er ordentlig ødelagt og om det er noe viktig på den serveren så bør jo kanskje diskene tas ut og mountes opp på en maskin som funker så du kan kopiere ut evt. viktige data... Ellers ville jeg sett på om det var noen feilbeskjeder på disk(er) og vurdert å reinnstallert serveren.
Boksen kjører Ubuntu dapper. Har sett gjennom alle loggene, og ingenting som failer, bortsett fra det som prøver å kjøre en fil som ligger i /bin.

Virker som de beste løsningene som er til nå er å reinstallere, men skulle gjerne ha vist hva som gjør dette.
Kan være ett shared lib eller noe sånt også som er korrupt.
Prøvd å kjøre 'strace [programnavn]' ? .... muligens feiler denne kommando også dog

Du sa at når du kom på jobb var den ferdig bootet, har dere omstartet den på nytt og sett hva den faktiskt skriver til konsollet ?

Kan være mye dette her - men, som nevnt tidligere av neurotor ... prioriter dine data først.
Sist endret av Kumpean; 3. november 2007 kl. 12:43.
Har du oppgradert glibc? I såfall, kan det være at pakkene du har installert i kompilert med en annen versjon glibc, mao du må rekompilere hele systemet med den nye glibc eller legge inne "gamle" versjonen av glibc igjen.
Sitat av dword
Har du oppgradert glibc? I såfall, kan det være at pakkene du har installert i kompilert med en annen versjon glibc, mao du må rekompilere hele systemet med den nye glibc eller legge inne "gamle" versjonen av glibc igjen.
Vis hele sitatet...
Ingen oppgraderinger har blitt gjort den siste tiden på denne boksen.

Ellers fikk jeg faktisk kjørt en strace på serveren. Den gav masse output (mer enn jeg klarer å paste) men det jeg la merke til var at den prøvde å åpne noen filer i /lib/i486-linux-gnu
Jeg har ikke den katalogen på serveren, eller laptopen min som også kjører dapper, så kan ikke være denne som er feil.

Den prøvde å kjøre munmap, men da ble den stoppet av SIGSEGV.
Jo, strace gir masse output, og forteller vel for så vidt hvor den leter uavhengig om han finner filer der eller ei. Så, det at du ikke finner en katalog er helt normalt faktiskt. Den vil så mest sannsynlig lete ett annet sted og evnt. finne biblioteket der.

ok, prøv å finn en kommando som feiler, du nevnte 'mkdir'. Du kjørte strace på denne ?
Har du prøvd debugge den med 'ldd /bin/mkdir' - klager den på libs ? ... eller, kanskje igjen du ikke får kjørt ldd.
Det er ikke så lett å fikse ting når eks glibc som er nevnt her feiler.