Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2496
Har nå brukt Windows 7 (Built 7000) i hele dag.
Jeg må si, er meget imponert!

Installasjonen:
Installasjonen av OSet tok ganske lang tid. Her må man bare sitte å se på samme skjerm hele tiden, i motsetning til Windows XP hvor du kan lese informasjon hele tiden. Men den var rett frem hele tiden. Husker jeg slet en del med partisjoneringen i Vista, men her opplevde jeg 0 problemer. Ingen vanskelig valg ved avansert installasjon.
Det jeg likte veldig godt her, var at når installasjonen var ferdig, så var også det trådløse nettverkskortet installert, grafikkdriver, og de fleste andre drivere. Alt som manglet var Chipset og Nettverkskort på hovedkortet.


Bruk:
Startmenyen
Det første jeg la merke til er hvordan operativsystemet grupperer lignende vinduer i startmenyen.
http://bildr.no/thumb/315663.jpeg
Vinduet hvor man ser de forskjellige åpne vinduene kommer opp ganske hurtig, ingen ting negativt å si der.
Jeg har alltid brukt XP. Det første jeg alltid gjør der, er å deaktivere gruppering av vinduer. Men dette likte jeg! Er en vanesak selvfølgelig, men jeg tror det kommer til å gå helt greit.

Den kule tingen her, er at når du holder musen på en av kategoriene, så får du opp et kryss til å lukke vinduet. Du slipper dermed å åpne der, også dra musen over skjermen for å lukke det.

Når man kommer over 12 vinduer i samme kategori, så kategoriserer dem seg slik som på XP. Dette er jo helt greit, siden at dersom man har 20 mapper åpne, så er det upraktisk å ha en preview av alle dem.
http://bildr.no/thumb/315674.jpeg Svart pil er for hvordan grupperingen blir, grå pil er for X'en hvor du kan lukke vinduer, og den røde nede i høyre hjørne er den nye 'Vis Skrivebord' knappen. En fil liten anonym knapp
Om dere også ser etter, så ser dere også at alle de andre vinduene er streket opp i bakgrunnen. Fancy!
http://bildr.no/thumb/315675.jpeg

Resten av start-menyen er stort sett ganske lik vista sin.


Diverse programmer
Snipping Tool!
Helt genialt program. Du klikker på knappen, så blir hele skjermen litt fadet ut. Deretter merker du den delen du vil ha, også vips. Ferdig klippet ut. Etter det kan du bare lagre, etter bruke et par verktøy som en penn og highlighting tool.
http://bildr.no/thumb/315683.jpeghttp://bildr.no/thumb/315685.jpeg
Her ser dere at jeg har merket av fisken når jeg skal klippe ut det jeg vil ha, og deretter tatt i bruk penn og highlighting. Etter at du har merket noe, så havner det også i clipboard, så du kan enkelt lime inn hvor du vil.


Sticky Notes!
Dette er også genialt. Du klikker på de gule lappene på startmenyen (om dere har dratt det ned dit), så kommer alle notene opp. Når du klikker bak dem, blir dem borte. De kommer opp like fort som de blir borte, som er på under et halvt sekund. MERK: De blir ikke borte automatisk. Er ikke det jeg mener. Må være bruker som klikker på dem og bak dem.
På notes-lappen man har aktivert (den man har trykket på), får man også opp valg som å lage en ny, og slette den du har aktivert.
http://bildr.no/thumb/315698.jpeg


Sånn ellers, så har Windows 7 programmer som DVD Maker, Movie Maker, Media Center, Desktop Gadget Gallery (Modifisert Windows Sidebar), og noen fler.


Ellers bruk
Oppstarten er helt utrolig. Den er halvert av hva Windows XP bruker (Begge installert i dag, med samme tredjeparts programmer gående som services).
Programmer bruker ikke lang tid på å loade, og alle de fancy funksjonene til Windows 7 er enda kjappere.
Operativsystemet virker som en virkelig kvalitetsvare, er ryddig, hurtig, bruker lite ressurser, og ser pent ut.

Anbefales!



Håper at det jeg har skrevet her er til nytte for noen. Er sikkert ikke så bra skrevet, men jeg håper at det er godt nok til å lese igjennom, og til å skjønne noen av de nye funksjonene

Gjerne diskuter deres opplevelser, anbefalinger, negative og positive tanker, etc.
Sist endret av Pippole; 2. januar 2009 kl. 00:19.
Ser bra ut... Ligner på Vista da. Sikkert meningen.
N00b spørsmål. Kan man bare instalere det? Har XP nå, mister jeg noe på hardisken vis jeg instalerer det?
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Gleder meg til å få testet windows 7, men gjør det ikke før det er stabilt nok, slik at jeg ikke må bytte over til vista etter en liten stund. Skal for meg være en permament overflytting
Microsoft.Windows.7.Beta.1.Build.7000.x86.DVD-GENUiNE.iMAGE
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Smoky Mo Vis innlegg
N00b spørsmål. Kan man bare instalere det? Har XP nå, mister jeg noe på hardisken vis jeg instalerer det?
Vis hele sitatet...
Ja du må wipe disken siden dette OS'et neppe støtter oppgradering, eller du kan partisjonere deler av disken til et nytt OS.

Og dersom du forventer ytelse på spill i et prebeta OS er det ingen hensikt.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av Smoky Mo Vis innlegg
N00b spørsmål. Kan man bare instalere det? Har XP nå, mister jeg noe på hardisken vis jeg instalerer det?
Vis hele sitatet...
Ja, såfremt det ligger på den partisjonen du installerer windows 7 på.
En god post! Veldig informativ! Får se etterhvert om jeg innstallerer det. Kanskje jeg kjører dual en stund.
Jeg partisjonerte C disken når jeg var i XP, og deretter installerte det på samme disk, men på en annen partisjon.
I XP lagde jeg en partisjon på 70GB som var til Windows 7. Satt navnet H: på den.
Noe jeg stusset litt på, er at i Windows 7 blir H vist som C. Og ettersom windows xp ligger på C, så vises ikke den partisjonen i 7'ern.

Men ettersom jeg har full synkronisering med en annen disk, så opplever jeg ikke dette som et problem

EDIT: Nå testet ikke jeg det, men man får valg om oppgradering under installasjon.
Sist endret av Pippole; 2. januar 2009 kl. 00:25.
Er det muligheter for et ordentlig manuell filbehandling med noe som ligner på XP sin Windows Utforsker? Hvordan ser det ut? Kan man bla i mappestrukturen fra rota på disken?
kjør compmgmt.msc (Win+R er snarveistast til kjør). Så velger du diskbehandling og gir xp-disken din en bokstav
Edit: Denne posten er et svar til Pippole
Sist endret av hawken07; 2. januar 2009 kl. 00:29.
Synes Windows 7 virker veldig lovende jeg, men det jeg savner er muligheten til å ha flere "skrivebord". Godt mulig dette er noe som kommer senere, får vel bare krysse fingrene. Jeg har selv brukt linux de siste 7 årene så er blitt vant til å kjøre forskjellige programmer på forskjellige skrivebord, noe som gjør at det blir mye mer ryddig enn om man skal kjøre f.eks 20 programer på ett skrivebord. Personlig kommer jeg nok ikke til å gå tilbake til Windows pga Windows 7, men det ser jo veldig lovende ut, og jeg synes Microsoft har gjort mye riktig denne gangen.
Hm, fint sammendrag. Burde nevnes at det ikke er lurt å bruke en preview versjon til daglige foremål. Selv om det sannsynligvis vil funke fint for de fleste.

Et mentalt notat jeg gjorde meg når jeg leste igjennom funksjonene du nevner er at alt er ting som kopierer eller emulerer ting Mac OS X har hatt lenge. De har nå tatt enda et steg for å gjøre taskbaren til en Dock, og nå er det nesten en kopi.. bortsett fra noen funksjoner som jeg ikke personlig synes bidrar noe vesentlig. Er det noe av det de har introdusert i Windows 7 som er originalt og nyttig?
Sitat av Pippole Vis innlegg
Jeg partisjonerte C disken når jeg var i XP, og deretter installerte det på samme disk, men på en annen partisjon.
I XP lagde jeg en partisjon på 70GB som var til Windows 7. Satt navnet H: på den.
Noe jeg stusset litt på, er at i Windows 7 blir H vist som C. Og ettersom windows xp ligger på C, så vises ikke den partisjonen i 7'ern.

Men ettersom jeg har full synkronisering med en annen disk, så opplever jeg ikke dette som et problem

EDIT: Nå testet ikke jeg det, men man får valg om oppgradering under installasjon.
Vis hele sitatet...
Det er fordi windows alltid kaller disken det ligger på for C.

Ikke oppgradering fra xp vel? Tror kanskje jeg skal vurdere å betale for dette..
Sant, tenkte aldri på diskbehandlingen

drittunge: Dette kan du vel bare teste med Virtual PC som hawken07 fortalte om?
hehe, diskbehandlingen er første stoppested når en disk forsvinner for meg
Kult å høre hva du syntes var positivt med Win7, kommer nok til å dra ned en testversjon senere jeg også, men vil vente til det er mer stabilt. Har kjørt to av de første beta versjonene, og var lite imponert på det nivået, da det liknet fryktelig på vista, veldig lite var skiftet bortsett fra noen få elementer slik som bl.annet fil behandleren.

Noe som har irritert meg ved bruk av win7/vista er at grensesnittet begrenser deg fra å gjøre radikale endringer slik som f.eks endring av MAC adressen på nettverks kortene dine, men da jeg ikke har fått satt med solid ned i dette kan det hende begge os'ene har fått updates som utvider for dette..

Håper microsoft faktisk lærer fra vista, og skjønner at ingen vinner med et latterlig kravstort operativsystem som blir sett på som en feil, og lager dette "lettere"
det var enkelt å endre mac-adressen da jeg prøvde
Har hørt mye bra, og denne posten bekrefter dette igjen. Tror Microsoft er inne på noe her!