Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2191
Hei!


Hjemme har vi en 5 år gammel Linksys router og den andre boksen, som jeg ikke husker hva heter, som er 6-7 år gammel (den som "tar i mot" telefonkabelen fra veggen). Jeg har ikke mye peiling på nettverk, routere osv. men det står at det er en 54Mps router. Jeg har testa tilkoblingen med en random nettverkshastighet test jeg fant via google. Det stod at jeg hadde 4.1 Mbs nedlastingshastighet. Vet ikke hvor bra det er. Men når jeg gamer BC2 samtidig som broren min slår på pcen blir jeg hele tiden kasta ut av nettet. Og hvis jeg gamer kommer ingen av foreldra mine inn heller, eller hvis de gjør det går det umennskelig treigt.
Så jeg lurer på hva det er som begrenser ytelsen. Er det routern eller er det linja inn til huset?

EDIT: Vi har opp til fire pcen kobla til nettet samtidig.
Det er mest sannsynlig linja inn til huset. Men kan også være at routeren din er gammel og er ustabil.
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Det er mest sannsynlig linja inn til huset. Men kan også være at routeren din er gammel og er ustabil.
Vis hele sitatet...
Ok. Nå er ikke jeg hundre prosent sikker. men vi skal ha den raskeste linja fra telenor. Men er ikke sikker som sagt. Jeg kan sjekke ut det nærmere.
Men hadde det ikke gått raskere hvis vi skaffa oss en 300 Mbs router?
Det høres ut som et problem med routeren - ikke at kapasiteten sånn sett er strupet. Vet ikke hvilket oppsett som skulle gi sånn en feil, kanksje andre kan opplyse om det. Ellers kan du prøve kjøpe en ny router - kan gjerne "bare" være 54mb den også, det er ikke det som dette problemet går på.
Sist endret av Kinseek; 14. april 2010 kl. 21:24.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det høres ut som et problem med routeren - ikke at kapasiteten sånn sett er strupet. Vet ikke hvilket oppsett som skulle gi sånn en feil, kanksje andre kan opplyse om det. Ellers kan du prøve kjøpe en ny router - kan gjerne "bare" være 54mb den også, det er ikke det som dette problemet går på.
Vis hele sitatet...
Ok. Jeg begyner å tro mer på at routeren er sliten på grunn av at jeg har begynt å få mer og mer melding om at jeg har begrensett eller ingen forbindelse. Jeg kan ringe inn til telenor i morgen å spørre hvilken hastighet vi har og om det er mulig å sette den opp.
Hvis du har fire pc-er på nettet og noen spiller online og sikkert litt nedlasting er det greit å ha ihvertfall 8-10mb/s.

Sjekk ut D-link Dir-655, bra router til en billig penge.
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Hvis du har fire pc-er på nettet og noen spiller online og sikkert litt nedlasting er det greit å ha ihvertfall 8-10mb/s.

Sjekk ut D-link Dir-655, bra router til en billig penge.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det vi gjør og. Som sagt sjekker jeg ut hastigheten og kommer tilbake. Routern ser veldig bra ut! Men skal først forsikre meg om det hjelper å øke hastigheten inn til huset først.
Men kan det også være at jeg og f.eks broren min har samme IP? Det fikk beskjed om, etter jeg fikk tilbake pcen fra rep. hos komplett. Får ikke den samme beskjeden nå lenger. Men kan dette gjøre nettet ustabilt for meg?
Jeg hadde samme problem da jeg bodde hjemme. Gammelt modem fra Telenor, gammel ruter og dårlig linje. Dersom flere brukte linja var det umulig å spile online. Å skaffe en bedre ruter hjalp litt, men det gamle modemet fra Telenor var det største problemet. Den mistet kontakt rett som det var, spesielt når man belastet den med nedlasting.
Løsningen var å ringe til Telenor og klage på problemene og lufte at modemet er veldig gammelt, da ble det fort byttet ut.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Jeg vil mest sannsynlig tro at det er modemet som er problemet. Det er gammelt og det er fra telehor. Det er mest sannsynlig et speedtouchmodem fra thompson. Jeg VET at disse modemene ryker i hytt og pine. Hatt 2 selv og de fleste i familien min har byttet ut sine på grunn av ustabilitet. Bare pass på at du skal ha et nytt et GRATIS. Jeg ble selv fakturert 1500 den ene gangen.
Sitat av froskenfredrik Vis innlegg
Jeg hadde samme problem da jeg bodde hjemme. Gammelt modem fra Telenor, gammel ruter og dårlig linje. Dersom flere brukte linja var det umulig å spile online. Å skaffe en bedre ruter hjalp litt, men det gamle modemet fra Telenor var det største problemet. Den mistet kontakt rett som det var, spesielt når man belastet den med nedlasting.
Løsningen var å ringe til Telenor og klage på problemene og lufte at modemet er veldig gammelt, da ble det fort byttet ut.
Vis hele sitatet...
Sitat av T.J. Vis innlegg
Jeg vil mest sannsynlig tro at det er modemet som er problemet. Det er gammelt og det er fra telehor. Det er mest sannsynlig et speedtouchmodem fra thompson. Jeg VET at disse modemene ryker i hytt og pine. Hatt 2 selv og de fleste i familien min har byttet ut sine på grunn av ustabilitet. Bare pass på at du skal ha et nytt et GRATIS. Jeg ble selv fakturert 1500 den ene gangen.
Vis hele sitatet...
Ok. For som sagt er modemet ganske gammelt. Og ja det er speedtouchmodem. Da skal jeg få ringt å byttet det ut
Tusen takk for hjelpen!
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Hvis du har fire pc-er på nettet og noen spiller online og sikkert litt nedlasting er det greit å ha ihvertfall 8-10mb/s.

Sjekk ut D-link Dir-655, bra router til en billig penge.
Vis hele sitatet...
Har sjekka ut med telenor nå. Og siden jeg har ADSL så kan jeg bare velge ett bedre abonnement. Det heter Telenor Premium og har opptil 16000 kbit/s, vil det tilsvare opptil 16 mb/s?!
Sitat av gamingentusiast Vis innlegg
Har sjekka ut med telenor nå. Og siden jeg har ADSL så kan jeg bare velge ett bedre abonnement. Det heter Telenor Premium og har opptil 16000 kbit/s, vil det tilsvare opptil 16 mb/s?!
Vis hele sitatet...
Det tilsvarer 16megabit per sekund, 2megabyte per sekund eller 2000 kilobyte per sekund :-)

Dette forutsetter selvfølgelig at linjekvaliteten er god nok for telenor til å levere denne hastigheten. Husk at det også kan være lurt å sjekke priser / hastighet hos andre internettleverandører :-)
Sitat av gamingentusiast Vis innlegg
Har sjekka ut med telenor nå. Og siden jeg har ADSL så kan jeg bare velge ett bedre abonnement. Det heter Telenor Premium og har opptil 16000 kbit/s, vil det tilsvare opptil 16 mb/s?!
Vis hele sitatet...
Husk at i de tilfeller Telenor kan levere deg 16 mbit/s kan for eksempel NextGenTel eller Ventelo sannsynligvis levere 18-20 mbit/s.
Sitat av atom Vis innlegg
Det tilsvarer 16megabit per sekund, 2megabyte per sekund eller 2000 kilobyte per sekund :-)

Dette forutsetter selvfølgelig at linjekvaliteten er god nok for telenor til å levere denne hastigheten. Husk at det også kan være lurt å sjekke priser / hastighet hos andre internettleverandører :-)
Vis hele sitatet...
Ok Nå tror jeg ikke at vi trenger no særlig mer en 16 mb/s hvertfall, og er ganske fornøyd med prisene til telenor. Men hvis du har noen anbefalinger eller tips om andre leverandører så tar jeg de gjerne i mot

Sitat av danielsk Vis innlegg
Husk at i de tilfeller Telenor kan levere deg 16 mbit/s kan for eksempel NextGenTel eller Ventelo sannsynligvis levere 18-20 mbit/s.
Vis hele sitatet...
Har sjekka ut både nextgentel og ventelo. Ventelo kan gi meg opptil 12mb/s for 450 kr. Og nextgentel kan gi meg opptil 20mb/s for ca samme pris. Mens telenor kan jeg få 16mb/s til litt lavere pris 399.
Skjønner ikke da hvorfor jeg ikke bare velger nextgentel 50 kr mer for 4 mb er ikke sååå galt.
Pass på opplastinga også. Hjelper ikke med høy nedlasting, så lenge opplastinga er lav. Da vil du ikke få utnyttet det til det fulle.
Sitat av gamingentusiast Vis innlegg
Har sjekka ut både nextgentel og ventelo. Ventelo kan gi meg opptil 12mb/s for 450 kr. Og nextgentel kan gi meg opptil 20mb/s for ca samme pris. Mens telenor kan jeg få 16mb/s til litt lavere pris 399.
Skjønner ikke da hvorfor jeg ikke bare velger nextgentel 50 kr mer for 4 mb er ikke sååå galt.
Vis hele sitatet...
Bestiller du fra dette skjemaet får du 20mbit til 398,-: http://www.nextgentel.no/privat/bestilling/?kode=100735
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg ville stille meg veldig uenig i de kommentarer om at modemet er den trolige synderen, dette kan du lett teste ut ved å bytte ut routeren med en switch eller en annen router (random hjemmerouter koster 300-500,-).

Og som flere har nevnt, så hjelper det ikke nødvendigvis å doble hastigheten i slike tilfeller, men det kan godt hende noen av dere bruker applikasjoner som dreper konvensjonelle routere \ modemet, ala uTorrent eller andre torrentprogrammer, sjekk dette ut også.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Bestiller du fra dette skjemaet får du 20mbit til 398,-: http://www.nextgentel.no/privat/bestilling/?kode=100735
Vis hele sitatet...
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg ville stille meg veldig uenig i de kommentarer om at modemet er den trolige synderen, dette kan du lett teste ut ved å bytte ut routeren med en switch eller en annen router (random hjemmerouter koster 300-500,-).

Og som flere har nevnt, så hjelper det ikke nødvendigvis å doble hastigheten i slike tilfeller, men det kan godt hende noen av dere bruker applikasjoner som dreper konvensjonelle routere \ modemet, ala uTorrent eller andre torrentprogrammer, sjekk dette ut også.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg snakket med Telenor og jeg får tre dobla hastigheten fra 4mb/s til 12mb/s, uten å betale mer i måneden. Pluss at vi får nytt modem, siden det vi har gikk ut av produksjon for ett par år sida.
Nå har broren min ps3 g spiller der hele dagen, mens han kanskje laster ned en film eller (uTorrent) no sånt, pluss at jeg gamer BC2 og kanskje foreldra er på. Så det er en del. Routeren er den neste som blir byttet ut hvis nettverket ikke blir mer stabilt. Regner da med at routern da er den eneste varbiabelet, siden 12mb/s holder vel for oss alle?
Jeg skjønner at mange sier at jeg burde bytte til ett annet selskap med bedre priser for antall mb/s. Men greia er at foreldra mine ikke vil bytte om til et annet siden de alltid har brukt telenor og er fornøyd med det. Sånn typisk "gammel" folk holdning, våger ikke prøve noe nytt

Takk for tipsene!
Sist endret av gamingentusiast; 21. april 2010 kl. 22:21.
Greit å sette en begrensning på hvor mye av linja di torrentprogrammet skal bruke, ellers kan det fort gå veldig sakte.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg ville stille meg veldig uenig i de kommentarer om at modemet er den trolige synderen, dette kan du lett teste ut ved å bytte ut routeren med en switch eller en annen router (random hjemmerouter koster 300-500,-).

Og som flere har nevnt, så hjelper det ikke nødvendigvis å doble hastigheten i slike tilfeller, men det kan godt hende noen av dere bruker applikasjoner som dreper konvensjonelle routere \ modemet, ala uTorrent eller andre torrentprogrammer, sjekk dette ut også.
Vis hele sitatet...
Sitat av danielsk Vis innlegg
Bestiller du fra dette skjemaet får du 20mbit til 398,-: http://www.nextgentel.no/privat/bestilling/?kode=100735
Vis hele sitatet...
Har nå mottat modemet fra telenor. Som faktisk er ett multimodem, altså router, ip-telefon modem osv. i en. Den fungerer som bare det! Enkel å sette opp og! Vi har bestilt det raskeste som er mulig, som sagt 12mb/s, som vi venter på å få aktivert i løpet av uka.
Har klart merket at vi har nå ett mye mer stabilt nett.

Tusen takk for all hjelp og tips!
Sist endret av gamingentusiast; 25. april 2010 kl. 21:29.