Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 7551
Har plassert 2 stasjonære pc'er i en uisolert bod like ved stuen min. Siden det er ganske kallt nå, så lurer jeg på hva ca. minimumstemperaturen bør være.

PC'ene står på hele tiden. Dene ene (som jeg er mest redd for), er en Core i7 920, som kjører Windows 7. Jeg slår aldrig av harddiskene, og setter pc'en aldrig i dvalemodus.

Sjekket temperaturen med RealTemp i går, og da lå den på ca 5 til 9 grader på de forskjellige kjernene.
Det blir ikke så kaldt at maskinene kan ta skade. Så lenge det er tørt så er du safe.
vist det kommer frost på den, så smelter det jo, og da blir datamaskinen våt.
Jeg har Carputer og i går var det -20 grader ute (ca -15 inne i bilen) når jeg startet den, den slo seg på som normalt og fungerte fint. Så lenge det er tørt tåler en PC utrolig mye.
alså all (nesten all) elektronikk liker kulde. så lenge det ikke synker under 240 -c( 270-c?).
men det er en fordel at du isolerer den slik at det ikke kommer kondens som kan resultere i frost på den. det kan føre til at kreten kortslutter ofc.
Sist endret av Uncle_Sylvert; 3. januar 2010 kl. 11:48.
Sitat av Uncle_Sylvert Vis innlegg
alså all (nesten all) elektronikk liker kulde. så lenge det ikke synker under 240 -c( 270-c?).
Vis hele sitatet...
Om du kommer under -270˚C tror jeg du har helt andre ting å tenke på enn datamaskinen din.
Sitat av froskenfredrik Vis innlegg
Om du kommer under -270˚C tror jeg du har helt andre ting å tenke på enn datamaskinen din.
Vis hele sitatet...
probleme er jo at absolutt alt stanser når det kommer ned til 273,16 -c
Sitat av cazber Vis innlegg
Har plassert 2 stasjonære pc'er i en uisolert bod like ved stuen min. Siden det er ganske kallt nå, så lurer jeg på hva ca. minimumstemperaturen bør være.

PC'ene står på hele tiden. Dene ene (som jeg er mest redd for), er en Core i7 920, som kjører Windows 7. Jeg slår aldrig av harddiskene, og setter pc'en aldrig i dvalemodus.

Sjekket temperaturen med RealTemp i går, og da lå den på ca 5 til 9 grader på de forskjellige kjernene.
Vis hele sitatet...
aldri skrives aldri med 'g' på slutten

Sitat av Uncle_Sylvert Vis innlegg
alså all (nesten all) elektronikk liker kulde. så lenge det ikke synker under 240 -c( 270-c?).
men det er en fordel at du isolerer den slik at det ikke kommer kondens som kan resultere i frost på den. det kan føre til at kreten kortslutter ofc.
Vis hele sitatet...
hvis ikke jeg husker veldig feil liker ikke harddiskene så veldig mye kulde, dem liker seg visst best i en temp rundt ~35 grader

Sitat av froskenfredrik Vis innlegg
Om du kommer under -270˚C tror jeg du har helt andre ting å tenke på enn datamaskinen din.
Vis hele sitatet...
så sant så sant

Sitat av Uncle_Sylvert Vis innlegg
probleme er jo at absolutt alt stanser når det kommer ned til 273,16 -c
Vis hele sitatet...

får du temperaturen så langt ned har du gjort det godt
Sist endret av VivaLatrina; 3. januar 2010 kl. 12:13.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
aldri skrives aldri med 'g' på slutten


hvis ikke jeg husker veldig feil liker ikke harddiskene så veldig mye kulde, dem liker seg visst best i en temp rundt ~35 grader



så sant så sant
Vis hele sitatet...
beklager tenkte jo mest på prosessoren.. mulig at jeg tar feil, men eg mener at det som overklokker meg gass kjøling, kommer tenpraturen ned på 250-c - -
Sitat av Uncle_Sylvert Vis innlegg
beklager tenkte jo mest på prosessoren.. mulig at jeg tar feil, men eg mener at det som overklokker meg gass kjøling, kommer tenpraturen ned på 250-c - -
Vis hele sitatet...
stemmer det at folk overklokker med flytende nitrogen (som holder -196 grader celcius), men da er det ofte snakk om prosessor, og GPU, ikke mekaniske deler som harddisken
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
stemmer det at folk overklokker med flytende nitrogen (som holder -196 grader celcius), men da er det ofte snakk om prosessor, og GPU, ikke mekaniske deler som harddisken
Vis hele sitatet...
ok, men er ikke det bare å sette diskene i en egen modul, med isolasjon.. ? men så lave temraturer vil selfvfølgelig mekaniken i hardisken gå fra hverandre.
Eneste problemet med å ha så nedkjølt maskin er at når det varmes opp igjen kan det dannes kondens på innsiden av maskinen. Vann i maskinen er ikke positivt, det kan du vel forstå?

Hvis du f.eks ender med å måtte ta maskinen inn i varmen nå så vil det dannes kondens som jeg beskrev ovenfor og jeg ville ventet LENGE med å starte maskinen igjen. Men så lenge den står å går i en rimlig konstant kald temperatur så er det ikke noe problem.

Derfor funker det også flott å sette maskinen sin i ett kjøleskap, så lenge kjøleskapet aldri åpnes.
Hvorfor skulle man legge laptopen i et kjøleskap som aldri skal åpnes? Det høres ikke logiskt ut
Sitat av massiss2 Vis innlegg
vist det kommer frost på den, så smelter det jo, og da blir datamaskinen våt.
Vis hele sitatet...
Dette kalles kondens
Sitat av Asus_eee_pc_900 Vis innlegg
Hvorfor skulle man legge laptopen i et kjøleskap som aldri skal åpnes? Det høres ikke logiskt ut
Vis hele sitatet...
Er vel heller snakk om en stasjonær pc
kan fremdeles ikke skjønne hvorfor man skal ofre et kjøleksap bare for å ha en pc i det...
Liksom bore et hull i toppen og legge kabler ut til en skjerm? :P
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
stemmer det at folk overklokker med flytende nitrogen (som holder -196 grader celcius), men da er det ofte snakk om prosessor, og GPU, ikke mekaniske deler som harddisken
Vis hele sitatet...
Bruker de ikke flytende hydrogen og da, som holder -253 grader celcius? Synes jeg leste det da de klokket AMD sin CPU til godt over 7Ghz. Kan være feil av nettavisen jeg leste det av.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Som viva sier lengere opp er det som ofte ikke liker slike temperaturer mekaniske harddisker.

Så har du mulighet for SSD er nok det noe jeg ville anbefale, vet om mange modeller av HDD'er som går i write-trough når det blir for kaldt og hvor lesehoder kan låse seg fast.
det kan godt hende at noen har overklokket med flytende hydrogen, men det ville jeg sett på som _jævlig_ risky business!

måtte isåfall ha kjørt inn store mengder nitrogen, for å "nøytralisere" hydrogenet, når det kommer over i gassform

http://www.obsessable.com/news/2009/...ked-to-6-5ghz/

nitrogen og helium står det der

generelt sett er det ikke temperaturen som dreper som sagt, men overgangen fra lav til høy temperatur, som medfører kondens
Sist endret av VivaLatrina; 3. januar 2010 kl. 16:01.
Takker for alle svar!
Da det ikke virker fuktig i boden min, kan jeg sannsynligvis slå meg til ro. Var egentlig harddiskene (som nevnt her), som jeg var mest bekymret for. Boden ligger vegg i vegg med stuen min, så noe varme vil jo trekke gjennom.
Fant for sikkerhets skyld en gammel radiator ovn som jeg satt inn for et par timer siden, så nå er CPU tempen oppe i nesten 20 grader. Antar at også diskene har en mer normal temp nå
Hvorfor ikke bare overclocke pcen så mye at selv harddiskene dine blir varme?
Pakk hele dritten i olje så slipper du kjøling, støy og sånne momenter. Det eneste problemet ditt da er at det kan bli slippery når du skal bytte deler
Sitat av olli408 Vis innlegg
Hvorfor ikke bare overclocke pcen så mye at selv harddiskene dine blir varme?
Vis hele sitatet...
He he. Tanken har streifet meg

Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Pakk hele dritten i olje så slipper du kjøling, støy og sånne momenter. Det eneste problemet ditt da er at det kan bli slippery når du skal bytte deler
Vis hele sitatet...
PC'en står i boden min, så støyproblemer har jeg ikke (var derfor de ble satt der).
Kom bare på at det kansje var blitt litt kaldt der. Tenkte først på dette etter 2 uker med kulde, så hadde det gått til hel...., så hadde det kansje allerede gjort det.

Uansett, så fant jeg en gammel oljeradiatorovn på loftet i dag, så jeg satt den ut for å ta det værste i den kulden som er nå.
En ting jeg har lurt på. Er det egentlig lurt å kjøle CPUen med flytende nitrogen? Elektronenes hastighet, avhenger jo av temperaturen, og min logikk ville tilsi at jo kaldere CPUen blir, jo tregere kan elektronene overføres i kretsene, og jo dårligere ytelse vil man få :P
Sitat av olli408 Vis innlegg
Hvorfor ikke bare overclocke pcen så mye at selv harddiskene dine blir varme?
Vis hele sitatet...
Harddisker blir vel ikke påvirket av overklokking? Eneste måten jeg kan se for meg at det skjer er hvis CPU og GPU blir så varmt at de i seg selv varmer opp hele kabinettet, derav HDD'ene også.
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
Harddisker blir vel ikke påvirket av overklokking? Eneste måten jeg kan se for meg at det skjer er hvis CPU og GPU blir så varmt at de i seg selv varmer opp hele kabinettet, derav HDD'ene også.
Vis hele sitatet...
Var vel antageligvis det han mente, slik forstod jeg det ihvertfall.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Sitat av djxfade Vis innlegg
En ting jeg har lurt på. Er det egentlig lurt å kjøle CPUen med flytende nitrogen? Elektronenes hastighet, avhenger jo av temperaturen, og min logikk ville tilsi at jo kaldere CPUen blir, jo tregere kan elektronene overføres i kretsene, og jo dårligere ytelse vil man få :P
Vis hele sitatet...
Din logikk er feil, metall har mindre resistans når det er kaldt. Dvs at elektronene beveger seg kjappere
Joa, det vist jeg forsåvidt. Men tenker, kan jo ikke gå lynrask, for å så stoppe opp spontant ved 0 Kelvin? Hvor går grensen mellom hvor fort elektronene forflytter seg i forhold til temeperatur?
Var på juleferie i 1 uke en gang og da var det ca -10C inne i huset. Pcn startet uten problem etter å ha vært avskrudd i 1 uke.
Sitat av Bror-Seb Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det forklarte jo forsåvidt litt. Men det jeg fortsatt lurer på, er om hastigheten på CPUen i teorien da vil akselerere mer og mer, helt til den bare plutselig stopper (0 Kelvin), eller hva skjer i mellom her...
akselerasjons kurven tar vel en brå U sving mot slutten og stuper nesten loddrett i 0.
Har et lignende spørsmål så kaster det på her. Har en liten filserver med 9TB spredt over 7 "normale" mekaniske disker i boden. Tempen i boden ligger på alt fra rundt 0 grader til 20-25 minus, har dratt ut alt som er av vifter for når kulda kommer har diskene vært nede i 3 pluss grader, etter vifte fjerninga har jeg ikke sett dem under 15 grader. Det er forøvrig også 45% fuktighet ca i nevnte bod, er dette skumle temperaturer ? Er dette i kjøligste laget ?