Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 4515
http://www.nrk.no/nyheter/1.6786552

Helse- og omsorgsdepartementet foreslår nå å legalisere dyrking av cannabis til industrielt bruk. Det er selvfølgelig på tide at dette nå skjer, da dens brukspotensiale er stort.

Politiet derimot ønsker ikke en slik legalisering da "plantene faktisk inneholder et narkotisk virkestoff, om enn i små mengder"

Det jeg lurer på er om det finnes noe hold i Norsk narkotikapolitiforenings påstand om:
"Vi i Norsk Narkotikapolitiforening sitter på dokumentasjon på at det er fullt mulig å utvinne betydelige rusdoser også fra denne typen cannabis, sier han."
Utsagnet til han politikonstabelen gjør meg så jævlig forbannet. Men hadde vært digg om det ble legalisert
Sist endret av Windows; 23. september 2009 kl. 09:39.
Sitat av Chassen Vis innlegg
http://www.nrk.no/nyheter/1.6786552

Helse- og omsorgsdepartementet foreslår nå å legalisere dyrking av cannabis til industrielt bruk. Det er selvfølgelig på tide at dette nå skjer, da dens brukspotensiale er stort.

Politiet derimot ønsker ikke en slik legalisering da "plantene faktisk inneholder et narkotisk virkestoff, om enn i små mengder"

Det jeg lurer på er om det finnes noe hold i Norsk narkotikapolitiforenings påstand om:
"Vi i Norsk Narkotikapolitiforening sitter på dokumentasjon på at det er fullt mulig å utvinne betydelige rusdoser også fra denne typen cannabis, sier han."
Vis hele sitatet...
Enhver skjønner vel at det er mulig å ekstrahere cannabinoider fra industriell cannabis? Poenget er bare at det er lite lønnsomt, ettersom det må nesten en hel (stor) plante til for å produsere 1-3 brukerdoser.

Dessuten ser jeg ikke problemet med en slik legalisering. THC vil jo fortsatt være forbudt, og en kraftig ekstrakt av disse plantene vil kunne regnes som narkotika. Så hvorfor politiet tror legaliseringen vil medføre problemer, aner jeg ikke.
Fantastisk.
Er helt ulogisk at vi ikke skal kunne bruke hamp til å yte mer av industriell teknologi, kun pga at noen få mennesker vil sette seg ned å røyke store mengder hamp for å få en liten rus!
Terapeut
Chassen's Avatar
Trådstarter
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Enhver skjønner vel at det er mulig å ekstrahere cannabinoider fra industriell cannabis? Poenget er bare at det er lite lønnsomt, ettersom det må nesten en hel (stor) plante til for å produsere 1-3 brukerdoser.
Vis hele sitatet...
Joda. Men som du sier, det vil i praksis ikke være særlig hensiktsmessig å utføre en slik ekstraksjon. Det skremmer meg at politiet kommer med slike uttalelser, fordi det er en slags bekreftelse av mine fordommer om politiet som en organisasjon som er lite reflekterte, trangsynte og bastante i sine uttalelser så fort "narkotika" nevnes.

Hvis dyrking av hamp blir lovlig vil det over tid muligens føre til et mer reflektert syn på denne planten, ikke bare i politiet, men også i den norske befolkning generelt?
Sitat av Chassen Vis innlegg
Hvis dyrking av hamp blir lovlig vil det over tid muligens føre til et mer reflektert syn på denne planten, ikke bare i politiet, men også i den norske befolkning generelt?
Vis hele sitatet...
Over tid vil i hvertfall politiet se at frykten for økt bruk av cannabis som rusmiddel, som følge av legalisering av industrihamp, er helt ubegrunnet.
Jeg er jo ikke akkurat ekspert på området, men er det ikke veldig fort gjort å gjemme "skikkelige" planter inni all hempen? og så sette dem i ett innendørs growroom når de er klar til å gro buds?
Selv om lederen fra Norsk Narkotikapolitiforening gir et inntrykk (i linken til trådstarter) av at han synes dette er det et dårlig forslag, tror jeg politiet generelt har svært lite imot bruk av cannabis som rusmiddel. Har aldri snakket med en politimann som mener det er et stort samfunnsproblem; heller ikke et stort problem i jobben deres. Alkohol derimot, er satans verk i de fleste politimenns øyne.
Sitat av Lonely Robot Vis innlegg
Jeg er jo ikke akkurat ekspert på området, men er det ikke veldig fort gjort å gjemme "skikkelige" planter inni all hempen? og så sette dem i ett innendørs growroom når de er klar til å gro buds?
Vis hele sitatet...
Joda, det lar seg sikkert gjøre, men det er også veldig lett å gjemme cannabisplanter, av typen med høyt THC-innhold, mellom f. eks. brennesleplanter, eller innendørs i et dyrkeskap. Jeg ser rett og slett ikke hvordan legaliseringen kan skape "smutthull" i cannabislovgivningen.

Om det skulle bli en endring i loven, som åpner for dyrking av industrihamp, vil det sikkert bli strenge restriskjoner. Antakelig vil man måtte søke om tillatelse, kjøpe frøene av en godkjent frøforhandler og levere prøver til kontroll. Det blir nok ikke slik at hvem som helst kan dyrke så mye industrihamp de vil i hagen.
Norsk Narkotikapolitiforening (NNPF) ble stiftet i 1991. Foreningen er en ideell organisasjon som drives på frivillig basis og har over 2.000 medlemmer fra Politiet, Tollvesenet, Påtalemyndigheten, Forsvaret og andre naturlige samarbeidspartnere.
Vis hele sitatet...
Dette er forøvrig samme gjengen som vil forby salg av klær med cannabis-blader på bl.a. Synes det er litt merkelig at de går ut i media som en slags offisiell synser på politiets vegne.
Wow, 2000 medlemmer!

Hvor mange registrerte medlemmer er vi på nFF, igjen?

- Vi har bedt Legemiddelverket og Mattilsynet om å utrede muligheten for å bruke hamp til industrielle formål. Blant annet ønsker vi å se om landbruket kan bruke dette i næringssammenheng, sier statssekretær Ketil Lindseth i Helse- og omsorgsdepartementet.
Leder Lars Holmen i Norsk Narkotikapolitiforening er stivnakket imot: - Vi i Norsk Narkotikapolitiforening sitter på dokumentasjon på at det er fullt mulig å utvinne betydelige rusdoser også fra denne typen cannabis, sier han.

(Sitert artikkel fra Normal på face.)

Det er faen meg helt sinnsykt at industri-hamp skal klassifiseres som ulovlig, og som et rusmiddel. Indica inneholder så lite av THC eller de andre stoffene i Cannabis Sativa som får deg høy, at det kan regnes som null %.

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan påstå at den inneholder for mye rus-stoffer..

Skal noen plante seg 10 000 planter da, og håpe på å få fyrt seg èn jo?
Hva i all verden gjør denne inne på rusdebatt? Vi må virkelig begynne å skille mellom industriell cannabis og rusgivende cannabis.

Forøvrig tror jeg dette er et lite museskritt fram mot en legalisering av rusgivende cannabis. Hvis det blir en debatt om industriell cannabis, vil debatten blusse opp igjen om rusgivende cannabis, som jeg mener blir mer positiv for hver gang den kommer opp i media. Vi får bare håpe at disse debattene skilles fra hverandre, og de ikke snakker om industriell og rusgivende cannabis om hverandre, som bare vil føre til forvirrelse og kaos.
Sitat av Chassen Vis innlegg
"Vi i Norsk Narkotikapolitiforening sitter på dokumentasjon på at det er fullt mulig å utvinne betydelige rusdoser også fra denne typen cannabis, sier han."
Vis hele sitatet...
Ja, for vi har jo på ingen måte forbudt kjemisk prosessindustri å fremstille 100% etanol eller ymse skumle løsemidler. Pussig logikk, det der.
Sitat av sofa Vis innlegg
Forøvrig tror jeg dette er et lite museskritt fram mot en legalisering av rusgivende cannabis.
Vis hele sitatet...
Skal man vinne over kapitalistan må du få de konservative til å bynne å paffe : )
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Indica inneholder så lite av THC eller de andre stoffene i Cannabis Sativa som får deg høy, at det kan regnes som null %.
Vis hele sitatet...
En Indicaplante har nok med enn nok THC skal du se
Hamp derimot, som du sikkert mener, er det ikke mye vits å ruse seg på.



ONTOPIC: Syns dette er ett skritt i riktig rettning. Er jo latterlig at en av de nyttigste plantene i verden skal være legalisert fordi en annen type av den samme planten gir en liten rus. Hvorfor rus i det hele tatt er ulovlig er en annen sak.
Jeg regner med at Norsk narkotikapolitforening, også vil forby sukker. Vi har jo tydelige bevis på at dette kan brukes til å fremstille sterke rusmidler. For å ikke snakke om bensin, ossen vet vi om folk ikke bruker det til å ruse seg på?
Terapeut
Chassen's Avatar
Trådstarter
Sitat av sofa Vis innlegg
Hva i all verden gjør denne inne på rusdebatt? Vi må virkelig begynne å skille mellom industriell cannabis og rusgivende cannabis.
Vis hele sitatet...
Ble vel forvirret av dette: "diskusjon rundt legalisering", som står som en underkategori av rusdebatt. Du har forøvrig et godt poeng.
Sitat av sofa Vis innlegg
Hva i all verden gjør denne inne på rusdebatt? Vi må virkelig begynne å skille mellom industriell cannabis og rusgivende cannabis.
Vis hele sitatet...
Som tidligere nevnt, er det også mulig å ruse seg på industriell cannabis, derfor er denne tråden naturlig å opprette under rusmiddel-forumet.

Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Skal man vinne over kapitalistan må du få de konservative til å bynne å paffe : )
Vis hele sitatet...
Hvem i all verden snakker om å "vinne over kapitalismen", hva i all verden har dette med cannabislegalisering å gjøre, og hva godt skulle komme ut av om hele den politiske høyreside begynte å (unskyld det kjipe uttrykket) "paffe"?

Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
En Indicaplante har nok med enn nok THC skal du se
Hamp derimot, som du sikkert mener, er det ikke mye vits å ruse seg på.
Vis hele sitatet...
Jeg har sagt det før, og nå sier jeg det igjen: Både rusgivende og industriell cannabis kan kalles hamp! Begge er i hampfamilien, og begge har navnet Cannabis Sativa (dette navnet ble gitt før man begynte å blande inn andre underarter som indica, ruderalis etc.), in fact er det samme plante, bare at dene ene er avlet frem for å produsere mest mulig cannabinoider, og den andre for å produsere mest mulig fiber. Det finnes imidlertid fiber i rusgivende cannabis, og rusgivende cannabinoider i fiberrik industriell cannabis, om enn i mye mindre mengder.
Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
En Indicaplante har nok med enn nok THC skal du se
Hamp derimot, som du sikkert mener, er det ikke mye vits å ruse seg på.



ONTOPIC: Syns dette er ett skritt i riktig rettning. Er jo latterlig at en av de nyttigste plantene i verden skal være legalisert fordi en annen type av den samme planten gir en liten rus. Hvorfor rus i det hele tatt er ulovlig er en annen sak.
Vis hele sitatet...

Men kjære, er ikke hamp planten Cannabis. Og det fins to forskjellige arter om jeg ikke tar helt feil?

Dette er Cannabis Indica, som er Industri-hamp, og Cannabis Sativa, som produserer Marihuana-blomster.

Det er ikke mye å ruse seg på i en Indica plante, i forhold til Sativa. Det vil ikke være noe for folk å vinne på det uansett. THC er fortsatt ulovlig.
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Men kjære, er ikke hamp planten Cannabis. Og det fins to forskjellige arter om jeg ikke tar helt feil?

Dette er Cannabis Indica, som er Industri-hamp, og Cannabis Sativa, som produserer Marihuana-blomster.

Det er ikke mye å ruse seg på i en Indica plante, i forhold til Sativa. Det vil ikke være noe for folk å vinne på det uansett. THC er fortsatt ulovlig.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde lest det jeg skrev over, hadde du skjønt at det du sier her ikke er riktig.

Ok, jeg tar det en gang til:

Cannabis Sativa er fellesnavnet for industriell hamp/cannabis, og hamp/cannabis som brukes til marihuana og hasjproduksjon. I tillegg finnes det underarter som kalles indica og ruderalis (noen påstår det finnes enda fler underarter også, uten at jeg skal trekke inn det her). De fleste hampplanter, både industrielle og de som brukes til hasj og marihuana, er en blanding av sativa og indica og evt. ruderalis eller andre, mindre kjente underarter.

Forskjellen på industriell hamp og hamp som brukes som rusmiddel er bare at den industrielle varianten inneholder mer plantefiber og mindre cannabinoider, mens den som brukes som rusmiddel inneholder mindre fiber og mer cannabinoider.
Sist endret av felix_poker; 24. september 2009 kl. 12:38. Grunn: skrivefeil
Dette har ingenting å gjøre med rusmidler og hører således ikke hjemme i dette forumet.

Hamp er lovlig i resten av Europa uten problemer, og uten at det brukes til absolutt alt mellom himmel og jord, som mange av hippiene tror kommer til å skje nå. Hamp er flott, men det er ikke så bra som du ser i hasjdokumentarer (Run from the Cure etc). De framstår det jo som Guds gave til menneskeheten.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Dette har ingenting å gjøre med rusmidler og hører således ikke hjemme i dette forumet.
Vis hele sitatet...
Har du i det hele tatt lest tråden? Selfølgelig har industriell cannabis "noe" å gjøre med rusmidler! Det er jo et rusmiddel, for crying out loud!
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hamp er lovlig i resten av Europa uten problemer, og uten at det brukes til absolutt alt mellom himmel og jord, som mange av hippiene tror kommer til å skje nå.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilde på at industriell hamp er lovlig i alle land i Europa, med unntak av Norge?
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hamp er flott, men det er ikke så bra som du ser i hasjdokumentarer (Run from the Cure etc). De framstår det jo som Guds gave til menneskeheten.
Vis hele sitatet...
I filmen du nevner er det hamp med høyt THC-innhold som skrytes opp i skyene, ikke industriell hamp.
Jeg trodde "hamp" var en betegnelse på hankjønnsplanten, mens det er hunkjønnsplanten man blir stein av?
Vil samtidig si at det er uproblematisk å innføre lovlig dyrking av hamp. Det fins metoder for dyrking som gjør at et veldig lite antall planter har noe særlig THC-nivå, og det er jo bare å foreta kontroller dersom man også vil tillate den private sektor å dyrke også. Nederland er ikke det eneste landet i verden hvor man kan dyrke frem industriell hamp.
Sitat av supafreak Vis innlegg
Jeg trodde "hamp" var en betegnelse på hankjønnsplanten, mens det er hunkjønnsplanten man blir stein av?
Vis hele sitatet...
Vel, det stemmer altså ikke. Hamp er bare et annet navn på arten Cannabis sativa. Men dette navnet brukes ofte i sammenhenger hvor man snakker om strains som har mye fiber og lite cannabinoider, altså industrihamp.
Jeg synes ivetfall det skal være lovlig med industriell hamp. Det er jo faktisk en ressurs
Men i hvor stor grad er det mulig aa faa noe saerlig ut av det? I Norge er det som de fleste vet ganske kjölig, men vi har jo lange netter i sommerhalvaaret. Jeg lurer bare paa om det er en verdig ressurs i Norge.
Når jeg ser for meg det lovlig, så er det ikke lovlig for private folk å lage men kunne kanskje kjøpes i butikker elr no som stoff (Slik vi idag kjøper garn F.Eks.). Dette stoffet lager bonder som de da har kontroll på. Og vips det er en ressurs til det norske samfunnet.

Hadde det vært opp til meg hadde hele planten vert lovlig
Sist endret av rmth; 25. september 2009 kl. 04:47. Grunn: Mye leif i tekst
Håper at industri hamp vil bli lovlig her i Norge. Isåfall, er det en viss mulighet at jeg gidder å drive garden videre.
Når det omsider blir dags for å ta avgjørelsen "overta garden" eller "selg driten", så håper jeg at industrihamp er blitt lovlig.

Jeg velger å tro at hamp er et mer miljøvennlig (nå i disse miljøtider) alternativ til mange produkter. Blant annet isolasjon til hus. Så en dokumentar fra hvor de intervjuet en av de "store" mtp frø, og dyrking av strains. Husker ikke navnet hans tho. Holdt nok hus i Amsterdam.
Men han hadde både isolasjon, hudprodukter, "kryssfiner plater", klær osv osv osv osv.

Hampeisolasjon må jo være et sunnere/mer miljøvennlig alternativ en den nåværende glass(?) isolasjonen som f.eks Glava. Jeg ser for meg, uten å ha noe videre kjennskap til produksjonsmetoden for Glava, at det vil være mer miljøvennlig å produsere hampeisolasjon. Om ikke i selve produksjonsfasen, så må en jo ta i betraktning at hampavlingen som skal bli til isolasjon har produsert masse oksygen i dyrknings fasen.

Jo mer utbredd kultivering og produksjon av hamp blir, jo flere bruksområder vil vi finne. Jo flere bruksområder vi finner, jo større utvikling av maskineri/verktøy vil det bli. Ettersom maskineri utvikler seg, og hampen blir mer utbredt, vil vi kanskje finne løsninger på noe som en gang har vært en "sperre" mot at hamp kunne brukes til en eller annen ting, og dermed få ENDA flere bruksområder.

Bomulls industrien gir sikkert beskjed om at vi ikke får produsere hamp her i Norge.
Det ER en fremtid med hamp, om vi bare benytter oss av muligheten! Får JEG muligheten, vil jeg uten å nøle noe videre gjerne ta imot gardsdriften når den tid kommer!

So, Staten.. Gi oss lov til å dyrke industrihamp, ellers legger jeg ned nok en bondegård i Norges land, så kan vi fortsette trenden til vi er gjort oss avhengige av import av alle varer som pleide å komme fra bondegårder.

Mvh
Odelsgutt
Sist endret av møkk; 25. september 2009 kl. 06:07.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Men i hvor stor grad er det mulig aa faa noe saerlig ut av det? I Norge er det som de fleste vet ganske kjölig, men vi har jo lange netter i sommerhalvaaret. Jeg lurer bare paa om det er en verdig ressurs i Norge.
Vis hele sitatet...
Hamp har blitt dyrket som nyttevekst i Norge tidligere, og det fungerer fint å dyrke i vårt klima.
Håper for all del det blir lovlig og gro denne planten til industrielt bruk. Det er bare tull og sitte på en god resusj å ruge pga. en 80(?) år gammel meningsløs lov.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Har du i det hele tatt lest tråden? Selfølgelig har industriell cannabis "noe" å gjøre med rusmidler! Det er jo et rusmiddel, for crying out loud!
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikke. Mengdene er for små til at industriell hamp regnes som rusmiddel. Polsk Makowiec går under samme. Mengdene er minimale.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Har du noen kilde på at industriell hamp er lovlig i alle land i Europa, med unntak av Norge?
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Hemp#Co...t_produce_hemp

Common knowledge.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Nei, det er det ikke. Mengdene er for små til at industriell hamp regnes som rusmiddel.
Vis hele sitatet...
Siden når ble det opp til deg å definere dette? Den gjeldende definisjonen per i dag er at det er et rusmiddel (se: narkotikalisten). Det er fullt mulig å lage en ekstrakt (f. eks. hasjolje eller vann-hasj) av industriell hamp. Det at denne typen hamp inneholder mindre mengder cannabinoider, betyr bare at man sitter igjen med et mindre utbytte, kvantitativt sett.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Polsk Makowiec går under samme. Mengdene er minimale.
Vis hele sitatet...
Hva i all verden har polske bakevarer med industriell cannabis å gjøre?


Sitat av Stratops Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hvor i denne artikkelen står det at dyrking av industriell hamp er lov i SAMTLIGE land i Europa, med unntak av Norge?
Sitat av Stratops Vis innlegg
Nei, det er det ikke. Mengdene er for små til at industriell hamp regnes som rusmiddel. Polsk Makowiec går under samme. Mengdene er minimale.
Vis hele sitatet...
Haha, jeg skjønte ingenting av den linken din, så jeg googlet Makowiec og brukte google translate på sider med polsk tekst slik at det ble oversatt til norsk. En vinner var "Svært velsmakende opium". Jeg er fortsatt ikke klokere, men det var dagens fnis.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Har du i det hele tatt lest tråden? Selfølgelig har industriell cannabis "noe" å gjøre med rusmidler! Det er jo et rusmiddel, for crying out loud!
Vis hele sitatet...
Ja, cannabis er et rusmiddel, men denne tråden handler om legalisering av industriell cannabis, som skal brukes til andre formål enn å ruse seg på. Derfor synes jeg ikke den passer i rusmiddelseksjonen. Om nff hadde hatt en matseksjon, og noen laga en tråd om hvor mye muskat man skal ha i potetmos, burde ikke tråden bli flytta til rusmiddelseksjonen bare fordi man kan ruse seg på muskat.
Svært så vanskelige dere skal være da. Grunnen til at det er strid om hvorvidt industriell hamp skal legaliseres eller ikke, er på grunn av at noen mener at det kan brukes om et rusmiddel.
Sitat av Chassen Vis innlegg
"Vi i Norsk Narkotikapolitiforening sitter på dokumentasjon på at det er fullt mulig å utvinne betydelige rusdoser også fra denne typen cannabis, sier han."
Vis hele sitatet...
Derfor vil jeg absolutt si at den passer i rusmiddelforumet, ettersom faktumet om at industriell hamp kan brukes som et rusmiddel står sentralt i debatten.
Sist endret av exocytose; 25. september 2009 kl. 17:35.
Sitat av sofa Vis innlegg
Haha, jeg skjønte ingenting av den linken din, så jeg googlet Makowiec og brukte google translate på sider med polsk tekst slik at det ble oversatt til norsk. En vinner var "Svært velsmakende opium". Jeg er fortsatt ikke klokere, men det var dagens fnis.
Vis hele sitatet...
Ja den planten som blir brukt i makowiec kan man ''utvinne'' heroin av, har jeg lest. Makowiec planten kan utvinnes til opium også ut av opiumet kunne man utvinne heroin. Det var det jeg leste en gang for lenge siden, men om det er sant er jeg litt usikker på. Det var en vitenskapelig tekst.

Ja den planten som blir brukt i makowiec kan man ''utvinne'' heroin av, har jeg lest. Makowiec planten kan utvinnes til opium også ut av opiumet kunne man utvinne heroin. Det var det jeg leste en gang for lenge siden, men om det er sant er jeg litt usikker på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Opium_poppy

Den planten stammer fra samme familie som den man lager Makowiec av, dette ble utrolig OT men poenget var sikkert at man ikke kan regne hamp som rusmiddel akkuratt som du ikke kan regne med den planten(makowiec) som rusmiddel.

Hamp er et rusmiddel men det er mange argumenter som støtter i mot dette. Uansett, kan man utvinne hasj ut av hamp? liksom hvis du tok ristet hampen på en måte eller noe sånt?
Sist endret av Kommunisten; 26. september 2009 kl. 11:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Ja den planten som blir brukt i makowiec kan man ''utvinne'' heroin av, har jeg lest. Makowiec planten kan utvinnes til opium også ut av opiumet kunne man utvinne heroin. Det var det jeg leste en gang for lenge siden, men om det er sant er jeg litt usikker på. Det var en vitenskapelig tekst.

Ja den planten som blir brukt i makowiec kan man ''utvinne'' heroin av, har jeg lest. Makowiec planten kan utvinnes til opium også ut av opiumet kunne man utvinne heroin. Det var det jeg leste en gang for lenge siden, men om det er sant er jeg litt usikker på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Opium_poppy

Den planten stammer fra samme familie som den man lager Makowiec av, dette ble utrolig OT men poenget var sikkert at man ikke kan regne hamp som rusmiddel akkuratt som du ikke kan regne med den planten(makowiec) som rusmiddel.
Vis hele sitatet...
Man kan utvinne opium av opiumsvalmuen, og man kan utvinne heroin av opium. Hva så? Valmuefrø brukes i masse norske bakevarer også. Man kan lovlig kjøpe dem i buttikken og det er lov å dyrke opiumsvalmuer, men ikke utvinne opium av dem. Dette er ikke et problem i dagens samfunn, akkurat som det ikke vil være et problem hvis industrihamp blir lovlig. Det er lov å dyrke valmuer, men ikke lov å utvinne opium av disse, og det vil kunne være lov å dyrke industriell hamp, men ikke utvinne cannabinoider av den.


Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Hamp er et rusmiddel men det er mange argumenter som støtter i mot dette. Uansett, kan man utvinne hasj ut av hamp? liksom hvis du tok ristet hampen på en måte eller noe sånt?
Vis hele sitatet...
Det er ingen argumenter som støtter påstanden om at hamp ikke er et rusmiddel. Har du noen, skulle jeg likt å høre dem.

Og ja, for å gjenta meg selv for tiende gang, man kan lage hasj av industriell hamp.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Enhver skjønner vel at det er mulig å ekstrahere cannabinoider fra industriell cannabis? Poenget er bare at det er lite lønnsomt, ettersom det må nesten en hel (stor) plante til for å produsere 1-3 brukerdoser.
Vis hele sitatet...
Hvis industriell hamp inneholder 0.02% thc tror jeg nok du trenger mer enn bare én plante for og få en brukerdose. Det er vell heller snakk om 0.1 hasj av 10 planter.
Det at industriell hamp inneholder ca 0.02% thc betyr ikke at 0.02% av hele planten er thc. Jesus
Sitat av puffman Vis innlegg
Hvis industriell hamp inneholder 0.02% thc tror jeg nok du trenger mer enn bare én plante for og få en brukerdose. Det er vell heller snakk om 0.1 hasj av 10 planter.
Vis hele sitatet...
I følge wikipedia inneholder industriell cannabis mindre enn 0,3 % THC. De mangler riktignok en kilde på dette, men det jeg har lest rundt omkring tidligere, har vært 0,2, ikke 0,02. Hvor får du tallene fra, puffman?

Sitat av Pablo_P Vis innlegg
Det at industriell hamp inneholder ca 0.02% thc betyr ikke at 0.02% av hele planten er thc. Jesus
Vis hele sitatet...
Hva er det da det betyr?
Det betyr at man ikke trenger 10 planter for å få en 0.1`er som Puffman sa.
Sitat av Pablo_P Vis innlegg
Det betyr at man ikke trenger 10 planter for å få en 0.1`er som Puffman sa.
Vis hele sitatet...
Det er riktig at man ikke trenger så mange planter.

Det er imidlertid også riktig at av vekten av hele planten (en fullvoksen plante veier omtrent 2-4 kilo, vil jeg anslå) er ca. 0,02% (eller 0,2, slik jeg foreslår) av vekten THC.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det er riktig at man ikke trenger så mange planter.

Det er imidlertid også riktig at av vekten av hele planten (en fullvoksen plante veier omtrent 2-4 kilo, vil jeg anslå) er ca. 0,02% (eller 0,2, slik jeg foreslår) av vekten THC.
Vis hele sitatet...
Jeg skulle gjerne greid å finne ut av dette, noen som har blitt enig om noe? Jeg trodde det var slik at hvis planten er 100% og THC nivået ligger på 22%, trodde jeg man kunne si at 22% av plantens vegetasjon vil være dekket med Cannabioler....

Jeg er også meget sikkert på at i mitt på høy tid blad hvor de snakker med en svensk hampbonde er det snakk om planter med mindre enn 0,2% Cannabioler..
Sist endret av LoveToGrow; 2. oktober 2009 kl. 08:54.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
I følge wikipedia inneholder industriell cannabis mindre enn 0,3 % THC. De mangler riktignok en kilde på dette, men det jeg har lest rundt omkring tidligere, har vært 0,2, ikke 0,02. Hvor får du tallene fra, puffman?
Vis hele sitatet...
Jeg må ærlig innrømme jeg fisket fram mine tall fra hodet, og var egentlig ganske skråsikker på at det var noe rundt det. Men når jeg googler nå finner jeg sider som sier alt fra 0.1-0.3%, så du har nok rett felix_poker. Jeg bøyer meg i støvet.

Sitat av Pablo_P Vis innlegg
Det at industriell hamp inneholder ca 0.02% thc betyr ikke at 0.02% av hele planten er thc. Jesus
Vis hele sitatet...
Hva betyr det? Er det bare prosent andel av vekten til blomsten, ikke hele planten?
Sist endret av Quetzalcoatl; 2. oktober 2009 kl. 09:34.
Jeg er rimelig sikker på at man snakker vekt-prosent av hele planten. Virkestoffet vil være "skeivfordelt" mellom de forskjellige delene av planten, men i gjennomsnitt er det f. eks. 2 gram THC per kilo plantemateriale, om planten inneholder 0,2% THC.

Hvis vi er enige om at industriell hamp innholder mellom 0,1 og 0,3 %, vil man altså i gjennomsnitt få 2 gram ren THC av en kilo plantemateriale. Hvis man regner med at cannabisoljen man utvinner inneholder ca. 50% THC får man altså ca. 4 gram hasj-olje av 1 kilo plantemateriale.

Jeg vet ikke om 0,2% regnes ut fra vekten av friske eller tørkede blader, men jeg har sett 2-3 små (industrielle) cannabisplanter (tilsvarende 1 stor plante) bli til ca. 1-2 gram med potent hasjolje, ved hjelp av aceton.
Det var en god forklaring og ett fint regnestykke som ga meg mer forståelse. Takk for den!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvis du hadde lest det jeg skrev over, hadde du skjønt at det du sier her ikke er riktig.
Vis hele sitatet...
sorry, min glipp på den der. Men å prøve å avkriminalisere og se effekten syns jeg virker som en ganske human idè til å starte med. Jeg vet ikke hva dere andre freakere syns, men vårt konservative storting tør ikke gjøre forandringer, har jeg fått inntrykk av.