Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2550
Hei!

Jeg er veldig glad i å ta bilder, men føler jeg er kommet til ett stopp, og her har jeg vært lenge. Jeg finner liksom ikke nye motiver, og ser liksom ikke motiver rundt meg lenger. Det blir bare det samme som jeg har fotografert mange ganger før.

Kanskje vi kan bruke en tråd, denne, til å komme med små tips til hva man kan gjøre for å bli litt mer kreativ? Om du har små tips så kom med dem, så kan kanskje andre lære av dem?

Mitt tips som jeg bruker litt er å se andre fotografer og hva de gjør på nett, ser bildene deres og prøver litt på lignende, eller noe i den retningen.

Hva er dine tips?
Interresant, jeg vet foreløpig ikke om noe helt 'konkret' en kan gjøre for å bli mer kreativ med bilder annet enn å se på andres bilder og bli inspirert.

Jeg vet derimot om en veldig effektiv og enkel øvelse du kan bruke for å bli mer kreativ i sosiale sammehenger, for å få hjulene til å begynne å spinne litt. Til å begynne med vil det kanskje virke litt rart, men du merker definitivt effekten av det hele på flere måter etter litt repitasjon, så kanskje det kan hjelpe deg i ditt felt også

Øvelsen går ut på at du skal snakke til deg selv i 1 minutt, uten å stoppe. Stopper eller nøler du, så begynner du på nytt.. Bruk f,eks stoppeklokka på mobilen for å ta tida. Bare begynn å snakk om hva som helst, så vil du etterhvert føle at tanker og ideer om forskjellige (urelaterte) ting bare begynner å poppe 'tilfeldig' inn i hodet på deg. Mange opplever at de har veldig lite å snakke om med andre, dette har vært inkludert meg selv siden jeg er en nerd med litt spesielle interesser at du ofte kan f,eks få hjernteppe hvor du rett og slett ikke kommer på noen ideer. Dette løser problemet veldig enkelt for deg, og du føler deg mer kreativ etterpå "generelt". Teorien blir altså da at kanskje det kan hjelpe deg til å bli mer kunstnerisk kreativ, hvis du først blir mer kreativ på andre måter. Begynn å snakk om kunst og motiver f,eks å bare roll with whatever comes next : )

Jo mer du gjør det, jo mer kreativ og flytende vil du bli. Øvelse gjør mester, også når det gjelder kreativitet =D
Flott tråd, og gode tips så langt!

Når du ser på bilder fra andre fotografer, kan det være lurt å analysere det. Ikke nødvendigvis bare det tekniske, men selve innholdet. Finn bilder du liker, og finn ut hvorfor du liker dem. Jeg vet at mange er uenige, men jeg mener det bør være mer i et bildet enn selve pikslene. Fotografi er kunst, og kunst bør røre ved noe inni deg. Finn ut hva favorittbildene gjør med deg, og hvorfor.

Et annet tips er å henge seg på diverse utfordringer på nettet. Jeg vet at diskusjon.no har endel, men du finner nok haugevis om du googler litt. Disse tvinger deg ut av den trygge boblen din, og gjør at du må presse hjernen litt i nye retninger. Utfordringene bør være lette nok til å gjennomføres uten for mye problem, men utfordrene nok til å pushe deg.
Bli med på Urban Exploring eller noe, er jo en del om det på forumet, da finner du mye fine steder å ta bilder. Har aldri vært noe aktiv på dette selv, men har altid likt mystiske og ukjente steder, å har lest mye om det i det siste, så noe jeg vurderer å bli aktiv i selv. Beste forslaget jeg kan komme med hvertfall.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Gjør nye ting i kvardagen. Ikkje gå same vegen til skulen, ikkje et det same til lunch. Ha periodar der du prøvar å snu litt om på alt. Hjelper til å få hovudet og tankane i gong.
Sist endret av Joey; 6. mars 2012 kl. 07:38.
God idé med en tråd som denne. Gode tips allerede.

Noen mener at mye av det vi tror er en form for selvhypnose. Om du sier at du ikke er kreativ så er du ikke kreativ fordi du sier det. Det kan kanskje hjelpe å overbevise seg om at man er kreativ. Gjerne uten å bli pretensiøs eller arrogant, for foto er ofte subjektivt. På tross av det siste jeg skrev:

Mange forbinder gjerne kreativitet med noe ustrukturert og nekter derfor å lære seg regler for komposisjon og lignende i frykt for at det skal gjøre dem til en fotograf "etter boken". Men om, for eksempel, det gylne snitt ble beskrevet allerede på begynnelsen av 1200-tallet, skal du ha et temmelig stort naturtalent for å revolusjonere fotograferingen uten å kunne noen regler. Sjansen er der for at du ender opp med å bruke den gylne snitt uansett, uten å være klar over det. Mange feriebilder på Facebook er temmelig midstilte, dog. Noen lærer aldri og har heller ingen interesse for det. De vil bare vise at de har vært ved Paris. Det trenger ikke å se bra ut.

Poenget mitt er at det er lurt å kunne reglene før man bryter dem (antar for øvrig at de her inne kan en del om foto, men nevner det likevel). Jo mer man blir kjent med reglene, jo lettere blir det å se komposisjoner rundt seg. Samme gjelder lys. Riktig komposisjon og riktig lys kan gjøre et kjedelig motiv til noe spennende. Lys inviterer for øvrig til kreativitet.

Når det er sagt så er det utrolig mye man kan gjøre i etterarbeid. Jeg tør påstå at man så godt som alltid kan få et bedre resultat dersom man gjør noen endringer i etterarbeid. Selv om det ikke er så mye. Man kan beskjære, få tilbake detaljer, endre hvittbalansen totalt, skarpe det opp, male med lys, osv. Dette betyr at selv om bildet du tok ikke er spesielt kreativt, kan det fort bli det. Mange har en tendens til å overdrive. Må gjøres med måte.

Selv om det ikke er direkte relatert til emnet, vil jeg anbefale dokumentaren "De fem benspænd". Handling: Jørgen Leth laget en kortfilm i 1967, og skal nå lage den på nytt fem ganger. Hver gang med forskjellige begrensninger (f.eks. ingen skudd skal være lengre enn 12 bilder, skal filmes i Mexico, osv). Han må med andre ord bruke begrensningene til sin fordel. En øvelse i kreativitet, kan man si.
Det jeg ser etter i et godt, kreativt bilde er om det kan fortelle meg en historie, få meg til å tenke og undres... Når jeg først er ute så driver jeg aldri å tar bilder i hytt og pine mens jeg desperat leter etter noe som kan minne om et slags motiv. Det vil bare gjøre at jeg går lei med en gang. I stedet vil jeg gjennom foto prøve å få frem tanker, følelser og stemninger som fascinerer meg. Skygger fra en svunnen tid. Eller den mystiske, dystre stemningen rundt død kombinert med vakker natur. Noen fotspor til kanten av et stup, kanskje ligger det en tom vodkaflaske i den lilla lyngen... Jeg har ofte mange gode ideer som jeg på forhånd visualiserer i detalj i mitt indre. Nå som vi i tillegg har fått såpass gode hjelpemidler som Photoshop finnes det ingen grenser for hva man kan skape. Se på fotokunsten som noe som gjenspeiler dine egne interesser og følelser. Tenk på denne måten, og du vil nok se kreativiteten blomstre.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Vis kreasjonene dine til tilfeldige folk. Gå på en anonym chatside eller noe sånt og få random feedback.
Gå gjennom det du har laget før. Se hva du har lært, og om du har blitt flinkere
Sist endret av Bothrops; 6. mars 2012 kl. 12:22.
Finn fram noe gammelt. Finn på noe, eller se en film fra barndommen. Se bilder og gjør ting som vekker gode gamle minner i deg, eller som får deg motivert. Gamle bilder, minner, musikk og filmer gir værtfall meg et lite motivasjonskick som minner meg på ting jeg har glemt.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
- Siste avsnitt i pt. 3 i posten min i Skal kurse i foto
- Tråden Motivasjon?
- Strobism
Så gøy at dere kommer med så mange tips! Skal prøve meg på noen av dem.

Tusen takk, flott forum dette!
Cannabis sativa funker bra til en liten kreativitetsboost.
Hvilket utstyr har du? Er posisjonen der jeg har så lyst på nytt kamera at jeg såvidt gidder å bruke 1000D'en min.
Jeg anbefaler deg å kanskje skaffe et nytt objektiv, for å få et "nytt perspektiv". Ellers kan du prøve å ta bilde av nye ting, bruke nye vinkler, komposisjonsprinsipp, eksprimentere med nye former for etterbehandling, utforske andre typer fotografi osv.
Dra på urban-exploring. Finn et gammelt bygg, undergang, gammel tog undergang, bomberom, hus, osv. Finner mange gode motiver der. Ønsker alle fotografer happy hunting!
Gjør som meg, flytt til New York!
True phreak.
Jeg mener det at man må kunne reglene for å kunne bryte dem. Det er dette som kalles å være kreativ. Jeg ville lest en del teori, studert andres verk, og tatt en hel shitload med bilder. Hold på med dette en stund, så skal du se at kreativiteten blomstrer
Sitat av johanssen Vis innlegg
Gjør som meg, flytt til New York!
Vis hele sitatet...
JAAAA! Noe jeg har veldig lyst til. Hvordan gjorde du det?

Sitat av Kadadj Vis innlegg
Hvilket utstyr har du? Er posisjonen der jeg har så lyst på nytt kamera at jeg såvidt gidder å bruke 1000D'en min.
Jeg anbefaler deg å kanskje skaffe et nytt objektiv, for å få et "nytt perspektiv". Ellers kan du prøve å ta bilde av nye ting, bruke nye vinkler, komposisjonsprinsipp, eksprimentere med nye former for etterbehandling, utforske andre typer fotografi osv.
Vis hele sitatet...
Har 60D, 50mm 1.4, 18-50 2.8 og 55-250. Kunne tenke meg en vidvinkel.
Har sett en del av bildene dine og tenker at de er blitt tatt fordi du prøver å etterligne noe som har inspirert deg tidligere. Mange av bildene dine er sånne som "alle tar"(spesielt "nytenkende" blogger jenter), altså litt mainstream, samme type redigering osv. Ikke meningen å være frekk eller ufin, bare så det er sagt! Så mitt tips til deg blir vell bare at du må finne din egen standard, hva liker du når du ikke er påvirket av noen andre eller noe annet enn deg selv? Fordi du har like mye å by på og er like kreativ som alle andre, du må bare ta det med ro å finne din egen greie.
Sitat av missjones Vis innlegg
JAAAA! Noe jeg har veldig lyst til. Hvordan gjorde du det?



Har 60D, 50mm 1.4, 18-50 2.8 og 55-250. Kunne tenke meg en vidvinkel.
Vis hele sitatet...
Skaff deg en Tokina 11-16 eller Canon EF-S 10-22. Har sinnsykt lyst på vidvinkel selv, alt fra portrett til landskap blir dritkult med vidvinkel. Husk på at du må gange med 1.6 for å finne ut hva brennvidden egentlig blir når du kjøper linsert til kamera med APS-C sensor
True phreak.
Sitat av Kadadj Vis innlegg
Skaff deg en Tokina 11-16 eller Canon EF-S 10-22. Har sinnsykt lyst på vidvinkel selv, alt fra portrett til landskap blir dritkult med vidvinkel. Husk på at du må gange med 1.6 for å finne ut hva brennvidden egentlig blir når du kjøper linsert til kamera med APS-C sensor
Vis hele sitatet...
Hva brennvidden blir når man bruker crop-sensor er jo egentlig ganske uinteressant, med mindre man er vant med film eller fullformat.. Jeg ville gått for Tamron 10-20mm eller noe slikt noe, greit og rimelig objektiv.
Sitat av susej Vis innlegg
Har sett en del av bildene dine og tenker at de er blitt tatt fordi du prøver å etterligne noe som har inspirert deg tidligere. Mange av bildene dine er sånne som "alle tar"(spesielt "nytenkende" blogger jenter), altså litt mainstream, samme type redigering osv. Ikke meningen å være frekk eller ufin, bare så det er sagt! Så mitt tips til deg blir vell bare at du må finne din egen standard, hva liker du når du ikke er påvirket av noen andre eller noe annet enn deg selv? Fordi du har like mye å by på og er like kreativ som alle andre, du må bare ta det med ro å finne din egen greie.
Vis hele sitatet...
Så nettop gjennom bildene selv. Første jeg tenkte var at det lignet på bloggen til en 16 år gammel jente, spesielt med "Im so deep becuz i know english" stil navn på innleggene. Jeg tror du burde ta en motsatt approach til å øke kreativiteten din.
Unngå blogg blogg bildene. Søk opp noen fotografer som faktisk er gode, unngå Deviantart, blogger, WeHeartIt osv. Ut ifra det jeg så på bloggen din eller hva du kaller det, kan du komponere, så nå må du arbeide mer med å finne interessante ting å ta bilde av, og lære deg noen bedre
teknikker i etterbehandlinga av bildene.
Tar du bilder i Raw?
Sitat av susej Vis innlegg
Har sett en del av bildene dine og tenker at de er blitt tatt fordi du prøver å etterligne noe som har inspirert deg tidligere. Mange av bildene dine er sånne som "alle tar"(spesielt "nytenkende" blogger jenter), altså litt mainstream, samme type redigering osv. Ikke meningen å være frekk eller ufin, bare så det er sagt! Så mitt tips til deg blir vell bare at du må finne din egen standard, hva liker du når du ikke er påvirket av noen andre eller noe annet enn deg selv? Fordi du har like mye å by på og er like kreativ som alle andre, du må bare ta det med ro å finne din egen greie.
Vis hele sitatet...
Du har sett bildene på bloggen min? Vel det er hverdagsbilder, og ikke særlig spesielle.
Sitat av missjones Vis innlegg
Du har sett bildene på bloggen min? Vel det er hverdagsbilder, og ikke særlig spesielle.
Vis hele sitatet...
Alright! Hadde vært fett å se noen av de spesielle bildene dine også da
Jeg tror kansje hvis man prøver å lære seg noe helt nytt innenfor et fagfelt vil man kunne se ting på en ny måte. Altså, det man vanligvis syssler med. Man trenger ikke bli ekspert i noe nytt, men å kombinere noe man kan med noe helt nytt kan vel gi spennende impulser? Innser at dette kansje er selvsagt. Evt. kan du jo begynne å dykke, å ta bilder under vann skal visstnok være ganske kult. Man trenger ikke være spesielt dyktig for å få brukbare bilder under vann. Utstyret er dog dyrt! En jeg dykker med har en kamerarigg til 40.000, denne var kjøpt brukt :P
Sitat av susej Vis innlegg
Alright! Hadde vært fett å se noen av de spesielle bildene dine også da
Vis hele sitatet...
Jobber med ett album. Men en del av de jeg er mest fornøyd med er høyst private. Altså brudebilder for klienter. Så de havner ikke på nett. Men jobber med galleri, følg bloggen :P
Forelesningen til Aaron Huey (kan sees HER), og om man er interessert i å ta bilder utendørs er det absolutt verdt å ha sett denne fyren bable i vei. Det var inspirerende, magisk og rørende hele sulamitten.

Forelesningen handler om en jævlig lang gåtur, fra vestkysten av Usa til New York (som ligger på østkysten). Tror det tok rundt 1000 dager, og han er rimelig flink til å skildre hendelser og hvordan han følte seg på reisen.

Han tok noen skikkelik kule bilder på veien også, han er fotograf for National Geographic eller noe liknende.

(Jeg var der under forelesningen, og det er på topp 10 øgonblink jeg aldri vil glemme!)