Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1305
Om jeg går til en lege å vill ha anti deprimerende medisiner vill mamma å de finne ut av det?
For er bare 17...



\\Play4Fun
Leger har vel taushetsplikt, og de kan vel ikke si noe til foreldrene dine, uten at du selv godkjenner det, vil jeg tro...

Men jeg tror ikke at det er så enkelt som at du bare kan gå til en lege og be om antidepresiva..
Går det ikke ann å bare forklare hvordan jeg har det så gir han meg sikkert massse..

Men takk for svaret
usertitle import
bleh's Avatar
Du skal ha vært depressiv lenge for å få medisiner mot det, og det er mye man må gjennom før det. Samtale med psykolog osv.
Han må vel ha beviser på en måte (kan fastlegen gi ut dette btw?)
Funker nok ikke å gå til legen å si at man har det fælt. Da kan jo i teorien hvem som helst skaffe seg antideprisive, og det er jo en grunn til at de er på resept.
Den magiske alderen er vel 16 år.
Det er ikke sikkert at du får antidepresiva eller hva det heter
Kanskje du sendes videre til psykolog!?

Lykke til da
Oki men psykolig vill jeg til^^ haha
Hadde vært fint å ha en person du kan si alt! til som du ikke kjenner eller blir dømt av...
Sitat av Play4Fun
Går det ikke ann å bare forklare hvordan jeg har det så gir han meg sikkert massse..
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt den greia her jeg nå. Det er f.eks ikke alltid at antidepressiva hjelper, og du skal være skikkelig depressiv for å få det, vil jeg tro. Hvis jeg var deg, ville jeg heller prøvd andre metoder enn medisin. Enkelte former for antidepressiva er vel avhengighetsskapende, mener jeg å huske, og det er vel ikke akkurat å anbefale, går jeg utifra...
Tru æ ska ringe en psykolog eller no for kan ikke snakke med noen om alt jeg vill..
Har jo ei venninna som jeg alltid har snakka med om alt..men hjelper lite så lenge vi har holdt på litt å det æ kansje litt av det store problemet....

Hvor får jeg tak i en god psykolog i kr.sand?
usertitle import
bleh's Avatar
Det tar også laaang tid på å få psykolog, du skal vurderes gjennom skjemaer og bup-møter (sånn er det iallefall her), osv osv. Men trenger du det får du det som oftest. 3 mndr ventetid mener jeg.
Sitat av bleh
Det tar også laaang tid på å få psykolog, du skal vurderes gjennom skjemaer og bup-møter (sånn er det iallefall her), osv osv. Men trenger du det får du det som oftest. 3 mndr ventetid mener jeg.
Vis hele sitatet...

omg så lenge...
begnner heller på hasj da:P
går faen så mye fortere...
Og vil antideprisiva si lykkepieller? I så fall, så har det meget forskjellig virkning på folk og som oftest så gjør det slik at man kun glemmer det man er depresiv over for en tidsperiode, og som sakt kan det være meget avhengighetsskapender psykologisk sett. Man tar en dose, så glemmer man det vonde for en periode, men så slår det tilbake senere. Så hvorfor ikke ta doser oftere slik at du glemmer det for alltid? Desverre ikke slik de fungerer =/
Snakk med din lege, så foreskriver han medisin til deg. Det er mange forskjellige medisiner mot psykiske lidelser som virker på forskjellig måte, så det er viktig at du er åpen mot legen og forklarer alle dine problemer og mulig årsak. Selv om det kan være vanskelig å åpne seg for en fremmed person, så er det viktig i denne sammenheng at du nettopp gjør dette for å få best mulig effekt av medisinen.

Legen vil tilby deg samtale hos psykolog, kanskje ikke i første omgang, men hvis problemene vedvarer. Her kan det være litt ventetid og komme til. Alt etter hvor du bor i landet.

Legen har taushetsplikt. Lykke til.
Tusen takk for svarene vet litt hva jeg ska gjøre nå
så lenge du er under 18 år og sendes til psykolog/psykiater/sosionom/? havner du innenfor BUP, dermed er sjangsene veldig, veldig store for at foreldrene dine informeres.

Tror du ikke det er bedre å snakke med foreldrene dine om at du er deprimert, jeg vet det kan være vanskelig, men om du faktisk skal begynne på AD så bør de vite om det ettersom det er en stor suicidal fare de første ukene man begynner.

Det er dessuten veldig uvanlig å få AD når man er under 18 år, men det hender jo.
Piller utsetter depresjoner og problemer, det løser dem ikke. Snakk heller med noen som bryr seg om deg om problemene dine og finn en løsning på dem.