Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2609
En venn av meg som kommer fra Somalia inviterte meg i går hjem til han for å spise(?) khat, jeg takkket selvfølgelig ja.

Etterpå tenkte jeg litt på saken og tenkte, jeg søkte litt rundt på nettet da fikk jeg fram at noen steder skrev de at "afrikansk salat" ikke er farlig mens noen steder gikk så lang å skrev at du fikk halluisasjoer


Unnskyld for skrive feilene, har vært våke siden i går 12.00
<Offtopic>

Var en eller annen studi som viste at 50 % av alle somalier her i norge, spiser khat. Og i oslo 75 %. Veit ikke hvor troverdige tallene er, men vis det stemmer, er det ganske drøyt.

</offtopic>
Sitat av illax
En venn av meg som kommer fra Somalia inviterte meg i går hjem til han for å spise(?) khat, jeg takkket selvfølgelig ja.

Etterpå tenkte jeg litt på saken og tenkte, jeg søkte litt rundt på nettet da fikk jeg fram at noen steder skrev de at "afrikansk salat" ikke er farlig mens noen steder gikk så lang å skrev at du fikk halluisasjoer


Unnskyld for skrive feilene, har vært våke siden i går 12.00
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er så ekstremt farlig at det gjør noe, men det er ganske vanedannende. Sjekk ut på www.erowid.org om mer info
▼ ... over en uke senere ... ▼
En kamerat av sjefen på et bilverksted som jeg henger litt på har dame fra det landet, han kom opp og gav han noe khat. I bilen satt ungen på 6-8 år og tygget. Så tror dette er lite farlig.

Har selv prøvd det og jeg fikk ike noe spes funk, tygget og tygget og tygget og tygget. Men den må jo være helt fersk for at det skal bli noe funk.

Tror alkohol skader deg mer.
Jeg har tygget khat ved en anledning, ferske varer kjøpt av somaliere i Oslo. Det fungerte svakt sentralstimulerende, som etter en bitteliten stripe speed.

I den grad det er "farlig" er det laaang tids bruk som kan karakteriseres slik. Det finnes ingen overdosefare e.l., men som ved bruk av mange forskjellige rusmidler fortelles det om tafatthet og motivasjonsproblemer, personlighetsforstyrrelser, overdrevet temperament osv. Men dette gjelder mennesker som tygger det hver dag, hele tiden, og har gjort det i årevis.

Det er med andre ord et veldig trygt stoff å ta. Det er ikke uten grunn at Norge er nesten alene om å forby khat. Ellers i Europa klassifiseres det som en grønnsak.
Virker som du må være en ku for å få effekt av dette stoffet. Fikk bare vondt i tenna av det jeg.
Hvis varen ikke er fersk nok eller er lagret dårlig vil den gi dårlig / liten effekt. Jeg satt og tygde opp min del av bunten under en kinofilm, tok ca. 2 timer. Jeg merket ikke så mye under selve filmen, bortsett fra at jointen vi nettopp hadde røyka slutta å virke ganske fort. Da filmen var ferdig og vi fikk strukket litt på beina og aktivisert blodstrømmen igjen, kom speedvirkningen. Den var påtagelig. Pratekick, oppstemthet og masse energi fikk vi. Men likevel, det var ganske begredelig i forhold til ordentlig speed. Helt greit å ha prøvd, men det smakte høgg og i framtiden drar jeg nok heller meg en stripe enn å tygge denne ekle grønnsaken.