Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3014
På lørdagen som var (08/05) så hadde jeg fest. Litt utpå kvelden, ca 2300 så jeg plutselig to menn stå i stua å se seg omkring. Jeg gikk bort å spurte hva de ville og da spurte de om jeg eide huset, jeg sa ja, og da sa de at de ville prate med meg.

Jeg tok de med til et sted hvor det ikke var så mye lyd, og da begynte de å fortelle at de var fra politiet, og lurte på om hvem som eide den uregistrerte bilen som sto i gården min. Jeg sa jeg ikke visste hvem det var som eide den. Så lurte de på om jeg hadde kjørt bilen, det nekta jeg selvfølgelig på da jeg ikke engang hadde kjennskap til den. Det viste seg at han som eide bilen var på festen og han sa selv til politiet at det var hans, og at han hadde kjørt den til meg. De tok tydeligvis ikke svaret seriøst siden de tok med en annen kamerat av meg som hadde alibi fra kl 6 tildigere på dagen, og ankalgde han for å ha kjørt bilen. De sa de hadde et vitne som hadde sett han. Og at det var grunn nok til å ta han med på en blodprøve for å sjekke om han var beruset, når han selv sa han var full.

Det kan godt hende politiet har lov til å ta med han opp for en blodprøve for å ha bevis hvis det seinere viser seg at han har kjørt bilen. Selvom jeg veit han ikke har gjort det. Så den er igrunn grei.

Men at politiet går rett inn i huset mitt, uten å prøve å ringe på eller ta tak i noen andre som kan hente meg tviler jeg på at er lovlig. Jeg har hatt husfester før og har opplevd flere ganger at politiet har blitt sendt for å be meg om å skru ned osv, og da har de stått på trappa og pent ventet på at noen åpnet døra, eller tifledigvis at noen av de på festen har sett de, og så kontaktet meg så jeg igjen kontaktet de. Og det er sånn jeg vil de skal opptre. Ikke buse inn som om de eier stedet.

Har jeg noen sjans til å få de til å svi litt hvis jeg anmelder de for f.eks. å gå inn i huset mitt uten tillatelse, hvis ikke dere ser noe annet jeg har skrivd som strider imot hva de kan?

Forresten så nekten ca halvparten (de blei tilslutt 5 stk. da de tilkalte enda en sivil bil med 3 personer i) å gi fra seg arbeidsnummer, eller navn, så vi har bare arbeidsnummeret til 2 av dem. Resten kan jeg identifisere så fort jeg ser trynene dems.
Sist endret av Loafer; 11. mai 2010 kl. 13:41.
Så lenge noen har sluppet dem inn har de ikke gjort noe ulovlig. Politiet er sleipe, så fort du slipper dem inn uten at de har ransakelsesordre så regnes det som om du har sluppet dem inn frivillig uansett om de har ljugd for å komme inn.

Tjenstenr. skal du ha, men vet ikke om det bare er fra politibetjentene som tok personaliaen din. Uansett er ikke dette noe de vil kunne svi for. Anmeld hele gjengen for politivold, så får du det på statistikken.
Desverre lite du får gjort i en slik situasjon. Jobb sammen med Politiet så lenge det lar seg gjøre.
Det tjener du helt klart mest på. Ikke jobb imot de før du virkelig har alt på det tørre og kan bevise alt 100%.

Forøvrig håper jeg de fikk tatt han som fyllekjørte den bilen. Fyllekjøring er ikke akseptabelt.
Loafer's Avatar
Trådstarter
18 4
De sa de banka på, men ingen åpna så da gikk de rett inn. Ingen slapp de inn
tar seg til rette som vanlig. jobb aldri sammen med politiet. de vil deg bare vondt og alt du forteller blir brukt mot deg. uansett hva de vil deg hent advokat om de så bare spør om du vet hvem som bor i etasjen over så svar snakker aldri med dere uten advokat tilstede.
Protip: slutt og oppføre dere som smålig drittunger. Slikt flisespikkeri kommer dere aldri noen vei med. Hadde du virkelig planer om å ta denne saken til retten: «To politimenn gikk inn døra mi uten lov når vi hadde på høy musikk, fordi ingen av oss var edru nok til å høre at de stod utenfor.. Men.. Det er dems skyld».
Pinlig.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av mortalf Vis innlegg
tar seg til rette som vanlig. jobb aldri sammen med politiet. de vil deg bare vondt og alt du forteller blir brukt mot deg.
Vis hele sitatet...
Politiet vil ikke alle vondt, hvor har du det i fra? Dårlig erfaring? Politiet har her funnet et kjøretøy som var uregistrert og dermed ringt på huset hvor bilen sto utenfor. Noen slapp dem inn og de tok en prat med huseieren om kjøretøyet. Videre tok de en blodprøve av en kompis, noe som sikkert var unødvendig, men de siktet jo aldri noen for noe såvidt jeg kan se fra hva som kommer frem i historien. Irritasjonsmomentet her er uansett at de valset inn i huset, men om noen slapp dem inn og de takket ja ser jeg ikke noen brudd på vanlig etikette.
Sitat av mortalf Vis innlegg
tar seg til rette som vanlig. jobb aldri sammen med politiet. de vil deg bare vondt og alt du forteller blir brukt mot deg. uansett hva de vil deg hent advokat om de så bare spør om du vet hvem som bor i etasjen over så svar snakker aldri med dere uten advokat tilstede.
Vis hele sitatet...
Er dette en spøk?

Jeg er veldig enig i at politiet til tider er noen kyniske jævler (har opplevd det personlig), men å si at man aldri skal jobbe sammen med de og at de bare vil deg vondt er tullete å si.
bare husk å lås døra neste gang er den åpen så kan de gå inn om du er hjemme eller ikke.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Shamus Vis innlegg
bare husk å lås døra neste gang er den åpen så kan de gå inn om du er hjemme eller ikke.
Vis hele sitatet...
Man skal virkelig ikke behøve og måtte låse døra for å hindrepolitiet i og komme inn. De kan faktisk ikke ta seg inn bare fordi døra er ulåst, de tar seg inn om de tror det er viktig at de gjøre det.

For eksempel om de tror noen kan være skadet i bygningen.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Protip: slutt og oppføre dere som smålig drittunger. Slikt flisespikkeri kommer dere aldri noen vei med. Hadde du virkelig planer om å ta denne saken til retten: «To politimenn gikk inn døra mi uten lov når vi hadde på høy musikk, fordi ingen av oss var edru nok til å høre at de stod utenfor.. Men.. Det er dems skyld».
Pinlig.
Vis hele sitatet...
Så vi skal stole på at politiet alltid vil oss godt? Det er viktig å ha visse retningslinjer, og jeg er ikke ute etter et samfunn hvor politiet uoppfordret kan ta seg inn i hvilket hus de vil...
Neutral Good
Mith's Avatar
Politiet er vel som folk flest. Hører man at det er folk hjemme, men ikke får svar når man ringer på eller på annen måte gir seg til kjenne, så går man jo inn om døra er åpen. Spesielt hvis det er noe man lurer på eller om man vil snakke med noen. Kan ikke skjønne at det er ulovlig for hverken privatpersoner eller politi, men så er ikke jeg født og oppvokst i byen heller.
Politiet er regelryttere, ser de en sjangs griper de den, kynisk eller ikke. Hjelper ikke så mye hva du har å si får jeg inntrykk av.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Protip: slutt og oppføre dere som smålig drittunger. Slikt flisespikkeri kommer dere aldri noen vei med. Hadde du virkelig planer om å ta denne saken til retten: «To politimenn gikk inn døra mi uten lov når vi hadde på høy musikk, fordi ingen av oss var edru nok til å høre at de stod utenfor.. Men.. Det er dems skyld».
Pinlig.
Vis hele sitatet...
This.

Sitat av pOSSUM Vis innlegg
Politiet er regelryttere, ser de en sjangs griper de den, kynisk eller ikke. Hjelper ikke så mye hva du har å si får jeg inntrykk av.
Vis hele sitatet...
Så klart er politiet det. Hvem skal ellers være det?
Noen ganger får jeg inntrykk av at visse personer mener Norge hadde vært bedre uten politi....
Snu saken på hodet da. Du har akkurat blitt slått ned, gjerningsmannen klarer å flykte inn i sin egen leilighet. Når Politiet kommer sier de til deg, sorry vi vet han sitter der inne med jakken, tlf og de 4000 kr dine, men siden har er i sin egen leilighet kan vi ikke gjøre noe.
Du sier jo at kompisen din kjørte rundt i en uregistrert bil, da er de på "ferske spor" og har ganske store rettigheter.
Hjemmet ditt er desverre ikke noe kirkeasyl selv om vi skulle ønske det noen ganger
Sitat av Politiinstruksen
§ 8-7. Politiets adgang til å gå inn på privat grunn.
Under tjenesteutførelsen kan en politimann ikke gå inn på privat grunn eller inn i privat hus eller lokale som ikke står under politiets særlige tilsyn, men mindre:

1. Han skal forkynne stevning eller å avgi annen tjenestlig meddelelse.

2. Han skal foreta pågripelse, ransaking, beslag eller iverksette andre tvangsmidler i samsvar med regler fastsatt i eller i medhold av lov.

3. Han må gå inn for å forebygge, stanse eller etterforske et lovbrudd som er gjenstand for offentlig påtale, eller en straffbar handling betinget av privat påtale når den påtaleberettigede begjærer dette, eller når det er gitt at inngrep ikke er uønsket.

4. Han må gå inn for å opprettholde den offentlige ro, orden og sikkerhet eller avverge fare for almenheten, eller for enkeltpersoner som befinner seg på stedet. Uten stasjonssjefens samtykke kan politiet ikke gå inn på område undergitt diplomatisk ukrenkelighet.
Vis hele sitatet...
Dersom det er gjenstand for offentlig påtale å kjøre en bil uten skilter har de hjemmel i loven ihvertfall. Og det samme dersom det er slik at bilen ble kjørt av en beruset person.
Som du skriver selv, så har de alltid venta ved døra før. At de for første gang går inn, så er det vell en grunn? Jeg synes dem gjorde en suveren jobb, stille og rolig.