Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1912
Er det lovlig å kjøpe og selge nyrer (evt. andre organer) i Norge? Og om det er det, trengs det godkjennelse fra foresatte om personen er umyndig? Er det noen lover rundt dette?

Et scenario: Jeg finner en unge, sitter barnevakt for han når foreldrene er på ferie (de gir meg lov til det) og mens de er borte kjøper jeg en nyre av han for litt sjokolade og selger det igjen for en pen sum i utlandet.
Sist endret av Stratops; 19. september 2009 kl. 12:19.
Organer er genrelt ikke lov å omsette her i Norge. Tvilsomt andre land også.
Stratops, du er syk... stjele en nyre fra et lite barn?
Vil gjerne se loven. Jeg har søkt og ikke funnet noe.
Det verste er kanskje at du lurer på om dette er lovlig..
Stratops, jeg syns du er flink.
Altså; så uforsiktige noen foreldre er med barna sine bør det være fullt mulig å bli skikkelig rik på dette!
Jeg tviler på at en avtale om nyrekjøp med en liten unge er juridisk bindende. Man kan f.eks. inngå en avtale om sex med et lite barn, men det hjelper ikke at ungen er med på det - det er likevel straffbart.
Sist endret av xtapolapocetl; 19. september 2009 kl. 13:43.
Et barn kan jo så klart ikke inngå en avtale som er juridisk bindende. Salg av nyrer og slikt er heller ikke lov i Norge, men jeg skulle likt å se loven selv. Just for the lol.
Vis ikke jeg tar feil er det lovlig i Fillipinene og Kjøpe og Selge nyrer. men da må det foregå dernede
Ikke innbill deg at du noen sinne vil inneha ferdighetene krevd for vellykket å kunne transplantere en nyre
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Her har du Loven:
§ 1. Fra person som har gitt skriftlig samtykke kan organer eller annet biologisk materiale tas til behandling av sykdom eller legemsskade hos en annen. Inngrep kan bare foretas når det ikke medfører noen nærliggende fare for giverens liv eller helse.

Samtykke kan gis av den som er fylt 18 år. Når særlige grunner taler for det, kan også personer under 18 år gi samtykke med tilslutning fra sin verge og den som har foreldreansvaret og omsorgen for den mindreårige.

Fra en person som er under 12 år eller som mangler evnen til å gi eget samtykke, kan fornybart vev uttas dersom
1. det ikke finnes noen vevsforlikelig giver som er i stand til å samtykke,
2. mottakeren er søsken, barn eller forelder til eller i særlige tilfeller i nær familie med giveren,
3. transplantasjonen må antas å være nødvendig for å redde mottakerens liv,
4. vergen og den eller de som har foreldreansvaret og omsorgen for giveren samtykker og
5. den potensielle giveren ikke motsetter seg det.

Inngrep på personer under 18 år og på personer som ikke kan gi eget samtykke, skal godkjennes av fylkesmannen.

Før samtykke gis, skal den eller de som gir samtykke ha fått opplysning av en lege om arten av inngrepet og om de følger dette kan få. Legen plikter å forvisse seg om at vedkommende har forstått innholdet og betydningen av opplysningene. Er giveren under 12 år eller mangler evnen til å gi eget samtykke, skal en lege opplyse giveren om inngrepets art og de konsekvenser dette kan få i den utstrekning det må antas at giveren har forutsetninger for å forstå hva inngrepet innebærer.

Endret ved lover 8 april 1981 nr. 7, 30 juli 1992 nr. 101, 8 juni 2001 nr. 31 (i kraft 1 juli 2001 iflg. res. 8 juni 2001 nr. 567), 29 aug 2003 nr. 87 (i kraft 1 sep 2003 iflg. res. 29 aug 2003 nr. 1092).
Vis hele sitatet...
Nå som jeg trodde jeg hadde fått en genial forretningsidè :/
Sitat av Stratops Vis innlegg
Nå som jeg trodde jeg hadde fått en genial forretningsidè :/
Vis hele sitatet...
Dersom du blir litt mindre kynisk har du kanskje en fordel?
Sitat av Stratops Vis innlegg
Nå som jeg trodde jeg hadde fått en genial forretningsidè :/
Vis hele sitatet...
Den er ikke genial, er en syk syk ide. Ta heller å snekre opp en bod i gata og selg saft.
Sist endret av mo3; 19. september 2009 kl. 18:57.
Det er FEIL, nei SYKT å utnytte mindreårige sånn.
Det er det jeg mener.
Trenger du en forretningspartner?
Jeg kan være sjefen , send pm !
Sitat av Stratops Vis innlegg
Altså; så uforsiktige noen foreldre er med barna sine bør det være fullt mulig å bli skikkelig rik på dette!
Vis hele sitatet...
Ja klart, å stjele en nyre er ikke det samme som å stjele en klubbe vettu...

" hei du, kom hiit en tuur *skal bare stjele nyra di*"
Sykt.
Veldig, sykt.
Jeg bare lurer så forferdelig på en liten ting...
Når du hadde endelig hadde klart å rive ut nyra til et av disse barna du snakker om, hva da?
Hva skulle du gjort med nyra? Bare lagt den ved siden av saften i den nybygde saftboden din og ventet på en som tilfeldigvis ville ha ei lita nyre til saften sin?