Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 5368
Godkveld og god sommer, for de av dere som liker sommeren.

For oss som ikke liker sommeren derimot, er denne årstiden et rent helvete med varme, insekter og annet dritt som sommervarmen fører med seg.

Av disse andre tingene er blandt annet Søvn. Søvn, er noe jeg sliter med generellt og det blir ikke akkurat bedre av varmen. Sitter nå i mitt tredje døgn uten søvn, grunnet at jeg rett og slett ikke takler varmen..

Så til poenget med tråden: Hva gjør dere for å holde den infernalske varmen ute? Vifte kan jeg bare blåse i, ettersom den viften jeg ville trengt måtte ha hatt gigantiske proposjoner.

Airconditioning er desverre ikke et alternativ, ettersom jeg fremdeles bor "hjemme".

Hadde vært evig takknemlig om noen hadde en fin løsning på varmeproblemet, ettersom det stjeler alt a søvn og energi, og dermed sitter jeg igjen som en evneveik zombie hele sommeren..

På forhånd takk.
Sist endret av Lille Nikotin; 27. juni 2009 kl. 03:31.
Satt å tenkte på fryseren selv :'D haha :P

Men, bytt rom i huset?
Evt gå å legg deg i kjelleren, der er det alltid kaldt ^^,

Eller så kan du ta å tappe vann i badekarret, og legge deg der Husk å ha såpass lite vann at du ikke drukner da...
Sliter med det samme selv.. går bare fra rom til rom hele nattaen i et håp om at det ene på mystisk vis er kjøligere enn noen andre
gå til innkjøp av en gulv/bord vifte. ellers er vell persiener foran vinduet ikke til å forakte--
Kjelleren er også desverre uaktuelt, ettersom det er i skikkelig "Kjeller-stil". Altså, bare mur omtrent.. Er nok ikke helt sunt, vil jeg tro. Men badekar greia tror jeg nesten jeg skal teste.. Mulig det blir noen lange masker i huset når folk står opp, men skitt au Takker.


Alt av vinduer står åpent og er tildekt slik at sol-lys ikke slipper inn, men luft kommer igjennom.
Sist endret av Lille Nikotin; 27. juni 2009 kl. 03:41.
Opne opp dør+ vindu slik at det blir gjennomtrekk. Rommet mitt er mange grader varmere enn andre rom viss døra mi er igjen.
Vifte og trekk er nok det enkleste. Vifte til å sørge for at luftutskiftning skjer nært deg, og trekk for å sørge for at huset du er i bytter ut luft. Åpne et vindu på den ene siden av huset og ett på den andre, event i forskjellige etasjer, så skal det ikke mere til enn litt flau vind til for å få inn store mengder luft. Bare husk på at den åpningen som er høyest oppe skal ha størst åpning. Varm luft er så som så, men du ønsker egentlig å få ut den fuktige luften, for den holder på mer varme, og den føles verre.
Takker for alle svar - Kommer til å teste ut det meste som er her. Det største problemet akkurat nå, er at det er minst like helvetes varmt ute som inne.. Selv natterstid. Men som sagt er jeg takknemmlig for alle svar og forslag, dere aner virkelig ikke hvor jævlig sommeren er for meg, og noen andre.. Da varmer det godt (Ehm, ja) å få litt hjelp!
skjønner godt hva du mener, ligger oppe og får ikke sove selv nå pga varmen og jeg er i en kjeller...

Det beste er å ha en bordvifte rett ved sengen som blåser luft på deg, men da får du et annet problem og det er bråket fra vifta Bråket fra vifta kan være nok til å holde meg våken og har holdt meg våken mange ganger, men varmen er jævligere en lyden fra vifta.
Flytt til finnmark ^^,

Her er det godt og kaldt
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
hmm, kjenner meg godt igjen der gitt..
jeg har rom i kjeller, og det er det eneste rommet som er kaldt..
jeg har grei temp til dyne, men er som regel for varmt..
du kan jo evt ligge med bare sengetøyet(uten dyne), gjenomtrekk som meitemark pratet om..
eller hvis du ikke reagerer på koffein, drikk kaffe før du legger deg, da pleier jeg og sovne men:P

eller melk istedet
Den tanken der har faktisk streifet meg mer enn én gang. Eneste som holder meg fra det, er at jeg ikke ønsker å flytte så langt fra venner og bekjente, foreløpig. Hva er gjennomsnitts temperaturen der i disse dager?
Gå til innkjøp av en liten fryser, som du lar stå på med døra åpen. Det burde kjøle ned rommet ditt uten for mye støy. Ellers kan jeg huske at jeg alltid pleide å rope på mamma sånn at hun kunne snu dyna mi. Så den kalde siden var mot meg test det ut!
Sist endret av yellowpillow; 27. juni 2009 kl. 05:20.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Å sitte på freakforum hjelper hvertfall ikke på nattesøvnen.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
yellowpillow: noe sier meg du er bortsjemt:P
fryser var ikke dum ide
må bare se ann når pengene kommer, er så mye en skulle hatt..

følte bare for å holde alle de andre freaksa med selvskap
Vanligvis har jeg bare 10min vei til jobben...
Er en fryser her, kanskje jeg skal la den stå åpen siden jeg ikke får ropt på mamma

Å sitte på freakforum får isåfall tiden til å gå når man ikke får sove
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
hmm, da så:P
kjekt å ha:P
sku nesten hatt en liten klump med brunt eller grønt til de varmeste dagene, neida
mammaen min sover om natten så må nesten snu dyna og puta mi selv

freakforum, kaffe og disney channel er fin kombinasjon når nettene er som varmest
Her nord er det oppmot 20 grader på de rette plassene dagtid, og ned mot 5-10 grader på kvelden Så relativt behagelig temp... Eneste problemet mitt er at det er lyst 24/7.. Og solen starter å steike på vinduet ifra 3-4 på natten :P *weee* Så søvn drøyer man til rundt 5-6 tiden da solen starter å forsvinne på rett side av huset.

Her har man nok det mest perfekte for å kunne holde tempen nede på rommet:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331694
Ikke sååå ekstremt dyr heller ^^,


Når det kommer til dyne, så er det faktisk bedre å ligge med dynetrekket over seg, enn det det er å ligge uten noe som helst... Just as you know Og om man bare vil hardt nok, så får man sove til slutt, selv om det ofte kan ta noen timer mer enn forventet...
Pc'n er også lur å skru av, for å holde tempen nede... Hos meg så klarer pc'n å varme opp rommet til 27-28 grader på en god og kald dag.. Skrur man av pc'n hopper tempen 'raskt' ned til 18-20 grader..
NEI MEN FY FAEN! Du sa det Sengetøv! Hvorfor i svarte helvete har jeg ikke tenkt på det der før.. Herregud så dum jeg er, har da lett tilgang også.. En klump brunt eller litt grønt .. At det skulle være så sabla enkelt. Det kombinert med vifter, god gjennomtrekk osv. må da fungere, selv på denne infernalske årstiden.

Wohou, sweet, sweet sleep! Here i come!
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
haha, lille nikotin xD

ser egentlig ikke noe poeng i å bruke det for å sove hver natt, KUN til nødstilfeller, der alt annet er prøvd..
røyka litt for mye så det fucka opp søvnen min..
fikk ikke sove på nesten 4 dager når jeg røyka i 2 uker i strekk..

menmen:P
Fryser hjelper ikke.

Hvorfor kan du ikke bruke AC pga at du bor hjemme? Jeg har en flyttbar AC med an slange som jeg slenger ut vinduet å så blir det kald og godt, ned mot 17 grader hvis rommet ikke er for stort.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Å sitte på freakforum hjelper hvertfall ikke på nattesøvnen.
Vis hele sitatet...
Å ligge å vri og kaste seg og være forbannet fordi man ikke får sove gjør vel ikke det heller.

Nå vet jeg ikke hvor dere befinner dere hen, men her hos meg er det ofte over 30 grader på rommet på dagen MED vinduet oppe. Det pleier å bli levelig på kvelden, da temperaturen ute synker drastisk i rundt 23-tida. Da er det bare å holde vinduet åpent.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Gå til innkjøp av en liten fryser, som du lar stå på med døra åpen. Det burde kjøle ned rommet ditt uten for mye støy. Ellers kan jeg huske at jeg alltid pleide å rope på mamma sånn at hun kunne snu dyna mi. Så den kalde siden var mot meg test det ut!
Vis hele sitatet...
En fryser vil bare lage støy i grunn, det eneste den gjør er å varme opp luften utenfor og kjøle ned luften inni. Lar man den stå åpen på rommet, vil ikke tempen endre seg noen ting. Lar man den kjøle seg ned på et annet rom, for så å flytte den inn og åpne den på rommet, da vil det bli litt kjøligere.

Østfold-varmeste fylket i norge. Er jeg sikker på
Hvis du har en stasjonær pce kan du bare la den stå på i kveldene? mine 7 vifter gjør sommerhelvete til deilig høst xD
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Gå til innkjøp av en liten fryser, som du lar stå på med døra åpen. Det burde kjøle ned rommet ditt uten for mye støy. Ellers kan jeg huske at jeg alltid pleide å rope på mamma sånn at hun kunne snu dyna mi. Så den kalde siden var mot meg test det ut!
Vis hele sitatet...
du vet hvor fryseren gjør av varmen, sant?

det eneste jeg kan tenke på er å sette den i et vindu, med den varme siden ut.
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Gå til innkjøp av en liten fryser, som du lar stå på med døra åpen. Det burde kjøle ned rommet ditt uten for mye støy. Ellers kan jeg huske at jeg alltid pleide å rope på mamma sånn at hun kunne snu dyna mi. Så den kalde siden var mot meg test det ut!
Vis hele sitatet...
Jeg håper virkelig ikke du sov naken.

Lille Nikotin:
Trekk fungerer som sagt veldig godt, jeg har minst 2 vinduer konstant oppe .
Prøv også å kast ut dyna og kun bruk sengetrekket/ et tynt teppe .

Om du har muligheten kan du også stjele(få/"låne") noe søvndempende fra dine foreldre . - Bare pass på at du leser om stoffet først , slik at du ikke driter deg ut .
Sist endret av lsrr; 27. juni 2009 kl. 12:41.
jeg har noen feite, røde gardiner på rommet, vil det bli forskjell hvis jeg bytter disse til hvite? skifte sengtrekk osv slik at alt blir hvitt.
Du får sikkert kjøpt en liten og billig AC eller annet sted. Kompis av meg har det, 500,-
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
En løsning jeg synes fungerer helt utmerket når det er varmt, er rett og slett å fukte to svetteårmband og ha de rundt håndleddene. Har rundt anklene også hvis du synes det fortsatt er for varmt. Kjenner kjapt av kroppstemperaturen faller, og alt blir mye bedre.
Pleier alltid og ta Dyna og henge den ut av vinduet før jeg legger meg. pleier alltid og legge meg i senga når jeg kjenner jeg er skikkelig trøtt. når jeg er skikkelig trøtt tar jeg den kalde dyna mi ut av vinduet og sovner så fort at jeg ikke kjenner varmen
Plages selv med sommervarmen, bor i en toppleilighet der sola steiker rommet mitt fra morra til kveld. Er helt jævlig :P
Vi skal ikke organisere en tur til f.eks. sydpolen med freakforum? Litt som en nff treff i stor skala.
Sitat av Domm Vis innlegg
Hvis du har en stasjonær pce kan du bare la den stå på i kveldene? mine 7 vifter gjør sommerhelvete til deilig høst xD
Vis hele sitatet...
Altså, nå er det vell lettere å kjøpe vifter å bruke til dette, istedetfor å bruke pcen, fordi pcen lager vell ganske mye varme, noe som ikke gjør det kaldere :P


Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Vi skal ikke organisere en tur til f.eks. sydpolen med freakforum? Litt som en nff treff i stor skala.
Vis hele sitatet...
Count me in!



En ting som ikke har blitt snakket så mye om er de jævla dyra som skal fly inn og suge blodet mitt, hvis jeg har vinduet oppe! tror nesten jeg må kjøpe sånn lysende strøm-dings som dreper dem når de flyr til den...
Sist endret av olli408; 27. juni 2009 kl. 14:25.
Altså, vinduene ER oppe, hele tiden. Det hjelper ikke stort. Eller, i allefall ikke nok. En sånn liten AC kan jo fungere, hvis jeg får fatt i en da..

Sovemedisin er noe jeg egentlig skal bruke hele tiden, men jeg vil bare ikke.. Har ikke noe ønske om å bli avhengig av dem en gang til. Jeg sover heller ikke med dyne, hvis jeg bruker noe i det heletatt så bruker jeg et dynetrekk..

Men jeg skal teste svettebånd greia.. Virker jo egentlig logisk at det skal fungere. Takker for alle forslag!

Count me in til Sydpolen, forresten.
Tror dere kommer til å angre når dere først er på Sydpolen. Da skriker dere etter varmen igjen
Homer Simpson hadde en fin løsning:

http://img41.imageshack.us/img41/3265/s6e1bartofdarknessthesi.jpg

http://img34.imageshack.us/img34/3265/s6e1bartofdarknessthesi.jpg
husker jeg så en sann mini tynn madrass lignende sak du hadde under madrasson som pumpet kald luft stillegående gjennom saken, husker ikke hva den het... hjelp?
Har suttet på rommet mitt i heile dag og jeg koker. har bada 2 ganger idag en midt på dagen og en på kvelden. jeg har ikke tilgang til Vifter det bråker for mye. AC er vell litt for dyrt. og et kjøleskap på rommet blir vell usakelig :P

Jeg hater sommeren. Ekkle innsekter og umenneskelig varme.
når man lufter er det jo ett triks opg lufte på de sidene av huset som ikke har sol steik slik att bare den "kalde" lufta i skyggen kommer inn i huset, gjør det her hjemme og det funker gull
Hva med en kjølematte? er egentlig for hund, men funker vel like bra til et menneske

http://www.diggidog.no/productdetails.php?product=3434
Spis en rett med et stort innhold av karbohydrater og fett. F.eks salami stekt i olivenolje på brødskive som du bøtter ned med melk. Jeg kan garantere deg at du sovner etter et slikt måltid. Jeg pleier å gjøre det selv hvertfall.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Kjelleren er også desverre uaktuelt, ettersom det er i skikkelig "Kjeller-stil". Altså, bare mur omtrent.. Er nok ikke helt sunt, vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se hvor dette skal være direkte usunt. Du bør snakke med foreldrene dine så kanskje dere kan inngå en avtale der du/dere pusser opp kjelleren og flytter rommet ditt ned dit. Tror dette vil være det beste og du har nå et godt temperert rom til de kommende sommerdagene.

Sitter nå hos en kompis som forøvrig bor i en kjeller som nesten kan klassifiseres som en skikkelig "kjeller-stil". Har vært godt temperert her nede selv om sola har steika på opptil 28 grader i dag.
Sist endret av Clr; 28. juni 2009 kl. 01:51.
Kapitalist
Klix's Avatar
Putt isbiter i en plastpose eller flere og ha med deg til sengs, burde kjøle deg ned
En iskald dusj og et tynt tynt laken ; )
Bo i Tromsø, her er det rundt ti grader på kvleldstid/natten. Vi sliter for og si det sånn IKKE med varmen. Problemet er som nevnt tidligere at solen ikke går ned her oppe. Så hos meg kjærer jeg persienner med doble søppelsekker over insiden av vinduet. Med bare persiennene nede kan jeg fortsatt lese en bok med alle lys av!

Jeg føler dog med alle dere som sliter. Jeg vet hvordan det er å ikke få sove pga. varme.
Kanskje det er noe her du kan prøve/se på?

Er ikke helt i samme gaten da, men kan være greit å lage seg noen forhåndsregler dersom du sove med varmen.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sov i telt ute i hagen
Selv flyttet jeg ned til kjelleren i dag, bort fra varmen.
Kjørlig og kaldt her!
Ta en spruteflaske som man vanner blomster med og fyll den med kaldt vann, trenger egentlig ikke så veldig kaldt heller.
Still inn spruteren på spray istedenfor stråle, og spray deg selv mens du ligger på senga, men husk å spray opp i lufta, siden da føler blir man ikke så vått at det blir klamt i lakenet.
Sov på en vannmadrass etter å ha fyllt den med kaldt vann?
Aldri testa det, men jeg klarer meg så vidt med å bli trøtt, holde vinduet oppe noen timer med døra igjen på soverommet før jeg legger meg.
Og så hjelper det godt å snu på puta og dyna for å få den kalde siden