Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1318
Hei, jeg har nettopp fått fibernett fra Lynet. Problemet er at jeg tidligere hadde ADSL og Fritz Box fon Wlan 7050 som fungerte veldig bra som modem/ruter og voip adapter. Det er kjent at fibernett ikke behøver modem. Derfor lurer på om noen her visste hvordan man "skrur" av modem funksjon i fritz box. Slik at min fritz box fon wlan 7050 kun er en ruter med Sip(ip telefoni) funksjonen. Eller i verste fall få boksen til å bare fungere som en voip adapter, så er jeg meget fornøyd da også. For ellers er jo den boksen helt ubrukelig ettersom jeg har skaffet meg fibernett.

Tusen takk på forhånd
Hvis det er slik at du kan ha flere IPer, så kan du skru av DHCP-serveren på routeren din og koble kabelen fra vegguttaket i en LAN-port istedenfor wan-porten. Jeg kjenner ikke til Fritz Box, men for at den skal ha nettilgang, burde den også ha en ekstern IP, og den må altså settes opp riktig i forhold til det.

Alternativt kan du bruke den som router, slik at du har en firewall og et beskyttet lokalnett, men det kan gå utover hastighetene du kan få til. Jeg anbefaler å bruke Fritz Box som router og sjekke etter forskjeller i ytelse.

Lykke til
Trådstarter
4 0
Det som er problemet for meg er vel selve fritz boksen, om hvordan jeg skal endre instillingene.

Inne på user interface på internet instillingene har jeg to valg:
1. Internet connection via DSL: (Det hadde jeg før da jeg hadde ADSL, boksen fungerte da også som modem)
With this kind of connection the FRITZ!Box can be operated as a DSL
router. In this case the DSL connection is established by the
FRITZ!Box, and registration at the Internet Service Provider is also
taken care of by the FRITZ!Box.

2. Internet connection via LAN 1 / WAN:
The FRITZ!Box must be connected to an existing system via a network,
as a cable modem, or as a DSL router (see the connection instructions).
For this connection type the FRITZ!Box can be connected with an already
existing Internet connection via the local network, an existing
DSL router or a similar means. In this case the FRITZ!Box is operated
either as an NAT router for the connected computers, or as an IP client
in the network that shares the existing Internet connection.
Then the LAN 1 port functions as an uplink or WAN port.

Jeg tipper det er vel nr.2 jeg skal velge. Angående kobling skal jeg vel koble slik: vegguttak->Lan 1 porten.
Dersom jeg velger alternativ 2 over har jeg igjen to valg:
1. Operating Mode ¡°Establish own Internet connection (NAT
router with PPPoE or IP)

2. Operating Mode ¡°Share existing Internet connection in the
network (IP Client)

Her stusser jeg litt i forhold til å bruke boksen bare som en ruter. Noen tips?
Sist endret av jasonx; 5. oktober 2011 kl. 23:58.
Her ser det ut som nr. 2 er å foretrekke.
Trådstarter
4 0
Ok, da får jeg nok et valg om å ha "IP-adresse automatisk via DHCP" eller "Angi en IP-adresse manuelt". Hva skal jeg gjøre da. Hvis jeg velger "angi en ip-adresse manuelt" må jeg følgelig fylle inn følgende:
IP-adresse
Subnet Mask
Standard gateway
Primary DNS Server
Secondary DNS Server
Trådstarter
4 0
Tråden er løst et annet sted, men Fritz boksen fungerer kun som voip adapter ved å velge 2-2-DHCP. det er det beste man kan få til, i og med at da jeg koblet boksen direkte til veggutakket så fungerte det ikke. Tråden er løst, takk for all hjelpen. Jeg vet ikke hvordan man setter tråden til løst her. Kan mod eventuelt gjøre det?