Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1014
Hei!

Hva synes dere om at hver elev i videregående skole har fått sin egen pc?

Pcene blir brukt til mye annet enn bare skole, som msn/chatting, nettsurfing, spill, osv. I allefall i de klassene jeg har gått i. Er det sånn på andre skoler også?

Det skjer også i undervisningstimene.. mens man egentlig skal konsentrere seg om faget, og følge med læreren. Dette kan da umulig være slik kunnskapsministeren og de har tenkt?
Men man har selvsagt ansvar for egen læring.

Hvorfor har elevene ha tilgang til internett, når læreren ikke har tenkt å ikke bruke det i undervisningen alikevell?

Pc er sikkert en kjempe god måte å lære mer på, om den blir brukt til det rette...
Sist endret av ole88; 13. november 2007 kl. 15:47.
Jeg syns det bare er positivt at elevene får mer ansvar. Personlig brukte jeg storparten av timene i fjor på nFF, og fikk allikevel med meg tilstrekkelig mye til at jeg fikk ganske gode karakterer, og dersom folk vet at de ikke klarer det, bør de ha selvdisiplin nok til å ikke sitte på pcen i timene.

Selvsagt er såpass med selvdisiplin litt i overkant å forvente av en 16-åring, men sånn er nå en gang livet, man må lære seg det før eller senere. Når man er student eller i arbeidslivet er det ingen som står over deg og tvinger deg til å jobbe, og nå er det ikke sånn i vgs heller. Det måtte jo komme en gang, og hvorfor ikke?

Elever som liker å ha ansvaret selv tjener massivt på dette, de som ikke liker det, de kan la pcen ligge i sekken. Disiplin er nøkkelordet her.

Edit: Pc eller ikke, det er en kjennsgjerning at elever ikke følger med uansett. At de har noe konstruktivt (?) å drive med isteden er vel kanskje å foretrekke framfor å skrible og tegne i kladdebøker, i mine øyne. På en pc har du i det minste muligheten til å lære noe.
Sist endret av Gest; 13. november 2007 kl. 15:55.
Trådstarter
48 0
Ja, er enig med deg Gest. Jeg brukte også mye tid på nettet, og fikk greie nok karakterer fordi.
Bare kom inn på tanken, så tenkte jeg skulle høre hva andre mente.

Sist endret av ole88; 13. november 2007 kl. 15:54.
Nå skal det sies at Videregående er ikke en del av barne og ungdomsskolen, ergo lærerene har ikke ansvaret for elevenes læring, det er det elevene som har. Jeg gir blanke i hva elevene gjør med sine maskiner, så lenge de klarer pensum og får de karakterene de sikter etter.

Selv, så har vi bare en stasjonær hver, i klasserommet, og ingen laptop på hver elev. Om vi gjør annet enn skolearbeid, får vi anmerkning. Jeg tror ikke at dette er fordi lærerene elsker å straffe elevene og de ser frem til det, men de gjør det for våres eget beste. I tillegg til dette, har vi en million filtere som holder ute alt og alle (sider) som vi ikke skal kunne gå inn på.

Jeg ser ikke dette som et problem. Tvert i mot, synes jeg dette er en grei måte å holde konsentrasjonen på skolearbeid. At elever uten disse filtrene og nazilærere ikke gjør skolearbeid i timene, er ikke mitt problem. Nøkkelordet på VGS, er at man selv har ansvar for egen læring.
Sist endret av Gisse; 13. november 2007 kl. 16:04.
Delvis positivt og negativt. Det kan være et utrolig bra hjelpemiddel, men som oftest er det dessverre bare en distraherende gjenstand...
Det jeg synes er dumt med datamaskinbruk i skolen, er mattematikk-programmene...
På enkelte områder som grafiske kalkulasjoner, er selvfølgelig en 15" LCD skjerm mye bedre enn Casio'n, men når det kommer til emner som f.eks. Algebra, burde pc'n legges bort.

Man lærer ingenting på å taste inn en ligning, lagre svaret og sende det på mail til lærer'n...

~mvh 3'de klassing VGS
Mulig jeg er gammeldags, men jeg ser få poeng med å bruke pc på skolen. Greit nok at man kan levere oppgaver og ha et generelt system på ting på nettet, men papir og personlig innlevering til lærer gikk også veldig bra når jeg gikk på grunnskolen. Nå går jeg på høgskole og har jeg med meg laptopen sitter jeg bare å kødder på internett og får ikke med meg stort av det foreleseren sier. Derfor legger jeg igjen denne hjemme og tar med meg penn og papir. Det er jo forskjell på folk, men vil tro at folk bruker disse PC'ne mest til tull og lite til arbeid.
La det vel være opp til den enkelte om de vil følge med eller ikke, bare dem det går utover uansett! Jeg for min del har ingen problem med å følge med og notere, det går kun på selvdisiplin!
PC er et kjempeflott hjelpemiddel i undervisningen, syns jeg.
Og selvfølgelig så blir det slik på alle skoler, at noen elever sitter på chatteprogrammer og nettsurfing etc. når de egentlig skal følge undervisningen.
Men jeg mener at alle er ansvarlige for seg selv, og at de selv må passe på å få med seg det de trenger i undervisnings timene.
Om alle i klassen sitter på chatting i undervisningen, så er det deres problem at de ødelegger for seg selv.

Da jeg gikk på videregående så satt de fleste i klassen min og jukset på prøver! For vi fikk gjøre alle prøvene på pc. Og på pcene hadde vi selvfølgelig notater fra timene. Det er jo veldig dumt for dem, at de valgte å jukse. Men det er jo bare dem det går utover.
Selv surfer jeg mye rundt på andre nettsider, Freakforum og bruker MSN. Men jeg finner mye nyttig info også... Hvis læreren snakker om noe kan jeg f.eks. Google det og finne ut mer, eller bruke Clue som er lagt inn på PC-ene til å oversette ord i språkfagene.

Jeg har ikke noe problem med å bruke PC-en, men mange i klassen har tydeligvis. Linerider, Stepmania, masse MSN, Facebook osv. Det er dumt at andre skal ødelegge for de som bruker den fornuftig. På skolen min gjør lærerne det enkelt og sier at vi ikke får bruke PC-en som oftest, noe som er litt surt.
Tror det er ganske individuelt hvor mye man blir distrahert av en PC, og som andre sier her er det opp til en selv med ansvar for egen læring.

En veldig positiv ting med PC og nettilgang, er ved fordypningsoppgaver eller mangelfulle lærebøker. Man sparer mye tid med et kjapt søk, istedet for å rusle ned til et bibliotek eller spørre en lærer som har 30 andre elever. Selvfølgelig må man være enda mer kildekritisk siden det ligger litt av hvert på den vide web'en.

Og helst ikke bli for glad i copy/paste
Sist endret av El-Nino; 13. november 2007 kl. 17:48.