Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 3535
Hver dag jeg er ute ser jeg personer som er overvektige, barn, gamle og ungdommer. Jeg får vondt inni meg når jeg ser disse, for jeg tenker på hvordan Norge er blitt de siste 10 årene. Snart er vi på lik linje med USA, fedmen i Norge bare øker og øker. Dette fører til at det blir et større samfunnsproblem for det blir flere som er uføretrygdet, operasjoner og sykdommer. Det er bevist at fedme øker risikoen for bl.a. hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2 og det fører til desperasjon og dårlig selvbilde. Vi kan ikke bare skylde på oss selv, men også samfunnet. Usunn mat og for lite mosjon i skolene er en av mange grunner.

Det er alt for lite kroppsøving i skolene og alt for lite mosjon på jobber der de sitter mye i ro. Jeg mener det må flere timer kroppsøving til på skolen og de bør legge inn en intervall økt en dag for uken for å få opp kondisen til elevene. Det er bevist at jevnlig intervalltrening gir best effekt når det gjelder slanking. Økt kondis og lavere BMI fører til at du blir i bedre humør, du øker levealderen, minsker risikoen for hjerte- og karsykdommer og sparer samfunnet for mye. På arbeidsplasser bør de legge inn en ekstra time på slutten av dagen til litt mosjon. Jeg mener også det bør bli høyere pris på sukker. Sukkeret er alt for billig og det er for mye usunn mat rundt om i landet. Det kan evt. bli en avgift på sukker. Ingen er skapt for å spise mye fett og sukker. Vi er ikke skapt for å veie 110-130kg, dette er en stor belastning for både hjerte og føtter.


Hva mener dere om dette?
Sist endret av SemiColon; 14. januar 2010 kl. 20:56.
Det er riktig som du sier at vi har for lite mosjon i skolen vår, men det er ikke her hovedproblemet ligger. Vi lever i et samfunn der fast food-kjeder som MacDonalds og Burger King er hverdagskost, som er et resultat av rikdommen som Norge nå rammes av. For å være helt ærlig så føler jeg ingenting når jeg ser overvektige barn. Derimot føler jeg noe når jeg ser det motsatte.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Det er riktig som du sier at vi har for lite mosjon i skolen vår, men det er ikke her hovedproblemet ligger. Vi lever i et samfunn der fast food-kjeder som MacDonalds og Burger King er hverdagskost, som er et resultat av rikdommen som Norge nå rammes av. For å være helt ærlig så føler jeg ingenting når jeg ser overvektige barn. Derimot føler jeg noe når jeg ser det motsatte.
Vis hele sitatet...
Føler du noe når du ser barn som har normal kroppsvekt? Tenkte på fast food-kjedene, de er bl.a. problemet. Men vi kan ikke bare nekte de å selge sine produkter, da må vi nekte Nidar, Freia osv. å selge godteri da.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Jeg mener at det burde være kroppsøvning i skolen hver dag, helst i 1 timen. For da våkner elevene mer også.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Jeg mener at det burde være kroppsøvning i skolen hver dag, helst i 1 timen. For da våkner elevene mer også.
Vis hele sitatet...
Problemet med dette er da at det må kuttes ut timer eller at vi må ha lengre skoledag. Men etter min mening er 1 time alt for lite. 2 timer 2-3 ganger i uka hadde vært bedre. Med en intervall økt.
Ja, gymmen burde være bedre fordelt utover uken, som f.eks 20-30 min annenhver dag istedenfor 2 knallharde timer en dag i uken?

de 20-30 minuttene trenger ikke være store greiene, bare det er oftere.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
Ja, gymmen burde være bedre fordelt utover uken, som f.eks 20-30 min annenhver dag istedenfor 2 knallharde timer en dag i uken?

de 20-30 minuttene trenger ikke være store greiene, bare det er oftere.
Vis hele sitatet...
Blir stress med dusjing osv. Er ikke så godt å sitte i en klasse med 30 svette elever.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Problemet med dette er da at det må kuttes ut timer eller at vi må ha lengre skoledag. Men etter min mening er 1 time alt for lite. 2 timer 2-3 ganger i uka hadde vært bedre. Med en intervall økt.
Vis hele sitatet...
Skulle likt å sett hva du hadde sagt til det om du var elev..
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av i7cpuftw Vis innlegg
Skulle likt å sett hva du hadde sagt til det om du var elev..
Vis hele sitatet...
Er elev...
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Føler du noe når du ser barn som har normal kroppsvekt? Tenkte på fast food-kjedene, de er bl.a. problemet. Men vi kan ikke bare nekte de å selge sine produkter, da må vi nekte Nidar, Freia osv. å selge godteri da.
Vis hele sitatet...
Tenker h*n mener syltynne.
http://mariaalexandra.blogg.no/images/416222-3-1248486848522-n500.jpg
Jeg ville reagert mest på hun til venstre.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Tror nok det har mye med vaner å gjøre. Hvis familiens kjerne er en TV og det er belønninga hver eneste dag, er det kanskje ikke så lett for barn å forstå hvorfor når de blir bedt om å GTFO og sparke ball.

Mer gym vil ikke nødvendigvis si færre overvektige barn, da mange gymlærere er redde for å presse de for hardt i for ikke å mobbe. Så ender de opp utenfor pensum, ruslende rundt i gymsalen.
Det er ingen elever som vil gå med på lengre skoledager enn det alleredet fastsatte timeantallet, og om de enn ikke vil ha noe valg; så lar det seg ikke gjøre uten større kutt i andre fag. Noe som er uaktuelt.

Vil heller satse på et bedre og bredere tilbud til fritidsaktiviteter, ulike sporter m.fl. En grundig kampanje for å få folk ut av sofaen og i aktivitet er heller ikke å forrakte. Skal man holde seg i form må man ta litt initiativ selv, det hjelper ikke å pakke på elever flere gymtimer. Holdningene må forandres, med andre ord.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Widow Vis innlegg
Tenker h*n mener syltynne.
http://mariaalexandra.blogg.no/images/416222-3-1248486848522-n500.jpg
Jeg ville reagert mest på hun til venstre.
Vis hele sitatet...
Ville reagert likt på begge. De har begge en ekstrem helserisiko.
Sitat av i7cpuftw Vis innlegg
Skulle likt å sett hva du hadde sagt til det om du var elev..
Vis hele sitatet...
jeg er elev i videregående skule akkurat nå.

for å si det slik så er det så mye unødvendige ting vi kunne tatt bort. surring fra lærere og ting som ikke har noe med lærebøkene å gjøre. ( ihvertfall på vår skule har vi såvidt brukt lærebøkene, 3 bøker har vi ikke åpnet enda.

får vi lærerene til å lære oss det de skal trenger vi ikke lengre skuledag. eller tenker slik at all den tiden lærerne surrer kan vi gjøre noe fornuftig. ser at over halve klassen spiller cs og dota -.- noe som sier at timene ikke er så veldig interessante, alt vi gjør er å spille replay

samme stoffet og oppgavene hele tiden...
Sist endret av WhiteHat; 14. januar 2010 kl. 21:33.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Blir stress med dusjing osv. Er ikke så godt å sitte i en klasse med 30 svette elever.
Vis hele sitatet...
Nei? er bare å dusje det?
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Nei? er bare å dusje det?
Vis hele sitatet...
Hvis de har en 45min time med gym hver dag og bruker 30 min til aktivitet så går det kanskje.
Et langt viktigere tiltak enn mer mosjon, mener jeg vil være god og bredere opplæring i ernæring. Jeg kan så vidt huske at vi var innom dette i heimkunnskapen, men fikk meg en hel del aha-opplevelser når jeg begynte å sette meg inn i temaet i fjor...
Et problem er at samfunnet vårt er på et stadie der fedme (og narkomani, og spillavhengighet og annet liknende) ikke ene og alene kan kalles selvforskyldt. Det er selvfølgelig et personlig ansvar inn i bildet, men i de flestes hverdag er det veldig sterke markedsføringskrefter og andre impulser som vil dra oss mot lite aktive liv med usunn mat. Hva er det som er lettest tilgjengelig? Dataspill, TV-serier, ferdigmat, sukret mat og andre forlystelser.

Jeg tror først og fremst skolen må bli en front i kampen mot fedme, ved å gi utsatte elever hjelp slik at de slipper et liv med dårlig selvbilde og helseproblemer. Stikkordet her er at samfunnet må innse sitt ansvar, selv om ansvaret også ligger hos den enkelte. De fleste er enige i at de psykiske skadene fedme fører til over tid, også fører til at det blir vanskelig for disse personene å gjøre noe med problemet sitt. Et klassisk eksempel er overvektige som ikke vil gå ut og vise seg på grunn av fedmen sin, og samtidig ender med å trøstespise hjemme - noe som forverrer problemet.

Jeg foreslår et godt skoleprogram med sunne skolemåltider og mye aktivitet, samt et ordentlig oppfølgingsapparat for de med fedmeproblemer. Her er det absolutt ikke snakk om å få alle til å passe inn på i mal, men vi må veie opp for mange av de problemene som foreldre påfører barna. Lavt utdannede og overvektige foreldre har en lei tendens til å fostre opp overvektige barn, og det er å stikke hodet i sanden å skylde på det genetiske.

En god innsats i tidlig alder vil på sikt redusere antallet som er overvektige i voksen alder også, rett og slett fordi et godt kroppslig grunnlag og sunne holdninger til aktivitet og kosthold gjerne tas med videre. I ulik grad selvsagt, men da kan vi i det minste snakke om folk som teoretisk sett har hatt et valg, i større grad enn de som må lide for foreldrenes dårlige oppfølging av helsen deres.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Nei? er bare å dusje det?
Vis hele sitatet...
Da må den korte gym timen være før skolen i alle fall, slik at man slipper og dusje flere ganger hver dag. Jeg tror ikke en halvtimes økt med trening ville hjulpet i det store og hele uansett, man får så vidt tid til og bli svett engang.

Jeg synes man kunne startet annenhver dag med gym, i alle fall hatt gym for de frivillige som ikke vil det. Slik at man kan velge om man vil ha gym utenom det obligatoriske, via itslearning.com kan man få med seg lekser osv. som blir gitt i timen man uteblir av uansett.
Fedme er eit biprodukt av dagens samfunn. Vi har det alt for godt, økonomisk, sosialt etc.

Det å ete på McDonald's er ikkje lenger ein belønning ein gjer til seg sjølv, heller noko ein gjer ukentleg. Det er lettare å kjøpe ein BigOne eller Grandiosa enn å lage den sjølv. Eg kunne ha forsett med å liste opp eksempel, men eg trur de skjønar teikninga.

Korleis har du tenkt at ei heil skule skal ha gym kvar dag, og helst i fyrste time? På skulen min er det 1150 elevar og 3 gymsalar.. Og trur du at regjeringa, som stadig legg ned skular, vil invistere i fleire gymsalar og betale fleire gymlærarar?
Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
Fedme er eit biprodukt av dagens samfunn. Vi har det alt for godt, økonomisk, sosialt etc.

Det å ete på McDonald's er ikkje lenger ein belønning ein gjer til seg sjølv, heller noko ein gjer ukentleg. Det er lettare å kjøpe ein BigOne eller Grandiosa enn å lage den sjølv. Eg kunne ha forsett med å liste opp eksempel, men eg trur de skjønar teikninga.

Korleis har du tenkt at ei heil skule skal ha gym kvar dag, og helst i fyrste time? På skulen min er det 1150 elevar og 3 gymsalar.. Og trur du at regjeringa, som stadig legg ned skular, vil invistere i fleire gymsalar og betale fleire gymlærarar?
Vis hele sitatet...
Det var ett problem jeg ikke helt hadde forutsett, godt at noen tenker videre i alle fall

Man kunne i alle fall hatt ett tilbud om ekstra gym hvis man hadde villet, mye kan bli arrangert hvis man bare legger inn litt godvilje. En time gym etter skolen hadde også vært fullt mulig, mange av mine venner (meg inkludert) bruker og låne gymsalen innimellom å trene for oss selv.
konkret forslag: fast-food avgift, og redusert moms på mat vi anser som sunn kost.

Man er hva man spiser!
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
konkret forslag: fast-food avgift, og redusert moms på mat vi anser som sunn kost.

Man er hva man spiser!
Vis hele sitatet...
Kroppen reagerer ulikt på hva man spiser, noen kan spise usunt å nesten ikke omgjøre noe av maten man spiser til fett å andre stoffer mens andre igjen kan leve ett liv på salat å suge til seg all næringstoffene å fortsatt legge på seg.
Dette er en svært interessant artikkel om overvekt, trening og kosthold. Jeg anbefaler alle som er interessert i temaet å lese gjennom den:

http://www.forskning.no/artikler/2009/januar/207538

Noen utdrag:

Når studier viser at jo mer overvektige vi er, jo mindre aktive er vi, så er dette en korrelasjon. Korrelasjoner sier ingenting om årsak og virkning. Det er for eksempel sannsynlig at en overvektig person er mindre aktiv på grunn av den ekstra vekten som må bæres rundt.

Dessuten er det god grunn til å anta at overvekt og inaktivitet kan være virkninger av en felles årsak. Jeg trener ofte og er tynn, men er jeg tynn fordi jeg trener? Eller kan det være at jeg trener fordi jeg er tynn?

Det siste er faktisk sannsynlig. Det er ingen selvfølge at mer fysisk aktivitet vil gjøre befolkningen tynnere. Fordi en akutt økning i energiforbruket fører til en økning i energiinntaket og en senkning av energiforbruket på lang sikt
Vis hele sitatet...
Vi kan forklare hvordan noen mennesker kan innta enorme mengder mat uten å legge på seg. De har en god insulinmetabolisme og et fettvev som nærmest nekter å lagre energi. Som en konsekvens må energien de inntar, brukes. Enten gjennom å sørge for høyere aktivitetsnivået og varmeproduksjon, eller minske sultfølelsen. Et høyere kaloriinntak fører til et høyere energiforbruk. Et høyere kaloriforbruk fører til et høyere kaloriinntak.
Vis hele sitatet...
Minsker vi energiinntaket nok, går vi ned i vekt. Dette kan kalles å sulte seg, og det er dette som anbefales av både det offentlige og private institusjoner som vil slanke oss. Lavkaloridietter blir i vitenskapen (med god grunn) omtalt som ”semi-starvation diets.” De virker faktisk ofte på kort sikt, men kompensatoriske endringer i energiforbruk inntrer etter vektnedgang, og motvirker opprettholdelsen av tapt vekt.

Lettere sagt, denne typen slanking gjør oss tynn på kort sikt, men ikke på lang sikt. Faktisk er det vanligste resultatet i studier på slike dietter, at vi går opp i vekt på lang sikt. En restriksjon i kalorier kan ganske enkelt ikke anbefales som en livsstilsendring hos overvektige, fordi vi med stor sikkerhet vet at dette ikke virker på lang sikt. Kalorirestriksjon har ingen støtte i vitenskapen.
Vis hele sitatet...
De fant at trening gjorde, avhengig av hvilken studie som ble undersøkt, at deltakere enten gikk saktere eller fortere opp i vekt. Konklusjonen ble naturligvis spak; ...the role of prescribed physical activity in prevention of weight gain remains modest.

Når et menneske likevel går ned i vekt som følge av økt aktivitetsnivå, konkluderes det oftest med at vektnedgangen er en følge av den ekstra energien forbrukt under selve aktiviteten. Denne konklusjonen er med stor sannsynlighet feil.

Studier viser nemlig at økt aktivitet konsekvent følges av en økt sultfølelse og et lavere energiforbruk på lang sikt. Kort sagt, trening gjør oss sultne og slappe. Selv om vi blir tynnere av å trene, kan vi ikke automatisk si at det er fordi vi forbrenner mer energi når vi trener.
Vis hele sitatet...
Forklaringen er at treningen fører til en bedret karbohydrat-toleranse, og økt insulinfølsomhet. Insulinfølsomheten og glukoseopptaket blir mer påvirket av intensiteten på aktiviteten enn energien forbrukt. Trening rettet mot behandling av overvekt bør derfor ha fokus på høy intensitet og ikke antall kalorier forbrent. Trening som bedrer glukoseopptak og insulinfølsomhet gjør at vi får lavere insulinnivåer.

Siden insulin hemmer frigjøring av energi fra fettvev, så vil lave insulinnivåer bidra til en større energifrigjøring. Denne energifrigjøringen vil føre til at vi blir mindre sultne og at vi får energi til å være aktive.
Vis hele sitatet...
I studier der overvektige mennesker blir satt på lavkarbohydratdietter minsker de automatisk energiinntaket sitt, selv om de kan spise så mye de vil. I tillegg rapporteres det om at deltakere på disse diettene føler seg mer opplagt og har mer energi. Mus på lav-karbohydrat dietter produserer mer varme og beveger seg automatisk mer.

Vi vet faktisk ikke om man kan legge på seg i særlig grad om vi ikke spiser karbohydrater. Påstander om å spise mindre energitett mat er også basert på troen om at kroppen selv ikke styrer energiforbruket slik at det tilsvarer energiinntaket. Dette er feil. Hadde det stemt ville jo Grete Roede AS vært løsningen på overvektsepidemien. Det er det ikke.
Vis hele sitatet...
Vi har blitt lurt til å tro at vi kan redusere energiinntaket vårt uten at det påvirker energiforbruket, og tilsvarende at vi kan øke energiforbruket uten at energiinntaket også øker. Dette forutsetter som sagt at energiforbruk og energiinntak er det man kaller uavhengige faktorer. Det er de ikke. Basta.

Om du legger på deg eller ikke, blir ikke styrt av hvor mye du spiser, men hva du spiser. Om trening gjør oss tynnere, så er det ikke fordi vi forbrenner mer energi når vi trener.

Så til alle dere som står krokbøyd over stepmaskiner rundt i det ganske land og teller kalorier; dere har blitt lurt. Det har ingenting å si hvor mye du forbrenner. Det er ganske enkelt ikke sånn kroppen virker.
Vis hele sitatet...
Er det skolen sitt problem at foreldrene ikke har lært barna sine matvett og lar dem sitte stille foran tv eller pc hele dagen?
Sist endret av GothQueen; 15. januar 2010 kl. 01:17.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Jeg mener at det burde være kroppsøvning i skolen hver dag, helst i 1 timen. For da våkner elevene mer også.
Vis hele sitatet...
Vi har det første time på mandag, og jeg kan garantere deg at ingen våkner, heller motsatt.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Hvis de har en 45min time med gym hver dag og bruker 30 min til aktivitet så går det kanskje.
Vis hele sitatet...
Hva med å møte tidligere?

Men jeg så for meg en halvtime eller noe slikt med gym bare for å vekke ungene og samtidig får de mer kroppsøvning, som var ditt ønske

Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Vi har det første time på mandag, og jeg kan garantere deg at ingen våkner, heller motsatt.
Vis hele sitatet...
Hmm.. titegn
Nå leste jeg bare første posten altså trådstarter og jeg mener at fedmen er på vei ned fordi det er blitt populært og trene og være sunn, det er den nye tingen men forsatt så er det alt for enkelt å kjøpe noe lettvint som er en eneste stor kalori bomber ( f eks grandiosa ) så man kan kanskje se bra utenpå men inne i kroppen så er det ikke like jævlig som før du kanskje startet å trene.

Og jeg er helt enig med at sukkerprisene må opp, og sunnere "fastfood" prisener må ned det er nesten klin umulig å finne noe rask god sunn mat på en vanlig dagligvare butikk nå til dags og ikke for å nevne hvordan butikkene setter opp matvarene på, alt er organiser så du kjøper mest unødvendige ting som en sjokolade når du når disken pga det er så fristende når du det står rett ved disken.
Er det bare jeg som trives med å være god og fet?
Jeg har troen på at dette problemet kommer til å fikse seg selv mer eller mindre. I vår motebevisste hverdag er det om å gjøre å være penest og best kledd, og å være fet er definitiv ingen av delene. Blir mer og mer populært å trene på treningssentere og gud vet hva, og bevisstheten på det usunne liv øker. Røyking var ekstremt vanlig for noen tiår tilbake, men nå har vi regelverk og slikt noe for den slags. Om femti år er å være overvektig like foraktet som det i dag er å være heroinavhengig. Altså er det noen som er det, men alle vil se at da snakker vi om de som virkelig er på skråplanet.
I den tiden vi lever i så er det sukker- og fettprodusentene som regjerer. Grunnen til det er at dersom en skal velge blant rimelige produkter så må man velge mellom produkter som har lavt sukker- og fettinnhold. Jeg har levd på flere dietter, og har hatt et budsjett å leve etter, og det som har vært vanskeligst har vært å finne et budsjett uten sukker. Nesten all mat vi kjøper inneholder sukker i en eller annen form. Skal man leve low-carb så må man kjøpe svært dyre og eksklusive matvarer. Jeg har levd på low-carb noen måneder, og matbudsjettet mitt var da på ca 6000 kr pr måned. Kun fordi jeg måtte ha rent kjøtt og rene produkter.

Det som er morsomt er at alt henger sammen. Det at det er et høyt sykefravær kan delvis forklares med at maten vi spiser er kun junk. Vi blir slappe og daffe. Og føler oss dårlige. Hadde regjeringen innsett at dette er en stor kostnad for samfunnet, så hadde prisene på grønt blitt senket med en gang. Men det er tydeligvis flere faktorer som styrer. Det blir som med kollektivtransporten. Alle politikere snakker om at det er en miljøkrise på gang, men likevel så øker de prisene på kollektivtransporten. Hadde vi hatt politikere som var virkelig bekymret for vår fremtid så hadde vi hatt gratis kollektivtransport.

Slik jeg ser det så har vi politikere per i dag som er helt ubrukelige.
Problemet ligger ikke i skolen...

Det er heller i hjemmet. For en vanlig norsk ungdom er det jo helt uaktuelt og kansje ta seg en joggetur i uka! Det er jo altfor hardt..

Og mer gym er ikke løsningen.. heller BEDRE gym.. Jeg har en gymtime i uka (VGS 2x45 min) og det er ikke ofte jeg svetter etter de timene..
forby sukker og tilat Stevia "det sunne sukker" som er forbutt i noianorge men tillat i japan
Fedme er en personlig utfordring. Man kan ikke gjøre masse tiltak for å fjerne dette. Jeg må forresten si jeg reagerer mer når jeg ser en dame med enorm pelskåpe enn når jeg ser en feit mann på gata.
Sitat av Skogslarve Vis innlegg
Fedme er en personlig utfordring. Man kan ikke gjøre masse tiltak for å fjerne dette. Jeg må forresten si jeg reagerer mer når jeg ser en dame med enorm pelskåpe enn når jeg ser en feit mann på gata.
Vis hele sitatet...
Selvsagt -bekjempelse av fedme er en ting som ofte går på bekostning av andre viktige ting. Vi ser hverandre kun med en kappe -enten feit eller ikke feit. Og de som er feite havner ofte utenom. Det er vel det som er problemet. Uansett om man har et åpent syn eller ikke.
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Kroppen reagerer ulikt på hva man spiser, noen kan spise usunt å nesten ikke omgjøre noe av maten man spiser til fett å andre stoffer mens andre igjen kan leve ett liv på salat å suge til seg all næringstoffene å fortsatt legge på seg.
Vis hele sitatet...
Jeg er litt usikker på hva du ønsket å oppnå med dette innlegget. Hvordan er det relevant til innlegget du siterte?
Sitat av Jonasl Vis innlegg
Problemet ligger ikke i skolen...

Det er heller i hjemmet. For en vanlig norsk ungdom er det jo helt uaktuelt og kansje ta seg en joggetur i uka! Det er jo altfor hardt..

Og mer gym er ikke løsningen.. heller BEDRE gym.. Jeg har en gymtime i uka (VGS 2x45 min) og det er ikke ofte jeg svetter etter de timene..
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i begge utsagnene; Altså at for mange ligger på latsida på hjemmebane og at skolen kunne utnyttet gymtimene mer effektivt.

Alt er blitt så enkelt nå om dagen (vår generasjon) - den eneste fysiske aktiviteten en grunnskoleelev/vgs-elev må gjøre er gymmen på skola.
Før var det ikke slik. Da måtte man hjelpe til i hjemmet, og kanskje jobbe attpåtil.
Jeg sier ikke at alle ikke gjør det slik fortsatt, men uansett var mesteparten av arbeidet som ble utført for 50 år siden mye mer krevende enn det er i dag.

Gymtimene på grunnskola var helt greie (mye aktivitet), men på vgs kunne vi kontrollere lærerne til å holde aktiviteter som vi mente passet (merk: slappe aktiviteter).

Jeg mener samtidig at vi ikke bare kan fokusere på de som har for mye fett på kroppen. Vi slanke må også holde oss i form også, slik at vi ikke blir alt for late og/eller utvikler fedme.
Har vært relativt stor siden barndommen og jeg har mine teorier for hvorfor jeg ble slik. Snakker av erfaring, og tror det blir litt vanskeligere å kunne se problemet i denne saken uten å selv har vært overvektig fra starten av. Her er min løsning på problemet.

Ville innført kroppsøvning 2 timer HVER dag i skolen, fra 1. til 10. klasse. MEN, syns det kan være viktig at dette skjer med den første 1. klassen, og at ikke f.eks. ordningen gjør at 8. klassinger plutelig må tilpasse seg den nye ordningen. Tror det ikke fører noen steds, annet enn at man får umotiverte og forbannede elever. (Som allerede hater gym nok fra før av, og kan gå i den retning at dem skulker gymmen og deretter smitter dette over på de andre elevene) Om man begynner på et tidlig stadium, venner de seg til å være i aktivitet hver dag og i tillegg liker det og man forminsker sjansene enormt med fedme innen den yngre generasjonen. For ikke å snakke om mobbing! Var selv slank og frisk helt til det snudde på hodet i 3-4. klassen. Da ble jeg forskjellig fra de andre og dette utviklet seg til mobbing, og deretter skulking og en negativ holdning til kroppsøvning.

2 timer gym i uken for elever ved barneskoler og ungdomsskolen mener jeg er ekstremt idiotisk. Skal man først inføre fysisk aktivitet i skolen, må det være nok til at elever faktisk kan få resultater av treningen. Se for deg at man har 2 timer gym på en mandag, så går elevene hjem og spiser godteri og usunn mat resten av uken, så kommer de tilbake på mandag og må jobbe steinhardt for å bli kvitt det man har lagt på seg fra forrige uke. Det vil også selvfølgelig være litt opp til foreldrene, og hva de tillater barna sine å spise, og i hvor mange doser. Innfør mer fysisk aktivitet i skolene, og man vil se tydelige forskjeller på lang sikt, uansett om barnet/ungdommen liker å sitte på PCen i flere timer etter skolen.

Dette er oppskriften på hvordan gjøre en forskjell for våre etterkommere og den yngre generasjonen.

Å innføre moms og dyrere avgifter på usunne matvarer er så lite gjennomtenkt at jeg får vondt inni meg av se slike forslag.
Sist endret av Kenshi; 16. januar 2010 kl. 00:47.
Jeg er ikke gammel, kun 18 år og jeg ser utrolig store forskjeller på min barndom og naboungen som nå går i sjetteklasse. Hans lørdag består av å se TV fra han står opp til langt utpå dagen, mens vi var alltid ute og lekte. Går han først ut så består det av mer rolige aktiviteter, politi og røver er visst ikke moro lengre TV var ikke aktuelt bortsett fra 07:00->09:00ish i helga og 17:00 til 18:00 på hverdager. Men da så de voksne på voksenprogrammer
Løsning:
Det bør bli forbudt å sende barnetv før klokken 6 på alle kanaler. tenker da på cartoon network o.l.

Fedme er en personlig utfordring. Man kan ikke gjøre masse tiltak for å fjerne dette. Jeg må forresten si jeg reagerer mer når jeg ser en dame med enorm pelskåpe enn når jeg ser en feit mann på gata.
Vis hele sitatet...
Hvis man går inn med en pekefinger og har masse meninger om en feit person og hvorfor personen har blitt slik så tror jeg denne personen vil bli trykket lengre ned i søla. (slik som du sier). Men vi kan derimot forandre miljøet i samfunnet og gi mennesker med vektproblemer en større sjanse til å få et bedre og sunnere liv.

Jeg har troen på at dette problemet kommer til å fikse seg selv mer eller mindre. I vår motebevisste hverdag er det om å gjøre å være penest og best kledd, og å være fet er definitiv ingen av delene. Blir mer o.........
Vis hele sitatet...
Jeg vil anta at USA har et verre mote og skjønnhetspress en lille Norge, så denne tankegangen fungerer ikke imo.

Er det skolen sitt problem at foreldrene ikke har lært barna sine matvett og lar dem sitte stille foran tv eller pc hele dagen?
Vis hele sitatet...
Nei, men skolen kan være med å hjelpe og løse problemet. Tror det er dette h*n mener.
Skolen jeg går på har rundt 95 prosent usunne matvarer i kantina. Ikke bra! jeg og mange andre ville gledelig spist grov landgang over loff hvis prisen hadde vært like eller gjerne lavere.
Sitat av Kenshi Vis innlegg
2 timer gym i uken for elever ved barneskoler og ungdomsskolen mener jeg er ekstremt idiotisk. Skal man først inføre fysisk aktivitet i skolen, må det være nok til at elever faktisk kan få resultater av treningen. Se for deg at man har 2 timer gym på en mandag, så går elevene hjem og spiser godteri og usunn mat resten av uken, så kommer de tilbake på mandag og må jobbe steinhardt for å bli kvitt det man har lagt på seg fra forrige uke. Det vil også selvfølgelig være litt opp til foreldrene, og hva de tillater barna sine å spise, og i hvor mange doser. Innfør mer fysisk aktivitet i skolene, og man vil se tydelige forskjeller på lang sikt, uansett om barnet/ungdommen liker å sitte på PCen i flere timer etter skolen.
Vis hele sitatet...
Nå må du huske at vi ikke kan ha 9-10 timers lange skoledager, og en økning i gym vil føre til kutt i andre fag. Ikke at det for min del ville vært fair å rokkere på timeantallene, men det er nå slik at det kreves så så mye kunnskaper av oss, og timeoppsettet er lagt opp deretter. Uavhengig av hva mange av elevene selv måtte mene. Scenarioet du skildrer er både urealistisk og naivt. Skolegangen er ikke tilrettelagt for å holde alle elevene i toppform.

At folk gjør - som du skrev - skjer naturligvis i mange tilfeller, men her er det foreldrene som må trå til; og ofte elevene selv når de blir gamle nokk. God informasjon gjennom helsefag på skolen er en mulig løsning, bedre tilbud til sport og aktiviteter gjennom kommunene og andre fritidsklubber er også et must.

Men når ungene blir veldig "store" i tidlig alder, og det ikke skyldes sykdommer e.l. tilfeller - så må virkelig foreldrene stå på. Et slikt problem vil i de fleste tilfeller eskalere, og de færreste vil komme seg til et sundt nivå i næreste fremtid. Dvs, de fleste jeg kjenner som var tykke på barneskolen, er det også den dag i dag, med få unntak. Og unntakene er de som har stått på og trent på egenhånd, UTENFOR skoletiden.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Nå må du huske at vi ikke kan ha 9-10 timers lange skoledager, og en økning i gym vil føre til kutt i andre fag. Ikke at det for min del ville vært fair å rokkere på timeantallene, men det er nå slik at det kreves så så mye kunnskaper av oss, og timeoppsettet er lagt opp deretter. Uavhengig av hva mange av elevene selv måtte mene. Scenarioet du skildrer er både urealistisk og naivt. Skolegangen er ikke tilrettelagt for å holde alle elevene i toppform.

At folk gjør - som du skrev - skjer naturligvis i mange tilfeller, men her er det foreldrene som må trå til; og ofte elevene selv når de blir gamle nokk. God informasjon gjennom helsefag på skolen er en mulig løsning, bedre tilbud til sport og aktiviteter gjennom kommunene og andre fritidsklubber er også et must.

Men når ungene blir veldig "store" i tidlig alder, og det ikke skyldes sykdommer e.l. tilfeller - så må virkelig foreldrene stå på. Et slikt problem vil i de fleste tilfeller eskalere, og de færreste vil komme seg til et sundt nivå i næreste fremtid. Dvs, de fleste jeg kjenner som var tykke på barneskolen, er det også den dag i dag, med få unntak. Og unntakene er de som har stått på og trent på egenhånd, UTENFOR skoletiden.
Vis hele sitatet...

Uansett hvordan man vrir og vender på det, så vil løsningen min være den beste for å bli kvitt det største problemet, nemlig fedme og mobbing, selv om man skaper flere småproblemer innad kunnskapsløfter og krav til antall timer i skolen. Selvfølgelig kan man gå ned til 1 time hver dag, med intensiv trening for å få plass til andre fag. Jeg vil heller ikke at det skal være 9-10 timer skole hver dag, for vet selv hvor slitsomt det kan være. Jeg hvor unødvendig det var å ha 2 timer mattematikk etter hverandre på ungdomsskolen. Man blir sliten og umotivert av å sitte såpass lenge med 1 fag. Det ender bare med at man ikke greier å følge med eller ta til seg læringen. Skolen bør fokusere på mer aktivitet og variasjon innad i fagene.

Men vil vi heller ha feite barn som utvikler depresjon og sliter med å ta til seg læring pga. mobbing, eller vil vi ha barn som er sunn, frisk, har en positiv holdning til skolen og i tillegg tar til seg læringen lettere? Spør deg selv om det.
Jeg har hatt denne diskusjon med meg selv om akkurat dette temaet, og vet hvordan livet mitt kunne ha blitt annerledes den dag i dag.

Skolen bør fokusere på mer aktivitet og variasjon innad i fagene.

Og som du selv nevner, så har det også mye å si på foreldrene og hvordan lokalmiljøet er. Dvs. fritidsaktiviteter som fotballtreninger, handballtreninger osv. De voksne har også mye med hvordan barna våre skal bli. Men skolen har en STOR rolle i hvordan barna skal utvikle seg, iog med at de tilbringer halve dagen sin der.
Sist endret av Kenshi; 16. januar 2010 kl. 02:10.
Det blir for enkelt å skylde på samfunnet og matvareprodusenter for fedmeproblemet. Det er vi som forbrukerer som bestemmer hva som er å finne i butikkhyllene med vår lommebok.
Sitat av Fredrik Vis innlegg
Det blir for enkelt å skylde på samfunnet og matvareprodusenter for fedmeproblemet. Det er vi som forbrukerer som bestemmer hva som er å finne i butikkhyllene med vår lommebok.
Vis hele sitatet...
Alt for enkelt. Matvareprodusentene har politikerne i lomma og er flinke til å styre subsidier og momskutt dit de vil. Videre har de økonomiske muskler til å kjøre reklamer og de har matforskere som vet hva vi liker, hvor mye av de forskjellige smakene vi liker og hvordan de nærmest kan gjøre oss avhengig av matproduktene de spyr ut.
Tok meg selv i nakken i sommer. Sundt kosthold og joggetur hver dag. Gikk ned fra 112 kg til 83. Mye mer overskudd og bedre livskvalitet! Anbefales!
Sitat av commie Vis innlegg
Alt for enkelt. Matvareprodusentene har politikerne i lomma og er flinke til å styre subsidier og momskutt dit de vil. Videre har de økonomiske muskler til å kjøre reklamer og de har matforskere som vet hva vi liker, hvor mye av de forskjellige smakene vi liker og hvordan de nærmest kan gjøre oss avhengig av matproduktene de spyr ut.
Vis hele sitatet...
Så du mener enkeltindivider ikke skal ta ansvar for hva de selv putter inn i munnen?
Sitat av Fredrik Vis innlegg
Så du mener enkeltindivider ikke skal ta ansvar for hva de selv putter inn i munnen?
Vis hele sitatet...
Enkeltindivider har ansvaret selv, men som jeg har poengtert tidligere er det ikke så lett for alle når det er store krefter som vil kjøre oss alle ut på dårlige spor. Selv om enkeltindividet har ansvar, betyr det ikke at alle greier dette ansvaret. Da er det bedre å hjelpe dem enn å la de gå til grunne.