Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3217
Var noe jeg så på TV her om dagen. De snakket om at man dreit og pisset seg ut når man døde, for at kroppen ikke hadde "kontroll" lengre..

Prøvde å google dette, men fant ingenting.. Noen som faktisk vet om dette er fakta?

Bare lurer ut av ren nyskjerrighet. Hadde en onkel som fikk hjertestopp for en stund tilbake, og kom til å tenke på akkurat dette.
Lurer jeg også på, men tror nok det skjer hvis urinblæren og tarmen er full (Tror egentlig likhuset fjerner alt i kabelen og urinrøret..)
Ja, det stemmer det. Når en person dør så blir musklene slappe, dette gjelder også urinørert og endetarmsåpningen. Eventuelt ekstrementer kan derfor komme ut.
Mulig mulig..

Så forresten Bad Boys 2 forrige helg. Da var de på et likhus. Så ble det sagt at innmaten i likene måtte fjernes. Men tror ikke de sa hvorfor (?)

Noen som vet om de fyller magen med ett eller annet, slik at kroppen ikke ser like flat ut som ei gulvmatte?

Kan i samme slengen spørre om det praktiseres "åpen kiste"-begravelser i Norge? I følge TV-serien "The Sopranos" er det visst lovlig og utføres hele tiden.
Og du!
I den filmen sier de "Døde folk promper" elns.. Såå....
I Norge er det vanligere med likskue i forkant av begravelsen, men jeg ser ikke hvorfor det skulle være noen regler mot åpen kiste.
på South Park så vedder Cartman på at man driter når man dør, og det stemmte!
Kom forresten plutselig til å tenke på at familien Sopranos også var Katolikker. Og et kjapt søk på google, beviste at det er vanlig for katolikker å ha åpen kiste-begravelser.

Jobbet for kommunen som gravde graver osv i sommer, men opplevde aldri at noen hadde åpne kister.... Lite katolikker her da
Sist endret av Kenshi; 17. september 2009 kl. 21:18.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...erud/1.6516618

Åpen kiste er lov i norge.....
--Jada, jada, dårlig kilde :P
Sitat av Kenshi Vis innlegg

Prøvde å google dette, men fant ingenting..
Vis hele sitatet...
HAHA! hva googla du da? "Urinerer+kabler+død"? ^^
Sitat av Kenshi Vis innlegg
Kom forresten plutselig til å tenke på at familien Sopranos også var Katolikker. Og et kjapt søk på google, beviste at det er vanlig for katolikker å ha åpen kiste-begravelser.

Jobbet for kommunen som gravde graver osv i sommer, men opplevde aldri at noen hadde åpne kister.... Lite katolikker her da
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke åpen kiste-begravelser :P
Man er i et kapell ellns før begravelsen, å har likskue, altså åpen kiste...
Sånn minnestund opplegg, husker det fra da onkel døde her i forfjor, da fikk nærmeste familie komme på likskue å se han en siste gang å "ta farvel" før han ble begravd.
Det er også tilfeller hvor hår og negler har fortsatt å vokst etter døden har inntruffet.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Sitat av Butchern Vis innlegg
Det er også tilfeller hvor hår og negler har fortsatt å vokst etter døden har inntruffet.
Vis hele sitatet...
Nei, cellene er døde. Det er huden som trekker seg tilbake/sammen på grunn av uttørring og gir inntrykk av at negler og hår vokser etter hva jeg husker.
Sitat av Butchern Vis innlegg
Det er også tilfeller hvor hår og negler har fortsatt å vokst etter døden har inntruffet.
Vis hele sitatet...
Nuvelnuvel... når huden skrumper kan det se litt sånn ut, men det er en myte at hår og negler vokser.

Edit: eplefisk: skriv saktere!
Sist endret av luni; 17. september 2009 kl. 21:33.
Så var det jo en svensk konge elns som ble begravd hvor neglene og håret skal ha fortsatt å vokst.. Hva het han igjen btw?
Oh, oh, oh! Me! Pick me!
Olav den Hellige!
Sitat av luni Vis innlegg
Nuvelnuvel... når huden skrumper kan det se litt sånn ut, men det er en myte at hår og negler vokser.

Edit: eplefisk: skriv saktere!
Vis hele sitatet...
Så det er kun fordi huden trekker seg sammen det ser slik ut.

Jeg har levd på en løgn...
Sist endret av Butchern; 17. september 2009 kl. 21:52.
Sitat av Butchern Vis innlegg
Så det er kun fordi huden trekker seg sammen det ser slik ut.

Jeg har levd på en løgn...
Vis hele sitatet...
Klart... Cellene er jo døde? - Da er det vel ingenting som fungerer

Vist huden og kjøttet er i en forråtnelse prosess, så krymper huden og kjøttet rundt fingeren, da vil neglene se mye lengere ut....

Logikk
Yeye whatever. Jeg har bare sett det i filmer (ja, jeg vet) og lest om det, å ikke tenkt noe mer over det.
Hvis pårørende ønsker å ha åpen kiste begravelse så er det vel ingen regler som forbyr det. Da tanta til mor mi døde for 7-8 år siden så mener jeg at det var åpen kiste begravelse, kista var værtfall åpen da vi ankom kirken, husker ikke om dem lukket den før eller etter.

Men da var det værtfall slik at dem som ønsket kunne komme å se, men så var jo også en dame som hadde fått seg noen (legg merke til noen) venner opp gjennom livet, alle kjente ho og alt det der...
Tror jeg kan si med ganske stor sikkerhet at vi alle vil få first-hand experience om 1-90 år om hva som skjer med ekstrementer i kroppen når man dør!
Åpen kiste i begravelsen er sjelden i Norge. Dette er mer vanlig i minnestunden for den døde (som foregår før begravelsen)

I en del tilfeller, hvor det ikke har vært mulig å arrangere minnestund, har en åpen kiste før begravelsen starter.

(kilde: egen erfaring gjennom arbeid med gravferder...)
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Tror jeg kan si med ganske stor sikkerhet at vi alle vil få first-hand experience om 1-90 år om hva som skjer med ekstrementer i kroppen når man dør!
Vis hele sitatet...

Så du inbiller deg at du vil oppleve hvorvidt tarmene dine beholder kontrollen i det du ånder ut eller ikke...


Jeg tør si med relativ sikkerhet at du ikke vil være deg bevist denne opplevelsen...
Sitat av Mathiasbk Vis innlegg
på South Park så vedder Cartman på at man driter når man dør, og det stemmte!
Vis hele sitatet...
Vel, han veddet også om det gikk an å drite ut fra munnen om man spiste fra baken. Det gikk også an... I serien. Damen min jobber på et eldresenter. Der har hun ihvertfall sagt at de stapper tamponger opp for å hindre at ekskrementer skal komme ut etter at de er død.
Jeg så min bestefar dø for 1 år siden og ja, man mister kontroll over kroppen helt og både pisser og driter på seg.
skjønner ikke hva åpen kiste har med saken å gjøre... den døde personen blir jo uansett vasket og kledd om m.m. før de blir lagt i kista.
Når man steller en død person kan det komme oppkast ut av munnen på døde, og hvis man er virkelig uheldig kommer det avføring og.
Når man bærer døde ned en trapp tar man alltid føttene først slik at ikke alt mageinnholdet kommer ut.
Personal experience
Er ikke helt sikker på det jeg sier nå men jeg tror døde personner "plaffer" sammen etter en liten stund, at de blir flat og tynn?

Da min farmor døde, ble jeg i ettertid forundret over hvor liten kisten var. Ikke i lengden men i bredden. Høres kanskje litt groteskt ut men jeg så for
meg at hun bare var trykt nedi kisten og så ble lokket presst på.

Vi hadde da ett siste farvell med hun samme dagen eller dagen etter at hun døde. ( er ikke sikker ) Men uansett så hun fredelig og normal ut. Var selfølgelig helt knust da hun døde og jeg stok ikke akuratt å stirret på henne så fra det jeg husker så så hun veldig normal ut. Ikke "Plaffet" sammen.
Kanskje dette skjer over tid.

Litt offtopic men er det noen som jobber med å begrave folk her?

Under urne nedsettelsen fikk jeg en veldig rar følelse av at han som jobbet på kirkegården knuste Urnen da han la på Jorden. Etter noen få skadetak, stakk han spaden ned i jorden hvor urnen var plasert. For så å ta spaden opp og ned i jorden i en volsom fart. Dette gjorde han gjenntatte ganger og jeg er sikker på at jeg hørte lyden av glass som knuste.

Kan dette stemme, er det normalt å knuse kisten eller urnen for å få fortgang i nedbrytningen av liket?
Sitat av nissenisse Vis innlegg
Er ikke helt sikker på det jeg sier nå men jeg tror døde personner "plaffer" sammen etter en liten stund, at de blir flat og tynn?

Da min farmor døde, ble jeg i ettertid forundret over hvor liten kisten var. Ikke i lengden men i bredden. Høres kanskje litt groteskt ut men jeg så for
meg at hun bare var trykt nedi kisten og så ble lokket presst på.

Vi hadde da ett siste farvell med hun samme dagen eller dagen etter at hun døde. ( er ikke sikker ) Men uansett så hun fredelig og normal ut. Var selfølgelig helt knust da hun døde og jeg stok ikke akuratt å stirret på henne så fra det jeg husker så så hun veldig normal ut. Ikke "Plaffet" sammen.
Kanskje dette skjer over tid.

Litt offtopic men er det noen som jobber med å begrave folk her?

Under urne nedsettelsen fikk jeg en veldig rar følelse av at han som jobbet på kirkegården knuste Urnen da han la på Jorden. Etter noen få skadetak, stakk han spaden ned i jorden hvor urnen var plasert. For så å ta spaden opp og ned i jorden i en volsom fart. Dette gjorde han gjenntatte ganger og jeg er sikker på at jeg hørte lyden av glass som knuste.

Kan dette stemme, er det normalt å knuse kisten eller urnen for å få fortgang i nedbrytningen av liket?
Vis hele sitatet...


Som sagt tidligere i tråden, jobbet jeg med gravlegging av folk i sommer.

Det er IKKE normalt å knuse kista før man grever over med gravemaskin. MEN, det er mindre jobb for begravelsesfolka om man knuser kista før man grever over, fordi da slipper man at grava "faller" ned noen år etterpå. Man er derfor nødt å gå med tunge trillebårer med sand og fylle ut disse hullene i grava. Kisten knuses vanligvis noen år etterpå pga. presset av sand og stein oppå.
Knusing av urner skal heller ikke forekomme. Man bruker en spesiell spade hvor man grever et lite hull i bakken som urnen skal ligge i. Så grever man over. Thats it.

Om han knuste urnen, kan det være for at f.eks. unger ikke skal greve opp urna og ta den med seg. Unger gjør de underligste ting.
Sist endret av Kenshi; 19. september 2009 kl. 03:44.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av nissenisse Vis innlegg
Er ikke helt sikker på det jeg sier nå men jeg tror døde personner "plaffer" sammen etter en liten stund, at de blir flat og tynn?
Vis hele sitatet...
Stemmer det ja, etter hvert vil kroppen blåse seg opp pga. gassene som dannes inne i kroppen under nedbrytingen. På et tidspunkt vil det gå hull og kroppen bli flatere igjen.

Kan bekrefte at det kan komme avføring og urin etter dødsfall. Det kommer av at lukkemusklene slapper av og det vil da renne ut. Det kan og komme ut oppkast. Men vær oppmerksom på at dette er ingen fasit, det trenger nødvendigvis ikke skje. Det er nok heller ingenting du vil oppleve når du dør.