Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 6112
Som mange sikkert har fått med seg så er det ulovlig med alle religiøse symboler i den franske skolen. Dette inkluderer også de kristnes kors/krusifikser og muslimenes hodeplagg.

Mange vil jo med rette påstå at Norge har et minst like sekularisert samfunn som Frankrike, og at det derfor burde være slik her og. Selv om Norge er noe mer homogent enn Frankrike, vil jeg likevel si at det er nok grunnlag for en slik lov når man ser på alle de forskjellige etniske gruppene i Norge.

Når politikerne greier å tvinge gjennom en slikt lov i et land der katolisismen står sterkt, så er det helt klart gjennomførbart i lille Norge. Men det at kirke og stat er sammen i Norge er jo en utfordring for et slikt forslag, selv om den er mer og mer privat drevet.

Men man kan jo spørre seg om dette kanskje går løs på, i tillegg til ytringsfriheten, den generelle friheten vi har som mennesker. Et argument mot en slik lov er jo dermed at den strider mot menneskerettighetene, og at man har lov til å gå med det man vil.

Personlig så skulle jeg gjerne sett dette implementert i den norske skole og.
Er veldig lei av de korsene og "hettene" nå, føler ikke at det hører hjemme i det 21. århundre.

Spørsmålet er da selvfølgelig hva dere synes?

Søkte forresten og fant et lignende emne fra 2004, da lovforslaget var nytt. Håper det er akseptabelt å dra opp en ny diskusjon blant nyere medlemmer.
Er du for skoleuniformer?
Det burde også være ulovlig å ha hår kortere enn ett par centimeter, da det kan forbindes med nazisme؟
Jeg er faktisk for skoleuniformer ja. Gikk 3 år på skole down under og gikk med skoleuniform hver dag.
Savner faktisk det.
Slepper å bruke masse penger på klær, mindre mobbing på grunn av klær, mindre tydelige forskjeller på de fattige og rike osv osv.
I tillegg var det deilig å ha et bestemt plagg og slippe det slitet som er å finne "noe å ha på seg". Selv om jeg bryr meg svært lite om noe så uviktig som klesstil.
Jeg også skulle likt å ha prøvd skoleuniform i norsk skole. Men hva er vitsen med å forby religiøse symboler? I Frankrike antar jeg de prøver å beskytte jenter mot burka de selv ikke ønsker å bære, men i Norge er det ikke så mye pes med dette. Er det burka og turban du egentlig er mot, eller mener du kristne sliter med å gå med et kors eller en tskjorte?
Jeg vil GJERNE ha dette inn. Hva skal man ha imot skoleuniformer? At man ikke får ytre seg? At man MÅ gå i sine klær?

1. Alle i uniform, alle er like, ingen mobbing pga. klær (Som sånn som jeg ser det er ofte grunn 1 for at noen blir mobbet. Ihvertfall på ungdomskolen.)
2. Ingen er religiøse, og dermed blir ingen religion satt over en annen. (I skoletiden)
3. Innvandrerne som kommer til landet, og vil at VI skal tilpasse oss etter dem (Da mener jeg at vi liksom skal tollerere deres burka osv, men at de skal brenne vårt flagg pga. en enkel lite tegning av deres GHB illusjons konge også kjent som Allah), de kan ryke og reise. Jeg er for at mennesker kan komme til Norge, men da SKAL de leve etter norsk kultur, og ikke trenge spesielle tiltak.
4. Hva er ille? Er det ille å ikke få gå i den nye, kule buksa på skolen? Man går på ungdomskolen og videregående på skolen fra ca. 08.00 til 15.00 (Litt kortere på ungd. skole) Da snakker vi 7t man ikke får "ytre" seg om dagen. Men etter dette er det ca. 7t etterpå man kan ytre seg så langt man vil, og i tillegg har man helger hvor ingen skole bryr seg om hva du gjør.
5. Det er ingenting negativt med dette forslaget. Hva er galt med å gå i uniform på skolen? De fleste, inkludert meg, gir så langt pokker i hva man går i på skolen. Man er der for å lære, ikke for å vise mote (med mindre du tar utdanning i mote relaterte saker da.)
Sist endret av Xasma; 6. november 2007 kl. 12:42.
matthiesen: Jeg mener at skolen skal være politisk og religiøst nøytral, uten at elever skal bli påvirket i noen som helst retning. Det er vanskelig å unngå om f. eks. "den tøffe gjengen" er kristne og sier det er kult å tro på gud. Skjønner du hva jeg mener?
Sitat av Matthiesen
Er det burka og turban du egentlig er mot, eller mener du kristne sliter med å gå med et kors eller en tskjorte?
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen "fan" av religion for å s det på en dum måte.
Og jeg liker ikke at man, særlig i barneskolen, blir nærmest tvinget til å gå i kirken. Jeg og to andre som ikke var medlemmer av statskirken, fikk valget om å la være. Men da satt vi i en og en halv time og forseglet konvolutter isteden. De som var medlemmer av statskirken hadde ikke noe valg. De måtte gå i kirken.

Det første steget er nok ikke å gå så langt som å forby religiøse symboler fullt og helt, men jeg mener det er helt klart dit vi .
Kanskje vi først burde avskaffe tradisjonen med å gå i kirken som avslutning, og så gå videre på å slutte med synging av kristne sanger i skolen.
I 2005 kom jo Utdanningsdepartementet med forslaget om å forby det å takke "Gud" for maten i samlet klasse. Dette fikk jo en del motstand fra kristne grupper, og jeg husker ikke om det gikk gjennom i stortinget.
Ang. skuleuniformer, kvifor må folk gå i det samme kver einaste dag? Synest det er bedre at folk går i det dei vil, så alle kan lage og ha sin eiga personlighet. Men på dei skulane der mobbing pga bla. klesplagg, er det vel ganske aktuelt!
Sitat av GordonFreeman

Mange vil jo med rette påstå at Norge har et minst like sekularisert samfunn som Frankrike, og at det derfor burde være slik her og. Selv om Norge er noe mer homogent enn Frankrike, vil jeg likevel si at det er nok grunnlag for en slik lov når man ser på alle de forskjellige etniske gruppene i Norge.
Vis hele sitatet...
Med rette? Og din begrunnelse for å si det er at?

Altså. Å si at Norge og Frankrike ligger på sammen nivå hva gjelder den offentlige religiøsiteten er etter min mening direkte historieløst. Siden den franske revolusjonen har det vært en sterk tradisjon for å skille stat og kirke i Frankrike. Slik ikke i Norge. Her har stat og kirke gått hånd i hånd i flere hundre år..
Sitat av [GC/Betater]
Ang. skuleuniformer, kvifor må folk gå i det samme kver einaste dag? Synest det er bedre at folk går i det dei vil, så alle kan lage og ha sin eiga personlighet. Men på dei skulane der mobbing pga bla. klesplagg, er det vel ganske aktuelt!
Vis hele sitatet...
Nei det går nok ikke. Om man skal innføre skoleuniform må det være over hele landet. Hvis ikke det gjelder privatskoler da, det er jo en privat sak (pun very much intended).
Men jeg tviler på at de private skolene tør innføre det ettersom både de og skoleuniformer ikke står sterkt i Norge.
Hmm, okei, men eg går på ein privatskule uansett=)
Sitat av Halalgeir
Med rette? Og din begrunnelse for å si det er at?

Altså. Å si at Norge og Frankrike ligger på sammen nivå hva gjelder den offentlige religiøsiteten er etter min mening direkte historieløst. Siden den franske revolusjonen har det vært en sterk tradisjon for å skille stat og kirke i Frankrike. Slik ikke i Norge. Her har stat og kirke gått hånd i hånd i flere hundre år..
Vis hele sitatet...
Ja du har et godt peong. Jeg tok muligens litt i der. Frankrike er jo nærmest fritenkernes hjemland
Men Norge er likevel et av verdens mest sekulariserte samfunn, om ikke på statlig nivå, så på personlig nivå. Statskirken får jo det til å virke som om at Norge er et nærmest utelukkende kristent land. Men stadig færre nordmenn går i kirken, og stadig færre tror på det bibelen sier.
Sitat av [GC/Betater]
Ang. skuleuniformer, kvifor må folk gå i det samme kver einaste dag? Synest det er bedre at folk går i det dei vil, så alle kan lage og ha sin eiga personlighet. Men på dei skulane der mobbing pga bla. klesplagg, er det vel ganske aktuelt!
Vis hele sitatet...
jeg vil gå så langt som å si at det er på alle skoler. (Kanskje ikke etter videregående) Men ihvertfall, videre. og ung. skole ER det mobbing pga. klær. Så å si "Der det er mobbing pga. klesplagg, er det ganske aktuelt!" Da er det aktuelt overalt

Sitat av GordonFreeman
Ja du har et godt peong. Jeg tok muligens litt i der. Frankrike er jo nærmest fritenkernes hjemland
Men Norge er likevel et av verdens mest sekulariserte samfunn, om ikke på statlig nivå, så på personlig nivå. Statskirken får jo det til å virke som om at Norge er et nærmest utelukkende kristent land. Men stadig færre nordmenn går i kirken, og stadig færre tror på det bibelen sier.
Vis hele sitatet...
Det er veldig få som noen gang har trodd på det. Men før var det ansett som frekt/dårlig holdning osv å ikke gå dit. Nå gir alle blaffen.
Sist endret av Xasma; 6. november 2007 kl. 14:00.
Hvorfor skal vi legge begrensninger på religionsfriheten her i landet. Å nekte alle former for religiøse symboler er mye det samme som sensur og er en uting. Jeg kan ikke se hvorfor noen ville ønske det!
Jeg ser ikke helt problemet med at noen går rundt med ett kors rundt halsen jeg.
Er det forstyrrende for noen i det hele tatt?
Synes nå folk kan få bruke de symbola de enn måtte ønske.

Og når det gjelder dette med skoleuniformer..
Da synes jeg att regulering og briller også burde bli ulovlig i skolen!
For regulering er dyrt, så det viser at da er familien rik, så de som har stygge tenner
og ikke regulering må være fattige.
Det samme gjelder briller, noen har dyre briller, mens andre har tilbudsbriller som ikke er like fine. Og dette er jo ett stort problem, for da blir de med billige briller mobba på grunn av brillene sine.

Og så kan vi dele opp jenter og gutter på forskjellige skoler, slik at det ikke blir noen seksuell trakassering inne i bildet heller.
Jeg må gå med vernesko på jobben hver dag fra 0645 til 1500. Det er noe helt annet, men prinsippene er de samme: Det gjelder alle, og det har en positiv hensikt.
Sitat av Grimdoc
Jeg må gå med vernesko på jobben hver dag fra 0645 til 1500. Det er noe helt annet, men prinsippene er de samme: Det gjelder alle, og det har en positiv hensikt.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke helt se hvordan prinsippet kan være det samme?, med mindre du ikke trenger vernesko, men går med det for å sympatisere for de på jobben din som må gå med vernesko(som virker heller usansynlig). Vernesko er vel mer for å verne føttene dine?
En gang jeg var på en institusjon, for avrusning, møtte jeg en hardnakket skjeggete Satanist på samme alder fra Stavanger... Han ble fratatt alle sine Sataniske symboler, ifra smykker og ringer og klær (alt untatt tattisen hans da...) Samtidig løp det rundt en hero-røyker fra Bergen med et kors rundt halsen. DET er urettferdig, å bestemme hvem som skal ha religionsfrihet?

Jeg ser ingen grunn til å begrense religionsfriheten i Norge, såfremt ingen tar skade av det. Og kan ærlig talt ikke i min villeste fantasi forestille meg at noen tar skade av å se på ett krusifiks - opp/ned eller ned/opp, en burka eller en t-skjorte med logoen fra human-etisk forbund.. Å lovfeste noe slikt er resurs og tidkrevende, samt ett stort steg for anonymisering og undertrykkelse av det frie folket i Norge. Alle har rett til å vise hva de tror på! Hvis man skal forby religion i noen som helst grad, så burde man forby dåp fram til personen er gamel nok til å avgjøre slikt selv.

Skoleuniformer ja... Noen andre en meg som fanger opp vibbene her? Inn i fabrikken... Hjernevask... Ut av fabrikken... GRATTIS: ETT STEG NÆRMERE INTEGRITET I SAMFUNNET! Jeg ser helt klart at det hadde vært fint hvis alle var mer like... Men jeg tror ikke det spiller noen rolle. Mobbing vil alltid foregå, og jeg har per dags dato aldri sett eller hørt om noen som blir mobbet pga. klær. De eneste mobbeofrene vi hadde på skolen var "nerdene", de som hadde lettere sosiale vansker, ikke akkurat et glimrete utseende, og i tilegg klossete klær. Jeg har aldri vært noen mobber, men kan ikke inbille meg at disse ble mobbet hovedsaklig pga kles stil.

Og forskjell på folk er det uansett hvordan en vrir og vender på det. Alle har desverre ikke like utganspunkt, eller like forutsetninger eller vilkår. Men jeg tror ikke det forandrer noen ting å kle alle like, skape ett skall som tilsier at vi er like, slik at vi skal tro på akkurat det. Hvis folk vil bruke tusenhvis av spenn på en sæggebukse eller noe lignende, greit for meg. Det er nok dem det er værst for.
Når det gjelder religiøse symboler osv. er jeg enig i det du sier om at det er litt avleggs. Derimot finner jeg ikke noe direkte galt i akkurat det. Burka og hijab/andre plagg knyttet til kjønn, derimot er kjønnsdiskriminerende og undertrykkende og det må de gjerne forby for å oppnå et mer likestillt samfunn.

Når det gjelder skoleuniformer er grunntanken god, men personlig er jeg mot denne typen tvang. Dessuten tror jeg ikke det ville la seg gjennomføre her til lands. Tenk bare på hvilke enorme protester og boikotter som ville oppstå...
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Personlig bryr det meg midt i ryggen hvilke ting folk bærer på seg, men som prinsipp syns jeg dette er et greit forbud. Det er som folk sier, religion er roten til alt/mye vondt. Personer som åpenlyst bærer ikoner for sine religiøse, politiske eller lignende fanatiske overbevisninger vil på mange måter tiltrekke seg (uønsket) oppmerksomhet som jeg nok tror kan påvirke f.eks. et klassemiljø med dypt kristne katolikker, muslimske selvmordsbombere osv.

Hva skoleuniformer angår, så vil jeg peke til Japan, landet hvor alt godt kommer fra. Kawaii-kulturen f.eks. er et resultat av skoleuniformen i de japanske skolene. Bruken av uniformen «undertrykker» elevenes behov for individuell uttrykningskraft, når de er ferdig på skolen for dagen skifter de til disse fenomenale antrekkene som bare kan beskrives som «typisk japansk» for å få utløp for å vise seg fram. Folk som forsker på mote har funnet en gullgruve i Tokyos ungdomskulturer og stiler, det meste som havner i de hotteste butikkene i NY, California, Paris, Milano, London osv i tiden framover vil ha sterke røtter til disse spesielle stilene. Ergo kan vi si at den triste kjedelige skoleuniformen på mange måter har en positiv motreaksjon.
Sitat av Petter Pan
Jeg kan ikke helt se hvordan prinsippet kan være det samme?, med mindre du ikke trenger vernesko, men går med det for å sympatisere for de på jobben din som må gå med vernesko(som virker heller usansynlig). Vernesko er vel mer for å verne føttene dine?
Vis hele sitatet...
Og skoleuniform for å verne mot mobbing?

Man kommer nok aldri unna mobbing. Men det hadde hvertfall blitt en ting mindre å mobbe noen for!

Dessuten slipper foreldre/barna kjøpepress for moteklær.
Jeg personlig mener at folk må få kle seg etter eget ønske.

Det at folk kan bli mobbet for klærene sine er jo et faktum, men en mobber som vil mobbe noen lar ikke vær bare fordi alle går med make klær?
Om han vil, så gjør han(Eller hun for denslags skyld) det.

Pluss, at jeg hadde blitt fly forbanna om moen skulle komme og fortelle meg hva jeg kunne gå med og hva jeg ikke kunne gå med.

Grimdoc: Tror du ikke ungene vil fortsette og gå med merkekler utenfor skoletiden?
Foreldrene må bare kjøpe en bønsj med uniformer til skolen, pluss fritidsklærene.
Sitat av Hardcore
Grimdoc: Tror du ikke ungene vil fortsette og gå med merkekler utenfor skoletiden?
Foreldrene må bare kjøpe en bønsj med uniformer til skolen, pluss fritidsklærene.
Vis hele sitatet...
Jo, men nå var dette ment innenfor skoletida. Er det dette går på.

Såklart får/bør de skifte etter skoletid.
Og det er vel ikke ofte at mobbeofrene er i så masse kontakt med mobberne på kveldstid?
Viss den einaste grunnen til at du vil innføre dette, er at du er så "veldig lei av" kors og hetter, trur eg ikkje du kjem til å komme langt med det.

Sitat av Deviné
Personlig bryr det meg midt i ryggen hvilke ting folk bærer på seg, men som prinsipp syns jeg dette er et greit forbud. Det er som folk sier, religion er roten til alt/mye vondt. Personer som åpenlyst bærer ikoner for sine religiøse, politiske eller lignende fanatiske overbevisninger vil på mange måter tiltrekke seg (uønsket) oppmerksomhet som jeg nok tror kan påvirke f.eks. et klassemiljø med dypt kristne katolikker, muslimske selvmordsbombere osv.

Hva skoleuniformer angår, så vil jeg peke til Japan, landet hvor alt godt kommer fra. Kawaii-kulturen f.eks. er et resultat av skoleuniformen i de japanske skolene. Bruken av uniformen «undertrykker» elevenes behov for individuell uttrykningskraft, når de er ferdig på skolen for dagen skifter de til disse fenomenale antrekkene som bare kan beskrives som «typisk japansk» for å få utløp for å vise seg fram. Folk som forsker på mote har funnet en gullgruve i Tokyos ungdomskulturer og stiler, det meste som havner i de hotteste butikkene i NY, California, Paris, Milano, London osv i tiden framover vil ha sterke røtter til disse spesielle stilene. Ergo kan vi si at den triste kjedelige skoleuniformen på mange måter har en positiv motreaksjon.
Vis hele sitatet...
Japan er jo ikkje akkurat bra på alle måtar. Sjølvmordsraten er av verdas høgaste, og det er sjukt stort skule- og jobbpress på å prestere bra....
Sitat av minekawa
Viss den einaste grunnen til at du vil innføre dette, er at du er så "veldig lei av" kors og hetter, trur eg ikkje du kjem til å komme langt med det.
Vis hele sitatet...
Det var egentlig ikke et argument, men en meningsytring. Jeg er bare så lei av at det er mer og mer kors og kryss, og burkaer og alt annet. Det virker som om etter at muslimer begynte å gå gå med burkaer o.l. (husker ikke hva det heter), så har de kristne begynt å gå med krusifikser og kors rundt halsen. Det bryr meg ikke mye, men jeg lar meg lett irrritere.

Men noe av det som skjedde i Frankrike var jo at de var redde for at det skulle danne seg religiøse gruppe blant elevene. Dette kunne føre til mer oppgjør mellom elever med ulik religiøsitet.
Så ville det kanskje etter hvert utvikle seg til et nivå hvor ulike religiøse grupper ikke kunne gå på samme skole lenger mente noen "eksperter".

Ingen vil jo at dette skal skje i Norge, og heller ikke jeg.

Jeg har jo ellers kommet med noen flere vage argumenter om du hadde lest hele tråden.
Sist endret av Gjøk; 6. november 2007 kl. 22:08.
Sitat av GordonFreeman
Men noe av det som skjedde i Frankrike var jo at de var redde for at det skulle danne seg religiøse gruppe blant elevene. Dette kunne føre til mer oppgjør mellom elever med ulik religiøsitet.
Så ville det kanskje etter hvert utvikle seg til et nivå hvor ulike religiøse grupper ikke kunne gå på samme skole lenger mente noen "eksperter".

Ingen vil jo at dette skal skje i Norge, og heller ikke jeg.

Jeg har jo ellers kommet med noen flere vage argumenter om du hadde lest hele tråden.
Vis hele sitatet...
Du sier at de (aka. "ekspertene") er redd for at det skal dannes religiøse grupper blandt elevene. Jeg tror det blir en større trussel hvis det hadde vært forbud mot religiøse symboler. I dag bryr elevene seg ikke så mye om religion, men så fort de ikke får muligheten til å "vise hvilken religion de hører til" så engasjerer de seg.

Hvis noen hadde sagt at jeg ikke fikk gå med et smykke med kors på, hadde jeg nektet å ta det av, ingen skal få bestemme at jeg ikke kan gå med et smykke som symboliserer min tro.
Sitat av Diablo
Du sier at de (aka. "ekspertene") er redd for at det skal dannes religiøse grupper blandt elevene. Jeg tror det blir en større trussel hvis det hadde vært forbud mot religiøse symboler. I dag bryr elevene seg ikke så mye om religion, men så fort de ikke får muligheten til å "vise hvilken religion de hører til" så engasjerer de seg.
Vis hele sitatet...
Du kan jo heller se hva som skjer i Frankrike nå, isteden for å spekulere.
Hvis noen hadde sagt at jeg ikke fikk gå med et smykke med kors på, hadde jeg nektet å ta det av, ingen skal få bestemme at jeg ikke kan gå med et smykke som symboliserer min tro.
Vis hele sitatet...
Men problemet hadde da vært at du hadde i tilfelle brutt loven.
Sist endret av Gjøk; 6. november 2007 kl. 22:49.
Latterlig spør du meg, og ett skritt mot fascisme.
Så vidt jeg vet så betaler både muslimer og kristne skatt, og nekte barna demmes eller dem selv og praktisere sin religion er orwellian.
Sitat av GordonFreeman
Du kan jo heller se hva som skjer i Frankrike nå, isteden for å spekulere.
Vis hele sitatet...
Forholdene i Frankriket og Norge kan på ingen måte sammenlignes. I Frankriket har innvandrerne blitt så til de grader sviktet og overlatt til seg selv noe som har ført til en enorm forskjell mellom grupperinger (aka religiøse retninger) og enormt mye frustrasjon, spesielt blandt unge innvandrere (også andre og tredjegenerasjonsinnvandrere)

At de i Frankriket har hatt en så latterlig dårlig innvandrings og integreringspolitikk at de har måttet komme med slike tiltak kan ikke brukes som argument for at vi skal innføre lignende forbud i Norge. Og da har jeg ikke tatt med de historiske og kulturelle elementene som gjør det enda mindre forsvarlig å bruke utviklingen i Frankriket som mal for Norge!
Dersom det skulle blitt forbud mot religiøse symboler, så tror jeg dette ville medført mye styr (f eks hva som er religiøse symboler. Er et pentagram religiøst? Er Oegishjálmr religiøst, fordi det er knyttet til norrøn religion?)

Men skoleuniform er ikke noen dum idé. Den negelske familien jeg bor med for øyeblikket var helt sjokkert over at det ikke er skoleuniform i Norge, og ser ut til å mene at det generelt bare bærer med seg fordeler, noe jeg egentlig ikke tviler et sekund på.

Jeg tror skoleuniformer er en god greie, men når det kommer til forbud mot religiøse symboler, vil jeg egentlig være uenig, fordi det er så vanskelig å si nøyaktig hvordan man skal definere det.
Man går ikke rundt å vifter penisen sin til alle man møter, den er privat. Er ikke ens religion like privat?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
1: innfør forbud mot religiøse symboler.
2: innfør skoleuniform
3: innfør relgigion som har skoleuniform som symbol.
4: ???
5: profit.

Jepp, slike forslag blir fort absurde.
jeg mener alle bør gå med det de vil på skolen, inkludert burka (da kan vi ikke klage på folk som sitter med hete og lue!!!!) og jeg mener man bør fjerne KRL faget.
Ivertfal slutte og se på bibelen som en faktabok!!!
Man bør også slutte og si at en mening er rett og en annen er feil i skolen.
Min mening.

dvs, jeg personlig hadde ikke hatt noe i mot skoleuniform (så lenge den var grei nokk) og man kunne bruke jakke.
Sist endret av Evelen2; 10. november 2007 kl. 18:40.
Er for skuleuniform. Sjøl om eg ikkje kunne brydd meg mindre om kva eg går i. Kjørte jeans og fleacejakke gjennom barne-, ungdom- og vidaregåande skule.
Å forby religiøse motiv er eg imot, men så har vi ikkje så mykje sånt her i bygda heller då..
Sitat av Evelen2
og jeg mener man bør fjerne KRL faget.
Ivertfal slutte og se på bibelen som en faktabok!!!
Vis hele sitatet...
hvorfor fjerne KRL? Hva oppnår man med det? Mer fremmedfrykt, mer rassisme, mindre integrering.. God plan!

Resten blir så absurd at jeg ikke helt forstår hva eller hvem du kritiserer? Hvem er det som ser på bibelen som en faktabok da? KRL læreren? Bare vent noen få år til, så har de to som fremdeles er av den generasjonen gått av med pensjon. Du kan IKKE med et ærlig ansikt påstå at KRL lærere fremstiller bibelen som faktan...
vel, på barneskolen (etter det jeg husker) ble det fremstilt som fakta at Gud finnes
Sitat av Evelen2
vel, på barneskolen (etter det jeg husker) ble det fremstilt som fakta at Gud finnes
Vis hele sitatet...
Vel, da er det jo ikke noe galt med faget, men heller med læreren? Og dessuten underviser ikke han på alle skoler i hele landet heller? Og det virker ikke som om han klarte å påvirke deg noe større, så hva var da galt med det hele? Altså, jeg tror at KRL-faget har veldig mye for seg, og bare fordi du har hatt dårlige erfaringer med faget betyr jo ikke det at alle andre automatisk har det også, gjør det vel?

Jeg hadde en meget kristen lærer på ungdomsskolen, men det gikk ikke utover KRL (som han underviste) eller noen andre fag. Du må forstå forskjellen mellom dårlig fag og dårlig lærer før du uttaler deg, og kanskje til og med gå ut av grunnskolen først sånn at du har hatt litt flere lærere å velge mellom fra hukommelsen før du dømmer et veldig nyttig fag nord og ned.
går på VG2 nå btw.
Er ute av grunnskolen
Sitat av Evelen2
går på VG2 nå btw.
Er ute av grunnskolen
Vis hele sitatet...
Husk at KRL fagen er en del av 94 reformen og før dete var det kristendomsundervisning tror jeg (Correct me if im wrong). Jeg tror at KRL faget har mye for seg siden man lærer mye om andre livssyn og religioner noe som er med på å styrke vår forståelse for andre kulturer og bidrar til integrering. Og er det noe som er viktig i et multinasjonalt samfunn, og med tanke internasjonalt er det forståelse for andre kulturer. Husk KRL faget er ikke ment som et fag som skal fremstå bibelen som fakta, det er kirken sin jobb, KRL handler om å lære deg litt om alle religioner og Livssyn slik at du forstår noe. Men siden vi lever i et kristent land blir det litt mer fokus på kristendom.
Vel, KRL er det eneste faget jeg har hatt 0 utbytte av. Er ingen vits å ha det på skolen. Man blir ikke rasister av å ikke lese om jesus, muhammed og kompani, Cikey.
Sitat av Archj
Vel, KRL er det eneste faget jeg har hatt 0 utbytte av. Er ingen vits å ha det på skolen. Man blir ikke rasister av å ikke lese om jesus, muhammed og kompani, Cikey.
Vis hele sitatet...
Men du får mindre forståelse for de sin religion og livssyn. Og du vet mindre om deres kultur. Altså blir dine tanker desto mer påvirket a media og jeg vil tro det ville da gjort at flere folk ville hatt mer rasistiske tanker. Det ville i hvertfall ha svekket intgreringen. Det er viktig å ha litt kunskaper om hvordan en person hadde det der han kom fra når du skal prøve å integrere han i et samfunn med andre normer. Men slik jeg ser det, så har den vanlige ungdom ikke helt klart å se så langt om hvordan dette faget er med på å styrke samfunnet. Når man vokser opp får man en større forståelse for hvilken nytte dette har. (Selfølgelig noen som aldri ser dette, men det sier ofte mer om de enn om faget)
Sitat av Archj
Vel, KRL er det eneste faget jeg har hatt 0 utbytte av. Er ingen vits å ha det på skolen. Man blir ikke rasister av å ikke lese om jesus, muhammed og kompani, Cikey.
Vis hele sitatet...
Skal vi vedde?

Fremmedfrykt og intoleranse kommer av uvitenhet. Den eneste måten man kan motvirke uvitenhet er kunnskap. (2+2=?)

Det å fjerne KRL faget ville være en katastrofe for den fremtidige integreringen i Norge!
Når det gjelder innføringen av loven OP snakket om, tror jeg nok aldri dette blir å skje i Norge. Dels fordi kristendommen er så innavlet i den norske stat, dels fordi de fleste land i Europa er feige fitter som ikke tør gjøre noe som gjør at muslimer har noe å klage på. Jeg for min del skulle gjerne innført en lov om at praktisering av religion bare var tillatt innenfor private eiendommer og kirker, og gjort "misjonering" ulovlig.

Jeg er forsåvidt også enig med det Archj sier. Jeg ville nok aldri hate noen fordi de forteller meg at de må be 7 ganger daglig uten at jeg visste det fra før. Jeg ville derimot hate dem for å steine ihjel kvinner og barn, men dette er vel mer inne på tradisjoner og ikke religion.
Sitat av Cikey
Skal vi vedde?

Fremmedfrykt og intoleranse kommer av uvitenhet. Den eneste måten man kan motvirke uvitenhet er kunnskap. (2+2=?)

Det å fjerne KRL faget ville være en katastrofe for den fremtidige integreringen i Norge!
Vis hele sitatet...
Start med budrunden du da.

Sitat av etse
Men du får mindre forståelse for de sin religion og livssyn. Og du vet mindre om deres kultur. Altså blir dine tanker desto mer påvirket a media og jeg vil tro det ville da gjort at flere folk ville hatt mer rasistiske tanker. Det ville i hvertfall ha svekket intgreringen. Det er viktig å ha litt kunskaper om hvordan en person hadde det der han kom fra når du skal prøve å integrere han i et samfunn med andre normer. Men slik jeg ser det, så har den vanlige ungdom ikke helt klart å se så langt om hvordan dette faget er med på å styrke samfunnet. Når man vokser opp får man en større forståelse for hvilken nytte dette har. (Selfølgelig noen som aldri ser dette, men det sier ofte mer om de enn om faget)
Vis hele sitatet...
Det jeg vet om hvordan fortiden til innvandrere har vært, har jeg definitivt ikke lært fra KRL-faget. Man blir heller ikke rasist av å lese nyheter, da skal du være passe skada i skallen fra før.

Til det jeg bolda ut: Så du mener at KRL-faget bør legges til høyskole nivå isteden da eller?
Sist endret av Archj; 11. november 2007 kl. 14:21.
KRL er eit viktig fag! Vi har ikkje vondt av å lære av andres religioner og kulturer. Vertfall når vi får inn så mange innvandrer, og folk frå forskjellige land. Ang. kors, spelar ikkje berre på religion! Har med tradisjon å gjere og. Dessuten går mange med kors fordi det er pent, ikkje fordi dei er kristne.
Sitat av Archj
Start med budrunden du da.
Vis hele sitatet...



Sitat av Archj
Det jeg vet om hvordan fortiden til innvandrere har vært, har jeg definitivt ikke lært fra KRL-faget. Man blir heller ikke rasist av å lese nyheter, da skal du være passe skada i skallen fra før.

Til det jeg bolda ut: Så du mener at KRL-faget bør legges til høyskole nivå isteden da eller?
Vis hele sitatet...
Er det riktig å forstå det slik at du mener kunnskap om andre kulturer og religioner, såvell som at innvandrere lærer vår kulturarv ikke bidrar til å bedre integreringen? Er det riktig å forstå det slik at du mener denne kunnskapen er verdiløs?

I så fall er du velkommen tilbake når du i alle fall har et minimum av forståelse for grunnleggende samfunnsprosesser!
Sitat av Cikey





Er det riktig å forstå det slik at du mener kunnskap om andre kulturer og religioner, såvell som at innvandrere lærer vår kulturarv ikke bidrar til å bedre integreringen? Er det riktig å forstå det slik at du mener denne kunnskapen er verdiløs?

I så fall er du velkommen tilbake når du i alle fall har et minimum av forståelse for grunnleggende samfunnsprosesser!
Vis hele sitatet...
Har ikke sagt et kløyva ord ang. integrering, så jeg aner ikke hvor du har fått det fra.
Jeg har bare sagt at for meg, så hadde faget null verdi.
KRL er noe dritt som burde fjernes fra skolen. I andre land ville faget vært ulovlig og ikke kunne innføres, men i bakvendtpottitlandet Norge kan altså elever tvinges til å måtte kaste bort undervisningstimer hver uke som de kunne ha brukt på ordentlige og nyttige fag. Uhørt! Forferdelig!
Sitat av Drøggs
KRL er noe dritt som burde fjernes fra skolen. I andre land ville faget vært ulovlig og ikke kunne innføres, men i bakvendtpottitlandet Norge kan altså elever tvinges til å måtte kaste bort undervisningstimer hver uke som de kunne ha brukt på ordentlige og nyttige fag. Uhørt! Forferdelig!
Vis hele sitatet...
Du aner åpenbart ikke hva du snakker om...

Velkommen tilbake når du gjør det!