Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 3553
Hvorfor er det sånn at jeg alltid tenker på lure ting og masse rart jeg har lyst til å gjøre før jeg skal legge meg? Dukker alltid opp rare tanker før jeg skal sove. Sånn har det vært i alle år, helt siden barneskolen...

Er dere flere her som gjør det? Finnes det forskning på hvorfor man blir Einstein DaVinci før man sovner? Har det noe å si at man er trøtt og sliten? Hva mener dere?

(PS: Vet ikke om det er riktig forum, bare bytt hvis det er feil.)
Har det slik jeg og, en halvtime før jeg skal legge meg blir jeg helt hyper og finner på masse ting å gjøre, selv om jeg har kjedet meg resten av dagen.
Jeg fant ofte på ting når jeg var liten. Begynte å rydde fordi jeg ikke ville legge meg HAHA:P
Nei, det er ikke uvanlig. Vet at det er mange kunstnere innen ulike sjangere som jobber på natta pga av dette. Jeg vet ikke om en vitenskapelig grunn til at man blir slik, man kanskje fordi man ofte er sliten på natta og har mye tanker fra dagen som skal bearbeides i søvnen/drømmene, i tillegg til at man (som oftest) er alene og det ikke er mye støy utenifra som forstyrrer.
Hah, samme her. Får lyst til å arbeide med matte og fysikk samt andre ting. Kort sagt økes motivasjonen så til de grader.
Noen logisk forklaring på dette?
Jeg lå en gang og tengte på en kortstokk når jeg skulle sove, og fant overaskende mange likheter med et kalender år, husker ikke alt jeg kom fram til, men mener at hvis du legger sammen alle kortene så får du 364...
Du er ikke alene, personlig sliter jeg med å slå av "kværna" når jeg skal sove.
Tror det har noe med at det ikke er noen som forstyrrer deg om natten, som nevnt tidligere.
Jeg jobber en del på en nettside nå, og jeg skal love deg at de gangene jeg er opp om natten da går det unna!
Du er ikke alene, det er i allefall sikkert.

Jeg kan gå en hel dag og tenke at jeg sette meg ned å lære ditt og datt. Eller at jeg rett og slett skal sette meg ned å programmere ferdig noe jeg startet på for lenge siden.
Men utover dagen blir det bare utsatt og utsatt -- så kommer natta og leggetid *bam!*.

Dette har hendt meg X antall ganger, og det er sjelden jeg kommer meg i seng før ~06.00 når jeg først har satt meg ned med noe.
Skjønner ærlig talt ikke hvorfor det er slik, da jeg bare kunne ha gjort det på dagtid istede
Sist endret av s1gh; 11. februar 2010 kl. 00:38.
Sitat av s1gh Vis innlegg
Du er ikke alene, det er i allefall sikkert.

Jeg kan gå en hel dag og tenke at jeg sette meg ned å lære ditt og datt. Eller at jeg rett og slett skal sette meg ned å programmere ferdig noe jeg startet på for lenge siden.
Men utover dagen blir det bare utsatt og utsatt -- så kommer natta og leggetid *bam!*.

Dette har hendt meg X antall ganger, og det er sjelden jeg kommer meg i seng før ~06.00 når jeg først har satt meg ned med noe.
Skjønner ærlig talt ikke hvorfor det er slik, da jeg bare kunne ha gjort det på dagtid istede
Vis hele sitatet...
Kjenner meg veldig godt igjen. går faktisk å kjeder meg på dagen, og så plutselig bare får jeg lyst å begynne med noe.
Vurderer å sove om dagen og være våken om natten
Kroppen får mer ressurser til hjernen, siden kroppen slapper av.
Må nesten alltid skrive opp idéer jeg får på mobilen min i det jeg har lagt meg.
jeg kommer på absolutt alt jeg har glemt tidligere på dagen, og ting som jeg må huske på! Da må jeg stå opp igjen å skrive ned dette, UTROLIG irriterende. Jeg tenker også på alt mulig, og blir ganske "kreativ". Dette kan hindre meg i å sovne, uansett hvor trøtt jeg er.... Spesielt på søndager.
Har ikke så mye å tilføye til tråden, annet enn at jeg må si jeg kjenner meg til de grader igjen i det som blir nevnt her.
Jeg opplever det samme når jeg sitter på buss også. Det er fordi man rett og slett ikke har noen andre ting å gjøre enn å.. vente. Og det er helt umulig for meg å komme i denne "modusen" en vanlig ettermiddag foran pcen (f.eks.).

Jeg synes det er herlig og avslappende, og føler meg av og til som en bussturjunkie.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Samme her, noen ganger forundrer det meg at jeg ikke har laget en liten atomreaktor på kveldene, men har laget mye annet rart.
Kan ikke nekte for at dette også skjer med meg innimellom. Enkelte ganger klarer jeg å jobbe sinnsykt bra på kvelden når det er nødvendig. Dette gjelder ofte skolearbeid, skriver unna som en gærning da. Følelsen av å få gjort så mye er veldig bra.

Mens noen ganger blir jeg gradvis mer avslappa mot kvelden, og sovner lett mens jeg har fine tanker om det meste.
Er akkurat slik som dette selv. Kommer på "geniale" ideer når jeg ligger og skal til å sove. Noen ganger må jeg bare stå opp for å "researche" ideen min.
Samme her... det er på nesten litt kjipt av og til for det er sjelden jeg gidder stå opp av senga igjen og skrive det ned. Har fått ideer i drømme og, blandt annet essayformuleringer som jeg siden har brukt med stort hell, hjerne bearbeidet vel det jeg hadde lest om før....
HøyRisiko Psykopat
Du er ikkje den eneste nei :P
Eg har det også sånn, mesten hver enesta natt kommer eg på noe, kan fint legge meg klokka 01:00 å tenke på ting eg kan lage til klokken blir rundt 3-5 å forsatt stå opp klokka 6 (Heldigvis :P)

Mange kvelder glømmer eg til og med å legge meg å er våken langt ut på natten å lodder å fikser på ting
har det helt likens
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
hehe, kjenner meg igjen der ja, finner alltid på noe jeg bare MÅ gjøre før jeg legger meg :P ender noen ganger med at jeg sitter oppe til laaangt på natt -.-
Jeg får ikke sove hvis jeg driver med masse rett før jeg legger meg, så jeg prøver å gjøre så lite som mulig da :P
Sitat av spelley Vis innlegg
Hah, samme her. Får lyst til å arbeide med matte og fysikk samt andre ting. Kort sagt økes motivasjonen så til de grader.
Noen logisk forklaring på dette?
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen forklaring på det.
Men spørsmålet ditt er er forklaringen på mange av mine gode innleveringer som blir påbegynt rundt sengetid!
Sist endret av Grimdoc; 11. februar 2010 kl. 21:49.
Jeg har det litt annerledes, jeg tenker mere at for eks '' i morgen må jeg rydde rommet, trene, lete etter jobb, men neste dag så sitter jeg bare å gjør det vanlige.

Tror det er noe med at man ligger å vet at man skal sove/slappe av, så da er det lett og si at man skal gjøre det og det i morgen, men når man kommer til sakene, så blir det ikke så lett.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Jeg har det litt annerledes, jeg tenker mere at for eks '' i morgen må jeg rydde rommet, trene, lete etter jobb, men neste dag så sitter jeg bare å gjør det vanlige.

Tror det er noe med at man ligger å vet at man skal sove/slappe av, så da er det lett og si at man skal gjøre det og det i morgen, men når man kommer til sakene, så blir det ikke så lett.
Vis hele sitatet...
Yup. Har hatt denne 4 kvelder på rad: ''Det første jeg gjør imorgen er å vaske gulvet!'' Det første jeg gjør er å sett meg på pcen for å våkne litt. plutselig er det kveld.

Skal gjøre det imorgen da..
Sist endret av Bombasa; 11. februar 2010 kl. 22:13.
Jeg opplever også bedre reflekteringsevne og økt kreativitet, spesielt med sikte på idèskapning og arbeidsoppgave fokusering. Jeg husker ofte at jeg tenkte på stilskrivning og tentamner helt klart hadde vært optimalt for meg på nattetid, i motsetning til å starte på morgenen og utover. Da var jo tross alt disse evnene sunket til halvparten av det de var på nattetid.

For meg fungerer det sånn: dagtid er best egnet til mer rutinepreget arbeid, f.eks i en studiesammenheng kan det være det å bare hente informasjon fra kilder og tilrettelegge disse. På kveldstid er jeg best egnet for det kreative arbeidet tilknyttet dette, som å bruke kildene til å lage noe originalt og reflektere for å få en god sammenheng. Dette gjelder egentlig for alt.
Når man har vært våken i et visst antall timer så økes nivået av dopamin i hjernen. Dette fører til en følelse av oppstemthet og årvåkenhet, og er også knyttet til økt kreativitet.
Jeg blir også ganske kreativ om natta. Jeg sover som regel ganske dårlig også. Blir som regel jævlig kåt om natten også, så da hjelper det med en kjapp håndjager. Noen andre som har det slik? Skal sies at det blir lettere og sovne etter det da
Sitat av penduftw Vis innlegg
Jeg blir også ganske kreativ om natta. Jeg sover som regel ganske dårlig også. Blir som regel jævlig kåt om natten også, så da hjelper det med en kjapp håndjager. Noen andre som har det slik? Skal sies at det blir lettere og sovne etter det da
Vis hele sitatet...
Dette er et ikke ukjent fenomen for de fleste gutter. Bare å google det. Det er som regel det samme etter samleie.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Får alltid kjempeideer til ting jeg kan gjøre dagen etter, men når jeg står opp virker det ikke ikke like attraktivt lenger :P

Så blir jeg også gjerne veldig filosofisk og kreativ.
Om natta får jeg alltid lyst til å jobbe i Photoshop, eller ta bilder, føler meg skikkelig kreativ om natta, akuratt som mange her inne
har dette problemet jeg også:P men jeg har adhd og jeg trur det påvirker veldig. blir alltid ekstra kreativ og engasjert rett før sengetid:P
Sykt irriterende, har samme problem selv og siden samfunnet er lagt til rette for gamle Amennesker må vi lide for det.
Er ren tortur å stå opp hver eneste dag, selv om jeg legger meg tidlig (22-2300).
Er alltid noe jeg skulle ha gjort når jeg først har kommet meg i senga. Blir veldig kreativ, og får en lyst til å lære nye ting og blir veldig motivert. Er nok som nevnt tidligere at det ikke er noen forstyrrelser. Om jeg f.eks er på ett lan, klarer jeg ikke lære meg noen ting, da er det alt for mye rundt meg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har det slik jeg også.
Jeg kan som andre her også nevner, kjede meg en hel dag. Men når jeg skal legge meg kan jeg plutselig få en haug med kreative tanker banket inn i hodet. Mange av de dreier seg om musikk siden jeg er låtskriver.
Mange av de låtene jeg anser som mine beste er resultater av slike kvelder. (Som ofte blir veldig lange, siden jeg bare må ha ideene mine på papir før jeg glemmer de)
Sist endret av SveinKB; 11. mars 2010 kl. 04:56.
Faen, skulle jo rydde rommet, vaske klær å gjøre lekser når jeg kom hjem jo, noe jeg har sagt i tre dager. Vel nå sitter jeg her og det snakker for seg selv.
Jeg ligger i senga og googler stort sett alt fra skilpadder til plasmaskjermer før jeg legger meg. Blir også da en del lekser blir gjort pga at jeg glemmer at jeg har noe og når jeg har lagt meg tenker jeg plutselig "Skulle ikke jeg gjøre noe i til norsktimen i morgen?". Før når jeg var liten pleide jeg å ligge å tenke på hvordan jeg så ut når jeg sov, ville overleve om en meteor traff taket mitt og slike ting.