Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 4343
Norge har som kjent gått fra å være vest europas fattigste til å bli det rikeste landet i verden takket være oljen som er blitt pumpet opp fra havbunnen i Nordsjøen, men alikevel kan man lure på hvor rik norge egentlig er.

Hvorfor har vi da en dårlig skole, med omtrent de dårligste resultatene i Europa, et helsevesen som ikke får tilstrekkelig med penger, eldre som sover på gangen fordi vi ikke har "råd"(?) til nok sykehjemsplasser og en rett og slett latterlig infrastruktur??? Burde ikke slike ting alle vært foretak og ikke være avhengige av årlige bevilgninger over statsbudsjettet?

Angående infrastruktur syns jeg ting er i ferd med å gå alt for langt når det gjelder avgifter og priser. F.eks koster en ordinær togbillet fra Lillehammer til Oslo over 300 kroner, for å reise 180 kilometer på gamle rustne togspor fra slutten av 1800-tallet, mens man i sverige suser av gårde i 200km/t mellom Stockholm og Göteborg, men en billett til 70kr hele 450km. Vel å merke er at reisetiden på disse to strekningene er omtrent det samme. På veisiden ser det ut som det blir mer og mer bompenger for hver gang Liv Signe skal åpne 5km ny eller forbedret vei. Idag syns jeg ikke det er så mye bompenger at det er noe problem, men etter hva som sto i forslaget til NTP 2010-2019 tror jeg det kan bli veldig dyrt å kjøre. Og trenger vi bompenger til å finansiere veier, når Sverige og Finland som ikke har oljepenger klarer å bygge uten. Og hvorfor skal vi fremdeles betale over 3000kr i året for den "luksusen" å kjøre bil på drittveier som ødelegger bilen, mens svenskene betaler 200kr årlig for å kjøre på gode veier? Slik tenkte man kanskje på 60-tallet, men nå er det snart 2010 og på tide å tenke litt annerledes enn man gjorde i Soviet. Men politikerne sier vi ikke har råd, det vil bli inflasjon, miljøhippiene demonsterer mot veiutbygging, snakker varmt om jernbane, men protester også mot den fordi den ødelegger naturen. Og lokale politikere og private krangler evige krangler om hvor veien skal eller skal ikke gå. Ikke rart det ikke skjer noe på den fronten syns jeg.

I løpet av oljetiden har også det norske krone nivået steget og steget og sørget for at norsk industri ikke lenger er konkuransedyktig, og dermed flytter de store arbeidsplassene en etter en til utlandet fordi de norske arbeiderene er for dyre. Dette gjelder også innen den maritime sektoren der norske sjøfolk blir erstattet av utenlandske, og skipene flagges ut til andre land.

Med alle pengene Norge tilsynelatende har, hvorfor har vi ikke råd til sykehus, sykehjemsplasser, konkuransedyktig industri, skole og god infrastruktur?? Hvorfor skal Norge ligge milevis bak andre land vi sammenlikner oss med, når det gjelder ting som danner ryggraden i et samfunn???...

Men hva tenker politikerene her til lands at staten skal tjene penger på den dagen vi ikke har mere olje igjen å pumpe opp??.... Kommer eldre til å kastes på gata? Kommer vi til å få et helsesystem som USA? Kommer næringslivet til å dukke helt under i Norge fordi det ikke finnes industri lenger? Skal staten tjene alle sine penger på noe turisme, bompenger, bilavgifter og dyre togbilletter?

Ting som har slått meg om hvor rikt Norge er:
*Kunne vi ikke hatt lavere inntekter og dermed lavere kostnader som kan legge oss på nivå med andre land?
Trenger staten ta inn over 50 milliarder årlig i bilavgifter hvis vi er så rike, når ingen andre land har et slik system?
*Trenger vi betale flere hundre kroner for en togbillett, eller for å kjøre bil fra Oslo til Kristiansand?
*Hva er statens pensjonfond utland?... Åssen kan disse pengene brukes senere??... Hvor langt rekker de når Norge ikke lenger tjener penger annet enn på avgifter?
*Har vi arbeidsplasser til de som ikke har høyere utdanning. når all industri og alle fabrikker har flyttet utenlands? Har vi arbeidsplasser til de som HAR høyere utdanning??

Selv syns jeg det virker som Norge kun har politikere som tror at oljepengene aldri vil ta slutt, at vi en dag kan leve på turisme, og skyve problemene foran seg. Åssen skal dette gå???

Beklager langt og uryddigt(?) innlegg:P

Hilsen en som ser pessimistisk på Norges fremtid og er usikker på om det er noen vits å stemme på noen av partiene på stortinget.
Tenker politikerene at oljen aldri tar slutt? Hvorfor har vi da en egen sparegris ved navn "oljefondet"?

Hvorfor skal vi senke inntektene, for så å senke prisene? Hvis du tjener 4 kroner, men må gi fra deg 2 av de, blir ikke det det samme som om hvis du hadde tjent 2 kroner og måtte gitt fra deg 1?

Hvis vi betaler såpass mye i avgifter og liknende, hvorfor tror du vi er så rik? Hvis vi skal slutte å betale så mye, vil vi da fortsatt være like rik?

Hvis politikerene er så ubrukelige, hvordan har vi da fått i stand verdens rikeste land?

Hvis det er så forferdelig å bo her, hvorfor blir Norge da kåret til verdens beste land og bo i?
Trådstarter
Sitat av minigolf Vis innlegg
Tenker politikerene at oljen aldri tar slutt? Hvorfor har vi da en egen sparegris ved navn "oljefondet"?

Hvorfor skal vi senke inntektene, for så å senke prisene? Hvis du tjener 4 kroner, men må gi fra deg 2 av de, blir ikke det det samme som om hvis du hadde tjent 2 kroner og måtte gitt fra deg 1?

Hvis vi betaler såpass mye i avgifter og liknende, hvorfor tror du vi er så rik? Hvis vi skal slutte å betale så mye, vil vi da fortsatt være like rik?

Hvis politikerene er så ubrukelige, hvordan har vi da fått i stand verdens rikeste land?

Hvis det er så forferdelig å bo her, hvorfor blir Norge da kåret til verdens beste land og bo i?
Vis hele sitatet...
Det ble kanskje feil å si at de tror den aldri tar slutt.

Når det gjelder senking av lønning og priser så er det for å ligge på et konkuransedyktig nivå for industien og næringslivet i forhold til utlandet. Du skjønner vel at den høye prisen på norsk arbeidskraft gjør Norge lite konkuransedyktig mot land med billigere arbeidskraft. Så tanken min med det er å gjøre norsk arbeidskraft billigere og dermed konkuransedyktig i internasjonal sammenheng.

Det med avgifter er at årsavgiften ble innført som en "luksusavgift" på 60-tallet for å få ha en bil, slik syns jeg det er rart at de fleste politikere virker til å se det. Og når politikerne ønsker å satse kollektivt burde prisene være litt mer imøtekommende til kundene hvis vi setter de opp mot priser i andre land.

Vel det er ikke politikerne som har skapt oljen, som har skapt rikdommen, men politikerne trengs, men det er for lite tak og troverdighet i de fleste av dem, og det er alt for mye lokaldemokrati og for mange som skal få si saka si og vinne frem. Dette gjør at ting går sakte.

Jeg nevnte aldri at Norge er et forferdelig sted å bo i, men jeg tenker fremover på hvordan Norge skal livnære seg etter oljealderen, og da er vi avhengig av en industri som kan overta der oljeindustrien slapp

Mvh
Jeg synes da at Norge har en del steder for folk med mindre utdanning og jeg da. Bare i den lille byen jeg bor i har vi et Tine-meieri hvor det ikke skal så alt for mye til for å få stå ved samlebåndet hos, litt lenger oppe i skogen er det et sted som lager planker, en sånn Nora-syltetøyfakrikksak er heller ikke langt unna.
Sitat av minigolf Vis innlegg
Hvis politikerene er så ubrukelige, hvordan har vi da fått i stand verdens rikeste land?
Vis hele sitatet...
det kan jo bare være ren flaks da... eller ikke?
Trådstarter
Men er dette ting Norge kan tjene nok penger til å drive en velferdstat med??
Sitat av minigolf Vis innlegg
Hvis politikerene er så ubrukelige, hvordan har vi da fått i stand verdens rikeste land?
Vis hele sitatet...


Kan jo ha noe med at vi bor på et fredelig sted. Lite sykdom og naturkatastrofer.
Sist endret av Mexxy; 25. april 2009 kl. 00:28.
Sitat av Gsus Vis innlegg
Dette gjelder også innen den maritime sektoren der norske sjøfolk blir erstattet av utenlandske, og skipene flagges ut til andre land.
Vis hele sitatet...
Vill bare si her at jeg gikk maritim skole ifjord og det der er HEILT usant. folk er heilt VILLE etter norske sjømenn. heile klassen min fikk læreplass lett som bare det. untatt meg da som valgte en annen vei :P
Trådstarter
Sitat av Toadftw Vis innlegg
Vill bare si her at jeg gikk maritim skole ifjord og det der er HEILT usant. folk er heilt VILLE etter norske sjømenn. heile klassen min fikk læreplass lett som bare det. untatt meg da som valgte en annen vei :P
Vis hele sitatet...
Snakker du om internasjonal skipstrafikk eller bastøferga, kystvakta, suply skip og color line?... Vil tro det er mange nordmenn igjen, men de fleste der er kun besetning av høyere rang og deet blir ferre av dem, og den norske handelsflåten mister stadig skip fordi de flagger ut til andre land... Fjord line er et godt eksempel på dette! Dyrt mannskap og en avgift staten påla dem var vel dråpen for dem om jeg ikke husker feil.
Enig i mye trådstarter skriver. Det er sykt at vi i Norge har så dårlige veier og elendig jernbane. Heldigvis er det flere partier som har skjønt det nå (AP og Høyre bl.a.) og ikke bare FrP. Merkelig dette med bompengene egentlig. Burde vi ikke få bedre veier av alle bompengene vi betaler inn?

Det optimale hadde vært motorvei og høyhastighetstog mellom de store byene. Ja, det blir dyrt, men det må gå an å få til på sikt. Desverre har jeg ikke hørt om noen planer om dette.

Lenker:
Artikkel om motorvei Oslo-Trondheim
Svensk jernbanesatsing kontra norsk
Motorveibygging i Norge og Sverige
Norge har lavest snittfart i Europa på veiene i 2010, for da er Albania ferdig med å bygge motorvei
Enig med trådstarter jeg. Men jeg syns ikke jeg har for lite penger, har da i grunn råd til ting slik det er nå... Men infrastruktur og offentlige tjenester lever ikke opp til standaren det burde ha vert.
Du klager over høye avgifter i Norge, og peker på de gode veiene og lave avgiftene i Sverige, men er du klar over at innbyggerne betaler 5% større andel av lønna si i skatter og avgifter sammenlignet med Norge? Kilde

Arbeidskraft er dyrt i Norge, og da blir det følgelig dyrt å lage nye veier og i tillegg ha et såpass bra helsesystem som vi faktisk har. Forøvrig halter det svenske helsevesen også, så det er ikke bare gull og grønne skoger der heller.

Norge er et rikt oljeland, men man må huske at det er kun avkasningen av fondet som skal brukes i statsbudsjettet. Det virker som en del her tror at det er gratis for staten å bygge opp landet.

Sitat av Ådne Cappelen, forskningsdirektør i SSB
Uten oljen er Norge om lag like rikt som USA, og langt rikere enn Sverige
Vis hele sitatet...
kilde
Norge er nok ikke så dårlig styrt som mange skal ha det til...
Selv om vi lever i et rikt land, så har vi ikke ubegrenset med penger, og vi må prioritere. Veier er noe som, så langt, ikke har vært øverst på prioriteringslista.
Sist endret av Berkowitz; 25. april 2009 kl. 03:22.
bygg fire felt i ring rundt hele sør-norge og hurtiggående tog mellom bergen-stavanger-kristiansand-oslo-trondheim-bodø-tromsø-vardø/vadsø Da blir det virkelig fart på sakene. Det bør kunne gå an å tilbakelegge strekningen kristiansand-tromsø på en drøy dagstur (12-15t) med skikkelig fart! kombinert med skikkelig og gratis kollektivtransport i byene hadde jeg vurdert å legge bilen på hylla.
Nå må ta seg en tur i tenkeboksen. Vi lever i ett av verdens beste land og sånn er det bare om dere tror det eller ei.
Dette er mye pga av vår tilgang til olje både i Norge og andre land, men når alt kommer til alt er det vel fler land som er nesten opp mot norge og tjene kr. pr. innbygger. Det fine med Norge er at her "deler" vi med alle og det er ikke en sjeik som får alt sammen. Saken er at vi har driftet disse midlene utrolig godt samtidig som at vi har et (nesten)fungerende sosialdemokrati bygd opp etter 2.verdenskrig(les:gerhardsen). bygd opp på gide sosiale verdier og velferdstaten som modell.
Dette betyr lett forklart, å skaffe jobb til flest mulig og at alle betaler litt hver for alle godene vi har i landet istedet for at de som er rik kan kjøpe hva de vil og at de som ikke tjener så mye ikke har råd til brød på fatet, denne ordningen gjør også at de som ikke kan jobbe også kan ha inntekt(Den skal du lete lenge etter for å matche). Denne ordningen hadde fungert også uten vår olje og var vel også strengt talt innført i norge før vi fant olje, så ja dette ville fungert utmerket også uten olje. Sefølgelig har oljen hjulpet Norge mot å komme dit det er idag, men det er ikke hele løsningen. Løsningen er en nogenlunde fungerende politikk med en relativt god økonomi. Oljen har gjort at vi har kommet dit raskt og kommet oss opp på ett gullhøyt nivå som kommer til å holde i mange år fremover.
Her får du alt du trenger, du får komme på gratis sykehjem når du er gammel, du får komme på gratis sykehus når du er syk, du får gratis utdanning, du får gratis mat hvis du ikke har det, du får nesten gratis barnepass osv. Hvis du skal sette dette opp mot standarder i utlandet måtte du tjent ihvertfall 1mill kr. i året bare for for å spare til du ble gammel å måtte på sykehjem.

Dette ble et langt og rotete innlegg, men håper noen av dere skjønner at vi faktisk bor i ett av verdens beste land.Uten tvil!
Klart Norge er et bra land og leve i, alle som har reist litt rundt i verden har nok fått med seg at vi er ganske priviligerte som kan vokse opp i et land som Norge.

Men hvor lenge vil idyllen vare?
Hva skjer når oljen tar slutt? Hvilken industri skal bære landet videre? Fiskeindustien?

Hadde det ikke vært bedre å brukt mer penger på forskning og utvikling av nye industrier enn å legge all fokus på bygge opp oljefondet!?
Da hadde vi kanskje lagt igjen en arv til fremtidige generasjoner som vil vare mer en noen få år.

Vi sitter jo pr. dags dato på en ganske så kompetent verftsindustri når det gjelder nybygg av oljeplattformer men det er som trådstarter sier at vi ligger på et prisnivå som gjør oss lite konkuransedyktige utenfor landets grenser.
Trådstarter
Jeg sporet nok en del ut angående det med avgifter og priser. Jeg prøvde å få det til et eksempel på om det er det staten skal tjene pengene på i fremtiden, men det kom nok veldig utydelig frem når jeg satte det opp mot utbygging av infrastruktur.

Tror jeg kan si meg enig med alle her at Norge er et veldig bra, rolig og stabilt land å bo i, men jeg ønsker at de som skal leve etter oss skal kunne leve bra og ikke skal sitte igjen med mindre enn oss, fordi vi ikke byggde landet nok der det vil trenges for et bra næringsliv, og ikke var i stand til å være konkuransedyktig i fohold til utlandet.

Har slått meg: Ville det i det hele tatt vært mulig å senke kroneverdien/senke lønninger og priser/ innføre f.eks euro for å ligge på et konkuransedyktig prisnivå... Om så mulig tror jeg dette ville kunne VELDIG mye for industri, næringsliv, turisme, og kanskje prisen på å drive velferdstaten? Dessverre ville det kanskje ikke vært så svert å dra på shopping på Svinesund lenger

Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Enig med trådstarter jeg. Men jeg syns ikke jeg har for lite penger, har da i grunn råd til ting slik det er nå... Men infrastruktur og offentlige tjenester lever ikke opp til standaren det burde ha vert.
Vis hele sitatet...
For lite penger har vi så absolutt ikke, men tenkte på at det kunne bli dyrt med mye bompenger for folk som dagpendler over en lengre strekning. Ta for eksempel strekningen fra Horten til Porsgrunn som etter utbyggingen på E18 vil koste mellom 70 og 80 kroner hver vei. En som dagpendler samtlige arbeidsdager der vil måtte ut med flere titusener hvert år. Jeg kan leve fint med at det kan koste 15-20 kroner for en slik tur, men når det snart drar seg mot hundrelappen syns jeg det er litt drøyt, også med tanke på transport til næringslivet og turister som kanskje må regne en del av prisen for ferien sin i bomutgifter.

Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
bygg fire felt i ring rundt hele sør-norge og hurtiggående tog mellom bergen-stavanger-kristiansand-oslo-trondheim-bodø-tromsø-vardø/vadsø Da blir det virkelig fart på sakene. Det bør kunne gå an å tilbakelegge strekningen kristiansand-tromsø på en drøy dagstur (12-15t) med skikkelig fart! kombinert med skikkelig og gratis kollektivtransport i byene hadde jeg vurdert å legge bilen på hylla.
Vis hele sitatet...
Syns ikke fire felts trengs annet enn på strekninger der trafikkvolumet tilsier det, og det er ikke på langt nær alle steder selv mellom våre større byer, men veiene burde så absolutt bygges til den standarden som trengs.

Hurtigtog fra Oslo til Trondheim, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Göteborg og Stockholm med vennlig priser ville vært et fremtidsrettet og bra prosjekt. Da ville flytrafikken mellom flere større byer så og si legges ned, og internasjonal trafikk kunne sentreres på Gardermoen og f.eks Sola, med mating fra hurtigtog.

Med dette ville fremtidige generasjoner hatt en god infrasturutur som vil være bra for industri og næringsliv tror jeg.

Sitat av Alkjeks Vis innlegg
Heldigvis er det flere partier som har skjønt det nå (AP og Høyre bl.a.) og ikke bare FrP. Merkelig dette med bompengene egentlig. Burde vi ikke få bedre veier av alle bompengene vi betaler inn?
Vis hele sitatet...
Jeg troe store deler av AP har forstått det, men dessverre har ikke Jens det.

Høyre håper jeg har forstått det, men husker med grøss og gru åssen infrastruktur bevilgningene var med sparegrisen Foss som finansminister, så tar ting fra høyre med en klype salt i og med at det er valg i år

Frp har skjønnt det, men dessverre har de litt for mange tullinger langt fremme som jeg er VELDIG skeptisk til at skal styre landet.

Angående det med bompenger og avgifter kunne det isteden vært stappet inn under skatten.. Tror det ville vært lettere å svelge prisene om man ikke så dem. I allefall ville jeg det:P
Sist endret av Gsus; 25. april 2009 kl. 12:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Hvis man skal påstå at det er bedre i andre land enn Norge må man finne en objektiv måte å sammenlikne land på. Den eneste jeg vet om er Human Development Index. På denne listen er vi nå på #2. Men med Island på #1 er det godt mulig vi kommer til å rykke opp igjen. Vi lå øverst på denne fra 1999 til 2004.
http://en.wikipedia.org/wiki/Human_Development_Index

Det betyr ikke at vi ikke kan gjøre det bedre. Men det er ikke så lett som mange skulle tro. Ja, vi har mye oljepenger, men vi kan ikke bare bruke disse som vi vil. Etter min forståelse brukes pensjons/oljefondet vårt utrolig fornuftig akkurat nå (og jeg møtte faktisk en investment banker i San Francisco i påsken som håndterte en portfolio for Norges Bank ^_^)

La oss si vi gjorde som noen her har foreslått, og bygger en fantastisk infrastruktur med penger fra oljefondet. Dette ville kreve enormt med arbeidskraft. Hvor skal dette komme fra? Vi kunne bruke Nordmenn.. men da ville det fort bli mangel på arbeidskraft i landet. Eller vi kan importere arbeidskraft utenfra.. men dette kræsjer med invandringspolitikk. Og det kan også være etiske hensyn man må tenke på.

Det betyr ikke at det ikke er umulig å gjennomføre.. men igjen.. ikke så lett som enkelte her tydeligvis tror.

Edit: Forresten.. må nevne at offentlig transport i San Francisco var helt fantastisk. Men kom til å tenke på noen ting. 1: Bussjåførene der tjente sikkert mye mindre enn i Norge. 2: San Francisco er mye mer tettbebodd en de aller fleste norske byer, og dessuten er nesten alle gatene vinkelrette på hverandre.

Egentlig er den offentlig transporten i Oslo relativt bra, selv om jeg gjerne skulle sett at den var litt billigere.
Sist endret av Skyfex; 25. april 2009 kl. 13:30.
Til tråd starter: Hvis du faller med fra taket å brekker beinet dit, hvor mye må du betale da? Hvis du går konkurs å ikke har noe mer penger igjen pluss at du har barn å kone å forsørge, hvem betaler da? Norge er en velferdstat i høgeste grad, noe som er bedre en lavere priser å ikke betale bompenger. Ingen i Norge blir etterlat, noe som skjer i svært mange andre land i vesten. Jeg blir nesten irritert når jeg leser sånne tråder som dette, det er bare helt på jordet.
Det er ikke skolene som det er noe i veien med. De fleste skoler i Norge er gode nok til å kunne lære de som VILL lære. Det er dagens ungdom som må gjøres noe med. Den eneste grunnen til at de i det hele tatt går på skolen er for å få fri etterpå. Den beste måten å løse dette på er nok god gammeldags disiplin. Desverre har ikke lærerene lenger lov til å gjøre noe annet en å gi anmerkninger, som ikke har noe større invirkning.
Mener å ha lest at det ble byttet 44 kilometer med spor i året i 1985. Det har sunket til 10 kilometer idag. Torild Skogsholm fra Venstre prøvde i 2005 å si opp de fleste vedlikeholdsarbeiderne men måtte etterhvert stoppe oppsigelsene.
Tror også jeg leste at det var rundt 2000 administrativt ansatte rundt jernbane nettet og rundt 500 i produksjonsdelen. Tidligere var det 3000 i produksjon og 600 administrativt ansatte.
Trådstarter
Sitat av k-nut Vis innlegg
Til tråd starter: Hvis du faller med fra taket å brekker beinet dit, hvor mye må du betale da? Hvis du går konkurs å ikke har noe mer penger igjen pluss at du har barn å kone å forsørge, hvem betaler da? Norge er en velferdstat i høgeste grad, noe som er bedre en lavere priser å ikke betale bompenger. Ingen i Norge blir etterlat, noe som skjer i svært mange andre land i vesten. Jeg blir nesten irritert når jeg leser sånne tråder som dette, det er bare helt på jordet.
Vis hele sitatet...
Jeg kan nok ikke for mye om helsevesenet, men jeg har gjort meg mine meninger om nedlegging av fødestuer og sammenslåing av sykehus som jeg er imot, og det at det ikke finnes penger nok til medisiner, og lange operasjonskøer.

Sitat av kakebak Vis innlegg
Det er ikke skolene som det er noe i veien med. De fleste skoler i Norge er gode nok til å kunne lære de som VILL lære. Det er dagens ungdom som må gjøres noe med. Den eneste grunnen til at de i det hele tatt går på skolen er for å få fri etterpå. Den beste måten å løse dette på er nok god gammeldags disiplin. Desverre har ikke lærerene lenger lov til å gjøre noe annet en å gi anmerkninger, som ikke har noe større invirkning.
Vis hele sitatet...
Enig med at vi trenger mer dissiplin og jeg mener vi burde ha lenger skoledager i grunnskole/vgs istedenfor lekser, så elevene lettere kan få hjelp til dette siden alle foreldre ikke kan hjelpe ungene like godt som lærerene kan.
Sist endret av Gsus; 25. april 2009 kl. 14:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En annen ting som er rart, er at politiet har så lav bemanning. Blant verdens rikeste land, så har vi ikke politi som kan rykke ut når du ringer, det er skummelt. Arbeidskraften i Norge er som sagt, alt for dyr, derfor er det veldig mange som kommer fra øst europa for å jobbe i Norge. vi tar også inn veldig mange asylsøkere. og alle disse lever på godene til Norge. Alle eldre mennesker som har vært med på å bygge opp Norge etter krigen, må sove på gangen, fordi Norge ikke klarer å gi noe tilbake til dem, etter alt de har gjort. Men polske arbeidere, får sykepenger og barnefradrag som di sender hjem til polen til ungene sine. og i tillegg, så ser vi jo at kriminalitet stiger proposjonalt med hvor mye vi tar inn fra utlandet, som gjør at politiet får enda mer å jobbe med. nesten som en ond sirkel.
Trådstarter
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Mener å ha lest at det ble byttet 44 kilometer med spor i året i 1985. Det har sunket til 10 kilometer idag. Torild Skogsholm fra Venstre prøvde i 2005 å si opp de fleste vedlikeholdsarbeiderne men måtte etterhvert stoppe oppsigelsene.
Tror også jeg leste at det var rundt 2000 administrativt ansatte rundt jernbane nettet og rundt 500 i produksjonsdelen. Tidligere var det 3000 i produksjon og 600 administrativt ansatte.
Vis hele sitatet...
Frem til nylig var det lite fokus på jernbanen og vedlikeholdet er blitt forømt gjennom nesten to tiår, og forige regjering var vel den dårligste av alle tørr jeg påsto når det kom til bevilgninger til infrastruktur. Heldigvis er det blitt fokus på miljøet og togets fortrinn her i forhold til bilen.

Alikevel må man ikke glemmer veier selv om biltrafikken fører til store utslipper. Forskning på motorer fra ren energi burde vært mye bedre og vært startet mye tidligere, men en korrupt oljeindustri har vel satt en del stopper for utvikling vil jeg tro, men hadde vi en dag klart å gjort oss uavhengig av olje til biltransport er det viktigt at vi har et godt utbygd vei-nett også

Sitat av RubiksRune Vis innlegg
En annen ting som er rart, er at politiet har så lav bemanning. Blant verdens rikeste land, så har vi ikke politi som kan rykke ut når du ringer, det er skummelt. Arbeidskraften i Norge er som sagt, alt for dyr, derfor er det veldig mange som kommer fra øst europa for å jobbe i Norge. vi tar også inn veldig mange asylsøkere. og alle disse lever på godene til Norge. Alle eldre mennesker som har vært med på å bygge opp Norge etter krigen, må sove på gangen, fordi Norge ikke klarer å gi noe tilbake til dem, etter alt de har gjort. Men polske arbeidere, får sykepenger og barnefradrag som di sender hjem til polen til ungene sine. og i tillegg, så ser vi jo at kriminalitet stiger proposjonalt med hvor mye vi tar inn fra utlandet, som gjør at politiet får enda mer å jobbe med. nesten som en ond sirkel.
Vis hele sitatet...
Har ikke satt meg noe serlig inn i lønnsdebatten til politet, men er enig med at bemanningen er dårlig der.

Jobber selv i håndverkerbransjen sammen med mange østeuropeere, og jeg mener de har litt for gode kår her når såpass mange nordmenn blir permiterte og sagt opp. Norske håndverkere burde være førstevalget, men her har vi igjen et eksempel på at norsk lønn og pris er alt for høy i forhold til utlandet. Det er skummelt at østeuropeerne heller blir her permiterte med penger fra NAV enn å dra tilbake så høye utbetalingene til dem er.
Sist endret av Gsus; 25. april 2009 kl. 14:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har tenkt på dette med tog og veier og skoler før.
Syns det er latterlig at veiene i norge er så dårlige som de er med tanke på hvor mye penger norge har, her hvor jeg bor er det ikke en eneste vei som det ikke er sprekker eller hull i. noen av veiene er så ille at du må kjøre slalom vis du kjører sykkel.
Og som trådstarter skrev, så trenger ikke minst skolene også en opprustning, jeg husker når jeg gikk på grundskolen så hadde vi ikke nok bøker til elevene en gang... og skolen var så fattig at vi ikke kunne kopierer det vi trengte, da måtte vi betale per kopi..
Det var ikke så sjeldent at lærerne kopierte fra bøkene heller, og ga det til oss siden vi ikke hadde nok bøker!
Pluss at selve skolen var stygg og ekkel og så ut som en konsentrasjonsleir.
Og så er det toga... noen av banene er jo fra 1950 tallet... og som alle har fått med seg så suger det elektriske, det er jo ikke en eneste dag uten at det er en feil et eller annet sted!
Hvorfor lager vi ikke høyhastighets linjer?? kristiansand-oslo-bergen og vidre eller noe sånt, hadde jo vært en revolusjon! I det minste pusse opp det gamle nettværket vi har så vi kan kjøre en uke uten feil ivertfall! Kanskje få opp farten litt på togene også...
Syns det er latterlig at ikke norge har gjort noe med dette, jeg lurer på hvorfor ikke norge har gjort noe med dette?
Jeg synes staten bør satse mer på distriktene. Her hos oss sitter vi med mange veier uten asfalt, noen av de som trenger det mest får ikke sykehjemsplass og det er innført eiendomsskatt.
staten gjør en god jobb med pengene, men jeg må si meg enig med mange om at vi tar inn mange asylsøkere og innvandrere. Disse nyter svært godt av vårt infrastruktur, men hva får vi tilbake av asylsøkerne?
Sist endret av Myrddin; 25. april 2009 kl. 19:29.
Trådstarter
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Jeg synes staten bør satse mer på distriktene. Her hos oss sitter vi med mange veier uten asfalt, noen av de som trenger det mest får ikke sykehjemsplass og det er innført eiendomsskatt.
staten gjør en god jobb med pengene, men jeg må si meg enig med mange om at vi tar inn mange asylsøkere og innvandrere. Disse nyter svært godt av vårt infrastruktur, men hva får vi tilbake av asylsøkerne?
Vis hele sitatet...
Ja det blir ihvertfall feil når man har bestemt at man skal ha både by og land.

Angående invandrere syns jeg et tiltak evt. burde være innføring av pass på alle grenseoverganger. Slik det er nå med alle slusene vidt åpne kan ikke gå i lengden, med tanke på at vi ikke har resurser til å inkludere alle. Sånn jeg ser det burde man kun ta inn flyktninger fra krigsoner og jeg syns 5 år er for kort tid å være her før man får statsborgerskap med tanke på at en del av dem står for en betydelig del av kriminaliteten her til lands. Ville dermed blitt lettere å få sendt tilbake de som ikke oppfører seg.
Nå skal jeg ta verken den ene eller andre siden i forsvar, men komme med mine synspunkter i saken.

Det er jo først å fremst en grunn til at Norge er så rikt som det er. Vi betaler mye skatt, har høye avgifter på alt, og det spinkes og spares på alt. Det er jo ikke så lenge siden at vi kom oss hit vi er, og å begynne å bruke pengene på alt mulig er vel litt dumt.

Jeg er i høyeste grad enig i at veinettet burde bli oppgradert, og det burde skiftes ut togsett og skinner, men Norge er et så utrolig langt og "fjellete" at det kommer til å ta tid og mye penger.
Det er så lite penger i helsesektoren, spesielt på sykhjem, at avd. blir låst mange steder om nettene, eller det ikke er sykepleiere på. Men det er vanskelig å få flere folk og det er dyrt.

Skal det bygges og oppgraderes synes jeg det burde bli prioritert likt over hele landet, hva med å få tog lengre nord enn Bodø? Det er ikke noe vits i å ha full satsing i Sør-Norge, og ha fraflytning fra Nord-Norge. Det er trossalt et langstrakt land, og mange ressurser er i Nord. Økende migrering sørover gjør det bare vanskeligere og vanskeligere å ha ting gående der oppe.

Tror i bunn og grunn jeg er ganske glad for at Norge er et spinke og spare land.
Jeg dro fra Irland i sommer fordi vi merka at ting kom til å gå nedover, og nå blir butikker, fabrikker og bilverksteder etc. lagt ned der borte hele tiden. Jeg kan ikke si at jeg har merket så mye til det her i Norge.

Norge er et fint land å bo i, studielån, stipend, blå-resept, frikort, tannhelsetjeneste, sykehusopphold, fri rettshjelp til de med under 2ook i året... listen er lang som et godt år. Og det liker jeg!
Hurra for Norge
Sist endret av Stayneh; 25. april 2009 kl. 23:10.
vedder på om trådstarter ikke hadde samme meniger on Norge om han hadde bodd i slummen...
Å senke lønningene/prisnivået er faktisk umulig så lenge vi drar inn så mye som vi gjør på olje. Når vi ikke lenger har disse kjempeinntektene, så vil lønninger og prisnivå sannsynligvis etterhvert gli mot andre sammenliknbare land.
Jeg har mat i munnen, hvorfor skal jeg da bry meg om skandaleløse midler som omgjør samfunnet til mindreverdige komplekser?

thats what she said!
Sist endret av the captain; 26. april 2009 kl. 00:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Norge burde egentlig være verdens enkleste land å styre. De eneste reelle utfordringene er infrastruktur samt å skape et bedre kunnskapssamfunn enn det vi har i dag.

Norge har 4.7 millioner innbyggere, mindre enn hva bor i middels store byer i europa. Med en satsbudsjett som går sammen (endene møtes) år etter år, samt at man kan spe på med 2.5% av oljefondet, er Norge et takknemmelig AS for å si det slik.
Sitat av Gsus Vis innlegg
Jeg kan nok ikke for mye om helsevesenet, men jeg har gjort meg mine meninger om nedlegging av fødestuer og sammenslåing av sykehus som jeg er imot, og det at det ikke finnes penger nok til medisiner, og lange operasjonskøer.
Vis hele sitatet...
Da jeg skadet meg på fjellet, tok det 10 min å få sendt ett hellikopter. Norge har dårlig helsevesen? Jeg for min del synes det er ett mediaskapt bilde
Det mange ikke tenker på når vi først begynner å klage er at Norge faktisk har en del større utfordringer enn andre land i verden, men også mindre utfordringer. Det er viktig å sondre mellom landene som har en større kapital enn norge (da tenker jeg ikke i forhold til kapital per innbygger, men samlet sett) og de landene som har en lavere kapital enn norge.

Flere land har definitivt mer penger å rutte med enn det Norge har, det er det ingen tvil om. Det er bare at Norge har mer penger å rutte med når det gjelder penger per person i dette landet. For å gå bort fra innledningen her går jeg over til et eksempel i forhold til sykehus i Norge.

Sykehusene i Norge er som kjent stappfulle av pasienter som må ligge på gangen. Hvorfor er det slik mon tro? Dersom man ser på antall nedleggelser av sykehuser spredt rundt i Norges langstrakte land, er det mange sykehus det ikke er forsvarlig å drive på grunn av alle kostnadene. Derfor sender de folk inn til hovedstaden og andre større byer for å få behandling. Vi kunne så klart ha hatt flere sykehus spredt rundt, men samfunnet i dag ønsker ikke dette. Folk flytter inn til byene, og ønsker ikke lenger å bo på bondelandet. Damene vil ha en karriere på lik linje med menn. Mange velger derfor å ikke flytte tilbake. Hvorfor? Fordi det ikke er noen arbeidsplasser å få der. Hadde det riktignok vært behov for å ha et sykehus i utkantnorge, hadde det neppe blitt nedlagt så mange som det er blitt gjort gjennom de siste 10-20 år. Da ville det nok også ha vært flere arbeidsplasser i nærheten av disse i utkantnorge, men dette er ikke realiteten.
La meg fortelle litt om barnehagene. Det er ønsket full barnehagedekning i Norge. Hvorfor er det ikke sånn i hele Norge akkurat nå? Jo, om vi skal klare å alltid ha mulighet for å sette barnet i en barnehage må det være ledige plasser. Er det ledige plasser i en barnehage vil det være helt umulig å kunne drive disse barnehagene på en kostnadseffektiv måte. Det er dyrere å ha en halvfull barnehage enn å ha en full barnehage. Tenk litt økonomi folkens! Dere ville vel ikke kjøpt en hel kilo med Norvegia ost når du likevel vet at du spiser kun en halv kilo før det kommer mugg på den?!

Om man reiser litt rundt i verden så har vi det ikke så ille. Jeg var nå i jul på ferie på filippinene i 5 uker, og fikk sett hvor mye elendighet og korrupsjon som egentlig er der. Jeg var blant annet syk der, og når jeg skulle inn på sykehuset gikk jeg først i køen foran alle andre som var der. På grunn av at jeg er hvit og hadde penger til å betale for legesjekken + noe antibiotika. Likevel var det flere som stod utenfor og måtte bare vente i kø fordi de ikke hadde penger. Folk tigger til seg penger til mat, og ikke minst alkohol. Jeg snakket med noen filippinere som satt å drakk dag ut og dag inn. "Det var billigere å drikke hver dag enn å jobbe hver dag". De gjorde noen småjobber her og der for å komme gjennom dagen. Det var en gruppe på en 5-6 stk, noen skaffet mat, andre drikke og ellers satt de bare der å snakket. Skal man f.eks. kjøre taxi en dag så må man dekke bensinen selv, og mat. Maten kjøper man som regel mens man er ute, og dermed har man ingen penger igjen. Så hvorfor jobbe ræva av seg i en taxi når man sitter igjen med like mye når man sitter på en krakk med en flaske brandy?
Å gå på sykehus har de ikke mulighet til, det koster penger, det samme med tannlege for det koster også penger. Mange av de jeg da snakket med hadde ikke råd til tannlege og derfor var uten tenner.

Videre i frankrike, Paris f.eks. har jeg også sett tiggere, sykehusproblematikken osv. Hva ser du egentlig av dette i Norge? Uansett så er du dekket av meg og deg sine skattepenger. Om du velger å ikke benytte deg av hjelpen du kan få av det offentlige til å kunne få tak over hodet og mat i kroppen velger du det av egen fri vilje!

Dette var bare noe jeg hadde lyst til å meddele. Kunne alltids skrevet mer utfyllende, men ikke nå.
Panserjohan: Til dels er det nettopp det du nevner som et forenklende punkt, som gjør det værre. Er det en "ordentlig" storby, eller bare et land med litt tettere befolkning enn det vi har her, så er f.ex. veibygging (og tilsvarende med det meste annet av infrastruktur) være utrolig mye mer effektivt.

Se f.ex. på Danmark - perfekt land for veibygging. Bare selve terrenget gjør det jo mye billigere enn i norge, og i tillegg er det utrolig mye mer tett befolka, så man trenger ikke å bygge på langt nær like mye vei for å få god dekning. Ja, noen broer må de cashe ut for, men ikke noe i nærheten av det som skulle være nødvendig for å bygge 4-felts motorvei oppover hele kysten her på berget. Sverige blir mye av det samme, selv om det ikke er like tett befolket som danmark - det er faktisk generelt ganske flatt og greit, og folk har dessuten klumpa seg litt mer sammen enn de har gjort her i norge.

Samtidig har vi faktisk en utfordring i nettopp vår egen "velsignelse" - oljen, og alle penga dette har gitt oss. Vi har blitt late og bortskjemte, og alle idiotene krever at det skal bygges motorvei til enhver liten bebodd fjærestein ute i havgapet, og faan veit hva.

Ja - vi har helt klart mye på vår side, men det er fordeler for oss som IKKE styrer - å styre blir ikke noe enklere når det er 4 millioner bortskjemte tullinger som sitter på ræva og skriker om alt de vil ha.

---
Veldig bra post forresten, Corlex!
Sist endret av atomet; 26. april 2009 kl. 12:08.
en måte å se dette på er å spørre seg selv. hvordan Norge ville ha vært hvis vi aldri fant olje?
Og for å beskytte gode Norge stiller vi 4500 mann som er den "skarpe" enden i hæren vår. Hvor alltid 600ish soldater er på utlands oppdrag.

Vi har en halv divisjon og 1 komplett brigade. Eneste profesjonelle avdelinger vi har er: TMBN (450mann) FSK/HSK (Uvisst antall, 200ish?) og noen andre støtte avdelinger.

Som vår gode mann General Inspektør for Hæren, Robert Mood sa "Den Norske hæren klarer kanskje å forsvare en bydel i Oslo"



Flaut...
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Og for å beskytte gode Norge stiller vi 4500 mann som er den "skarpe" enden i hæren vår. Hvor alltid 600ish soldater er på utlands oppdrag.

Vi har en halv divisjon og 1 komplett brigade. Eneste profesjonelle avdelinger vi har er: TMBN (450mann) FSK/HSK (Uvisst antall, 200ish?) og noen andre støtte avdelinger.

Som vår gode mann General Inspektør for Hæren, Robert Mood sa "Den Norske hæren klarer kanskje å forsvare en bydel i Oslo"



Flaut...
Vis hele sitatet...
Det blir helt feil.
Vi har da store allianser med andre land som gladlig stiller opp for å passe sine interesser i Norge. Olja vi har er den største eksport verdien våres. Vi har lang kystlinje og ligger sentralt plassert (litt nord) i Europa. Vi er medlem av FN og NATO og tildels "medlem" av EU ved EØS-avtalen.
Vi trenger da faktisk ikke mer forsvar enn dette? Ser man realistisk på det blir nok aldri Norge innvadert igjen. I hvertfall ikke slik det ser ut i verden nå.
Norge er en velferdsstat, altså ALLE får samme behandling. Vil du virkelig heller at Norge skal bli likt USA? DU får flere gryn i lommeboka, men hva med alle de vanskeligstilte, og alle generasjonene etter de? de har ikke sjangs til å bli noe i livet fordi de ikke har råd til skole. Syns du det er rettferdig? Hvis vi i Norge hadde hatt så få veier som i Sverige, samtidig som vi hadde opprettholdt dagens veibudsjett, hadde vi hatt verdens beste veier. Problemet i Norge er at vi bygger veier overalt for å ta hensyn til distriktene. I Sverige og USA f.eks er alt sentralisert, det er ikke mange som bor på landet, derfor bygger de heller ikke veier der. så hvis du vil ha bedre veier, burde du være FOR sentralisering.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det jeg ikke kan forstå er hvorfor vi på død og liv skal eksportere all olje og gass ut av landet. Norge bruker bare et par prosent av det de selv produserer. Det er lov å roe litt ned slik som de til dels gjør i midtøsten, eller bruke en større andel av det vi produseres i Norge på fabrikker, det ville gitt veldig mange arbeidsplasser.
Vekk med velferdsstaten og sosialismen som rår her i landet, jeg vil ha frihet til å velge i stedet!

Helsevesen skaffer jeg meg uansett, kan jo ha samme system som i USA med helseforsikringer. Det vil gi mer konkurranse mellom private sykehus etc, slik at de øker kvaliteten på tjenestene sine - og kvaliteten blir bedre.

Når et land er så sosialistisk som norge har blitt, motiverer det tusenvis av latsabber til å bare sitte hjemme og chille istedet for å få jobb, og ingen trenger å "gjøre" noe siden staten allerede tar seg av alt.

Legg mye av det offentlige, og vi får et bedre samfunn.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg vil ikke gre alle under samme kam her, kun utvalgte poster (still, for mange til å liste dem opp) skyter jeg på når jeg sier at her er enda et hylekor med folk som klager over skatter og avgifter.

Det virker som at folk ikke forstår, noen sier jeg "jeg vil betale mindre skatt og ha bedre veier!" det blir som å si "Jeg at vi skal bygge et kjøpesenter og en park på den gamle kirketomten!"

Norge er og blir en velferdsstat, selv ikke FrP vil styrte velferdsstaten. I Norge betale alle sammen om DU brekker beinet, går konkurs eller havner i fengsel. Vi, samfunnet, betaler for DEG, individet. Du, invdividet, betaler oss, samfunnet. Men folk fokuserer litt mye på denne "Jeg betaler dere" biten.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Velferdsstaten er ikke hugget i stein, og et parti som FrP kan kanskje ikke "styrte" den ved å site i en periode, men de kan ødelegge mye.
Sitat av Blå Gummitenner Vis innlegg
Jeg synes da at Norge har en del steder for folk med mindre utdanning og jeg da. Bare i den lille byen jeg bor i har vi et Tine-meieri hvor det ikke skal så alt for mye til for å få stå ved samlebåndet hos, litt lenger oppe i skogen er det et sted som lager planker, en sånn Nora-syltetøyfakrikksak er heller ikke langt unna.
Vis hele sitatet...
Vel å merke er dette kun fabrikker som produserer varer for norske beboere. Planker til norske hus og mat til norske hjem. Det er umulig å eksportere varer til utlandet på grunn av de høye prisene. Det er mye billigere å produsere i utlandet. Vi kan ikke bli rik på å selge til oss selv i lengden. Det blir som om jeg skal starte kiosk og være min egen eneste kunde.
Slik jeg ser det så fungerer ikke Norge slik det skulle ha gjort. Det skrytes av velferdsordninger, men folk blir gjeldsslaver fordi de venter i køen på NAV. Av bompengefinansieringen går halvparten til administrative kostnader. Regjeringen skryter av miljøtiltak og miljøkvoter -men hva hjelper det miljøet om visse bemidlede personer betaler mer for å benytte seg av miljøkrevende ressurser? Når skal politikerne skjønne at miljø ikke handler om miljøkvoter og penger, men faktiske tiltak for å redde miljøet? Tog- og bussbilletter økes, stikk i strid med miljøpolitikken. Man nærmest belønnes for å bruke egen bil. Togruter innstilles, NSB klarer ikke engang å holde sine lovnader om å holde trafikken i rute. Politikerne er svært opptatt av avgifter på alkohol, tobakk og sukker. Men hva har det å si i en større samfunnsmessig betydning? Ikke mer enn at staten får sine sårt tiltrengte penger til å betale sine ansatte. Alt vi ser i samfunnet dreier seg om penger, penger, penger. Jeg er sikker på at om det finnes en Gud så vil han si at djevelen i vårt samfunn er pengene. Det er penger som styrer oss mot avgrunnen. Avhengigheten av oljeinntektene gjør at samfunnet slipper ut klimagasser som vil sette livet til våre arvinger i fare. Det er også en trend i dagens samfunn at mange straffeforfølges og alt skal gjennomgås og kontrolleres i detalj. Jeg er usikker på om det er veien å gå.
Sitat av kakebak Vis innlegg
Det er ikke skolene som det er noe i veien med. De fleste skoler i Norge er gode nok til å kunne lære de som VILL lære. Det er dagens ungdom som må gjøres noe med. Den eneste grunnen til at de i det hele tatt går på skolen er for å få fri etterpå. Den beste måten å løse dette på er nok god gammeldags disiplin. Desverre har ikke lærerene lenger lov til å gjøre noe annet en å gi anmerkninger, som ikke har noe større invirkning.
Vis hele sitatet...
Det er ikke 70-og 80-talls disiplin som trengs, det er dyktigere lærere. Det krever ikke noe særlig for å bli lærer - omtrent hvem som helst kan bli det.

For å fortsatt være en velferdsstat må flest mulig jobbe, ikke bare for verdiskapningen, skatteinntekter og kjøpedyktighet, men også for at Norge mangler mye arbeidskraft. Mer arbeidskraft kan ruske opp i mye av problemene i helsesektoren blant annet. De fleste voksne må derfor være mye av sitt oppgående liv i arbeid får at Norge skal gå rundt, på lik linje med at barn må tilbringe en stor del av livet i skoleverket.

Derfor må lærerne i Norge bli bedre ledere: å undervise er også å lede 15/30 stykker til å yte sitt beste. Hvorfor skulle en dyktig leder ville ønske å arbeide i skolen for 300-400.000 i året, når personen kan tjene det langt bedre i det private. Hadde det vært omvendt skal jeg vedde på at de beste lederene var i skoleverket. Resultatene deretter.

Det skoleverket som har mangler og ikke brukerne.
Happy Birthday
clarionify's Avatar
Partier har forskjellige interesser, og som vi ser så trenger vi forandring.
Vi kan ikke holde oss til ett parti over lengre tid, for ett parti kan ikke oppfylle kravene som er i samfunnet.
Vi må veksle litt, slik at alt i samfunnet blir prioritert og kan opprettholde standardene vi ønsker.

Hører folk snakker så mye om at norge er verdens rikeste land. Men hva skal vi med det?
Vi kan ikke gjøre noe med den statusen.
Har jeg en bedrift som går med overskudd, vil jeg investere i nytt utsyr, utvide horrisonten og opprettholde standarden på utstyret som er i bedriften.
Dette er noe Norge ikke gjør per dags dato.

Samtidig mener jeg at det er feil fokus på offentlige bygg.
Nå tar jeg inn Tromsø som et eksempel.
De har ikke råd til å utføre mindre kostnader over lengre tid, slikt som vann i basseng. Men skolene og rådhuset som blir bygd, skal være UltraModerene og en fryd for øyet med mange detaljer. Dette koster flesk, og helt unødvendig.
Sier ikke at det ikke er bra med nye bygg. Men å overdrive på den måten blir patetisk. En skole trenger vel ikke å være grønn og rosa i mørket eller blinkende lys i rådhuset om kvelden.

Avgifter og skatt er bra og må være der mener jeg. Med tanke på samfunnet, og miljøet. Men noe her henger ikke helt på grep her (rett meg hvis jeg tar feil). Du jobber -> betaler skatt -> får lønn -> kjøper bil og hus ->betale avgift på bil og tinglysing -> betale formue og eiendomsskatt..

Fakta om olje fondet:
-Statens pensjonsfond- utland (Oljefondet) er Europas største fond
og ett av verdens største.
-Oljefondet forvaltes av Norges Bank. Fondets midler plasseres i aksjer og obligasjoner spredt over hele verden, i hovedsak etter en nøkkel fastsatt av regjering og storting.
-Aksjeandelen i Oljefondet har økt til 50 prosent etter at Stortinget 2007 besluttet å øke aksjeeksponeringen gradvis fra 40 prosent til 60 prosent.
-Oljefondets verdi ble redusert med 663 milliarder kroner i 2008 som følge av svak avkastning på fondets plasseringer (finanskrisen). Men dette verditapet er i hovedsak et papirtap. Verdiene er bare reelt tapt der selskaper det er investert i, er gått konkurs/tapt.
-En mindre del av Norges Banks andel av fondsmidlene forvaltes aktivt. Denne aktive forvaltningen sto for 70 milliarder av fjorårets verdifall.
-Finansdepartementet arbeider nå med nye retningslinjer for den aktive forvaltningen av deler av fondet. Våren 2010 skal politikerne etter planen avgjøre i hvilken grad aktiv forvaltning skal videreføres.

Oljefondet utgjør knappe 500000kr per norske hode.
Det er ikke så mye nei
Det hjelper ikke om Norge er verdens rikeste land om nasjonen som helhet er dømt til undergang. Og slik vi tærer på oljeressusjene så har vi ikke så mange år å se frem mot. Kanskje vi som leser dette har en sjanse, men arvtagerne våre har desto mindre sjanser. DET er egoistisk i mine øyne. Mange stiller en rett pekefinger mot de som tar sitt eget liv i frustrasjon, men kanskje vi burde se lengre enn vår egen nese.