Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 7780
Heisann!

Fant akuratt ut at ene bikja våres hadde klart å fått tak i en tusenlapp, på en eller annen rar måte. Men uansett, det jeg lurer på er om det er mulig å få vekslet den inn? Eller er det ikke mulig?

Den er revet opp, ca. akuratt på siden av den sølvstripa som er på pengen. Pluss et par andre smådeler. Jeg har alle delene, så jeg kan "Pusle" den sammen.

Noen som har vært borti det samme? Banken er jo ikke oppe nå, så tenkte bare jeg skulle spørre.
Takker for svar.

-Zohan
Jada, ikke noe problem. Så lenge du har mesteparten, inkl. regnummer, får du vekslet den inn.
Dersom den er veldig ødelagt kan banken som regel bytte slike. Det er jo som kjent ulovlig å destruere penger, så noen er pliktig til å håndtere den videre i systemet.
Ja ! har selv hatt opptil flere sedler som har fått røff behandling.
Inkludert opprevet og all annen forferdelse.


*Har hørt rykter om at alt du trenger er delen med serie nummeret, men detter er bare rykter. Det som står over er erfaring *

[edit] Synest jeg var kjabla kjapp, men allikevel kom det 2 stk inn før meg :P
Sist endret av jarl; 18. juni 2009 kl. 18:47.
Hvis serie nummeret er helt får du byttet den i banken.
banken tar imot ødelagte penger ja, og du får fornya seddelen.
ellers tar butikker imot ødelagte seddler som er reparert med tape.

de godtar iallefall voldtatte 50 lapper hær jeg bor =)
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
banken tar imot ødelagte penger ja, og du får fornya seddelen.
ellers tar butikker imot ødelagte seddler som er reparert med tape.

de godtar iallefall voldtatte 50 lapper hær jeg bor =)
Vis hele sitatet...
Mye mulig de legger listen 'litt' høyere for tusenlapper. Banken er nok stikkordet her...
Zohan's Avatar
Trådstarter
hehe ok, takker for svar! Fant nettop ut at banken har oppe til 12 her i dag, så da skal jeg stikke å veksle den. Flaks at ikke bikja spiste den opp : P
Vet ingenting
Ikke så farlig det vel. Da ville den ikke vært lilla lenger, men litt brun-aktig. Uansett ville du fått veksla inn såfremt det ikke stanka dritt av den
Så lenge man har mer enn halvparten av seddelen får man vekslet den inn i en ny en. Kravet er at man har mer enn 51% eller mer.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Det har jeg også hørt!
At du må ha over halvparten av seddelen, ellers kan jo folk rive en tusenlapp i to og bytte hver del til en ny tuenlapp!
Så har du over 50% av seddelen så skal det nok gå bra å få byttet den i banken
Sitat av Icewave Vis innlegg
Så lenge man har mer enn halvparten av seddelen får man vekslet den inn i en ny en. Kravet er at man har mer enn 51% eller mer.
Vis hele sitatet...
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Det har jeg også hørt!
At du må ha over halvparten av seddelen, ellers kan jo folk rive en tusenlapp i to og bytte hver del til en ny tuenlapp!
Så har du over 50% av seddelen så skal det nok gå bra å få byttet den i banken
Vis hele sitatet...
Nei. Etter at 5 andre før dere har sagt svaret, så blir det for dumt at dere kommer med en ny merkelig teori om "så og så mye av seddelen".

Forøvrig er det helt utrolig at alle tråder bare fortsetter og fortsetter med folk som gir svaret om og om igjen. Postcountryttere!
Sitat av Icewave Vis innlegg
Så lenge man har mer enn halvparten av seddelen får man vekslet den inn i en ny en. Kravet er at man har mer enn 51% eller mer.
Vis hele sitatet...
så dumt! du må bare ha serienummeret da! tror du de måler om lappen er 51% av den ødealgte er igjen?

"ja nei det var synd assa, denne er faktisk 49% så kan desverre ikke gi deg en ny en, denne er det bare å kaste"
Sist endret av åjavelja; 18. juni 2009 kl. 20:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Nei. Etter at 5 andre før dere har sagt svaret, så blir det for dumt at dere kommer med en ny merkelig teori om "så og så mye av seddelen".

Forøvrig er det helt utrolig at alle tråder bare fortsetter og fortsetter med folk som gir svaret om og om igjen. Postcountryttere!
Vis hele sitatet...
Ekstra ironisk at dei som hevder at ein må ha ein viss del av seddelen har rett:
Sitat av FAQ fra Norges Bank
# Hva gjør jeg med en ødelagt/defekt seddel?
Norges Bank har følgende regler for innveksling av ødelagte/defekte sedler:
-Minst 55% av seddelen i behold gir full erstatning
-50 - 55% av seddelen i behold gir halv erstatning
-Under 50% av seddelen i behold gir ingen erstatning.

Innløsning av en ødelagt seddel som består av flere deler, skal bare skje dersom delene påviselig stammer fra samme seddel. Seddelnummeret har ingen betydning i denne forbindelse, det er størrelsen på den ødelagte seddelen som betinger erstatning. I tvilstilfeller sendes defekte sedler til Norges Bank som en erstatningssak med en kort saksopplysning og med et kontonummer slik at vi eventuelt kan godskrive kontoen din for verdien.
Vis hele sitatet...
Teip den sammen, da ser de jo at den har vært hel. Øker jo sjansen din for at du får vekslet den inn i en ny en
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ekstra ironisk at dei som hevder at ein må ha ein viss del av seddelen har rett:
Vis hele sitatet...
Fytti. Der ble både jeg og alle de første eid. Virket så utrolig mer logisk med seriekoden, men når jeg tenker meg om så er det jo utrolig kjipt om det er kun den siden med seriekoden som blir skadet også. 50-55% gir halv erstatning - egentlig utrolig smart tenkt av de som kom på det. Kjipt for de som har 54% av seddelen.

Men men, de aller fleste har hele seddelen bare i mange deler.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ekstra ironisk at dei som hevder at ein må ha ein viss del av seddelen har rett:
Vis hele sitatet...
har faktisk brent flere 1000 sedler ve uhell og aldri vært snakk om størrelsen. serienr på alle var der så da fikk jeg alle tilbake og full verdi.
denene var forresten nesten bare serienummeret igjen på.

kanskje reglene er slik, men aldri opplevd dette i praksis
Sist endret av åjavelja; 18. juni 2009 kl. 20:28.
Hvis det er igjen 54% av lappen så tror jeg du får full erstatning, tviler på at banken er såpass "slem".
Sist endret av jeppfi; 18. juni 2009 kl. 20:28.
for de som ikke skjønner det, grunnen til at du trenger mer enn 54% av seddelen er for at vi ikke skal kunne klippe seddlene i 2 og og så kreve 1000kr tilbake for hver halvdel.
1 tusenlapp = 100%
2 tusenlapper = 200% (av 1 tusenlapp)

55% + 55% + 55%= 165%

Legg til litt teip og...profit?
Sitat av binkabi Vis innlegg
1 tusenlapp = 100%
2 tusenlapper = 200% (av 1 tusenlapp)

55% + 55% + 55%= 165%

Legg til litt teip og...profit?
Vis hele sitatet...
55% * 3 = 165% , hvordan kan man dele opp en tusenlapp i 3 deler på 55% ?
Non profit .

Meeen, godt mulig det står i reglene at det må være over 50% for å få erstatning og over 55% for full erstatning, men dette er neppe noe som gjøres i praksis om du er god til å snakke for deg og går til to forskjellige banker .
Sist endret av lsrr; 18. juni 2009 kl. 22:16.
Sitat av lsrr Vis innlegg
55% * 3 = 165% , hvordan kan man dele opp en tusenlapp i 3 deler på 55% ?
Vis hele sitatet...
To tusenlapper.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av lsrr Vis innlegg
55% * 3 = 165% , hvordan kan man dele opp en tusenlapp i 3 deler på 55% ?
Vis hele sitatet...
Man har to tusenlapper. man river de i to(55% og 45%biter). Da har man to 55% og to 45%. De to på 45% får man til å passe(må sikkert rive av litt mer). altså har man tre på 55%(minst). aka profitt
Bankmann i familien her..Spørte han

Det går helt fint å levere den inn til banken. Har du bare halve så får du bare halvparten av verdien..En halv tusenlapp=500,- (Høres dumt ut, men det er faktisk sånn :P)

Det er jo ikke lov å ødelgge penger, så det er vel grunnen til at de gjør det sånn

/Kebab
binkabi: Tror de kan fort finne ut det om du gjør det slik, da må du ihvertfall gå til 3 forskjellige banker.
Prøv med femtilapper først
Sitat av Janpfo Vis innlegg
binkabi: Tror de kan fort finne ut det om du gjør det slik, da må du ihvertfall gå til 3 forskjellige banker.
Vis hele sitatet...
Selvsagt Uansett, det er bare rent hypotetisk sett.
Om du ikke er villig til å reise rundt halve landet funker det bare, et par ganger anyways.

Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Man har to tusenlapper. man river de i to(55% og 45%biter). Da har man to 55% og to 45%. De to på 45% får man til å passe(må sikkert rive av litt mer). altså har man tre på 55%(minst). aka profitt
Vis hele sitatet...
Du skjønte akkuratt hva jeg mente
Slikt har det også hendt meg at tusen lappen min ble revet i to. Det er bare å teipe den, så er den godkjent
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Man har to tusenlapper. man river de i to(55% og 45%biter). Da har man to 55% og to 45%. De to på 45% får man til å passe(må sikkert rive av litt mer). altså har man tre på 55%(minst). aka profitt
Vis hele sitatet...
Er jo nettopp derfor man må ha en av halvdelene på 55%, for att dette ikke skal gå.. Når man tar 55% av seddelene vil man alltids mangle 5% av seddelen i midten, så man får derfor ikke teipet sammen en tredje seddel som overstiger 45%..
Derfor man uansett må ha nr på seddelen og den pene stripen for at den skal være gyldig..
Har man 55% av den andre siden, er man fortapt uansett sånn ca...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Derfor man uansett må ha nr på seddelen og den pene stripen for at den skal være gyldig..
Har man 55% av den andre siden, er man fortapt uansett sånn ca...
Vis hele sitatet...
Nei, det må du ikkje. Du må ikkje ha nummeret. Er det i heile tatt MULIG å misforstå det noregs bank skriv på sine nettsider? Forklar meg kva del av setninga "Seddelnummeret har ingen betydning i denne forbindelse, det er størrelsen på den ødelagte seddelen som betinger erstatning." som er uklar for deg.
Sitat av Geiten Vis innlegg
for de som ikke skjønner det, grunnen til at du trenger mer enn 54% av seddelen er for at vi ikke skal kunne klippe seddlene i 2 og og så kreve 1000kr tilbake for hver halvdel.
Vis hele sitatet...
du har jo hele serienummeret da. da hjelper det ikke å ha to deler hvis bare serienr er på ene delen.