Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2562
Høyre lover tøffere tider for fildelerne om de vinner neste stortingsvalg
http://www.dagbladet.no/2009/04/17/k...e_bay/5791151/

Går det virkelig ann å være så dum... her kommer dem jo til å tape velgere i bøtter og spann?
Sitat av julegave Vis innlegg
Høyre lover tøffere tider for fildelerne om de vinner neste stortingsvalg
http://www.dagbladet.no/2009/04/17/k...e_bay/5791151/

Går det virkelig ann å være så dum... her kommer dem jo til å tape velgere i bøtter og spann?
Vis hele sitatet...
Høyre er iallefall et parti som står for det de mener selv om det skulle være upopulært, og som ikke vender kappa etter vinden sånn som Frp og Ap gjør.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Høyre er iallefall et parti som står for det de mener selv om det skulle være upopulært, og som ikke vender kappa etter vinden sånn som Frp og Ap gjør.
Vis hele sitatet...
Hva er det for et argument? Når ble politikk en konkurranse om å ha størst baller?

Forøvrig, hvordan er det bra å stemme på et parti som bare gjør som de selv vil uten å ta særlig hensyn til velgerne?

Å gå til krig mot fildeling er absolutt ikke veien å gå. Her må det heller satses på nye og bedre løsninger.
Det er bare snakk om å ha baller nok til å tørre å støtte eller si noe som nødvendigvis vil gi deg mest stemmer som feks tiltak for klimaet, høyere skatter, tiltak mot fildeling osv. Er snakk om og ta ansvar for samfunnet ikke bare presse alt man kan ut av det. Selv om jeg ikke støtter dem på det i det hele tatt og ikke kommer til å bruke mitt livs første stemme på dem=)
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Høyre er iallefall et parti som står for det de mener selv om det skulle være upopulært, og som ikke vender kappa etter vinden sånn som Frp og Ap gjør.
Vis hele sitatet...
Tror du ikke Frp mista nok av stemmer på "rasisme"-politikken sin? De mista ihvertfall meg!
Sitat av lolros Vis innlegg
Tror du ikke Frp mista nok av stemmer på "rasisme"-politikken sin? De mista ihvertfall meg!
Vis hele sitatet...
Tror nok de gjorde mange interessert i partiet med den politikken, da mange i Norge lider av fremmedfrykt.

Er selv en Høyre-mann, dette er helt klart ikke veien og gå for å skaffe velgere til høsten. Det er som DonT sier, de vingler hvertfall ikke som AP og FRP, som bare kommer med populære løfter folk digger.
Er ikke politikk i bunn å grunn å komme med populære løfter folk digger da?
Sitat av Allure Vis innlegg
de vingler hvertfall ikke som AP og FRP, som bare kommer med populære løfter folk digger.
Vis hele sitatet...
Hehe, ja, AP har jo typisk bare kommet med populære løfter folk digger... Det var virkelig tidenes mest treffende beskrivelse
Sitat av danielsk Vis innlegg
Hva er det for et argument? Når ble politikk en konkurranse om å ha størst baller?
Vis hele sitatet...
Atevar? Jeg mener det står mer respekt av politikere sier det de mener, uansett om det er populært eller ikke. Å være politiker som bare sier det folk flest vil høre uten at du egentlig bryr deg selv om politikkem, er i mine øyne falskt. Sånne folk er bare ute etter å få makt. Derfor har dontomaso har helt rett.
Vanligvis er jeg mye enig med Don T, men helt ærlig så har jeg ikke inntrykk av at Høyre er så veldig mye mer stødige på hva de står for enn AP. I tillegg er det jo verdt å huske at de før forrige valg sa at det var totalt uaktuelt å samarbeide med FrP, men når det så ut som de kanskje kunne klare å komme i regjeringsposisjon ved å samarbeide med FrP, og at dette var den eneste sjansen de hadde, så var det plutselig ikke noe problem å samarbeide med FrP lenger. I tillegg er jo FrP som kjent nærmest selve definisjonen på populisme, så skulle det bli noe samarbeide der til høsten tror jeg vi kommer til å få se tidenes mest vinglete regjering.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Det er kjempe modig å komme med en uttalelse som appelerer til den eldre, øvre-middelklasse konservative. Han er jo definitivt en minoritet.
Dette er en av grunnene til at jeg vil stemme Venstre til høsten.

"Venstre var det første partiet som tok til orde for å finne alternative løsninger for bortfall av inntekter til kunstnere på grunn av ulovlig fildeling. Venstre vedtok på landsmøtet i 2007 å gjøre fildeling lovlig, og at dette skulle gjøres ved å få på plass en ny modell som gjør at opphavsmenn får betalt for sine åndsverk."

Høyre har en helt grei politikk sånn ellers, lurer litt på hvor dette egentlig kommer fra. Tviler på det er så mange høyremedlemmer som egentlig støtter dette?
Sist endret av Bonggass; 18. april 2009 kl. 13:49.
Kan godt tenke meg at dette her appellerer sterkt til ganske mange av høyres klassiske velgergruppe ja, som CaptainP sier.

Venstre... tjah... Joda, de har mye bra, men jeg regner det som bortimot bankers at de vil samarbeide med høyre & Frp, og dermed er en stemme til Venstre i praksis en stemme til Frp, samtidig som Venstre garantert ikke vil bli større enn at de jevnt og trutt overkjøres totalt av de større partiene i et regjeringssamarbeide.
Gå "tøffere" ut mot fildelere? Hva vil det eventuelt innebære? Vi har i dag en lov som sier at det er forbudt og laste opp OG ned ulovlig materiale. Jeg håper bare ikke en ny "lov" eller lignende vil føre til mer overvåkning.
Sitat av Warz Vis innlegg
Gå "tøffere" ut mot fildelere? Hva vil det eventuelt innebære? Vi har i dag en lov som sier at det er forbudt og laste opp OG ned ulovlig materiale. Jeg håper bare ikke en ny "lov" eller lignende vil føre til mer overvåkning.
Vis hele sitatet...
IPRED loven her i Sverige kunne jo ha vært ett alternativ.
Sitat av lolros Vis innlegg
Tror du ikke Frp mista nok av stemmer på "rasisme"-politikken sin? De mista ihvertfall meg!
Vis hele sitatet...
Hm, de mistet en del, men rasismen i Norge vokser. Vigrid vokser, og rasisme-politikken som de fleste vil kalle det tror jeg var et "lurt" trekk av FrP. Er så utrolig mange folk som er enige med de, men ikke tør å innrømme det, men stemmer de et så alminnelig parti, så er det lettere å stå fram. Husk også at det er mange unge mennesker som stemmer FrP, og mange sympatiserer med den såkalte snik-islamiseringen fordi unge norske innvandrere har en tendens til å utarte seg i f.eks slosskamper på fester og slikt, i alle fall så tror veldig mange unge dette.

Angående selve saken. Jeg syns det høyre gjør her også er ganske populistisk. Det er veldig mange som laster ned, men det er også veldig mange som er i mot dette. Jeg laster ned veldig lite for tiden, men gjorde det mye før. Etter at jeg startet å jobbe i en dataspillbutikk, så har jeg fått mer empati for spillutgiverne. Hver jævla uke er det utgivelser til 360, PS3 og Wii, men når man kommer til PSP eller PC, så er det veldig få utgivelser. Alt et resultat av piratkopiering. Dog, så er jeg ikke sikker på om jeg støtter høyre på dette, har ingen mening om det, piratkopiering kan være noe forbanna drit, og det kan være fint til tider uten at det tar noe særlig skade.

Til DonTomaso: Jeg er delvis enig i deg med at Høyre har baller i denne saken, og totalt enig med deg at FrP vender kappa til når de får motgang.
Høyre er tøffe som faktisk går mot majoriteten i samfunnet når det kommer til denne saken, men det er jo også det første store partiet som går hardt ut mot det også, noe som gjør at store deler av befolkingen sperrer øynene opp. Mange har innsett at piratkopiering er en fare, kanskje særlig for musikere, og derfor tror jeg Høyre faktisk tjener stemmer på dette forslaget. Tror dette er et lurt trekk, og kanskje til og med litt populistisk?
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Er ikke politikk i bunn å grunn å komme med populære løfter folk digger da?
Vis hele sitatet...
I praksis er det ofte slik. Det høres jo forsåvet fint ut, men her viser politikk seg ofte som et spill for galleriet. Ideelt sett skal partiene ha en viss integritet, ikke konsekvent underkaste seg flertallets diktatur. Med det mener jeg ikke at partiene ikke skal fokusere på folkets beste, men at majoraiteten i befolkningen i enkelte tilfeller kan tendere mot å ikke vite eget beste. Her synes jeg Høyre framstår relativt godt (selv om jeg i utgangspunktet ikke støtter deres politikk), mens Frp ofte spiller på populistiske strenger.

Men tråden sklir litt ut, poenget er vel mer å diskutere hvorvidt vi støtter tøffere tak mot fildeling. Jeg mener Høyre bommer litt når de sier fildeling undergraver kulturlivet, dette er en litt ignorant påstand etter min mening. Istedenfor å demme opp for fildelingsteknoligien, som er kommet for å bli uansett, vil det mest fruktbare være å tenke nytt.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Hva er det for et argument? Når ble politikk en konkurranse om å ha størst baller?
Vis hele sitatet...
Grunnen til at man har politiske partier er at de skal kunne representere forskjellige ideer/syn/verdier/osv. Så kan man som man som velger stemme på det som man er mest enig i. Hvis alle partiene skulle mene det samme, så hadde vi ikke trengt mer enn et.

Tøffere tider for fildelere? Fildeling er ikke ulovlig. Bryte opphavsrett er. Hvordan har de tenkt å skille mellom de som deler lovlige og de som deler ulovlige filer (for ikke å snakke om de som gjør begge)?
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Er ikke politikk i bunn å grunn å komme med populære løfter folk digger da?
Vis hele sitatet...
Nei, selv om det vil være det ideelle. Politikk er å bevare og forbedre samfunnet og måten vi lever på. Ofte er tiltak som folk ikke digger nødvendige. Vi kan desverre ikke alltid velge det vi liker best.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg lurer på en ting angående denne loven, for dere som undrer ja jeg bor i Sverige.

Jeg har en gammel XP cd hjemme, som er lastet ned før den loven kom, så om jeg nå går inn på f.eks piratebay å finner en cd-key i beskrivelsen til produktet, kan jeg bruke den? Jeg har ikke lastet ned noe da.
Det er fortsatt like ulovlig, men de kan ikke ta deg for å ha lastet det ned akkurat den versjonen, men du har fortsatt lastet ned den du har fra før.
Du legger ikke igjen noen ip-spor tho.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Det er fortsatt like ulovlig, men de kan ikke ta deg for å ha lastet det ned akkurat den versjonen, men du har fortsatt lastet ned den du har fra før.
Du legger ikke igjen noen ip-spor tho.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar.
Men etter det jeg har hørt så er alt det du har lasta ned før 1.apri altså når loven kom, lovlig.
Tror du jeg kan være trygg?
De kan jo alltid sjekke, og det har ALDRI vært lovlig å laste ned pirat-kopiert "materiale" (som det heter så fint)..
Men trygg? Ja.. Ingen vits i å være redd, de kommer nok ikke og tar deg.
Sitat av drittunge Vis innlegg
De kan jo alltid sjekke, og det har ALDRI vært lovlig å laste ned pirat-kopiert "materiale" (som det heter så fint)..
Men trygg? Ja.. Ingen vits i å være redd, de kommer nok ikke og tar deg.
Vis hele sitatet...
Tusen takk drittunge.
Man blir beskymret over den nye IPRED loven.
OKay en annen ting, om jeg laster ned en OEM windows xp cd fra piratebay og bruker min egen cd key, det burde vell være lovlig?
Nå mistet høyre min stemme... Bare pga denne saken
Hadde tenkt til å stemme høyre pga flertallet av de andre sakerne de står for...
Men men, nå må man finne seg ett nytt parti å stemme på ^^,
Sitat av atomet Vis innlegg
Kan godt tenke meg at dette her appellerer sterkt til ganske mange av høyres klassiske velgergruppe ja, som CaptainP sier.

Venstre... tjah... Joda, de har mye bra, men jeg regner det som bortimot bankers at de vil samarbeide med høyre & Frp, og dermed er en stemme til Venstre i praksis en stemme til Frp, samtidig som Venstre garantert ikke vil bli større enn at de jevnt og trutt overkjøres totalt av de større partiene i et regjeringssamarbeide.
Vis hele sitatet...
Venstre vil aldri i verden danne regjering med et Frp som ser ut som det gjør per dags dato... Det er temmelig urealistisk. Kanskje en gang i fremtiden hvis Frp får sosial samvittighet og blir litt lysere?
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
OKay en annen ting, om jeg laster ned en OEM windows xp cd fra piratebay og bruker min egen cd key, det burde vell være lovlig?
Vis hele sitatet...
Ville det vært lovlig å ta en bil, lik din egen, fordi du har nøkkel til den? :P
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Høyre er iallefall et parti som står for det de mener selv om det skulle være upopulært, og som ikke vender kappa etter vinden sånn som Frp og Ap gjør.
Vis hele sitatet...
Demokrati handler om å høre på folket og la folket få lov til å velge.

Hvis høyre er imot og FrP for fildeling så er det ingen tvil om hvilket parti som lyttet til folket.

Så klart, politikk er et skittent spill og jeg vet at FrP og mange andre partier sier det folket vil høre og så skjer det aldri, men høyre er da ikke no bedre fordi de står for det de mener.
Sitat av piuu Vis innlegg
Ville det vært lovlig å ta en bil, lik din egen, fordi du har nøkkel til den? :P
Vis hele sitatet...
Nei, men det er jo stor forskjell. Om du tar en bil, stjeler du. Men om du laster ned, kopierer du. Forresten tviler jeg på at man bruker samme nøkkel på alle biler av samme modell, selv om det har lite med saken å gjøre.
Sitat av piuu Vis innlegg
Ville det vært lovlig å ta en bil, lik din egen, fordi du har nøkkel til den? :P
Vis hele sitatet...
Først og fremst, en nøkkel passer til en bil.

en engelsk WinXPpro CD-key passer til alle engelske winXP installasjons CD'er.

Bil = unik.
xp cd-key = unik. Ikke CD'en.

Steam og blizzard lar deg jo laste ned alle spill du har kjøpt fra dem så mange ganger du vil.
Sitat av CaptainP Vis innlegg
Det er kjempe modig å komme med en uttalelse som appelerer til den eldre, øvre-middelklasse konservative. Han er jo definitivt en minoritet.
Vis hele sitatet...
For et par år sida, da jeg fremdeles var student og var et år i et konservativt land, satt jeg på en benk ved siden av en gamling som begynte å prate om hva slags overgrep millitæret var mot enkeltindividet, og hvor mye galt nasjonalisme hadde sørget for. Det er en sånn typisk stereotyp at gamlinger er så jævlig konservative. De mest konservative er vel kjerringer, rett etter at de har trøkka ut ei skrikerunge, da i betydningen motvilje mot forandring. I Norge så er det mest konservative sannsynligvis Arbeiderpartiet og sosialdemokratisk byråkrati. Høyre er et parti for øvre middelklasse, og de litt mer autoritetstro av dem. Høyre gjør meg kvalm, det blir i samme gate som KrF. Venstre derimot...
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Geiten Vis innlegg
Demokrati handler om å høre på folket og la folket få lov til å velge.

Hvis høyre er imot og FrP for fildeling så er det ingen tvil om hvilket parti som lyttet til folket.

Så klart, politikk er et skittent spill og jeg vet at FrP og mange andre partier sier det folket vil høre og så skjer det aldri, men høyre er da ikke no bedre fordi de står for det de mener.
Vis hele sitatet...
I prinsippet virker det mye bedre sånn jeg ser det.

Then again, jeg bruker så mye fildeling at å stemme på Høyre nå ikke ville falt meg inn i halvsøvne...
Dette gjorde bare Høyre mindre attraktivt for min del...

Her er det mer utdypende hva Høyre mener om (ulovlig) fildeling