Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4186
Det snakkes så mye om hvor lett det er å misbruke et personnummer. Men personnummere flyter da overalt, så hvordna i alle land og dager gjør man det? Jeg bare lurer.

Jeg mener, for å få endret adresse i folkeregisteret må man sende kopi av id nå. For å få videresendt post med posten, må man møte opp på postkontor med id (som kopieres).

Selvfølgelig ikke hvis du har dette minside-opplegget.

Så da er jeg litt tom for ideer jeg da.
Når jeg ringer til banken for og fikse cash fra sveits så ber de alltid om fødsels og personnummer. Ett eksempel.
Trådstarter
2 0
Hm, fikse cash fra Sveits? Som i å veksle?

Men nei, at avisene skal ha det til å være så lettjente penger vet jeg ikke altså.
Det er jo en grunn til at noen normenn lever av å svindle andre. De bruker ikke passet til folk, ikke kortene deres - men bare godt skuespill og personinformasjon.

Richard Ringheim:
http://www.showtime.no/svindleren.494712-81575.html
Sist endret av Matthiesen; 5. mai 2009 kl. 09:39.
Sitat av culina Vis innlegg
Hm, fikse cash fra Sveits? Som i å veksle?

Men nei, at avisene skal ha det til å være så lettjente penger vet jeg ikke altså.
Vis hele sitatet...
Altså ringe banken og ordne opp i diverse. Sveits bare bare en spøk
Sitat av culina Vis innlegg
Jeg mener, for å få endret adresse i folkeregisteret må man sende kopi av id nå. For å få videresendt post med posten, må man møte opp på postkontor med id (som kopieres).
Vis hele sitatet...
Nei? Man må jo absolutt ikke det.
Sitat av aidoN Vis innlegg
Nei? Man må jo absolutt ikke det.
Vis hele sitatet...
Det ble innført i sommer. Jeg måtte i alle fall vise legitimasjon da jeg skulle få adresseendringsskjema i sommer og jeg måtte fylle det ut mens jeg var på postkontoret.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Man kommer ikke så langt med et personnummer, men man kommer ingen vei uten. Det er vel som å åpne den ene døra for å få tilgang på de neste 10 dørene, som man igjen finne ut hvordan skal åpne.
kjedelig streiting
De har jo prøvd og sikre personummerne med pin koder og sånn hvis du skal endre ting osv på nettet nå.
Eneste metoden jeg kan komme på må være og bestille mobiler ol fra nettet, og finne på en god unnskyldning så de sender til en annen adresse enn din folkregistrerte.
Rutinesvikt er cluet her, skjer ofte at postansatte glemmer å be om ID ved utlevering av diverse.
Da blir det fort ikke så vanskelig å få hentet bankkort, fødselsattester og whatnot mer.

Og ikke minst snoke i postkassa til "offeret".
Sitat av piuu Vis innlegg
Man kommer ikke så langt med et personnummer, men man kommer ingen vei uten. Det er vel som å åpne den ene døra for å få tilgang på de neste 10 dørene, som man igjen finne ut hvordan skal åpne.
Vis hele sitatet...
God forklaring av prinsippet. Identitetstyveri blir vesentlig lettere med et fødselsnummer. Du kan også skape mye trøbbel for eieren av fødselsnummeret.

Du kan eksempelvis bytte fastlege for vedkommende. Bestille kopi av fødselsattest, reservere mot reklame, osv. Dette er mulig på nett i skrivende stund.

Tidligere var fødselsattest nok til å få legitimasjon. Og har man først en gyldig legitimasjon, så har man i praksis åpnet "de 10 neste dørene".

Dette er helt hull i hodet. Det burde være mye bedre sikkerhet rundt dette. Heldigvis begynner bevisstheten om identitetstyveri å bli større, slik at det blir satt inn tiltak som gjør misbruk av et fødselsnummer alene vanskeligere.
Korden skaffar du fødsels attesten med eit person nummer?
Har aldrig sett min så er litt nysgjerrig^^
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Har du litt info og er frekk nok kan du utgjøre mye skade/inntjening med personnr. navn osv.
Merka akkurat at det med fødsels attest er mye stress no til dags!
Hvis du går til et legekontor et eller annet sted og ser i søpla som står i resepsjonen der så er det mange lapper der med fødsel og personnummer for de fleste legekontor skriver ut kvitteringer med det på.

Dette er noe jeg vet av erfaring for jeg har vært og tittet selv
Det er litt overdrevet, det mange av dere sier her. For å gå inn og bytte fastlege og alt det der (som man gjør via minside.no) så må man ha både personnummer, et passord og en sikkerhetskode som er forskjellig hver gang. Det er ikke bare bare å få tak i alle disse. Sikkerheten er absolutt helt holdbar.
Sitat av reboot Vis innlegg
Det er litt overdrevet, det mange av dere sier her. For å gå inn og bytte fastlege og alt det der (som man gjør via minside.no) så må man ha både personnummer, et passord og en sikkerhetskode som er forskjellig hver gang. Det er ikke bare bare å få tak i alle disse. Sikkerheten er absolutt helt holdbar.
Vis hele sitatet...
Vet du hva du snakker om, egentlig? Det er ikke bare minside.no som gir slike muligheter. Her kan se og bytte fastlege på enhver du vet fødselsnummer, navn og postnummer til:

https://tjenester.nav.no/minfastlege...isloginside.do
Nei, det var jeg ikke klar over, dette var litt skummelt. Har aldri visst om den siden, skjønner ikke hva man skal med to forskjellige sider med samme formål, da er det mye bedre å kun ha minside.no som faktisk har sikkerhet.
Litt offtopic:
Her om dagen skulle jeg til byen og legge inn penger på kontoen min. Glemte seff kortet mitt og hadde ingen andre form for legitimasjon, så jeg måtte trekke kølapp og vente. Huska personnummeret mitt så jeg viste at jeg skulle få lagt inn.
Men når det ble min tur var jeg ikke tydelig nok på at jeg skulle legge inn, så bank dama trudde jeg skulle ta ut. Hun begynte å spørre "hvor skulle du ta ut" osv...

Dette var litt skummelt, At jeg kunne ta ut helt uten videre bare med å vite personnummer.
Sist endret av Blanko; 23. mai 2009 kl. 02:08.
Sitat av Blanko Vis innlegg
Litt offtopic:
Her om dagen skulle jeg til byen og legge inn penger på kontoen min. Glemte seff kortet mitt og hadde ingen andre form for legitimasjon, så jeg måtte trekke kølapp og vente. Huska personnummeret mitt så jeg viste at jeg skulle få lagt inn.
Men når det ble min tur var jeg ikke tydelig nok på at jeg skulle legge inn, så bank dama trudde jeg skulle ta ut. Hun begynte å spørre "hvor skulle du ta ut" osv...

Dette var litt skummelt, At jeg kunne ta ut helt uten videre bare med å vite personnummer.
Vis hele sitatet...
Det har jeg og gjort, bare at jeg fortalte hun hva kontonummeret mitt var, og nevnte ikke personnummer.
Sitat av Blanko Vis innlegg
Litt offtopic:
Her om dagen skulle jeg til byen og legge inn penger på kontoen min. Glemte seff kortet mitt og hadde ingen andre form for legitimasjon, så jeg måtte trekke kølapp og vente. Huska personnummeret mitt så jeg viste at jeg skulle få lagt inn.
Men når det ble min tur var jeg ikke tydelig nok på at jeg skulle legge inn, så bank dama trudde jeg skulle ta ut. Hun begynte å spørre "hvor skulle du ta ut" osv...

Dette var litt skummelt, At jeg kunne ta ut helt uten videre bare med å vite personnummer.
Vis hele sitatet...
Fult mulig at hun eventuelt kunne fått opp bilde som ble brukt på ditt visa når hun skrev in personnummeret ?
Interessant tråd. Som enkelte nevnte, med et personnummer og et falskt id kan du komme ganske langt. Spesielt hvis du også får tak i kontonr.

Personlig syntes jeg svindel av privatpersoner er helt ufordragelig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fin straff om man blir tatt med falsk id da
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det koselige med kortmaskin er at man enkelt kan lage falsk ID og skrive inn ting på minne på kortet slik at det nesten er umulig å bli tatt

Med mindre at noen er ganske så ivrig i å ferske noen..
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Det er jo en grunn til at noen normenn lever av å svindle andre. De bruker ikke passet til folk, ikke kortene deres - men bare godt skuespill og personinformasjon.

Richard Ringheim:
http://www.showtime.no/svindleren.494712-81575.html
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=55RXC...e=channel_page
persjon nr går fort og finne ut da :-)
http://www.digi.no/815509/skremmende...e-fodselsnumre så dere ikke den da? liksom 4steg så har du persjon nr +navn og alt du trenger.