Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2635
Heisann,

Har søkt litt smått rundt på forumene og fant stort sett utdaterte tråder som ikke helt handla om det jeg lurte på, så jeg slenger inn en helt ny tråd da jeg har noen spørsmål angående kjøp av skateboard.

Jeg har ingen erfaring med skating, men er veldig ivrig på å kjøpe meg et longboard eller plain skateboard. Det eneste jeg funderer litt på er hva som er mest praktisk. Jeg har lyst på det først og fremst som et fremkomstmiddel, da jeg ser det som veldig praktisk å ha noe jeg kan bruke i nedoverbakke men lett kan dra med på bussen oppover. Etterhvert kan jeg kanskje begynne å kjøre litt i bakker bare for skøys skyld, som longboardere somregel gjør.

Det eneste som plager meg er at alle longboards jeg har sett på er nettopp alt for langt. Jeg har mer lyst på et litt-kort-litt-langt-midtimellom-board. Så lurer jeg da på hvor jeg kan finne slike brett, for her i byen (Trondheim) finner jeg ikke noe slikt på butikkene (innenfor rimelighetens grenser). Har ikke lyst til å bruke så veldig mye mer enn 700 - 1000 kroner, men da må jeg kanskje se utenfor grensene våre. Noen som vet om noen nettbutikker som sender til Norge uten problemer? Fra England eller andre land som er lett å ha med å gjøre.

Håper noen har en formening.

Tusen takk for alle svar!

mvh
-Mowie
Det finnes skateboard i flere størrelser.
Selv har jeg et middels, noe som passer fint for "standard" skating.
Ville kanskje anbefalt longboard for å "cruise" men, det passer jo dårlig på buss.
tror nok det bete for deg ville vært å kjøpe et stort skateboard.
Som fremkomsmiddel er longboard HERLIG, krever et push med benet og du ruller LENGE bortover gaten ikke vanseklig å svinge/manøvrere heller... Finnesl ongboard i MANGE størrelser så du har nok bare vært litt uheldig om du kommer til Olso en dag selges det en hel hel haug av dem i ganske mange butikker ikke langt fra hverandre
I tillegg til mitt vanlige brett har jeg et vanlig skateboard med store gummihjul på, noe liknende det longboard har.
Anbefales på det sterkeste! Synes longboards blir litt for mye å drasse på..

Billig blir det også.. du trenger ikkeno superduper brett, det kan gjerne være gammelt og slitt. Så lenge du har på store feite gummihjul er du sikret smud kjøring=)


Mener å huske det koster rundt 400,- for et sett med hjul
Jeg tror old school skateboard passer midt i blinken for deg - en god blanding av longboard og et vanlig skateboard. Old School skateboards har gjerne hjul som på longboard, men platen nærmer seg et vanlig skateboard, uten å ligne noe særlig likevel. Disse er også utrolig hippe i forhold til dagens motebilde.

Ta en titt her: http://images.google.no/images?hl=no...tart=0&ndsp=18
Til ditt bruk kan en mini plate være smart, jeg har selv en humu fra longboardlarry.com og denne er perfekt å bruke som fremkomstmiddel. Brettet er lite nok til at det ikke er noe problem å bære med seg rundt, og det ruller bra. Er mange av brettene som selges rundt om i diverse skate butikker som er av ganske dårlig kvalitet, Sector 9 som er det vanligste merket bruker foreksempel hjul som ruller forferdelig dårlig. Jeg ville heller kjøpt ett bra brukt brett, enn ett nytt sector 9 brett.

www.kingofthehill.no er en dedikert norsk longboardsjappe, ellers kan du sjekke ut asfaltsurfer.com som er den største norske longboard siden. Der kan du finne brukte brett. Ellers så kan du lage ditt eget brett, og kjøpe trucker og hjul løst. Mener å huske at det ligger noen guider på asfaltsurfer forumet.
skal du handle fra utlandet er også daddiesboardshop.com en bra butikk, de sender til norge og er anbefalt av mange fra asfaltsurfer.com
Jeg har et Sector9 Mini og det er en perfekt blanding av old school og longboard. Anbefales på sterkeste hvis du vil ha noe som ruller ordentlig bra, men som er lite nok til å ta med på bussen.
De rimeligste prisene finner du vel på E-bay.
Hva er egentlig greia med at longboard har blitt så plutselig hipt i år/fjor a? Husker før når det liksom var "oi, fett!" når man så noen cruise med longboard. Nå er det plutselig blitt supertrendy.
det er vel en enkelt, billig og kul måte å komme seg frem på, billigere enn en sykkel og du kan ta det under armen og ta bussen hvis det er for langt.

Vil også anbefale Sector 9 Mini serien, er mindre enn et vanlig longboard, men utrolig greit å stå på og ta med seg rundt omkring.
Sist endret av HSS; 11. mai 2009 kl. 02:11.
Selv vil jeg egentlig anbefale å kjøpe et vanlig skateboard. Det fungerer veldig bra som fremkomstmiddel samtidig som det er utrolig gøy som leketøy. Hvis du først kommer deg over den knausa med å lære deg the basics (ollie, shuvit og generell brettkontroll), så skal jeg love deg at det er noe av det kuleste du kan drive med.

Følelsen av å skruelande et nytt eller et skikkelig fett trick ut en trapp, ned en rail eller hva som helst, overgår alt ass. Selv skikkelig bra sex.
Sist endret av Gamgee; 11. mai 2009 kl. 02:42.
De selger Dervish brett på den friluftsbutikken rett ved gamlebroa. Hvis du vil kjøpe et vanlig skateboard tror jeg du får best veiledning hos Session. Unngå Swag hvis du faktisk vil ha litt info, valgmuligheter og generelt en prat med folk som er litt inne i brettmiljøet (finnes selvsagt unntak, men min personlige erfaring er at de ofte ansetter folk med peil på fashion).

Som folk før har pekt ut er egentlig longboard og skateboard to vidt forskjellige ting. Som fremkomstmiddel er vel den eneste fordelen med vanlig skateboard muligheten til å olle (hoppe). Longboard er mye mindre energikrevende og mer komfortabelt hvis planen din kun er å kjøre. Longboard er i tillegg ekstremt mye mer stabilt i høye hastigheter.

Skateboard er mer et langtidsprosjekt man må være relatvt motivert til for å få noe ut av. Med forbehold om klisjeer så blir det mer en livsstil, hvertfall hvis du oppsøker det aktive brettmiljøet. Fordelen med det er at det er mye mer lekent og kreativt, og kan selvølgelig brukes som framkomstmiddel. Longboard på høyt nivå dreier seg mest om downhill-kjøring eller kreative powerslides.

Vil uansett anbefale at du tenker litt på hva du vil bruke brettet til. Hvis greia er å cruise rundt i barisen om sommeren mellom utepilsene er nok longboard å foretrekke.
Waveboard er tingen.
Det er lett og ta med seg på bussen, krever ikke at du sparker ifra, og kan også brukes i oppoverbaker(!)

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wave_(board)

Vet dessverre ikke helt hvordan det er med salg i Norge
Sist endret av binkabi; 11. mai 2009 kl. 16:44.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Må si meg enig i de som anbefaler et vanlig brett med større gummihjul på, det funker ganske bra, og krever ikke like mye balanse som et vanlig brett med standard hjulstørrelse. Det kan dog hende du trenger å legge inn noen slags skiver mellom plata og truckene for å kompansere for hjulstørrelsen (sånn at hjulene ikke tar borti plata)

Det waveboardet så jo temmelig merkelig ut, og vil det ikke være et prosjekt å lære seg å kjøre på ei plate med bare to blade hjul med roterbare fester?
Minner litt om snakeboard ideen, måten man kommer seg frem på er det samme prinsippet: en form for "slalomteknikk" for å få fart i og med at man ikke kan ta den andre foten av og dytte seg fremover: ergo ikke så stor fartmuligheter.
Sist endret av Dodecha; 11. mai 2009 kl. 17:31.
Om du bryr deg om hva som er hipt, gå for longboard. Om ikke, kjøp for guds skyld en vanlig skateboard plate, og om du skal bruke det hovedsaklig til cruising og transport, heller noen litt store myke hjul.

Longboard kan brukes til å rulle på, ikke noe særlig mer. Det er også stort og tungt å bære med seg. Et vanlig brett med en skilleplate mellom trucks og brett (for at ikke brettet og hjula skal "møtes") og store myke hjul ruller like fett som et longboard, men er mye mer praktisk.

Old skool brett har heller ikke den "bøyen" i brettet som vanlige brett har, så du begrenser veldig hva du kan gjøre. Med en gang du blir litt skilled til å kjøre har du så mange muligheter med et vanlig brett, du kan lære deg ollies (ollie opp fortauskanter i stedet for å hoppe av brettet etc.), lære triks, kjøre i ramp, og mye annet.
Trådstarter
Takk for alle svar. Konge å få så mye feedback og innspill. Jeg har nok bestemt meg for å gå for longboard, da jeg eventuelt kommer til å kjøre downhill hvis jeg vil gjøre noe seriøst ut av det. Har tråla litt tråder rundt om kring og har sett veldig mye bra om merket Lush Longboards. Har kikka litt på http://www.stokedlongboards.co.uk/lu...rnet-p-55.html , selv om det ligger litt over taksten min i pris. Ikke så langt, ikke så kort, men akkurat perfekt.

Jeg vet også at jeg vil få mindre muligheter når det kommer til triksing, og kreativitet, men føler aldri det helt har vært min greie. Har valgt freeride ovenfor jibbing når det kommer til ski i vintersesongen, så jeg vil tro jeg går for noe av det samme på sommersesongen hvis det skulle komme til det at jeg prøver meg på downhill kjøring, men da skal jeg først ha stålkontroll på brettet. De waveboardsa assosierer jeg litt med kids på 10 - 14, he he, så det er uaktuelt. Bryr seg jo alltids litt om hva som er i vinden også.

P.S. Gratulerer med dagen!
Sist endret av Mowie; 17. mai 2009 kl. 21:16.
▼ ... over en måned senere ... ▼