Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 5862
Sikkert et skikkeli teit spørsmål,men hvordan på best muli måte får jeg fjerna tjæra fra bongen min???
Har liksom fått bort litt,men ikke alt..
spankingguru
Worner's Avatar
Alkohol løser vel opp fett. Zalo også
ainapews's Avatar
Trådstarter
20 0
at jeg ikke tenkte på d!!
Sist endret av ainapews; 29. mars 2007 kl. 15:20.
Legesprit (9x%)
Eller du kan jo kjøpe bongrensemiddel på f.eks http://www.everyonedoesit.com.

Hva slags bong er det?
ainapews's Avatar
Trådstarter
20 0
Vannpipe
er bare latt den stå i varm vann med litt salo i, løser opp alt.. pass på at du ikke skyller den med for kaldt vann etter på tho, eller så prekker hele dritten.. ^_^
OT: hørte den svarte tjæra er ren THC? Er det sant?
langt ifra, men jeg ville har spart den til senere, ikke vaska den bort
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Uh, skrap er ikke noe kos, om det er mye THC i den kommer jo selvfølgelig bl.a.an på om du mekker tobakk i hasjen din eller ikke.

Å kjøre den en gang i oppvaskmaskina har fungert fint for meg, om du ikke har den muligheten kan du la den ligge i en løsning som garantert tar alt, f.eks sterke vaskemidler, whitespirit etc..
Har selv brukt aceton for å vaske min egen bong, med lite hell. Har ikke prøvd bongrensemidlene enda, men det virker som den beste løsningen.
spankingguru
Worner's Avatar
Aceton tror jeg ikke er så smart hvis bongen er laga av plexiglass ialelfall. Da risikerer du at den blir helt hvit.
Jeg har en sjabong, kjøper ren aceton på farvehandelen, har over på ei sprayflaske, sprayer inn, bruker samtidig hansker som kjøpes på nille, så skyller jeg med glovarmt vann. Ren som ny
Beinfilteret legger jeg litt i ren aceton i ett egg-glass, men der må jeg som oftest inn og vaske ut en gang i blant med en tann-renser (de små som man får kjøpt på apoteket).
Jeg vasker bongen min akkurat som deg Valkyrie, og den blir aldri ren. Skal prøve å sette den i vaskemaskinen en gang i løpet av påskeferien og se hvordan det går.
hehe.. vasker bongen med aceton.. Pass på så dere ikke blir løsemiddelskada da, slik som disse fjollene som vasker neglene sine med det. Men det er faktisk en reel fare om man utsetter seg for mye løsemiddeldamp, utendørs ville nok være mitt valg men selv der vil du ende opp med å få en god dunst rett i åndedrettssystemet.
Hmm store mengder zalo funka for meg...
Amoniak och vann
ainapews's Avatar
Trådstarter
20 0
Brukte zalo, funka helt greit, men fikk ikke helt bort all tjæra som har lagt seg i pipa, men glasset ble skinnende blank å ren
mulig zalo har bedre effekt enn first price oppvaskmiddel. Uansett kommer jeg ikke til nedi der, er liksom endel kroker og kriker. MEn faan blir det for ille hiver jeg den, orker ikke røyke for mye vanndamp, heller en joint eller pibe
I kriker og kroker må jeg jo ut med en børste som du ser. Jeg skyller som en gal, i glovarmt vann og masse kaldt etterpå så løsemiddelskade er ikke noe jeg frykter. Det er nok ikke noe løsemidler igjen når denne dama har gjort vasken sin! Et lite utvalg av børster, bøffa noe på hobby-butikken som pensler som jeg sprayer på og stikker inni og gnir vekk med, piperensere, legge den i sterkt men noe utvannet acetonvann en gang i blant og husk hansker så man kan skylle med kokvarmt vann har holdt min ren i over ett år. Men nå er dette en enkel sjabong, ikke en vannpipe.
Ok så det er seffølgelig mange måter og rense på Har prøvde litt av vært i desperasjonens navn. Neglelakk fjerner funker veldig bra. For extra rensende effekt hiver du noe salt i. Metall piper og deler har jeg hevet in i komfyren på full varme. Da brennes meste parten bort men den blir jo ikke helt rent og du brenner den siste dritten extra godt fast. Har også hørt at det er mulig å fjerne resinet med sitron.
Det optimalet burde jo være sprit (90%+) og salt. Er anbefalt å skrape vekk meste parten av resinet først. Eventuelt spare på det til en regn full dag
angående løsemiddelskaden så tenker jeg på selve vaskeprosessen da. selv uten varmtvann fordamper aceton. Det lukter du vel idet du åpner korken tenker jeg. Tro meg å puste inn det en stund er nok til at du senere snøvler og snubler rundt som en pillefjærn stakkar resten av livet. Vær forsiktig, tenk på det. Du vil nok ikke være like sjarmerende dama da skulle jeg tro.
Neglelakkfjerner er foresten aceton
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Felles for stortsett alle løsemidler er at dei ikkje gir akutt skade, men skade ved langvarig og/eller gjentatte eksponeringer.

Du har altså meir eller mindre 0 risiko for å få løsemiddelskade fra å sniffe aceton en gang, men gjentatte ganger *vil* føre til problemer. Samme gjelder bongrensing. Dersom du må renske bongen så ofte at du får problemer med for mykje innpusta aceton, så trur eg du har større problem enn acetondampen.
Varmt vann (gjerne med litt zalo eller dr. muscle!)
Bytte når det er blitt lunkent. To tre ganger og den er ren som ny. Bare husk å riste, eller "snurre" vannet mens det er varmt! Går ofte med en gang viss det ikke er for mye skrap...
bruk vaske middelet som du bruker i opvaskmaskina det fungerer bra
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Jeg vil bare tilføye at hvis dere har problemer med å få bongen ren så har dere røyket alt for mye/lenge på den uten å ha renset den.

Mitt tips er derfor at man vasker bongen sin daglig. Dette kan man gjøre på flere måter; bongrens, Zalo e.l. Du kan også bruke oppvaskmaskinen, slik som Dodecha sier.

En utrøyka bong er ekkel! Den ser nasty ut og lukter helt forferdelig.

djkilling har ett godt poeng; Maskinoppvaskpulver fungerer veldig fint. Fyll bongen med vann og hiv pulveret opp. Rist en god del og børst med en oppvaskbørste e.l. Voilá!

Ta vare på bongen din
Sist endret av Thysanoptera; 31. mars 2007 kl. 12:15.
rødsprit på glassbong funker utmerket, blir ren og fin, nesten helt ny
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Jeg har en plastbong med twist og den er no dritt å få rein.
Ligner denne: http://shop.mariuana.it/images/SAC%2036-50.jpg

Vil det være trygt med en tur i oppvaskmaskina, eller fucker det opp gummipakninger og sånt?
Aceton... alkohol.... -hallo...
bruk flaskerens, eller ballongrens for vinballonger. La det virke i 5 minutter med glohett vann og rist bongen din.. Flaskerens selger de bla på din lokale vinmester ol. men mange dagligvarebutikker har det også.. -Lite phat, blue skies-

edit- Du kan også sette den på gjennomspyling i en vaskeromsvask e.l.
dvs; sett bonga di så den står støtt, og åpn krana på full guff med varmt vann og la den stå en stund.. Da funker zalo og sånn også, men jeg vil anbefale å anskaffe deg noe flaskerens. Iallefall hvis du fyrer deg litt.. x-)
Sist endret av Crojett; 31. mars 2007 kl. 18:22.
Jaja, nå gir man bare råd. Jeg har ren aceton, ikke neglelakkfjerner på sprayflaske, og jeg står ikke og suger inn så godt jeg kan.... Jeg sprayer nedi bongen på vaskerommet, ikke rundt i rommet, lar det stå en stund, henger ikke over og trekker inn, men henger på kjøkkenet og leser avisa, så skyller jeg ut. Jada, jeg blir sikkert løsemiddelskadet av å vaske bongen min 4 ganger i helga. Samma faen, dø skal jeg uansett, da kan jeg jo i det minste dø for en god sak. At visse tør engang å henge på forumet her forundrer meg. Det kan jo være fali!
Går sikkert bra med den bongvaskinga di, bare sa ifra om faren ved det.

Dø skal vi ja, men det er vel ønskelig å ha det så bra som mulig inntil den tid?
Om man ønsker det da, så er det visse forhåndsregler som må tas i enkelte situasjoner.
Og angående dette forumet så er det veldig godt for info for eksempel HR, så kan man tolke infoen som man vil og deretter ta de sjangser man vil..
bruker Blårens (isopropanol) til mine glasspiper. Fungerer veldig bra.
jeg har en glass bong som er litt kronglete utformet for vasking, så en gang i blandt så kjøper jeg en boks med plumbo og heller dette oppi bongen med varmt vann og plumboen løser opp og fjerner oljen der hvor man ikke kommer til for hånd. jeg passer på og skylle bongen godt etter på. dette fungerer veldig bra.

<DarkStaar: Jeg vil bare tilføye at hvis dere har problemer med å få bongen ren så har dere røyket alt for mye/lenge på den uten å ha renset den.

Mitt tips er derfor at man vasker bongen sin daglig. Dette kan man gjøre på flere måter; bongrens, Zalo e.l. Du kan også bruke oppvaskmaskinen, slik som Dodecha sier.

En utrøyka bong er ekkel! Den ser nasty ut og lukter helt forferdelig.>

enig med darkstar men men kjenner jeg di fleste stonerne rett så er det mange ting som er mere intresant og gjøre en og vaske bongen sin.som og røyke fran, å når man har røyka så gidder man ivertfall ikke og vaske bongen. kjipt men sant.
Sitat av ainapews
Sikkert et skikkeli teit spørsmål,men hvordan på best muli måte får jeg fjerna tjæra fra bongen min???
Har liksom fått bort litt,men ikke alt..
Vis hele sitatet...
Lag en ny bong?!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av EasyLiving
Lag en ny bong?!
Vis hele sitatet...
Håper du forstår at noen velger å røyke av bonger som er dyrere enn den kronen du mister i pant på bongene du lager. En skikkelig glassbong koster fort fra 1000 og oppover, og da er det å kjøpe nytt gjerne ikke et alternativ hele tiden.
Sitat av ainapews
Vis hele sitatet...
Jævla bra. Gå inn på linken og se at du må logge deg inn
Mulig det allerede er nevnt, men jeg er lettere beruset og ikke i stand til å gidde å lese hele posten, men here goes anyway; Silikonfjerner funker fett som faen, men vær forsiktig, og sørg for å la den FORDAMPE før du skylder den mangemangemange ganger. Det tar knekken på de mest innrøyka bongene, iallefall hjalp det på min. Også hørt at vinduspuss fungerer på glassbonger, men har ikke testa det selv så kan ikke si for sikkert.
ainapews's Avatar
Trådstarter
20 0
uuups..haha.. det merka jo ikke jeg for jeg var jo innlogga..hehe
Varmt vann & bakepulver, la d stå en stund :-) slipper dere alle bæd chemi/løsemiddl rester i lungene !! hehehe
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei,

har vasket glassbong og akryllbong utallige ganger.
Det er ikke særlig komplisert, og krever ingen bruk av løsemidler som aceton eller lignende.
Det du trenger er varmt vann og first price grønnsåpe.
De koster vel 10-20kr for 2 liter på Kiwi. Holder til en del vasker.
Bare skyll bongen i varmt vann noen ganger og snurr vannet litt rundt.
Der etter tømmer du ut vannet, å fyller den med en kombinasjon av varmt vann og grønnsåpe, så høyt du kan. Også tar du en tur på clas ohlson å kjøper rense børster, slike som er festet på enden av ståltrå, koster vel ca 10 kr, da får du en stor rundt en til selve "sugerøret", og en liten rund en til det lille røret, samt en flat børste for vasking andre steder,
Tar ca 2min å få bort alt når den har stått i grønnsåpe.
Gjelder både glass og plast. Men plast er jo et helvete, og vil alltid holde på lukten, uansett hva du finner på. Så vil da heller anbefale å kjøpe en i glass,da de blir som nye etter hver vask.
Sist endret av wiine; 4. desember 2009 kl. 15:53.
Man trenger selvfølgelig ikke løsemiddler som aceton, men etter man har prøvd dette og ser at en gørrskitten bong blir ren etter 1 minutt risting ved en blanding av litt aceton og salt, da orker man ikke tulle med disse børstene, kokende vann og diversje såpetyper. Den metoden tar mye lengre tid, og sluttresultatet blir på langt nært like bra uansett om man skrubber bongen i 20 minutter.

Prøv dette, så ser du om du vil gå tilbake til din gamle vaskemetode. En storflaske (halvliter) aceton koster forresten hundrelappen på apoteket, og i denne har du garantert rundt 10-20 vask.
Sist endret av Quetzalcoatl; 4. desember 2009 kl. 16:21.
Sitat av puffman Vis innlegg
Man trenger selvfølgelig ikke løsemiddler som aceton, men etter man har prøvd dette og ser at en gørrskitten bong blir ren etter 1 minutt risting ved en blanding av litt aceton og salt, da orker man ikke tulle med disse børstene, kokende vann og diversje såpetyper. Den metoden tar mye lengre tid, og sluttresultatet blir på langt nært like bra uansett om man skrubber bongen i 20 minutter.

Prøv dette, så ser du om du vil gå tilbake til din gamle vaskemetode. En storflaske (halvliter) aceton koster forresten hundrelappen på apoteket, og i denne har du garantert rundt 10-20 vask.
Vis hele sitatet...
Ganske enig med deg egentlig, men det er en ting som stadig gjør at jeg vender tilbake til vasking med vaskepulver og kokende vann med jevne mellomrom. Jeg føler at bongen blir mye kjappere møkkete igjen når den er vaska med sprit og salt enn med et vaskemiddel med glansvask-egenskaper.
Med riktig såpe er bongen like ren som med sprit i løpet av 5 minutter venting og 1min risting, sett at den blir vaska med et par dagers mellomrom. Da fester det seg ikke så mye dritt i bongen, og det er bare å skylle downpipen i varmt vann for å få den skinnende ren.

Anbefaler forøvrig å sjekke ut konsentrert spylevæske på biltema, gjør jobben vel så bra, og tre eller fire liter koster deg mindre enn en halvliter aceton.
Gutta som bruker aceton med lite hell. Bruk en god mengde salt i tilegg, du må ha noe grovt i tilegg til løsmiddlet.
Jeg har vasket 2 år gammle glassbonger og fått de 100% ren på aceton og salt.
Aceton har fantastisk mange bruksområder.
75ml flaska koster forsåvidt 70+ kr og en halvliter 101kr så spør om halvliter på apoteket.

Ingen som vet hvor man får taki Aceton på indistri størrelse. 100liter eller mer?
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Det selges ihvertfall i de fleste jernvarebutikker i sånne grønne (1 liters?) flasker.
"Øko-Terrorist"
Bruker vodka med en god del salt i i min glassbong, etterfulgt av en runde papir fungerer fett som fy.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Bruker vodka med en god del salt i i min glassbong, etterfulgt av en runde papir fungerer fett som fy.
Vis hele sitatet...
Det blir vel dyrt som fy også?
Selvom den blir ren