Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 4965
Heihei!
Har alltid hatt lyst til å skaffe meg hund og føler virkelig at NÅ er tiden for det!
Problemet er jo at jeg går på skole OG har hest i tillegg, hvordan ville dere organisert dagene om dere var meg?
Jeg har selvfølgelig lyst på valp, men er redd det blir for mye arbeid i starten med skolen og det hele, så tenker på en hund fra omplasseringssenter istedet.

Om jeg skaffer meg valp blir det i en ferie, så den blir så husren som mulig og husvant at den kan være noen timer alene før jeg starter på skolen. (kommer til å dra hjem til den i langfri, har skole fra 08:30 til 14:15) Kan også spørre om å få ha den på et rom på skolen, (går på privatskole) men er det bra for valpen? Da kan jeg iallefall ha en dotur med den etter hver time..

Og når kan jeg tidligst ha med valpen i stallen? Blir det veldig mye for den i så ung alder? (hester, hunder, katter og folk)

Og så står valget mellom rase, synes både Akita Inu, Boerboel og Rhodesian ridgeback er FINE hunder, men vil gjerne ha en som er lettlært, og har lest at de rasene er mindre læringsvillige. Ellers syns jeg Border collien er en fin hund, men kanskje litt for energisk.. Har ikke imot en blandingshund, men en rasehund hadde vært kult Vil gjerne ha en hund som er lettlært, tåler lange turer, men som fortsatt ikke ødelegger huset om den ikke får en langtur hver dag!

Hva tror dere?
Hvorfor heller ikke vente til at du er ferdig med skolen, bedre og drøye den hunden litt og fokusere fult på skolen.

Fort gjort og glemme enten hesten/skole når det blir en hund og , kan bli litt mye

Mitt råd er dropp den bikja, fokuser på skolen og hesten, når du er ferdig med skolen så skaff deg hund.

Hunder krever mye oppmerksomhet..
Jeg er enig med Mohammedlarsen der. Mye bedre å vente de siste årene du har igjen av skolen og få en perfekt, snill og morsom hund, enn å få en hund som blir oppdratt feil i tidlig alder og derfor blir en hund du ikke "vil ha". En hund krever mye oppmerksomhet og mye energi fra deg med tanke på oppdragelse, og derfor kan det bli litt for mye for deg med alt dette.
Kougra's Avatar
Trådstarter
Har lyst på hund pga motivasjon på skolen også, sliter veldig døgnrytmen f.eks. med å komme meg opp om morgenen og vet at ansvaret for en hund vil hjelpe på å komme meg ut av senga, og bli sliten så jeg sovner med en gang om kvelden + at hund vil bli en slags "belønning" for å gå på skolen fra foreldrene mine, de vil selvsagt hjelpe til, mamma jobber ikke hver dag osv Mangler litt motivasjon for tiden...
Sitat av Kougra Vis innlegg
Har lyst på hund pga motivasjon på skolen også, sliter veldig døgnrytmen f.eks. med å komme meg opp om morgenen og vet at ansvaret for en hund vil hjelpe på å komme meg ut av senga, og bli sliten så jeg sovner med en gang om kvelden + at hund vil bli en slags "belønning" for å gå på skolen fra foreldrene mine, de vil selvsagt hjelpe til, mamma jobber ikke hver dag osv Mangler litt motivasjon for tiden...
Vis hele sitatet...
Gå og legg deg! Du skal på skolen snart....
Kougra's Avatar
Trådstarter
Haha, har høstferie atm, å greid å ødelegge det lille jeg hadde av døgnrytme på de få dagene med ferie allerede Flinke meg...
Jeg synes det er bra at du vurderer omplasseringshund, og i tillegg later til å være klar over at rase bør velges ut fra hva slags person du er og ikke hva du synes er en pen hund. Men vær HELT ærlig overfor deg selv, og tenk igjennom situasjonen din per idag; føler du at hesten din får så mye oppfølging og stell den skal ha? Føler du at du har energi, tid og penger til et dyr til? Er du overbevist om at hunden vil hjelpe på motivasjonen, eller bruker du det som en unnskyldning fordi du ønsker deg hund? Hva vil du gjøre om det IKKE hjelper på motivasjonen? Har du mulighet til å få hjelp med begge dyrene om du skulle bli syk eller av andre grunner ikke være i stand til å ta deg av dem i en periode?

Generelt liker jeg ordtaket "er du i tvil, si nei", men du bør ihvertfall tenke grundig gjennom dette før du gjør noe.
Sist endret av epifant; 12. oktober 2011 kl. 03:24.
Kougra's Avatar
Trådstarter
Du stiller mange gode spørsmål epifant!
Omplasseringhund har selvfølgelig vært det beste, både for meg å hunden. Tid og penger er ikke noe problem, og en hund VET jeg kommer til å bli en stor motivasjon for meg! Har også mulighet til å få hjelp med både hest og hund om det trengs. Det som hadde vært supert er om hunden hadde vært vant med hester fra før, så den kunne vært med på tur... Da hadde begge fått mosjon! Har tenkt mye på dette, og har en super timeplan for meg, hest og en voksen hund Innser at det blir mye med en valp nå...
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Om du bor alene må du ikke finne på å skaffe deg hund. Beklager, jeg har selv hund, og jeg digger det. Men hunden har også krav på et godt liv, uansett hvor mye tid du setter av, blir det vanskelig å balansere både hund og ett travelt menneskeliv på siden. Derimot; om du bor sammen med noen som er enige å ta litt av ansvaret for hunden, da er saken en ganske annen. For hunden handler det nemlig ikke bare om antallet turer som mange tror, men også om kontakt. Når der er flere hjemme blir hunden, åpenbart, mindre ensom.

Om du har planer om å ha hund burde du venne av deg å legge deg så sent foressten, tissetrengte greier om morgenen. Jeg til mitt forsvar våknet nettopp etter at jeg la meg klokken 19

Hunden min er foressten en Border Collie, og familien min klarer å slite den ut dag inn og dag ut. Må legge til at det er en tispe, de skal visstnok være en smule roligere. Hunden er lettlært som bare juling, uansett alder. Dette er også negativt, finner fort ut hvordan en stabler møbler for å få tak i middagsrestene på benken, lukke opp dører, etc.
Kougra's Avatar
Trådstarter
Bor sammen med både mor og far + har besteforeldre i umiddelbar nærhet som kan ta den med på tur, evt være selskap Å regner med å få orden på døgnrytmen med en hund, dør av dårlige samvittighet om dyra mine ikke får det de trenger, (har to kaniner, en fisk og en hest) alle de er en motivasjon for meg for å gjøre ting riktig. Dessverre krever de ikke at jeg har den døgnrytmen jeg trenger for å fungere opptimalt på skolen, det tror jeg en hund kan endre på. Og jeg trenger virkelig å komme igjennom dette skoleåret! Og har jo alltid hatt lyst på hund, både mor, far og besteforeldre har tidligere erfaringer med hund, og jeg omgås hunder daglig
Drit i skolen, dyr er mye viktigere enn utdannelse.
Før du får deg hund så må du tenke nøye gjennom hva det innebærer. De fleste hunder skal ha minimum 1-2 timer mosjon hver dag, pluss annen stimulans som lek o.l. Når du eventuelt flytter for deg selv gir en hund deg mange begrensninger. Du må ha hundepass for ferier, du må lufte hunden før du drar på fylla og når du kommer hjem, eventuelt i bakrus tidlig på morgenkvisten, du må ut på tilfredsstillende turer (beregn 30 min) hver morgen, samt at du må tilvenne hunden et bra adferdsmønster fra tidlig alder, f.eks. alenetrening så separasjonsangst ikke hindrer deg i å dra på skole uten at huset ser ut som en rønne når du kommer tilbake.

Det å adoptere en hund er veldig praktisk for deg som førstegangseier. Da vil du muligens slippe alt styret med å ha en valp. For det er utrolig mye styr, og sjansen for at hunden tilegner seg et problematisk adferdsmønster er stor når du ikke har tidligere erfaring med hund. Spessielt med de rasene du nevner.
Personlig adopterte jeg et 8 år gammelt gatekryss for noen måneder siden. Jeg ble faktisk frarådet å ta til meg akkurat den hunden, ettersom han er en blanding av fire raser som alle er veldig krevende og hadde en noe problematisk adferd. Nå etter et par måneder med iherdig arbeid kan jeg si at det er et av de beste valgene jeg har gjort i livet mitt! Det har vært og er fortsatt en utfordring, men det er utrolig givende å se forandringene og i det hele tatt ha gitt en fantastisk hund det hjemmet han fortjener! Han har rett og slett blitt en helt annen hund enn den han var for bare noen måneder siden. Vi holder hverandre i form, og det finnes ikke en bedre start på dagen enn å våkne av et vått kyss følgende av ekstrem entusiasme når du setter foten ned på gulvet!

Om du virkelig har tenkt gjennom dette, og er moden nok til å innse alle konsekvensene en hund bærer med seg så vil jeg absolutt annbefale deg å få en firbeint venn! Om du velger å adoptere en hund så ta deg god tid til å bli kjent med de forskjellige hundene som er på kennelen/gården, og ikke stress med valget. Husk også at kjemi ikke bare er viktig mellom mennesker, men også mellom mennesker og dyr. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men jeg anntar at du ikke er voksen ettersom du fortsatt bor hjemme, og da vil jeg faktisk annbefale deg å melde deg som frivillig "krisesenter" for hunder. Da kan du teste deg selv og se om du virkelig er inneforstått med hva det innebærer å ha hund, samtidig som du gjør en kjempetjeneste og blir bedre kjent med de forskjellige rasene.

Lykke til med valget
Kougra's Avatar
Trådstarter
Er 18 år og vet at det krever mye å ha hund og vil selvfølgelig bruke den tiden som trengs på å velge den rette for nettopp meg! Har jo som sagt hest i tillegg som krever en del og har hatt det i flere år, så jeg kan å ta ansvar og skjønner hva det innbærer. Ønsker meg en hund som går godt sammen med hester og kan gå på lange turer med meg og hesten, det hadde vært utrolig flott! Kikker rundt på omplasseringssenter for en hund som kan passe Takk for flott svar nilsern!
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Kougra Vis innlegg
Bor sammen med både mor og far + har besteforeldre i umiddelbar nærhet som kan ta den med på tur, evt være selskap Å regner med å få orden på døgnrytmen med en hund, dør av dårlige samvittighet om dyra mine ikke får det de trenger, (har to kaniner, en fisk og en hest) alle de er en motivasjon for meg for å gjøre ting riktig. Dessverre krever de ikke at jeg har den døgnrytmen jeg trenger for å fungere opptimalt på skolen, det tror jeg en hund kan endre på. Og jeg trenger virkelig å komme igjennom dette skoleåret! Og har jo alltid hatt lyst på hund, både mor, far og besteforeldre har tidligere erfaringer med hund, og jeg omgås hunder daglig
Vis hele sitatet...
Snakk med foreldrene dine og besteforeldrene dine om saken. Om de er positive til å støtte deg er du gull. Men aller helst burde det ikke være din hund, men familien sin hund. Du er ganske flink om du klarer å ta brorparten av ansvaret, men selv bare det kan bli vanskelig.

Jeg kan også nevne at jeg har opplevd at jenter har skaffet seg hund rundt 1. vgs ish. 14-16årig-muligens-sytten uansett. Det som skjer er at skole, venner, trening, hobby også videre tar over for tiden som hunden skulle hatt. Og foreldrene sitter igjen med ansvaret etter få år. En hund lever foressten rundt 12år litt avhengig av rase. Hvor er du om 12år? Studerer du i England? Australia? Jobber? Byttet by? Hvor er hunden?

Alle burde egentlig vokse opp med en hund, men ærlig talt er du for ung til å ta alt ansvaret alene.

Edit: Kjenner du til http://www.canis.no/forumindex.php?s=8 ? Et relativt aktivt forum for hunde-eiere.
Sist endret av Sio; 12. oktober 2011 kl. 04:07.
Kougra's Avatar
Trådstarter
Kommer ikke til å få alt ansvaret alene, men det kommer fortsatt til å være "min" hund. Ansvaret er ikke noe jeg bekymrer meg for, jeg er vant til å ta ansvaret for de dyra jeg har hatt. Grunnen til at vi ikke har skaffet hund før er pga. min bror som er allergisk, men som nå har flyttet ut og litt motvilje fra mine foreldre. Dyrene mine prioriteres først uansett, sånn har det alltid vært, selv om jeg har fått god hjelp og oppfølging av mine foreldre. Jeg VET at jeg kan gi en voksen hund det den trenger for å være lykkelig, og vil stille opp som "krisehjem" for Charlottes omplassering for å være helt bombesikker først! Uansett, tusen takk for liken Sio, og spørsmålene dine gir meg noe å tenke på, men kommer ikke til å flytte et sted der jeg ikke kan ha hund, jeg vil ha hund får å beholde den! Hunden kommer til å bli en del av familien, og man gir ikke bare bort et familiemedlem fordi det ikke passer å ha dem akkurat da... Men jeg er helt enig med at alle burde vokse opp med en hund! Da hadde jeg hatt en perfekt oppvekst..
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Drit i skolen, dyr er mye viktigere enn utdannelse.
Vis hele sitatet...
Saklig argumentasjon du.

Sitat av Kougra Vis innlegg
Kommer ikke til å få alt ansvaret alene, men det kommer fortsatt til å være "min" hund. Ansvaret er ikke noe jeg bekymrer meg for, jeg er vant til å ta ansvaret for de dyra jeg har hatt. Grunnen til at vi ikke har skaffet hund før er pga. min bror som er allergisk, men som nå har flyttet ut og litt motvilje fra mine foreldre. Dyrene mine prioriteres først uansett, sånn har det alltid vært, selv om jeg har fått god hjelp og oppfølging av mine foreldre. Jeg VET at jeg kan gi en voksen hund det den trenger for å være lykkelig, og vil stille opp som "krisehjem" for Charlottes omplassering for å være helt bombesikker først! Uansett, tusen takk for liken Sio, og spørsmålene dine gir meg noe å tenke på, men kommer ikke til å flytte et sted der jeg ikke kan ha hund, jeg vil ha hund får å beholde den! Hunden kommer til å bli en del av familien, og man gir ikke bare bort et familiemedlem fordi det ikke passer å ha dem akkurat da... Men jeg er helt enig med at alle burde vokse opp med en hund! Da hadde jeg hatt en perfekt oppvekst..
Vis hele sitatet...
Utifra hva du skriver så prøv det

Da du allerede har hest, er du klar over hva ansvar for et dyr innebærer.
Kougra's Avatar
Trådstarter
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Drit i skolen, dyr er mye viktigere enn utdannelse.
Vis hele sitatet...
Har dessverre ikke råd til å ha dyr seinere om jeg ikke har bra nok inntekt, og det oppnår jeg med en utdannelse

Sitat av Staggere Vis innlegg

Utifra hva du skriver så prøv det

Da du allerede har hest, er du klar over hva ansvar for et dyr innebærer.
Vis hele sitatet...
Jeg skal prøve det, først ved å være krisehjem for en omplasseringshund, funker det så funker det, funker det ikke prøver jeg igjen når livssituasjonen min tillater det!
Sist endret av Kougra; 12. oktober 2011 kl. 04:48.
Hva slags hest har du?
Kougra's Avatar
Trådstarter
Sitat av sali Vis innlegg
Hva slags hest har du?
Vis hele sitatet...
Har ei dansk varmblods hoppe etter Blue Hors Romancier Hatt henne i 3 år nå, hadde en dansk vallak før det. Egen hest du også?
De rasene du nevnte i første trekk håper jeg du endelig har noe erfaring med fra år. Skal du ha en akita så må du være forbredt på og investere så mye sosialisering med andre hunder i den som mulig fra den er liten. De er Aktiaer og der kamphunder. og våkner først det innstinktet så får du din svare hyre med å skulle trene det bort igjen.
Boerboelg er forsvådt fine hunder om du klarerer og sosialisere de. Men de har sinnsykt mye energi og blir det først kamp er bulldog regler som gjelder. Dø eller seire.
Nå skal jeg ikke si noe vondt om de som faktisk tar til seg omplasseringshunder men vit hva du går til. Dette er hunder som har stått mot hverandre med kun et gitter og bjeffet og bjeffet til kroppen er helt stiv. Det er ikke sikkert den er blitt så glad i andre hunder at du gjør noe. Iogmed at du ikke vet så mye om hundens fortid som regel så er det en god ide og utsette den for ting i et kontrollert miljø til å begynne med.
Med en valp er det dog litt lettere og sette den inin i døgnrytmen din en inn det vil være med en voksen hund.
Jeg dog ville slått fra meg hele ideen til du var ferdig med skole. Det er enkelte ting som ikke mikser med skole.
Kougra's Avatar
Trådstarter
Når det gjelder rase, syns jeg bare de rasene jeg nevnte er pene hunder, dog lite aktuell for meg. Kommer til å skaffe hund fra Charlottes omplassering (www.charlottes.no) Der får hundene bo i private hjem, såkalte "krisehjem" før de omplasseres. Ingen gitter. Har tenkt å være et slikt hjem først, for å se om det funker Der er de flinke med oppfølgingen etter hunden er omplassert og når de er i krisehjem, hørt bare positivt om det!
Sitat av Kougra Vis innlegg
Heihei!
Har alltid hatt lyst til å skaffe meg hund og føler virkelig at NÅ er tiden for det!
Problemet er jo at jeg går på skole OG har hest i tillegg, hvordan ville dere organisert dagene om dere var meg?
Jeg har selvfølgelig lyst på valp, men er redd det blir for mye arbeid i starten med skolen og det hele, så tenker på en hund fra omplasseringssenter istedet.

Om jeg skaffer meg valp blir det i en ferie, så den blir så husren som mulig og husvant at den kan være noen timer alene før jeg starter på skolen. (kommer til å dra hjem til den i langfri, har skole fra 08:30 til 14:15) Kan også spørre om å få ha den på et rom på skolen, (går på privatskole) men er det bra for valpen? Da kan jeg iallefall ha en dotur med den etter hver time..

Og når kan jeg tidligst ha med valpen i stallen? Blir det veldig mye for den i så ung alder? (hester, hunder, katter og folk)

Og så står valget mellom rase, synes både Akita Inu, Boerboel og Rhodesian ridgeback er FINE hunder, men vil gjerne ha en som er lettlært, og har lest at de rasene er mindre læringsvillige. Ellers syns jeg Border collien er en fin hund, men kanskje litt for energisk.. Har ikke imot en blandingshund, men en rasehund hadde vært kult Vil gjerne ha en hund som er lettlært, tåler lange turer, men som fortsatt ikke ødelegger huset om den ikke får en langtur hver dag!

Hva tror dere?
Vis hele sitatet...
Hei,

Jeg har selv en Boerboel hanne på 13 måneder, dersom du er ute etter en lettlært hund så bør du se vekk fra denne rasen, de er veldig læreVILLIGE, men jo større de er jo dummere er de, desto mer tid krever det.

De første 6 ukene du har hunden er de viktigste, her former den bånd til deg og ditt hjem, det beste her er derfor å faktisk ta fri, jeg tok ferie når jeg fikk min hund.

Boerboelen er en hund med et serdeles sterkt vokter instinkt og hannene kan være veldig dominante, det samme gjelder tispene også mot andre tisper, så hvis dette er en rase du virkelig vil ha bør du enten ha veldig god hunde erfaring eller ha VELDIG mye tid til disposisjon, du vil ikke ha en hund på 60 + - kg som du ikke har stål kontroll på.
Kougra's Avatar
Trådstarter
Som sagt syns jeg disse hundene er utrolig pene hunder, dog lite aktuell for meg, i alle fall akkurat nå. Senere kan det hende at jeg skaffer meg en awesome boerboel, men ikke nå.. Du er heldig som har en så kul hund, håper du har stålkontroll på din, for alles beste
Eg tur ein liten westie hadde vore noko for deg. Hund med persolighet, og det er ein terrier, så den gjer seg aldrig.
http://en.wikipedia.org/wiki/West_Hi..._White_Terrier

Hund er noko ein bør tenke grundig igjennom, kvar i livet er ein om 10-15 år? passsar det med hund då? Det er uansett ei avgjernad som ein ikkje bør ta forhasta. Ein valp er mykje arbeid, ja, men ein får igjen for det seinare, ein kjenner hunden og har eit heil spesielt bond til den.
Sitat av CT705 Vis innlegg
Ytringsfrihet? Hater folk som har hund. De stinker, dessuten har de hundehår i maten og alt det de gjør. De er et stykke hundehår. Skjønner meg aldri på det der.
Vis hele sitatet...
Ser får meg at du er en feste menneske fra den motbydelige verden...
Skjønner meg aldri på slike folk som du...

til ts: Hund er ikke pynt, og er ikke noe du skaffer får å fikse på døgnrytmen, har hund selv å angre ikke! men det kan være til tider når jeg feks skal, på fest ut osv.. så kan jeg ikke fordi jeg har en hund, men herregud jeg bare forkorte tiden ned med noen timer osv.. så er jeg hjemme.

Har en venninne som skaffet seg en hund, dem var så glad i den og den ble godt behandlet, men nu når en ikke er valp, så har den ikke blitt dusjet på halvt år, ja får å si det sånt, dem er lei av hunden... noe som irritere meg.

Drop hunden, og bry deg om skolen å noen år til før du anskaffer deg en hund, altfor mye arbeid og tid, er vel like godt å skaffe seg unger i sameslengen.
Og ikke tenk ordet at foreldrene dine kan ta vare på hunden osv... NEI det er du som skaffer, å da er det faen meg du som skal passe og stelle, å bruke penger på den, ikke foreldrene.
Kougra's Avatar
Trådstarter
En westie kunne nok ha vært en fin hund ja! Men kunne tenkt meg en litt større jeg da Og valp blir det nok på meg seinere, passer dårlig for det akkurat nå. Og det er jo en fin ting å gi en omplasseringshund et hjem, ikke sant? Gla i dem bli man uansett
http://most-wanted-amira.webs.com/aila01.jpg <-- sånn blanding border collie har jeg, anbefales!
lett og lære, har lært min slik at jeg ikke treng bånd, går forbi andre hunder og ho går etter kommando + ho trekke en haug med jenter! sjalu hehe
Kjempe fine hunder, glad litt mye energi, og rask å jakte! å løpe
Sist endret av justastonedhuman; 12. oktober 2011 kl. 08:37.
Husk at det er et helt liv å ha ansvar for. Hunder lever fort i 10 år, er du klar for å ha det ansvaret hengende over til du er 28? Jeg veit ikke hva slags avtale du har med foreldrene dine, men jeg syntes det å bruke en hund som belønning er litt tvilsomt.
Ikke vondt ment, men jeg håper foreldrene står klare til å ta over ansvaret hvis du skulle gå lei.
Forresten så er det veldig stor forskjell på å ta vare på en hest og en hund.
Jeg har hatt hunder rundt meg hele livet, men ville aldri i verden trodd jeg kunne ta ansvar for en hest av den grunn.
Sist endret av Bothrops; 12. oktober 2011 kl. 08:37.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Jeg har hatt hunder rundt meg hele livet, men ville aldri i verden trodd jeg kunne ta ansvar for en hest av den grunn.
Vis hele sitatet...
Er du heste interessert, og lever får hester så klare du det meste.
Kougra's Avatar
Trådstarter
Foreldrene mine stiller opp om det trengs, det er fortsatt min hund og mitt ansvar. Hest og hund er definitivt ikke helt det samme, de krever hver sitt, men det fine med det er at de kan kombineres! Derfor ønsker jeg meg en hund som tåler lange turer og liker å løpe Hesten min er veldig hundevennlig og har ikke noe imot en turkamerat som sjekker at hestespisende plastposer virkelig ikke er hestespisende!

Border collie, utrolig fine hunder, super hyggelige å ha med å gjøre, kjenner mange! Kunne virkelig tenkt meg det, men er redd den kanskje bare gjeter på hestene konstant :/
Sist endret av Kougra; 12. oktober 2011 kl. 08:52.
Dennis, min Boerboel

http://img214.imageshack.us/img214/6174/vlcsnap2011092313h02m00.png
Sjekk ut Belgisk Fårehund, kan minne litt om collie bare ikke like gira. Rasen har fire varianter, lang Svart eller Gul\rød\brun pels, krøllete pels eller kort pels.
Groenendael
Tervueren

Malinois
Laekenois
De to siste bildene er ikke pene hunder, litt vanskelig å finne gode bilder av de variantene.
Sist endret av Bothrops; 12. oktober 2011 kl. 09:15.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Sjekk ut Belgisk Fårehund, kan minne litt om collie bare ikke like gira. Rasen har fire varianter, Svart, Gul\rød\brun, krøllete pels og kort pels.
Groenendael
Tervueren
Laekenois
Malinois
Vis hele sitatet...
Malinois er ikke den første rasen jeg ville anbefalt med mindre man var spesielt intressert.
Kougra's Avatar
Trådstarter
Dennis var jo bare utrolig vakker da! Herregud, du er heldig Syns Malinois var pen og jeg, skikkelig pen faktisk, er de vanskelig å ha med å gjøre?
Vel, de er i seinere tid blitt avla nesten kun for å være politihunder og slikt og de er ikke den sunneste av variantene.
Det har blitt avla frem egenskaper som ikke egner seg like godt hos en familiehund.
Ikke dermet sagt at malinois er værre enn de andre, men det spørs veldig hvor den kommer fra og om oppdretteren sikter mot å levere forsvar\politihunder eller ikke.
Groenendael eller Terveuren er nok tryggest.
Sist endret av Bothrops; 12. oktober 2011 kl. 09:22.
Maller er veldig lydige så lenge du får trent dem skikkelig, de er nok en fantastisk rase, men de krever.

Utifra hvor mye tid du vil bruke på ren dressur og stimu for bisken bør avgjøre hvilken rase du velger fremfor utseende.

Jeg gikk på smellen å gikk for et tøft utseende å har måtte ofre en veldig stor del mer enn jeg trodde for å sørge for at min hund får utfordringen og tiden han trenger.
Kougra's Avatar
Trådstarter
Leste om dem nå nettopp, tror kanskje de blir litt i overkant mye å holde på med Men fine var de!
Er du erfaren med hunder?
http://www.google.no/search?gcx=c&q=...w=1440&bih=775

Golden retriever.. Fine hunder!
Jeg har vokst opp sammen med Golden Retriever i 19 år snart (flere hunder), og kan ikke si annet at det er en fantastisk hunderase..

Lette å lære opp, veeldig familie(enkelteier)kjære.
Kougra's Avatar
Trådstarter
Omgås hunder hver dag, og er vant til dem, men aldri hatt egen. Både mor og far har hatt hund før og kjenner flere hundetrenere så kan alltid spørre om hjelp om det er noe. Kan veldig mye teoretisk om man kan si det da, leser mye
Golden retriever er fine hunder det! Men de røyter mye også :P ekskjæresten hadde en og jeg var bestandig full av hår etter et besøk, hehe
Sitat av Kougra Vis innlegg
Omgås hunder hver dag, og er vant til dem, men aldri hatt egen. Både mor og far har hatt hund før og kjenner flere hundetrenere så kan alltid spørre om hjelp om det er noe. Kan veldig mye teoretisk om man kan si det da, leser mye
Golden retriever er fine hunder det! Men de røyter mye også :P ekskjæresten hadde en og jeg var bestandig full av hår etter et besøk, hehe
Vis hele sitatet...
Glemte å nevne det med røyting.. Eneste ulempen :P

Du må nok begi deg på å støvsuge hver dag/annenhver dag for å holde det tilnærmet hårfritt :P
Ville lagt planen om malle som førstegangshund på hylla.
Jeg har hatt hund før men syntes selv nå at malle er en alt for ekstrem rase for meg. Har en boxer og kan si at den har mere energi en meg.
For all del ikke gå for noe som krever så mye som malle og groendal. Skal du ha en lat sofa hund se på feks engelsk bulldog. Den gidder så vidt det er å gå ut og tisse.
Her har du en liste over så og si alle hunderaser.

Syntes det er utrolig bra at du velger å opptre som krisehjem før du tar det endelige valget. Dette gjenspeiler at du er moden og reflektert, og jeg tror ikke noen hund vil ha det vondt sammen med deg! Forutsetningene ligger absolutt til rette for at du kan ta vare på en hund. Også utrolig praktisk for deg at du har en familie som kan brukes litt som hundepassere så du ikke blir helt låst fast. Instillingen din minner meg veldig om min egen! Det at folk stiller spørsmålstegn ved tiden du har til disposisjon ved siden av skole osv. syntes jeg ikke du skal ta for seriøst. Med den rette instillingen (som du har) vokser du utrolig mye som person ved å ha hund. Du blir mer ansvarlig og pliktoppfyllende, får et nærmere forhold til naturen, og personlig syntes jeg at det å ha dyr rundt meg er utrolig avslappende og givende. Om noe, så tror jeg en hund hadde økt prestasjonen din i skolen/studier.

Anngående valg av rase så kan du tilvenne så og si alle hunder et sundt forhold til hest, dog mye lettere dersom du får hunden i ung alder. Det viktigste er at du velger en rase som ikke trenger mer stimulans/aktivitet enn det du kan tilby.

Om/når den tid kommer at du får en hund, vil jeg på det sterkeste anbefale deg å investere penger i et bra kurs! Jeg er på kurs nå gjennom Oslo Hundeskole som har instanser over hele landet, og er utrolig fornøyd! Det koster riktignok dobbelt så mye som mange andre kurs, men dette er såpass viktig både for meg og hunden at jeg ikke ser poenget med å spare på pengene her.
Sist endret av nilsern; 12. oktober 2011 kl. 12:05.
Sitat av Kougra Vis innlegg
Heihei!
Har alltid hatt lyst til å skaffe meg hund og føler virkelig at NÅ er tiden for det!
Problemet er jo at jeg går på skole OG har hest i tillegg, hvordan ville dere organisert dagene om dere var meg?
Jeg har selvfølgelig lyst på valp, men er redd det blir for mye arbeid i starten med skolen og det hele, så tenker på en hund fra omplasseringssenter istedet.

Om jeg skaffer meg valp blir det i en ferie, så den blir så husren som mulig og husvant at den kan være noen timer alene før jeg starter på skolen. (kommer til å dra hjem til den i langfri, har skole fra 08:30 til 14:15) Kan også spørre om å få ha den på et rom på skolen, (går på privatskole) men er det bra for valpen? Da kan jeg iallefall ha en dotur med den etter hver time..

Og når kan jeg tidligst ha med valpen i stallen? Blir det veldig mye for den i så ung alder? (hester, hunder, katter og folk)

Og så står valget mellom rase, synes både Akita Inu, Boerboel og Rhodesian ridgeback er FINE hunder, men vil gjerne ha en som er lettlært, og har lest at de rasene er mindre læringsvillige. Ellers syns jeg Border collien er en fin hund, men kanskje litt for energisk.. Har ikke imot en blandingshund, men en rasehund hadde vært kult Vil gjerne ha en hund som er lettlært, tåler lange turer, men som fortsatt ikke ødelegger huset om den ikke får en langtur hver dag!

Hva tror dere?
Vis hele sitatet...
Flott at du ser at de rasene du selv har nevnt ikke er noe for deg! De er verken førstegangshunder (selovm man kan selvsakt klare det), men siden du er mye i stallen burde du også ha en hund som kan være med deg.
Jeg anbefaler deg å bli medlem på www.hundesonen.no


Sitat av Sio Vis innlegg
Om du bor alene må du ikke finne på å skaffe deg hund. Beklager, jeg har selv hund, og jeg digger det. Men hunden har også krav på et godt liv, uansett hvor mye tid du setter av, blir det vanskelig å balansere både hund og ett travelt menneskeliv på siden.
Vis hele sitatet...

Eeeeh, jeg har to hunder, bor alene, jobber og hundene mine har det fint de.
De er stort sett alltid med meg, konkurrerer med de i forskjellige hundesporter og vi er på hundetrening 2-3 ganger i uken, de trenes hver eneste dag i tillegg til tur. Jeg har også et sosialt liv ved siden av hund og alikevel er ikke hundene mye alene. Det handler om å prioritere.

Det er nesten værre å ha hund sammen med noen, ihvertfall for meg som vil ha de sånn og sånn i forhold til konk. Å hva når man ikke er sammen med vedkommende lenger? Hvem skal ha hunden da?

Utover det så er det faktisk ikke så vanskelig å ha hund ved siden av skole og hest, det er lurt at du velger en rase som kan være mye løs og er lett å trene i forhold til å ha den med i stallen. Omplasseringshunder kan være flotte de, men da blir det igjen vanskeligere å lære den hvordan den skal oppføre seg i stallen.
Jeg hadde en hund som aldri kunne gå løs, det var veldig slitsomt da jeg hadde hest i tillegg for han kunne ikke være med i stallen.

Det TS bør tenke godt igjennom er at hun etterhvert skal flytte ut hjemmefra. En hund lever i mange år og skal jo da være med å flytte, det er mye vanskeligere å leie med hund, men absolutt ikke umulig om man virkelig vil!
Det koster også mye å ha hund, de skal til vet, være forsikret, og ikke minst spise mat. Nå har jeg store hunder da og den ene spiser 2 kg våtfor omdagen (som er billigere enn tørrfor).

Om hunden skal være alene bør den få en god tur på morgenen først og tur så fort man kommer hjem igjen, pluss mental trening og en lengere tur i løpet av dagen. Dette kan du jo kombinere med stallen f.eks

Anbefaler igjen hundesonen.no!
hey, gla for og høyre at du kan ta hund fra omplasseringheim elleer ka det heiter, men vil bare annbefale ein rase eg (den eg har) for nokon år siden bestemte me oss for og få hund, men me ville ikkje ha ein så mista så mykje hår osv og samt var lett og trenne, men samtidig ikkje for lett (ville ha noko utfordrig) så kom me fram til at me ville ha ein japansk spiss hund, noko av den kjekkeste hunden eg har vært borti, angre ikkje i det heila tatt for at me kjøte hun, anbefaler deg det samme
hvis du er ute etter en mellomstor hund med mye energi men som kan ligge stille så er enelsk springer spaniel et bra valg.
men det finnes to typer working og show. working har glatt pels som isolerer godt og ikke mye setter seg fast. ikke mye sykdommer og generelt en utrolig fin hund
Hva med Labrador? Har gode erfaringer med en sånn, det blir jo bestekompisen din Tipper til og med hun er på samme intelligensnivå som enkelte av kompisene mine ...
labrador røyter mye og lukter mye hund
Det er ikke akkurat enkle hunder du har plukket deg ut. Jeg tror ikke du vil klare å bruke den tiden disse rasene krever mellom skole og stallivet. Jeg anbefaler deg å se på hakket mindre raser og raser som er lettlærte og rolig til sinns. rasene du har valgt deg er ingen førstegangshundeeier rase. Det kan selvfølgelig gå bra... Men sjansen for at det vil gå den andre veien er langt større.
Når det kommer til når du kan ta den med i stallen så anbefaler jeg deg å gjøre det med en gang. Jo tidligere jo bedre. De første 4 mnd i livet til en valp er det ekstremt viktig å sosialisere og miljøtrene valpen, det er da den er mest åpen for nye inntrykk. Jo tidligere han vender seg til hestene jo bedre! Tar du med en hyper og overlykkelig 6mnd gammel valp i stallen vil du ikke få gjort mye annet enn og jobbe med hunden under hele oppholdet. Ta den unge valpen med på korte turer i stallen først, pass på så den ikke blir skremt av noe, og om den skulle bli det så pass på så valpen får avreagere og så oppsøke det som skremte den så fort den har roet ned slik at du viser at det ikke var farlig. Hvis det er en stall med mange barn og mennesker så sørg for at valpen får et rolig sted å sove. Ta med buret til valpen å sett det på et kontor/salrommet eller for rommet. å drive med hest og ha en hund som trives i stallen sammen med deg og som ikke bryr seg om hestene er utrolig koselig. Men en hund som hopper rundt og napper etter bena på hestene blir fort et mareritt... Og lære hunden og holde avstand fra hestene bør være det største fokuset, et spark knuser fort kjeven eller brystet på hunden.
Velg rase med omhu og ikke etter utseende... Velger man rase fordi man synes rasen er søt, fin eller kul så er man fort ute å kjøre. Jeg kan ikke få sagt det nok ganger... Folk må velge hund etter aktivitetsnivå og erfaring! når du har bestemt deg for en rase du tror kan passe deg så ta kontakt med Norsk Kennel Klubb og be om innformasjon om raseklubben for den aktuelle rasen, snakk med raserepresentanten og valpeformiddleren om rasen. Hør med flere oppdrettere og hør på hva dem har å si. De vil kunne fortelle deg om rasen passer til et stalliv, om du har tid nok og erfaring nok til og beherske rasen bruk gooood tid på å sjekke opp forskjellige raser, det blir den viktigste delen når du skal skaffe deg hund.
Lykke til
Hei!
Jeg har hatt hunder rundt meg hele livet og har nå selv 3 stykker sammen med min samboer. Jeg er 23 år og har akkurat startet i ny jobb.

Jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i argumentet "har mer tid når jeg er ferdig på skolen" da jobb tar mye mer av tiden min enn det skole gjorde.
Greit nok at man må jobbe hjemme etc mens man går på skole, men da har man ihvertfall mulighet til å være sammen med hundene samtidig.

Du burde tenke på et par ting når du skal få deg hund, energinivå, hvor lett de kjeder seg og størrelse (siden du har hest).

Jeg personlig ikke spesiell god erfaring med boerboel, boardercolli eller ridgeback, sier ikke at alle hundene er vansklige hunder men jeg har negative opplevelser med alle sammen.
Naboen min hadde en ridgeback, den var overnervøs og turte så vidt hilse på fremmede mennesker, angrep søsknene mine når de syklet hjem fra skolen osv. Han som eide den har hatt flere hunder men var kun ridgebacken som oppførte seg slik.

Boerboel er jo en mastiff som er tuna opp ett hakk. Vet ikke hva slags person du er men spør du meg er det hunder som jeg betrakter mer som penisforlenger enn en god kammerat.

Og som du sa så er boardercolli; hunder med MASSE energi, de er stae og kan lett snappe etter èn om de blir stressa / provosert.

Akita Inu derimot er flotte hunder, har møtt mange av de og må innrømme at de sjermerer meg, har dog hørt at endel av de kan være hissige osv så pass på det om du skal ha en omplasseringshund, de er også utrolig trofaste til sine eiere så spørs om den vil akseptere deg som sin sjef umiddelbart om den har bodd hos en eier den har blitt glad i og aksepterer. (er jo til og med lagd en film om lojaliteten til disse hundene som heter Hachikō)

Jeg på min side er en Schnausermann. Har vokst opp med en Dvergschnauser gutt som var min beste kammerat i 15 år, og driver oppdrett av de nå.
Mine hunder kan sove til 13 om mårran og slakken på stueteppe stort sett hele dagen om jeg vil det. Eller jeg kan løpe med de, leke med de og sykle med de i flere timer om jeg vil det.
Eneste gale de gjør er at de kan rote i søppla eller rive istykker en dorull om de kjeder seg. Jeg har mest erfaring med dvergen men kjenner også flere risen og mellomschnauzere. De er smarte hunder så de er veldig lette hunder å trene, mine hunder kan flere "triks" :P (bla. peke med fingern på de som en pistol å si "pang" så legger de seg over på rygg etc).


Det som også er et stort + med schnauzerne er at de er allergivennlige og røyter ikke. Det er litt pelsstell som napping og raking av ull men det er en brøkdel i forhold til hva man har med andre raser.

Det jeg har funnet ut er at hunder kjeder seg også mye mindre om de er flere enn 1. De blir også mer "hund" da, om de ikke bare må forholde seg til mennesker.

Portugisik vannhund er også kule bikkjer, de er alltid positive og man kan umulig være sur eller lei seg rundt en portugisisk vannhund. De kan også dykke under vann, noe jeg synes er utrolig stilig.
Eneste negative med de er at det er mye pelsstell (om du skal ha de til å se ut som en portis) og de krever mye oppmerksomhet. Den min mor eier har vel biti istykker det meste av møbler da den var yngre fordi den kjedet seg. Men en kraftig, velstelt, stolt portishann er noe det råeste jeg ser innen hund.
De er også veldig modige og tøffe.


Bare spør om du lurer på noe, har endel erfaring med hunder da jeg har bodd på et hundepensjonat hele livet :P