Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  198 11994
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Ja det er en ulempe at strøm ikke er flytende, og er ganske vanskelig å lagre. Vi trenger da noe som heter batterier. Disse er ressurskrevende å lage, holder ikke maks kapasitet lenge, og kan inneholde mange miljøskadelige stoffer. Flytende drivstoff med en tank er mye enklere. Det var derfor jeg kommenterte det med el mot hydrogen...
Vis hele sitatet...
Ja, men olje er vitterlig rimelig vanskelig å framskaffe også, og krever store mengder energi på transport og raffinering. Kva energibærer vi får er forsåvidt et åpent spørsmål, muligheter er etanol, hydrogen, superkondensatorer og andre ting. At batterier er dårlige er et argument for meir forskning på batterier, eller alternative teknologier.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Ja du sier noe der. Handicappede som trenger en stor bil, og må kjøpe en selv pga byråkratiet har jo satt seg selv i den situasjonen. Folk som er dumme nok til å jobbe med tungt utstyr er jo noen store idioter. De som er lange og ikke får plass i en liten bil har jo også satt seg i den situasjonen selv. For ikke å snakke om de som bor grisegrendt til å trenger en firehjulstrekker. Si meg, tror du alle bor i byen som deg, driver med det samme som deg, og har lik helse som deg? Geez....
Vis hele sitatet...
Kan du til helvete gi deg med marginale poenger? Fyi så har vi noko som heiter NAV, som gir støtte til bil om du har behov for det på grunn av handicap. Så argumentet ditt er moot. Dessuten trenger en vitterlig ikkje 250hk stortsett - 100hk holder til omtrent alle biler. Kanskje må en kutte ut det du kaller aktiv kjøring, men er det virkelig et så stort offer som du framstiller det som? Eg har kjørt VW transporter med 75HK, og det fungerte heilt utmerka, med tungt lass. Eg kunne ikkje kjøre forbi over alt, men hadde på ingen måte problemer med å holde snittfart som låg over det trafikkflyten mellom førde og bergen ligger på stortsett.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg blir bare litt lei av slike som dere, som tror alle personer er like og har like behov.. Kanskje du bør ta en tur ut a leiligheten og se på alle de forskjellige folka som finnes? Handicappa folk, folk som bor på landet, rørleggere, selvstendig næringsdrivende, folk som reiser mye i utlandet osv. Eller kanskje du bor på månen?
Vis hele sitatet...
Eg har budd 3 mil fra skulen, og brukt bil til skule kvar sabla dag i 4 år. Eg har kjørt tunge lass i bil, og eg kjenner veldig godt til situasjonen med biler for handicappa. Så dine relativt billige forsøk på å gå på meg som person er latterlig.

Det eg har argumentert for er at folk har ulike behov, men at i snitt er behovet langt lavere enn det dei oppfatter som behov når det kjem til motorytelse, og derfor er effektavgift som tar mål av seg til å gjere høge effekter dyrere et netto gode - både fordi det får ned utslipp, og fordi det fører til at dei som har høgare utslipp må betale meir.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg har aldri sagt bastant at en større motor er mer miljøvennelig. Det kommer ann på behov, hvor du kjører å kjørestil hvordan bil/motor som er best. Men du tror også kanskje at alle er like. At du ikke klarer å tenke selv er ikke mitt problem. Effektavgifta den hindrer folk i kjøpe effektive motorer. Co2 avgifta vil holde folk ifra å kjøpe for store..
Vis hele sitatet...
Det blir direkte latterlig at du anklager meg for å ikkje tenke sjølv når eg vitterlig har argumentert for synet mitt, men du (uten å underbygge påstandane dine) har hakka på at 'Effektavgifta den hindrer folk i kjøpe effektive motorer.'. Det eg har svart klart på - ved å fortelle deg at det det er ingen ting i vegen for å lage effektive, små motorer, og at effektavgifta er lagt opp stegvis, slik at det faktisk er vesentlig dyrere å kjøpe uforholdsmessig store motorer.

Argumentasjonen din om at det ikkje er tilfelle skulle eg ønske du kan underbygge litt betre...
Sitat av washingbear Vis innlegg
den vil være mye sterkere over hele turtallsregisteret, og har derfor ofte en høyere utveksling, noe som gjør at du kan f.eks ligge i 1500rpm i steden for 3000rpm i 100km/t.
Vis hele sitatet...
Dette spiller kun en rolle hvis motoren er optimalisert for å ha høyere virkningsgrad på 1500 rpm enn ved 3000 rpm. Det du bruker energi på, utover tap i motor, drivakslinger og hjul, er å motkjempe luftmotstanden - og denne er avhengig av fart, ikke turtall.

Sitat av washingbear
og at en ved forbikjøringer kan bruke så lite tid som mulig på feil side av vegen ser jeg på som en fordel.
Vis hele sitatet...
Ikke et spesielt godt argument, da du i prinsippet ikke skal overgå fartsgrensen og vi allerede har satt evne til å holde rimelig fart som et kriterie. Det har dessuten null og niks med energieffektivitet og utslipp å gjøre.

Resten av posten din ser jeg ikke som motstridende til det noen har sagt her, selv om det virker som du forsøker å motsi noen poeng.

At du har optimale turtall i en manuell girkasse er selvsagt. At skrapjern er god business har lite å si i saken om at vi stadig må utvinne mer metall, og at det begynner å bli manko på enkelte av de. Hele poenget med at elbiler bruker strøm og at det krever energi og materialer å lage batterier har vi vært gjennom flere ganger allerede. At motoreffekt må harmonere med bilen sier bare at stor bil må ha stor motor, som påpekt tidligere, og forsvarer ikke at stor motor forurenser mer og dermed bør avgiftlegges høyere enn liten motor.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av washingbear Vis innlegg
2. du vet at stål og aluminium er blant de stoffene som resirkuleres mest? handel med skrapjern er big business. mesteparten av stål og andre metall i nye biler er resirkulert opptil flere ganger.
Vis hele sitatet...
...?
Sitat av washingbear Vis innlegg
3. en el-bil må ha strøm.. vi bruker allerede for mye strøm, og såvidt jeg vet er det en veldig stor del av strømmen som kommer fra kull.
produksjon av tradisjonelle batterier er heller ingen spøk, da de hovedsaklig inneholder bly og syre.
men jeg er enig i at det er verdt å forske videre på.
Vis hele sitatet...
Vi bruker ikkje for mykje strøm; poenget her er at det er meir energieffektivt å brenne olje i sentraliserte kraftverk, med gassscrubbere og heile pakka, og så kjøre bilen på strøm. Vi får fleire kilometer per liter olje brent da.

Forøvrig er ikkje bly-syrebatterier et seriøst innlegg i dagens batteriteknologi, ei heller et stort miljøprøblem fordi det trossalt er rimelig lett å resirkulere bly, og at syre ikkje er spesielt farlig miljømessig.
Sitat av washingbear Vis innlegg
4. "stor" motor er til et visst punkt viktig for mange. det verste jeg vet er undermotoriserte biler, de er slitsomme og til tider farlige å kjøre.
Vis hele sitatet...
Det artige her er at forsikringsselskapa, som sit på svært omfattande data om ulykker, hevder at det er høgare risiko ved hægare effekt, og difor krev høgare forsikringsavgift jo større effekt du har, så påstanden din om at liten motor er farlig er ikkje støtta av spesielt mykje data...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ja, men olje er vitterlig rimelig vanskelig å framskaffe også, og krever store mengder energi på transport og raffinering. Kva energibærer vi får er forsåvidt et åpent spørsmål, muligheter er etanol, hydrogen, superkondensatorer og andre ting. At batterier er dårlige er et argument for meir forskning på batterier, eller alternative teknologier.
Vis hele sitatet...
Tror du kull er så veldig lett å framskaffe? Det slipper ut mye forurensninger. Og nesten uslukkbare branner i gamle kullgruver står for ca 1% av verdens drivhusgassutslipp. Og les igjen, der var det mest el vs andre co2nøytrale energibærere jeg snakka om. Slik som hydrogen.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kan du til helvete gi deg med marginale poenger? Fyi så har vi noko som heiter NAV, som gir støtte til bil om du har behov for det på grunn av handicap. Så argumentet ditt er moot. Dessuten trenger en vitterlig ikkje 250hk stortsett - 100hk holder til omtrent alle biler. Kanskje må en kutte ut det du kaller aktiv kjøring, men er det virkelig et så stort offer som du framstiller det som? Eg har kjørt VW transporter med 75HK, og det fungerte heilt utmerka, med tungt lass. Eg kunne ikkje kjøre forbi over alt, men hadde på ingen måte problemer med å holde snittfart som låg over det trafikkflyten mellom førde og bergen ligger på stortsett.
Vis hele sitatet...
Det er da for faen ikke marginale poeng. Leste du det jeg sa om byråkratiet som nekta dem biler? Klarer du virkelig ikke se at det finnes folk som har behov for store biler og ikke bare på pur f? Herregud.. Men hvis du ikke skjønner dette nytter det ikke å ta deg seriøst, ei heller diskutere med deg.

Jeg har aldri sagt du trenger 250hester. Men 100-150 er å foretrekke for å ha det litt komfortabelt hvis du har en bil som veier mer en 1 tonn. Mellom førde og Bergen ja. Det er jo der alle i hele verden kjører... Netopp..

Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg har budd 3 mil fra skulen, og brukt bil til skule kvar sabla dag i 4 år. Eg har kjørt tunge lass i bil, og eg kjenner veldig godt til situasjonen med biler for handicappa. Så dine relativt billige forsøk på å gå på meg som person er latterlig.
Vis hele sitatet...
Tviler jeg sterkt på..

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det eg har argumentert for er at folk har ulike behov, men at i snitt er behovet langt lavere enn det dei oppfatter som behov når det kjem til motorytelse, og derfor er effektavgift som tar mål av seg til å gjere høge effekter dyrere et netto gode - både fordi det får ned utslipp, og fordi det fører til at dei som har høgare utslipp må betale meir.
Vis hele sitatet...
Co2 avgiften sørger for det...

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det blir direkte latterlig at du anklager meg for å ikkje tenke sjølv når eg vitterlig har argumentert for synet mitt, men du (uten å underbygge påstandane dine) har hakka på at 'Effektavgifta den hindrer folk i kjøpe effektive motorer.'. Det eg har svart klart på - ved å fortelle deg at det det er ingen ting i vegen for å lage effektive, små motorer, og at effektavgifta er lagt opp stegvis, slik at det faktisk er vesentlig dyrere å kjøpe uforholdsmessig store motorer.
Vis hele sitatet...
Fremdeles så straffer den folk for å bruke effektive små motorer. Det har jeg også forklart deg. Det bør du også kunne tenke deg til selv.
Sist endret av legalize_it; 13. desember 2009 kl. 19:27.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Tror du kull er så veldig lett å framskaffe? Det slipper ut mye forurensninger. Og nesten uslukkbare branner i gamle kullgruver står for ca 1% av verdens drivhusgassutslipp
Vis hele sitatet...
Evner du ikkje å sjå prinsipper? Skal vi understreke følgande ein gang til: SJØLV OM - legg merke til dei to innledande orda - vi tar straum fra kullkraft er det MEIR MILJØVENNLIG ENN BENSINBILER!

Vi har aldri påstått kull er heldig valg, bare at det er bedre enn en million forbrenningsmotorer i kjøretøya. Sett inn vindkraft/bølgekraft/solenergi/geotermisk energi for å få et betre svar.

Eg lurer alvorlig når du enda ikkje har fått med deg den vesle detaljen der.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg har aldri sagt du trenger 250hester. Men 100-150 er å foretrekke for å ha det litt komfortabelt hvis du har en bil som veier mer en 1 tonn. Mellom førde og Bergen ja. Det er jo der alle i hele verden kjører... Netopp..
Vis hele sitatet...
Førde-Bergen er rimeleg grei vegstandard der det ikkje er problem å holde 80 mtp. vegstandard, det er motbakker, og det er rimelig mykje trafikk. At eg der greier å holde følge med trafikken med rimelig stor bil og 75hk tyder på at det neppe bør vere eit stort problem andre plasser heller. Så får du heller komme opp med andre strekninger som eventuelt motbeviser poenget mitt.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Tviler jeg sterkt på..
Vis hele sitatet...
Tvil til du blir blå i trynet, å dra i tvil objektive fakta er så nyttelaust at det er til å bli kvalm av.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Co2 avgiften sørger for det...
Vis hele sitatet...
Er det galt å ha fleire virkemidler for samme mål? Grunnen til å ha to er nemlig at vi vil ha begge deler: vi vil ha små motorer, som er effektive. Da får vi lavt utslipp som følge av lav energimengde levert, og vi får fleire kilometer per liter drivstoff. Kombinasjonen av dei to er det vi er ute etter - ikkje kvar av dei enkeltståande.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Fremdeles så straffer den folk for å bruke effektive små motorer. Det har jeg også forklart deg. Det bør du også kunne tenke deg til selv.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjer ikkje det, av fleire grunner:
*Små motorer fører til lavare bensinutgifter
*Effektavgifta er progressiv, og er svært lav for en motor under 65kW - 85,- pr kW effekt, men for kvar kW over 65kW må du ut med 310,-. Det er ei svært bratt stigning, og et ekstremt økonomisk incentiv til å holde seg nær 65kW. Det er lite å spare på å holde seg vesentlig under 65kW, men kjem du over 65kW blir det brått stor del av bilprisen.

Du HEVDER det hindrer små og effektive motorer, men eg har virkelig ikkje sett deg begrunne det.
Sist endret av vidarlo; 13. desember 2009 kl. 19:37.
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette spiller kun en rolle hvis motoren er optimalisert for å ha høyere virkningsgrad på 1500 rpm enn ved 3000 rpm. Det du bruker energi på, utover tap i motor, drivakslinger og hjul, er å motkjempe luftmotstanden - og denne er avhengig av fart, ikke turtall.


Ikke et spesielt godt argument, da du i prinsippet ikke skal overgå fartsgrensen og vi allerede har satt evne til å holde rimelig fart som et kriterie. Det har dessuten null og niks med energieffektivitet og utslipp å gjøre.
Vis hele sitatet...
du må slutte å tenke teori her. ingen vanlige personbilsmotorer vil dra nytte av å gå 3000rpm fremfor 1500rpm... ved lite gasspådrag vil du dra nytte av at motoren går sakte.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Evner du ikkje å sjå prinsipper? Skal vi understreke følgande ein gang til: SJØLV OM - legg merke til dei to innledande orda - vi tar straum fra kullkraft er det MEIR MILJØVENNLIG ENN BENSINBILER!
Vis hele sitatet...
Kom med noen kilder på det da for faen. Det eneste du kommer med er tall jeg ikke vet hvor kommer fra.

Vi har aldri påstått kull er heldig valg, bare at det er bedre enn en million forbrenningsmotorer i kjøretøya. Sett inn vindkraft/bølgekraft/solenergi/geotermisk energi for å få et betre svar.

Eg lurer alvorlig når du enda ikkje har fått med deg den vesle detaljen der.
Vis hele sitatet...
Jepp, vi ser jo slike kraftverk overalt.

Førde-Bergen er rimeleg grei vegstandard der det ikkje er problem å holde 80 mtp. vegstandard, det er motbakker, og det er rimelig mykje trafikk. At eg der greier å holde følge med trafikken med rimelig stor bil og 75hk tyder på at det neppe bør vere eit stort problem andre plasser heller. Så får du heller komme opp med andre strekninger som eventuelt motbeviser poenget mitt.

Tvil til du blir blå i trynet, å dra i tvil objektive fakta er så nyttelaust at det er til å bli kvalm av.
Vis hele sitatet...
Du er jo faen meg helt latterlig "Her kommer jeg, jeg heter Slashdot, alle veier er helt like den jeg har kjørt, alle handicappede har like behov som de handicappa folka jeg har møtt. Alle andre folk er like meg og mine teorier"

Det finnes mer enn deg, de folka du har møtt, og de stedene du har vært på her i verden... Er det så vanskelig?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Kom med noen kilder på det da for faen. Det eneste du kommer med er tall jeg ikke vet hvor kommer fra.
Vis hele sitatet...
Kildene er rimelig enkle:
  • Nyttegrad på moderne varmekraftverk
  • Nyttegrad på overføringsnettet
  • Nyttegrad på el-biler.
  • Nyttegrad på bensinmotorer.

Slå opp kvar av dei, og rekn ut.

Du kan òg sjå på eksempla som er gitt på t.d. http://en.wikipedia.org/wiki/Miles_p...ine_equivalent - 190MPG for Tesla Roadster - som jo er en sportsbil. For Ford KA finn eg tall på 40-50MPG - og det er jo en småbil. Så om du går ut fra at samla effektivitet fra olje til strøm er 20% så får du 38MPG. Antar du at du bruker en moderne dieselmotor på optimalt turtall til å generere elektrisiteten får du 85MPG. Dette er matematikk, og sammensetting av data fra kilder eg finner ved enkel googling. Eg gidd ikkje poste URLane her, for du finn garantert liknande tal sjølv.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jepp, vi ser jo slike kraftverk overalt.
Vis hele sitatet...
Så fordi vi ikkje har den tekonologien i dag skal vi ikkje legge til rette for å innføre teknologien? Går vi over til elbiler er det ei smal sak å bytte fra kullfyrt elektrisitetsproduksjon til solbasert produksjon når det blir prismessig lønnsomt. Går vi ikkje over til el-biler er det langt vanskeligere å gjennomføre det byttet. Så igjen, kva er poenget ditt?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Du er jo faen meg helt latterlig "Her kommer jeg, jeg heter Slashdot, alle veier er helt like den jeg har kjørt, alle handicappede har like behov som de handicappa folka jeg har møtt. Alle andre folk er like meg og mine teorier"
Vis hele sitatet...
Det sa eg ikkje, det var di tolking. Eg kom med mi anekdote om at eg ikkje hadde opplevd nevneverdige problemer med å følge trafikken med relativt pinglete motor på 75HK. Og det var altså ikkje på flate veger, men med motbakker.

Og handicappa har faktisk rett på støtte fra NAV til bil, som utreder behovet vedkommande har. Om det systemet ikkje er perfekt så er da for pokker ikkje det et argument for endring av avgiftssystemet, men for forbedring av det systemet.

Og eg har heller ikkje hevda at alle er like meg, eg har derimot antyda at en god del nok har et rimelig konstruert behov for store biler. Kiker eg ut på parkeringsplassen på jobb, ser eg ei rekke biler med store motorer - som en forventer i ei bedrift med høg lønn. Men kor mange av dei har behov for den effekten en hundredel av tida?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det finnes mer enn deg, de folka du har møtt, og de stedene du har vært på her i verden... Er det så vanskelig?
Vis hele sitatet...
Så nå begynner du å argumentere med at eg ikkje kan ha meininger fordi andre er ueinige med meg? Artig. Dette, kombinert med din totale motvilje mot å svare på siste delen, der eg grunngjev mitt syn for kvifor eg meiner effektavgifta faktisk har en positiv effekt gjer at det blir rimelig slitsomt å argumentere med deg, fordi du går ikkje etter argumenta, du kjem med ein ny påstand, gjerne mot personen...
Sist endret av vidarlo; 13. desember 2009 kl. 20:37.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og eg har heller ikkje hevda at alle er like meg, eg har derimot antyda at en god del nok har et rimelig konstruert behov for store biler. Kiker eg ut på parkeringsplassen på jobb, ser eg ei rekke biler med store motorer - som en forventer i ei bedrift med høg lønn. Men kor mange av dei har behov for den effekten en hundredel av tida?
Vis hele sitatet...
men slutt å heng deg opp i effekt nå. hvis en kan ha en drivstoffgjerrig motor som yter mye effekt, er vel det bare positivt?
første prioritet må vel være å få ned forbruket, ikke effekten?
og har du turbo på en motor kan du få mye effekt ut av en liten motor, men beholde et så og si likt forbuk ved vanlig kjøring.. hvorfor straffes for det?
Sist endret av washingbear; 13. desember 2009 kl. 20:52.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av washingbear Vis innlegg
men slutt å heng deg opp i effekt nå. hvis en kan ha en drivstoffgjerrig motor som yter mye effekt, er vel det bare positivt?
første prioritet må vel være å få ned forbruket, ikke effekten?
Vis hele sitatet...
Problemet er at effekt og drivstoff-forbruk er svært nært samenknytta. Ved å optimalisere motoren kan du kanskje få ti-tjue prosent ekstra effekt fra samme mengda drivstoff, men da kan en jo like gjerne redusere effekten tilbake til det opprinnelige, og spare 10-20 prosent drivstoff.

Ved lik energiutnyttelse vil auka effekt ubønnhørlig føre til høgare CO2-utslepp.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kildene er rimelig enkle:
  • Nyttegrad på moderne varmekraftverk
  • Nyttegrad på overføringsnettet
  • Nyttegrad på el-biler.
  • Nyttegrad på bensinmotorer.

Slå opp kvar av dei, og rekn ut.
Vis hele sitatet...
Det er mye mer komplekst enn det der. Så siden du kommer med påstanden, må du gjerne dokumentere den.

Du kan òg sjå på eksempla som er gitt på t.d. http://en.wikipedia.org/wiki/Miles_p...ine_equivalent - 190MPG for Tesla Roadster - som jo er en sportsbil. For Ford KA finn eg tall på 40-50MPG - og det er jo en småbil. Så om du går ut fra at samla effektivitet fra olje til strøm er 20% så får du 38MPG. Antar du at du bruker en moderne dieselmotor på optimalt turtall til å generere elektrisiteten får du 85MPG. Dette er matematikk, og sammensetting av data fra kilder eg finner ved enkel googling. Eg gidd ikkje poste URLane her, for du finn garantert liknande tal sjølv.
Vis hele sitatet...
At en elmotor er mer effektiv enn en bensinmotor har jeg aldri sagt noe på.. Les dette sitatet i slutten av artikkelen "This represents energy stored in the vehicle's battery, and does not include the efficiency of producing electricity from primary fuels"

Så fordi vi ikkje har den tekonologien i dag skal vi ikkje legge til rette for å innføre teknologien? Går vi over til elbiler er det ei smal sak å bytte fra kullfyrt elektrisitetsproduksjon til solbasert produksjon når det blir prismessig lønnsomt. Går vi ikkje over til el-biler er det langt vanskeligere å gjennomføre det byttet. Så igjen, kva er poenget ditt?
Vis hele sitatet...
Det blir for dumt å gi elbiler en masse fordeler kun pga det.

Det sa eg ikkje, det var di tolking. Eg kom med mi anekdote om at eg ikkje hadde opplevd nevneverdige problemer med å følge trafikken med relativt pinglete motor på 75HK. Og det var altså ikkje på flate veger, men med motbakker.
Vis hele sitatet...
Vi diskuterte om det fantes folk som trenger store biler. Og at forskjellige folk har forskjellige behov. Og du prøvde å bruke dine egne erfaringer om deg og de du har møtt som er argument.

Og handicappa har faktisk rett på støtte fra NAV til bil, som utreder behovet vedkommande har. Om det systemet ikkje er perfekt så er da for pokker ikkje det et argument for endring av avgiftssystemet, men for forbedring av det systemet.
Vis hele sitatet...
De kan jo bare stå å vente mens NAV driver å behandler saken i et par år. Det var et svar til provo som mente at alle som trengte store biler hadde skyld i det selv. Dette virker det som du er enig i på tidligere innlegg.

Og eg har heller ikkje hevda at alle er like meg, eg har derimot antyda at en god del nok har et rimelig konstruert behov for store biler. Kiker eg ut på parkeringsplassen på jobb, ser eg ei rekke biler med store motorer - som en forventer i ei bedrift med høg lønn. Men kor mange av dei har behov for den effekten en hundredel av tida?
Vis hele sitatet...
Hva med de som har behov for det da?

Så nå begynner du å argumentere med at eg ikkje kan ha meininger fordi andre er ueinige med meg? Artig. Dette, kombinert med din totale motvilje mot å svare på siste delen, der eg grunngjev mitt syn for kvifor eg meiner effektavgifta faktisk har en positiv effekt gjer at det blir rimelig slitsomt å argumentere med deg, fordi du går ikkje etter argumenta, du kjem med ein ny påstand, gjerne mot personen...
Vis hele sitatet...
Jeg har svart på det med effektavgifta. At du ikke gidder å lese, ei heller klarer å tenke så langt er ikke mitt problem. Jeg gidder ikke ramse opp det igjen bare fordi du liker å kvelurere.

Uansett så er jeg for nå ferdig med denne tråden. Orker ikke diskutere med 2 kverulanter som mener alle i Norge har et likt behov. Det minner meg om hva en mann i Russland mente for noen år tilbake.
Sitat av washingbear Vis innlegg
men slutt å heng deg opp i effekt nå. hvis en kan ha en drivstoffgjerrig motor som yter mye effekt, er vel det bare positivt?
første prioritet må vel være å få ned forbruket, ikke effekten?
og har du turbo på en motor kan du få mye effekt ut av en liten motor, men beholde et så og si likt forbuk ved vanlig kjøring.. hvorfor straffes for det?
Vis hele sitatet...
Det gjelder vel egentlig bare diesel motorer...., men det er uansett bra å kjøpe en bil med turbodiesel.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det er mye mer komplekst enn det der. Så siden du kommer med påstanden, må du gjerne dokumentere den.
Vis hele sitatet...
Eg kjem med ein påstand, og underbygger den. Kan du vere så venleg å peike på kor eg tek feil i mine forutsetninger, og kva andre faktorer som spelar inn? Det vil eg vere takknemleg for.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
At en elmotor er mer effektiv enn en bensinmotor har jeg aldri sagt noe på.. Les dette sitatet i slutten av artikkelen "This represents energy stored in the vehicle's battery, and does not include the efficiency of producing electricity from primary fuels"
Vis hele sitatet...
Nei, men om du antar effektivitet i den delen på 75% på kraftverket, 85% på overføringsnettet, og 80% på batteriet så er du nede på MPG på 96MPG - eller godt over det doble av småbilen Ford KA.

Antar du samme effektivitet på batteri og overføringsnett, men ikkje varmegjenvinning på kraftverket får du 58MPG, eller fortsatt signifikant mykje betre enn Ford KA.

Leik deg med talla, å regne effektivitet er barneskolematematikk. Og rett nok er talla mine guestimation, og ikkje faktiske tall, men du kan godt finne dei og sette inn. Eg trur uansett ikkje eg bommer mykje.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
De kan jo bare stå å vente mens NAV driver å behandler saken i et par år. Det var et svar til provo som mente at alle som trengte store biler hadde skyld i det selv. Dette virker det som du er enig i på tidligere innlegg.
Vis hele sitatet...
Da får vi gjere noko med NAV - det er ikkje et argument for å endre avgiftsstrukturen.

Dessuten trur eg argumentet ditt er moot - kvifor har nokon med handicappa behov for større motor? Dei har ikkje med seg så mykje meir - ein elektrisk rullestol er ofte rundt 100kg, som tilsvarer 1-2 passasjerer. Det greier da dei fleste biler uten problemer?

Dessuten er det så få personer som har funksjonshemminger, at et bedre argument da er å fjerne alle bilavgifter for dei som har sjukdomer som gjer dei berettiga på bil fra NAV... Det er ingen grunn til å ta hensyn til små grupper når en kan kompensere dei på langt meir rettferdig vis.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er at effekt og drivstoff-forbruk er svært nært samenknytta. Ved å optimalisere motoren kan du kanskje få ti-tjue prosent ekstra effekt fra samme mengda drivstoff, men da kan en jo like gjerne redusere effekten tilbake til det opprinnelige, og spare 10-20 prosent drivstoff.

Ved lik energiutnyttelse vil auka effekt ubønnhørlig føre til høgare CO2-utslepp.
Vis hele sitatet...
hæ? her motsier du jo deg selv..
hvis du har en motor på 100hk som blir tilført en fast mengde drivstoff, og du øker effekten 20% uten å tilføre mer drivstoff, hvordan kan den da få større utslipp?

og forholdet effekt/forbruk, ved full belastning er ganske lineært ja, men ved lett belastning ikke like mye. hvis du øker effekten 100% så vil ikke forbruket gå opp 100% ved vanlig kjøring. dette har jeg prøvd selv, med min egen bil.
For å understreke hvor idiotisk avgiftssystemet er i Norge, kan jeg jo komme med et eksempel.

Hvis du kjøper ny bil i Norge, får du en bil som mest sannsynlig har/er:

- Høyere sikkerhet (Airbag og deformasjonssoner + andre elektroniske hjelpemidler - abs, esp o.l)
- Slipper ut mindre nox og co2
- Bruker mindre drivstoff
- Tryggere for medtraffikanter
- Noe (interiør f.eks) av bilen blir produsert i resikulert plast og lignende.

Hvis du kjøper en gammel bil (si 2000mod og eldre) får du:

- En bil som ikke har alt av sikkerhetsutstyr som en nyere bil
- En bil som slipper ut mer nox og co2
- En bil som bruker mer drivstoff

Osv.

ALIKEVEL koster det MER i omregistreringsavgift i Norge for en NY bil enn en GAMMEL.
Jo eldre bil du kjører, jo mindre betaler du for å kjøpe en. Hvis staten er så opptatt at Norges befolkning skal være miljøvennlige, og kjøpe miljøvennlige biler, må man jo legge til rette for dette! Slik som det er nå er det så ulogisk som det går an å få det. For at du skal kjøpe en ny bil, må du altså betale alt mellom 10-15tusen mer i omregistrering enn ved at du kjøper en bil som er 10 år eldre.

Logisk? Jadda..
Sist endret av margido; 13. desember 2009 kl. 21:19.
Et siste inlegg her da.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg kjem med ein påstand, og underbygger den. Kan du vere så venleg å peike på kor eg tek feil i mine forutsetninger, og kva andre faktorer som spelar inn? Det vil eg vere takknemleg for.

Nei, men om du antar effektivitet i den delen på 75% på kraftverket, 85% på overføringsnettet, og 80% på batteriet så er du nede på MPG på 96MPG - eller godt over det doble av småbilen Ford KA.
Vis hele sitatet...
Kilder på disse talla takk?


Antar du samme effektivitet på batteri og overføringsnett, men ikkje varmegjenvinning på kraftverket får du 58MPG, eller fortsatt signifikant mykje betre enn Ford KA.

Leik deg med talla, å regne effektivitet er barneskolematematikk. Og rett nok er talla mine guestimation, og ikkje faktiske tall, men du kan godt finne dei og sette inn. Eg trur uansett ikkje eg bommer mykje.

Da får vi gjere noko med NAV - det er ikkje et argument for å endre avgiftsstrukturen.
]
Dessuten trur eg argumentet ditt er moot - kvifor har nokon med handicappa behov for større motor? Dei har ikkje med seg så mykje meir - ein elektrisk rullestol er ofte rundt 100kg, som tilsvarer 1-2 passasjerer. Det greier da dei fleste biler uten problemer?
Vis hele sitatet...
Hva med rullestolheis og annet utstyr? + Det at de trenger en større bil?

Uansett så er det ikke bare handicappa som har behov for en større bil enn en småbil med 70hk. Det er mange flere grupper av samfunnet. Se deg litt rundt neste gang du er ute, så ser du sikkert det
Sitat av washingbear Vis innlegg
du må slutte å tenke teori her. ingen vanlige personbilsmotorer vil dra nytte av å gå 3000rpm fremfor 1500rpm... ved lite gasspådrag vil du dra nytte av at motoren går sakte.
Vis hele sitatet...
Jeg sa ikke at motorer flest har bedre virkningsgrad ved 3000 rpm enn 1500 rpm - dette avhenger nok veldig av motoren. Det jeg sier er at lavere turtall ikke utelukkende må bety høyere virkningsgrad og lavere bensinforbruk.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg sa ikke at motorer flest har bedre virkningsgrad ved 3000 rpm enn 1500 rpm - dette avhenger nok veldig av motoren. Det jeg sier er at lavere turtall ikke utelukkende må bety høyere virkningsgrad og lavere bensinforbruk.
Vis hele sitatet...
I de fleste tilfeller bruker både bensin og dieselmotorer minst bensin/diesel ved lavest mulig turtall. Dette forutsetter selvsagt at motoren går uten belastning ved at du nesten kveler den. (F.eks ved å ligge i 5gir i 30km/t)
Sist endret av margido; 13. desember 2009 kl. 21:23.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av washingbear Vis innlegg
hæ? her motsier du jo deg selv..
hvis du har en motor på 100hk som blir tilført en fast mengde drivstoff, og du øker effekten 20% uten å tilføre mer drivstoff, hvordan kan den da få større utslipp?
Vis hele sitatet...
Nei, eg motseier meg ikkje. Det eg seier er at da kan en også velge å redusere utslippet med tjue prosent ved å redusere effekten med 20% - eller en kan beholde opprinnelig utslipp og ha 20% meir effekt.
Sitat av washingbear Vis innlegg
og forholdet effekt/forbruk, ved full belastning er ganske lineært ja, men ved lett belastning ikke like mye. hvis du øker effekten 100% så vil ikke forbruket gå opp 100% ved vanlig kjøring. dette har jeg prøvd selv, med min egen bil.
Vis hele sitatet...
Nei, utslippet er avhengig av effektuttaket sjølvsagt. Men eg vil tippe at snittuttaket aukar rimeleg mykje når effekten går opp. Ikkje med like mykje som effekten, men en proporsjon av denne avhengig av kor stor effekt ein har. I tillegg vil det typisk kreve større masse i akslinger og drev, slik at meir energi går vekk i friksjon og tap i ulike deler av motoren når den er større.

Men du har heilt rett i at effekt != uttatt effekt.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Det gjelder vel egentlig bare diesel motorer...., men det er uansett bra å kjøpe en bil med turbodiesel.
Vis hele sitatet...
den vil jeg se kilder på... en diesel vil som oftest bruke mindre drivstoff enn en bensinmotor ja, men det har ikke noe med turboen å gjøre.
grunnen til at 99,9% av alle dieselmotorer idag har turbo kommer av de fordelene jeg nevner, pluss at dieseler uten turbo er ekstremt late.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Kilder på disse talla takk?
Vis hele sitatet...
Eg skreiv at talla har eg ikkje kilder på. Dei er det som i mitt hovud er almennkunnskap, kombinert med guestimation. Du kan jo sjå kor stort samla tap du kan tolerere før du når dei 43MPG som Ford KA har: du kan gå ned mot en samla effektfaktor på .22, som jo er i det området en bensinmotorer har. Du kan sikkert finne tall på wikipedia om du vil tho.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hva med rullestolheis og annet utstyr? + Det at de trenger en større bil?
Vis hele sitatet...
Igjen, kvifor skal avgiftssystemet leggast opp etter nokon som har krav på bil fra staten uansett? Om systemet er for dårlig så er det imho fair å argumentere for at en bør forbedre det systemet, ikkje endre andre systemer.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Uansett så er det ikke bare handicappa som har behov for en større bil enn en småbil med 70hk. Det er mange flere grupper av samfunnet. Se deg litt rundt neste gang du er ute, så ser du sikkert det
Vis hele sitatet...
Ja, eg ser en haug A6-er kjøre forbi meg på veg til jobb, med en person og matpakke i. Eg ser en haug biler med en person i som kjører to kilometer til jobb. Det er ikkje alle, men det er mange. Og å forhindre den gruppa i å kjøre så store biler vil bidra. Å hindre den gruppa i å kjøre vil gjere en del.

Eg har aldri nekta på at enkelte har behov for stor motor, men eg tviler på at veldig mange hr behov for det. Og dessuten trur eg vi må ofre ein del for å hindre utslipp, og da er heilt ærleg det å ofre det du omtaler som aktiv kjøring et rimelig tradeoff. Det handler om at vi må ofre noko, og da er luksuser som aktiv kjøring et rimelig offer i mine auge.

Sitat av washingbear Vis innlegg
den vil jeg se kilder på... en diesel vil som oftest bruke mindre drivstoff enn en bensinmotor ja, men det har ikke noe med turboen å gjøre.
Vis hele sitatet...
Nei, det har med at diesel jobber meir optimalt og at diesel inneholder meir energi per liter enn bensin.
Sitat av margido Vis innlegg
For å understreke hvor idiotisk avgiftssystemet er i Norge, kan jeg jo komme med et eksempel.

Hvis du kjøper ny bil i Norge, får du en bil som mest sannsynlig har/er:

- Høyere sikkerhet (Airbag og deformasjonssoner + andre elektroniske hjelpemidler - abs, esp o.l)
- Slipper ut mindre nox og co2
- Bruker mindre drivstoff
- Tryggere for medtraffikanter
- Noe (interiør f.eks) av bilen blir produsert i resikulert plast og lignende.

Hvis du kjøper en gammel bil (si 2000mod og eldre) får du:

- En bil som ikke har alt av sikkerhetsutstyr som en nyere bil
- En bil som slipper ut mer nox og co2
- En bil som bruker mer drivstoff

Osv.

ALIKEVEL koster det MER i omregistreringsavgift i Norge for en NY bil enn en GAMMEL.
Jo eldre bil du kjører, jo mindre betaler du for å kjøpe en. Hvis staten er så opptatt at Norges befolkning skal være miljøvennlige, og kjøpe miljøvennlige biler, må man jo legge til rette for dette! Slik som det er nå er det så ulogisk som det går an å få det. For at du skal kjøpe en ny bil, må du altså betale alt mellom 10-15tusen mer i omregistrering enn ved at du kjøper en bil som er 10 år eldre.

Logisk? Jadda..
Vis hele sitatet...
Du må huske på at avgiftssystemet er lagt opp for 2 voksne herrer med hund.
De trenger bare 2 seter foran, hunden kan sitte bak i bur, det har man ikke lov å gjøre med barn.
Så sånn sett kan man si avgiften på bil er ekstremt familiefiendtlig, både med hensyn til sikkerhet og økonomi!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, eg motseier meg ikkje. Det eg seier er at da kan en også velge å redusere utslippet med tjue prosent ved å redusere effekten med 20% - eller en kan beholde opprinnelig utslipp og ha 20% meir effekt.

Nei, utslippet er avhengig av effektuttaket sjølvsagt. Men eg vil tippe at snittuttaket aukar rimeleg mykje når effekten går opp. Ikkje med like mykje som effekten, men en proporsjon av denne avhengig av kor stor effekt ein har. I tillegg vil det typisk kreve større masse i akslinger og drev, slik at meir energi går vekk i friksjon og tap i ulike deler av motoren når den er større.

Men du har heilt rett i at effekt != uttatt effekt.
Vis hele sitatet...
Nå "må" jeg trekke inn bilen min igjen, 2l bensin, med turbo, orginalt 150hk 0.9L mila på langkjøring da mener jeg fra en plass i troms til en plass i finnmark hvor jeg jobber, det er 60 mil, så nokk data for ei god gjennomsnitt måling. Etter jeg chippa, så får jeg 220 hk, og gjør 0,6-0,7l på mila med samme strekning, last og dekk. antageig så er forbruket på høyere turtall mye høyere, men jeg kjører ganske økonomisk så hvorfor skal jeg straffes for at jeg bruker mindre drivstoff? ( hvorfor ikke skaffe noe aka strømmåler i hus, så kan man betale en større co2 avgift i stede?) det siste her bare kom opp som en tanke mens jeg skrev, regner med at det er ganske utelukket men men :P
Sist endret av Hightemplar; 13. desember 2009 kl. 21:36.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, eg motseier meg ikkje. Det eg seier er at da kan en også velge å redusere utslippet med tjue prosent ved å redusere effekten med 20% - eller en kan beholde opprinnelig utslipp og ha 20% meir effekt.

Nei, utslippet er avhengig av effektuttaket sjølvsagt. Men eg vil tippe at snittuttaket aukar rimeleg mykje når effekten går opp. Ikkje med like mykje som effekten, men en proporsjon av denne avhengig av kor stor effekt ein har. I tillegg vil det typisk kreve større masse i akslinger og drev, slik at meir energi går vekk i friksjon og tap i ulike deler av motoren når den er større.

Men du har heilt rett i at effekt != uttatt effekt.
Vis hele sitatet...
men med en forbrenningsmotor er det ikke så enkelt at du nødvendigvis får lavere forbruk gjennom å senke effekten. det er avhengig av mange variabler.

en viss motorkonstruksjon med et visst volum vil ha et visst effektområde den vil trives i. kommer du under dette vil du få bare negative virkninger.
og mange ting som bidrar til bedre forbruk, som høyere kompresjon, bedre tenningssystem osv hever også effekten.

dette med sterkere drivverk er og veldig variabelt. fabrikantene lager vanligvis ikke en hel haug forskjellige girkasser, differensialer osv. de har ofte 2-3 forskjellige, og det går gjerne mer på at det er billigere å produsere f.eks en svak differensial, enn at en sterkere bidrar til målbart høyere forbruk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av washingbear Vis innlegg
en viss motorkonstruksjon med et visst volum vil ha et visst effektområde den vil trives i. kommer du under dette vil du få bare negative virkninger.
og mange ting som bidrar til bedre forbruk, som høyere kompresjon, bedre tenningssystem osv hever også effekten.
Vis hele sitatet...
Det har du nok heilt rett i, og eg antar det er grunnlaget for en del observasjoner om at motoren bruker mindre når toppytelsen blir justert opp. Eg antar det har med tilpassing av effekt vs. forbrenningsrom, turtall o.l. og at motorane - på grunn av norsk effektavgift, blir levert med nedtuna effekt. Det bør en jo på sikt prøve å fjerne - det optimale er en motor som er tilpassa effekten den leverer, og da gjelder det å legge press på bilprodusenter for å få dei til å optimalisere alle motorer mest mulig, og legge opp en avgiftsstruktur som gjer til det.

Det er godt tenkelig at sammensetninga av effektavgift og CO2-avgift bør endrast, slik at ein av komponentane blir vekta tyngre tho.
Jeg skal faktisk vedde på at MINST 90% av norges befolkning kunne ha klart seg HELT fint med bare en bil, og jeg vil tro at svært mange kunne ha klart seg uten bil i det hele tatt.

Ang. avgiftssystemet, så syns jeg faktisk man godt kunne gå helt bort fra HK som målestokk, og heller kun gå ut fra utslipp og drivstoff-forbruk.

Sitat av slashdot
Så fordi vi ikkje har den tekonologien i dag skal vi ikkje legge til rette for å innføre teknologien? Går vi over til elbiler er det ei smal sak å bytte fra kullfyrt elektrisitetsproduksjon til solbasert produksjon når det blir prismessig lønnsomt. Går vi ikkje over til el-biler er det langt vanskeligere å gjennomføre det byttet. Så igjen, kva er poenget ditt?
Vis hele sitatet...
Sitat av legalize_it
Det blir for dumt å gi elbiler en masse fordeler kun pga det.
Vis hele sitatet...
Uhm. Kjære deg. Dette er noe som kalles for incentiver, og er noe som brukes overalt (ikke bare i norge, men i alle land), hele tiden. I dette tilfellet er det å gi avgiftsmessige og andre fordeler til en ny og mye mer miljøvennlig og effektiv teknologi (og som på litt sikt vil være umulig å komme seg utenom samme hva), men som i startfasen vil kreve en del større investeringer, og vil ha litt ulemper. Ved å gi disse incentivene, så blir terskelen for å bruke/investere i denne nye teknologien mye lavere, og man får bygd opp den nødvendige infrastrukturen, som på sikt vil gjøre det mulig/enklere/mer beleilig for alle å gå over til denne nye teknologien.

Uten denne slags tiltak, ville verden sannsynligvis fremdeles ha befunnet seg i middelalderen eller noe sånt.
Sitat av washingbear Vis innlegg
en viss motorkonstruksjon med et visst volum vil ha et visst effektområde den vil trives i. kommer du under dette vil du få bare negative virkninger.
og mange ting som bidrar til bedre forbruk, som høyere kompresjon, bedre tenningssystem osv hever også effekten.
Vis hele sitatet...
Den effekten som er oppgitt i vognkortet - det som vanligvis omtales som motoreffekt - er den maksimale effekten motoren kan yte. Med den samme bilen, på den samme veien, i samme fart, under de samme forholdene - hvordan i alle dager kan det ha seg at maksimal effekt påvirker hvor mye energi bilen bruker? Bilen må i dette tilfellet motvirke de andre kreftene, som i bevegelse blir effekter, og disse kreftene er (som sagt før): Luftmotstand avhengig av bilens fart, friksjonstap i hjul, akslinger, girkasse og motor, samt direkte varmetap i motoren. Ingen av disse kreftene påvirkes av muligheten for å kunne trykke mer bensin og luft inn i motoren ved full gass.

Hvis man faktisk kan påvirke motorens virkningsgrad i etterkant, altså få ned bensinforbruket ved samme kjøreforhold, så har dette med blandingsforhold, og ikke maksimal effekt, å gjøre. Mange later til å tro at oppgitt motoreffekt er noe motoren yter til enhver tid, men dette er som sagt bare et tall som viser den maksimale mengden energi motoren har mulighet for å omsette ved optimale forhold.

Bedre tenningssystem osv, som du nevner, øker virkningsgraden til motoren. Dette gjør at den overfører mer av den kjemiske energien i bensin til mekanisk energi i motoren, og mindre av den til varmetap og du har mindre tap pga ufullstendig forbrenning. Øker du for eksempel virkningsgraden fra gjennomsnittlig 0,22 til 0,24, innebærer det en bedring av bensinøkonomi på 9 prosent, og følgelig en økning av maksimal effekt med 9 prosent. Men den bedrede bensinøkonomien kommer altså av økt virkningsgrad, og ikke maksimal effekt, eller motoreffekt som det ofte kalles. Hvis du i tillegg hadde senket maksimal bensininnsprøyting med de samme 9 prosentene ville du endt opp med samme maksimale effekt som du hadde i utgangspunktet, men beholdt bedringen i bensinøkonomi. Høy maksimaleffekt fører veldig ofte til mer "aktiv kjøring", som man kan se på ulykkesstatistikk og forsikringselskapets effektavhengige prissystem. "Aktiv kjøring" fører jevnt over også til høyere utslipp pga kraftigere akselerasjoner med ufullstendig forbrenning og høyere fart - derav effektavgiften.

Jeg er ingen bilmekaniker, men dette er elementær fysikk. Folk må gjerne bevise meg feil i dette, men da forlanger jeg kilder og forklaring på at økning av maksimal motoreffekt, og ikke virkningsgrad, i seg selv fører til bedre bensinøkonomi.

Sitat av margido
I de fleste tilfeller bruker både bensin og dieselmotorer minst bensin/diesel ved lavest mulig turtall. Dette forutsetter selvsagt at motoren går uten belastning ved at du nesten kveler den. (F.eks ved å ligge i 5gir i 30km/t)
Vis hele sitatet...
Nei, dette er ikke riktig. Forbruket er avhengig av motorens motstand og turtall, og er slettes ikke alltid best på lavt turtall, spesielt på bensinmotorer. Eksempel på kurve finner du her. Denne er lett å lese, og sier at beste drivstofføkonomi for denne bilmotoren finnes ved 80 psi trykk og rundt 3500 rpm. Liknende grafer for andre motorer finnes overalt på nettet, oftest oppgitt med moment i stedet for trykk, men i denne grafen fulgte det med en forklaring.

Sitat av Hightemplar
hvorfor ikke skaffe noe aka strømmåler i hus, så kan man betale en større co2 avgift i stede?
Vis hele sitatet...
CO2-avgiften er allerede inkludert i bensinprisen. Høyere forbruk gir større betalt avgift. (Og forresten, aka = also known as, à la = "i samme stil/type som" )

Sitat av washingbear
en diesel vil som oftest bruke mindre drivstoff enn en bensinmotor ja, men det har ikke noe med turboen å gjøre.
Vis hele sitatet...
Virkningsgraden har med kompresjonen å gjøre, og dieselmotorer har høyere kompresjon. Forbruket senkes ytterligere ved at diesel har høyere energitetthet enn bensin - henholdsvis 38,6 MJ/liter og 32,0 MJ/liter (kilde).
Sitat av http://auto.howstuffworks.com/diesel1.htm
When working on his calculations, Rudolf Diesel theorized that higher compression leads to higher efficiency and more power. This happens because when the piston squeezes air with the cylinder, the air becomes concentrated. Diesel fuel has a high energy content, so the likelihood of diesel reacting with the concentrated air is greater. Another way to think of it is when air molecules are packed so close together, fuel has a better chance of reacting with as many oxygen molecules as possible. Rudolf turned out to be right -- a gasoline engine compresses at a ratio of 8:1 to 12:1, while a diesel engine compresses at a ratio of 14:1 to as high as 25:1.
Vis hele sitatet...
Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_engine
Diesel engines have the highest thermal efficiency of any internal or external combustion engine, because of their compression ratio. Low-speed diesel engines' thermal efficiency exceeds 50%.[1][2][3][4][5]
Vis hele sitatet...
Sist endret av Provo; 14. desember 2009 kl. 10:15.
Sitat av Provo Vis innlegg
CO2-avgiften er allerede inkludert i bensinprisen. Høyere forbruk gir større betalt avgift. (Og forresten, aka = also known as, à la = "i samme stil/type som" )
Vis hele sitatet...
ops ;P mente "á la". men ser jo at jeg bommet litt på den ja .
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, dette er ikke riktig. Forbruket er avhengig av motorens motstand og turtall, og er slettes ikke alltid best på lavt turtall, spesielt på bensinmotorer. Eksempel på kurve finner du her. Denne er lett å lese, og sier at beste drivstofføkonomi for denne bilmotoren finnes ved 80 psi trykk og rundt 3500 rpm. Liknende grafer for andre motorer finnes overalt på nettet, oftest oppgitt med moment i stedet for trykk, men i denne grafen fulgte det med en forklaring.
.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser gjennom det jeg skrev (litt knotete, i know) så mente jeg akkurat det du sa nå. Motoren bruker minst drivstoff ved turtall kontra motstand. Jeg bare forklarte det dårlig.....
Sitat av margido Vis innlegg
Hvis du leser gjennom det jeg skrev (litt knotete, i know) så mente jeg akkurat det du sa nå. Motoren bruker minst drivstoff ved turtall kontra motstand. Jeg bare forklarte det dårlig.....
Vis hele sitatet...
Tull. Du sa "I de fleste tilfeller bruker både bensin og dieselmotorer minst bensin/diesel ved lavest mulig turtall." Dette er altså ikke riktig. Hvis du kjører en hybrid, så vil du kunne se at både turtall og generatorlast justeres opp og ned for å treffe best mulig virkningsgrad hele tiden. Det er ikke alltid best virkningsgrad, altså lavest bensinforbruk, ved lavest mulig turtall - spesielt når det kommer til bensinmotorer.
Sitat av atomet Vis innlegg
Uhm. Kjære deg. Dette er noe som kalles for incentiver, og er noe som brukes overalt (ikke bare i norge, men i alle land), hele tiden. I dette tilfellet er det å gi avgiftsmessige og andre fordeler til en ny og mye mer miljøvennlig og effektiv teknologi (og som på litt sikt vil være umulig å komme seg utenom samme hva), men som i startfasen vil kreve en del større investeringer, og vil ha litt ulemper. Ved å gi disse incentivene, så blir terskelen for å bruke/investere i denne nye teknologien mye lavere, og man får bygd opp den nødvendige infrastrukturen, som på sikt vil gjøre det mulig/enklere/mer beleilig for alle å gå over til denne nye teknologien.
Vis hele sitatet...
Og etterhvert som teknologien blir bedre med lavere utslipp som resultat blir bilene dyrere for å dekke det staten taper på miljøvennlige biler.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3423468.ece
Sitat av Max_Uflax Vis innlegg
Og etterhvert som teknologien blir bedre med lavere utslipp som resultat blir bilene dyrere for å dekke det staten taper på miljøvennlige biler.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3423468.ece
Vis hele sitatet...
Dette er helt sykt og viser at staten har en annen agenda enn miljøet.
Det kunne vært skrevet bok om dette temaet. Det er ett svik mot mot barnefamilier!
Sitat av Brulte Vis innlegg
Dette er helt sykt og viser at staten har en annen agenda enn miljøet.
Det kunne vært skrevet bok om dette temaet. Det er ett svik mot mot barnefamilier!
Vis hele sitatet...
Staten har flere agendaer, blant annet miljøet og skatteinngang. En ting man må ha i hodet er at lavere avgifter på en type bil/drivstoff stimulerer til både kjøp av denne typen bil kontra mer forurensende biler OG til kjøp av ny bil kontra å beholde den gamle bilen OG til kjøp av bil kontra å ikke kjøpe bil i det hele tatt. Eller med drivstoff, stimulerer til bilkjøring kontra å ikke kjøre bil og alternative transportformer (som tog). Det er også slik at staten tjener på avgifter. Om man har stimulert mange til å kjøpe "riktig" type bil så kan det være rasjonelt å øke avgiftene igjen, både for at staten ikke skal tape penger, men også for å ikke de facto subsidiere bilkjøring kontra ikke bilkjøring.

Det er en fordel å tenke NOE lenger enn sin egen nesetipp når det gjelder avgiftspørsmål.
Sitat av commie Vis innlegg
Staten har flere agendaer, blant annet miljøet og skatteinngang. En ting man må ha i hodet er at lavere avgifter på en type bil/drivstoff stimulerer til både kjøp av denne typen bil kontra mer forurensende biler OG til kjøp av ny bil kontra å beholde den gamle bilen OG til kjøp av bil kontra å ikke kjøpe bil i det hele tatt. Eller med drivstoff, stimulerer til bilkjøring kontra å ikke kjøre bil og alternative transportformer (som tog). Det er også slik at staten tjener på avgifter. Om man har stimulert mange til å kjøpe "riktig" type bil så kan det være rasjonelt å øke avgiftene igjen, både for at staten ikke skal tape penger, men også for å ikke de facto subsidiere bilkjøring kontra ikke bilkjøring.

Det er en fordel å tenke NOE lenger enn sin egen nesetipp når det gjelder avgiftspørsmål.
Vis hele sitatet...
Det er en fordel å lage avgifter der folk ser at avgiften de betaler faktisk går til det det er ment for. Ingen oppegående skjønner hvorfor man skal avgiftsbelegge bil/bilbruk for å finansiere ett statlig forbruk på andre områder. Det hadde vært mye bedre å sette opp skatt på inntekt heller.

Må si det der innlegget ditt ser litt rotete ut.......
Sitat av Brulte Vis innlegg
Det er en fordel å lage avgifter der folk ser at avgiften de betaler faktisk går til det det er ment for. Ingen oppegående skjønner hvorfor man skal avgiftsbelegge bil/bilbruk for å finansiere ett statlig forbruk på andre områder. Det hadde vært mye bedre å sette opp skatt på inntekt heller.

Må si det der innlegget ditt ser litt rotete ut.......
Vis hele sitatet...
Hvis du tror avgifter er en slags bruksbetaling for det som er avgiftsbelagt så tar du feil, det ville vært et gebyr.

Beklager om innlegget mitt ble rotete, men jeg håper meningsinnholdet var forståelig.
Sitat av commie Vis innlegg
Det er en fordel å tenke NOE lenger enn sin egen nesetipp når det gjelder avgiftspørsmål.
Vis hele sitatet...
Noe våre politikere ikke gjør, de vingler som en full sjømann når det gjelder avgifter.

Kona avbestilte sist fredag to firmabiler, hun skulle egentlig ha fått de levert for en uke siden, men leveringen ble forsinket til midten av januar neste år.

Det medførte at hver bil ble 203 000 norske kroner dyrere fordi vekten hadde økt med et par kilo grunnet at 2010 modellen har fått et ekstra partikkelfilter, noen newtonmeter mer i dreiemoment (samme hk antall) og En liten forandring på bakluka slik at Norgeskassen ikke lengre passer inn.

Tilsvarende biler av annet merke ble kjøpt inn 288 000 billigere, med 40 hk større motor og mere utstyr.
Sitat av commie Vis innlegg
Hvis du tror avgifter er en slags bruksbetaling for det som er avgiftsbelagt så tar du feil, det ville vært et gebyr.

Beklager om innlegget mitt ble rotete, men jeg håper meningsinnholdet var forståelig.
Vis hele sitatet...
Om du gidder så kan du jo lese dette:

http://www.ssb.no/emner/08/05/10/oa/200903/bruvoll.pdf

http://www.nettavisen.no/innenriks/p...cle2638940.ece

Sier seg selv at folk har vanskelig for å forstå hvordan dette kan henge sammen. Derfor mener jeg også at staten burde øremerke mer og justere skatter og avgifter mer direkte.
Det må da være mye bedre å justere og sette rett navn på de ulike tingene sånn at folk forstår hva pengene de betaler inn til det felles sluket går til. Ikke rart det er politikerforakt i dette landet.

Tar jeg fortsatt feil?
Sist endret av Brulte; 15. desember 2009 kl. 13:05.
Du tar feil hvis du trodde at staten ikke tenker på annet enn miljøet.
At bilavgiften brukes til noe annet en vei og miljø er ikke så rart. Tenk feks. på alle skadene personbiler forsaker.
Sitat av Mith Vis innlegg
Du tar feil hvis du trodde at staten ikke tenker på annet enn miljøet.
At bilavgiften brukes til noe annet en vei og miljø er ikke så rart. Tenk feks. på alle skadene personbiler forsaker.
Vis hele sitatet...
Problemet er at staten liker å fremstille det sånn i forhold til bil og avgifter, rett å slett å forlede folk. Feigt som fan.
Jeg er for at bilistene skal betale de kostnadene som er knyttet opp mot bilkjøring. Bygging av barnehage og gamlehjem bør krediteres en annen post, som fks, høyere skatter. Rart at enkelte sliter med å forstå dette!

ENKELTE deler av staten fortoner seg som ett rottereir der målet for en DEL, synes å være nettverksbygging i stedet for å være en service for landets innbyggere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Brulte Vis innlegg
Problemet er at staten liker å fremstille det sånn i forhold til bil og avgifter, rett å slett å forlede folk. Feigt som fan.
Vis hele sitatet...
Kanskje du burde finne ut korleis staten framstiller det da?

Det er ikkje slik at særavgiftsinntektene frå bilparken skal øyremerkast vegformål. Særavgiftene skal skaffe staten inntekter for å løyse viktige felles oppgåver som skule, helse og eldreomsorg.
Vis hele sitatet...
En avgift er ingen betaling for arbeid knyttet til den vare eller tjeneste som avgiftsbelegges. Fra Wikipedia:
Særavgift (engelsk: Excise Duty) er en avgift som legges på en enkelt vare eller tjeneste, og som normalt vil være opprettet for å begrense bruken eller konsumet av varen eller tjenesten. (...) Avgiften er å anse som en tilleggsskatt, og har, i motsetning til et gebyr, ingen direkte sammenheng med det arbeidet som er blitt utført i forbindelse med kjøpet av varen eller utførelsen av tjenesten.
Vis hele sitatet...
Er det klarere nå? Avgifter blir ikke ilagt utelukkende for å få penger i statskassa (selvsagt derfor også), men for å begrense bruken av den vare eller tjeneste som avgiftsbelegges eller for å styre forbruket mot mindre forurensende alternativer (eks. biodiesel kontra vanlig diesel, diesel kontra bensin).
ENKELTE deler av staten fortoner seg som ett rottereir der målet for en DEL, synes å være nettverksbygging i stedet for å være en service for landets innbyggere.
Vis hele sitatet...
Enten så får du nevne navn ellers så får du holde deg for god til å komme med slik.
Problemet er at staten liker å fremstille det sånn i forhold til bil og avgifter, rett å slett å forlede folk. Feigt som fan.
Jeg er for at bilistene skal betale de kostnadene som er knyttet opp mot bilkjøring. Bygging av barnehage og gamlehjem bør krediteres en annen post, som fks, høyere skatter. Rart at enkelte sliter med å forstå dette!
Vis hele sitatet...
Er det staten som liker å fremstille det slik eller er det noen som ikke gidder sette seg inn i hva som går hvor?
Det beste eksempelet her må vel være TV-lisensen der folk argumenterer mot lisensen på bakgrunn av at de ikke ser på NRK.

Så til årsavgiften på motorkjøretøy. Det var opprinnelig en skatt på en luksusvare som bil var på den tiden den ble vedtatt. Denne er dratt med vidre for å skaffe sårt trengte penger i statskassa. Å argumentere mot akkurat det kan jeg skjønne, men det har jo aldri vært noen hemmelighet hva pengene går til, så da får du klage på det og ikke komme med beskyldninger om at staten skjuler ditten og datten.
Sist endret av Mith; 15. desember 2009 kl. 15:23.
Staten kunne ihvertfall vært ærlige, og bytta navn på en del av bilavgiftene. De kunne feks kaldt det straffeskatt for folk som har bil eller noe liknende.

Når det er sagt, så er det helt idiotisk at staten tar inn så mange mrd i året på bilavgifter, for så å neglisjere vedlikeholdet av veiene.

Er det slik at vi har for lite penger i statskassa bør man heller høyne skattene for alle.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Staten kunne ihvertfall vært ærlige, og bytta navn på en del av bilavgiftene. De kunne feks kaldt det straffeskatt for folk som har bil eller noe liknende.

Når det er sagt, så er det helt idiotisk at staten tar inn så mange mrd i året på bilavgifter, for så å neglisjere vedlikeholdet av veiene.

Er det slik at vi har for lite penger i statskassa bør man heller høyne skattene for alle.
Vis hele sitatet...
Om du samanliknar det ein person betaler i bilavgifter med årsinntekta til personen trur eg du vil finne ein svært nær korrelasjon. Difor har eg relativt få problemer med bilavgiftene; dei er i svært stor grad ekstraskatt for dei rike.

Kva ein kaller dei er i mine auge høgst irrelevant, når eg ser på bil så ser eg på nettoprisen eg må betale, og gir pokker i kven som får kva - det interesserer ikkje meg. Kva ville ei navneendring gjort av nytte?

Min påstand er at bilavgiftene nok treff rimelig rettferdig mtp. inntekter hos bilkjøper, og at det er ei fornuftig avgift mtp. samfunnet sine kostnader med bil.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om du samanliknar det ein person betaler i bilavgifter med årsinntekta til personen trur eg du vil finne ein svært nær korrelasjon. Difor har eg relativt få problemer med bilavgiftene; dei er i svært stor grad ekstraskatt for dei rike.

Kva ein kaller dei er i mine auge høgst irrelevant, når eg ser på bil så ser eg på nettoprisen eg må betale, og gir pokker i kven som får kva - det interesserer ikkje meg. Kva ville ei navneendring gjort av nytte?

Min påstand er at bilavgiftene nok treff rimelig rettferdig mtp. inntekter hos bilkjøper, og at det er ei fornuftig avgift mtp. samfunnet sine kostnader med bil.
Vis hele sitatet...
Når vi snakker om dyrere biler, så har du selvfølgelig rett.
Men hva med de som trenger bil, og ikke har råd til en ny og dyr en netopp pga prisene her i landet.

Da blir man nødt til å kjøpe en bruktbil, med problemer som at de er utrygge, bruker ekstra med bensin, og man kan nårsomhelst få en verksted regning på 5-15 000.

Og hvis man tenker på det. Hvor er det en leil til 4 personer er billigst? I byen hvor det er flust av kollektivtransport, eller utenfor byene?
Sist endret av legalize_it; 15. desember 2009 kl. 16:04.
Dere som er så glad i Norges avgiftspolitikk. Hva som er logisk med at jo nyere bil du kjøper, jo dyrere er den?

Da tenker jeg på omregistreringsavgifte. Den blir lavere jo eldre bil du kjøper. En ny bil, f.eks 2010 modell koster kanskje 10-15 tusen å omregistrere, mens min 1997modell koster litt over 1500,-. Hadde staten (eller hvem det er som styrer møkka) brydd seg en DRITT om miljøet hadde det jo klart vært omvendt. Jo eldre bil du kjøper (altså, en bil som forurenser, bruker mer drivstoff, er farligere å kjøre) jo dyrere er det. De vil at man skal kjøre så miljøvennlig som mulig, men det de egentlig gjør er å setter kjepper i hjulene. En nystiftet familie på 3-4 personer som har nettopp kjøpt seg bolig og alt som hører med, har kanskje ikke råd til en ny bil, spesielt siden avgiftene er skyhøye. Da kjøper de seg heller en gammel bil. Det er logikk for høns. Enda det prates hele tiden om miljø ifra politikernes side, bryr de seg mer om penger enn miljø.
Sist endret av margido; 15. desember 2009 kl. 17:27.
Sitat av margido Vis innlegg
Dere som er så glad i Norges avgiftspolitikk. Hva som er logisk med at jo nyere bil du kjøper, jo dyrere er den?

Da tenker jeg på omregistreringsavgifte. Den blir lavere jo eldre bil du kjøper. En ny bil, f.eks 2010 modell koster kanskje 10-15 tusen å omregistrere, mens min 1997modell koster litt over 1500,-. Hadde staten (eller hvem det er som styrer møkka) brydd seg en DRITT om miljøet hadde det jo klart vært omvendt. Jo eldre bil du kjøper (altså, en bil som forurenser, bruker mer drivstoff, er farligere å kjøre) jo dyrere er det. De vil at man skal kjøre så miljøvennlig som mulig, men det de egentlig gjør er å setter kjepper i hjulene. En nystiftet familie på 3-4 personer som har nettopp kjøpt seg bolig og alt som hører med, har kanskje ikke råd til en ny bil, spesielt siden avgiftene er skyhøye. Da kjøper de seg heller en gammel bil. Det er logikk for høns. Enda det prates hele tiden om miljø ifra politikernes side, bryr de seg mer om penger enn miljø.
Vis hele sitatet...
Newsflash: Det er forurensende å produsere en bil.
Sitat av commie Vis innlegg
Newsflash: Det er forurensende å produsere en bil.
Vis hele sitatet...
En bil som er blitt produsert for 10 år siden forurenset da også, så det er vel neppe noe argument. Det er simpelthen ikke logikk i at miljøvennlig skal være dyrere enn det som ikke er miljøvennlig. Det gjør at jeg (og flere andre) synes at miljøpolitikken er useriøs. At politikerne skal ha nordmenn til å velge miljøvennlig er bare et skalkeskjul for å håve enda mer penger inn i form av avgifter.

Eksempel, hvis jeg skulle kjøpe meg bil, og tenkte, hey, skal prøve å kjøpe en bil som er mest miljøvennlig. Hvorfor ikke en Toyota Aygo 2010 modell f.eks. Åjda, omregistreringen på denne bilen er 15000,-. Det var i dyreste laget, så jeg velger heller Toyota Corolla 1997 modell der omregistreringen er 1500,-. Bilen gjør jo samme nytten i å frakte meg fra A til B. MEN, Corollaen bruker 2dl mer bensin på mila, og slipper ut 50g co2 mer per km.

Hvem tjener på dette? Verken staten eller miljøet. Jeg derimot sparer 14000 på omreg, og får et transportmiddel.
Sist endret av margido; 15. desember 2009 kl. 18:05.
Var poenget mitt så vanskelig å oppfatte? Om du kjøper en bil så kan du enten kjøpe en brukt en, eller du kan kjøpe en flunkende ny en. Forenklet: Kjøper du en brukt bil så blir det ikke produsert en ny bil. Kjøper du en ny en så blir det produsert en ny bil, noe som forurenser (jeg har sett tall som sier at gjennom livsløpet til en bil så står produksjon for 70% av utslippene). Hvilken konklusjon kan man trekke fra dette? Jeg vil si at det vil være fornuftig å holde en bil på veien mer enn 5 år for å minimere utslippene ved produksjon.

Forøvrig så er eksempelet ditt ganske søkt. Man hopper ikke fra 130 000,- til 40 000,- fordi man ikke har råd til de siste 15 000,- ...
Sitat av Mith Vis innlegg
Du tar feil hvis du trodde at staten ikke tenker på annet enn miljøet.
At bilavgiften brukes til noe annet en vei og miljø er ikke så rart. Tenk feks. på alle skadene personbiler forsaker.
Vis hele sitatet...
Har aldri nektet for det. Viste til diverse artikler som jeg mener er bevis på bevist villeding av folk

Sitat av slashdot Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Staten fremstiller dette for menig mann på den måten som kommer frem i artikkelen fra SSB(http://www.ssb.no/emner/08/05/10/oa/200903/bruvoll.pdf ), den talen/artikkelen du viser til endrer ikke noe av det SSB kom frem til i den økonomiske analysen og det endrer heller ikke mitt syn og SSB sitt på at det er tendenser til en skjult agenda for overføringer av midler. Har du dårlig tid i dag?

Sitat av commie Vis innlegg
En avgift er ingen betaling for arbeid knyttet til den vare eller tjeneste som avgiftsbelegges. Fra Wikipedia:

Er det klarere nå? Avgifter blir ikke ilagt utelukkende for å få penger i statskassa (selvsagt derfor også), men for å begrense bruken av den vare eller tjeneste som avgiftsbelegges eller for å styre forbruket mot mindre forurensende alternativer (eks. biodiesel kontra vanlig diesel, diesel kontra bensin).
Vis hele sitatet...
I stedet for å hakke i vei kan du jo lese artikklene jeg linket til der det åpenbarer seg at det er ett problem med miljøavgifter under falsk flagg. (http://www.nettavisen.no/innenriks/p...cle2638940.ece) og SSB (http://www.ssb.no/emner/08/05/10/oa/200903/bruvoll.pdf

Sitat av Mith Vis innlegg
Enten så får du nevne navn ellers så får du holde deg for god til å komme med slik.

Er det staten som liker å fremstille det slik eller er det noen som ikke gidder sette seg inn i hva som går hvor?
Det beste eksempelet her må vel være TV-lisensen der folk argumenterer mot lisensen på bakgrunn av at de ikke ser på NRK.

Så til årsavgiften på motorkjøretøy. Det var opprinnelig en skatt på en luksusvare som bil var på den tiden den ble vedtatt. Denne er dratt med vidre for å skaffe sårt trengte penger i statskassa. Å argumentere mot akkurat det kan jeg skjønne, men det har jo aldri vært noen hemmelighet hva pengene går til, så da får du klage på det og ikke komme med beskyldninger om at staten skjuler ditten og datten.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i huleste skal man betale for noe møl man ikke ser på? Betaler du for mat du ikke spiser?

Sårt tiltrengt er vell å ta hardt i......
Artiklene jeg viste til sier at det er ett problem. Eller er SSB useriøse?

Kan liksom høre det knaker i tenkeboks og tastatur nå...............