Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 760
Hei

Jeg har et problem med min HP nx9420{som vanlig}
idag skulle jeg legge inn Ubuntu 7.04 under loading fungerer alt fint alt paa ok... men naar den skal vidre og jeg tror den gaar inn i live delen saa jeg kan instalere kommer det opp at det er noe galt med X grafikk eller noe og at den ikke kan fortsette...
hva kan vaere galt?

takk

mvh
Kristoffer A >D
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Med mindre du er i stand til å gi oss nøyaktig feilmelding har vi ingen sjans for å gjette på kva problemet er.
Sitat av vidarlo
Med mindre du er i stand til å gi oss nøyaktig feilmelding har vi ingen sjans for å gjette på kva problemet er.
Vis hele sitatet...
Det st[r There is a problem with X Server [your graphic controller]
prøv å kjør kommandoen "xconf" i terminal. det brukes ihvertfall i mange andre linux distroer. kjenner ikke så godt til ubuntu
n[r jeg g[r vidre s[ kommer det opp en masse info om x server... det som st[r det er feil opp sett eller at jeg ikke har den nyeste versionen... versonen er den nyeste... det st[r p[ nette at den nyeste er den samme som st[r der... hvordan f[r jeg konfigurert det...

takker for hjelp
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://www.google.com/search?q=Configuring+x+ubuntu

Det som står der forøvrig at dersom du har problemer er det anbefalt at du prøver nyaste versjon av x.org før du klager.

Sålenge du ikkje greier å komme opp med nøyaktige feilmeldinger, men bare generisk blabla som indikerer at, ja, X er installert, så er det umulig å hjelpe.
Nå virker det som om grafikk-kortet ditt, altså etter det jeg skjønner et ATI-kort er årsaken til alle dine problemer, jeg anbefaler det heller, dersom du ikke alt har fått til Ubuntu kan du jo forsøke oppskriften som blir nevnt her: http://www.ubuntux.org/hp-compaq-nx9...lation-problem

Evt prøv en annen distro, f.eks OpenSUSE (Er egentlig overrasket over Vidarlo, han burde jo ha reklamert side opp og side ned om OpenSUSE allerede ...)