Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 962
Har lest på flere sider at Ubuntu kan kjøpes ferdig og ready to go på nye Dell maskiner. De skal ikke gi service på dette, så de regner vel med at det er folk som har peiling som handler Dell med linux. I USA starter de med dette alleredet til uken.

Et par spørsmål til dette. Vil pc'ene med linux bli billigere? Det er jo tross alt et gratis OS. Hva syntes(spesielt dere Linux brukere) om dette? En start på en revolusjon?
Du vil slippe å betale for Windows-lisensen.
Synd ikke alle produsenter gir muligheten til å kjøpe uten OS.
Trådstarter
Sitat av Goophy
Du vil slippe å betale for Windows-lisensen.
Synd ikke alle produsenter gir muligheten til å kjøpe uten OS.
Vis hele sitatet...
Vet du hvor mye billigere? Står jo bare at det er inkludert i prisen på dell.no. Kjøper man vista i butikken er det jo fra runst 1600 og opp. Men regner med at dell får dette billigere og selger det billigere med pc. Eller?
på netshop.no kan du kjøpe Zepto bærbar uten operativsystem. Det ser ut til at den da blir 516,- kr billigere enn om du skal ha med Vista Home Basic. Uten at jeg har noe mer inngående kjennskap til det, vil jeg anta at du kan forvente noe av det samme hos Dell, når den tid (endelig) kommer at de leverer med Ubuntu.

Link:netshop
Multicom selger faktisk en del PC'er uten OS. Og på deres sider koster det fra ca 800,- og oppover for å få de forskjellige Windows variantene.
Gleder meg faktisk til å se hva som skjer når Dell begynner å tilby GNU/linux på sine maskiner. Kanskje flere forhandlere følger etter.
Synes dette er storartet jeg! Kansje folk etterhvert får opp øya for at det finnes annet enn windows... Jeg er skremt over hvor mange som tror at PC og Windows er to sider av samme sak...
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hehe, slippe påtvungen Trist-a'-versjon til 3k kan jo være en fordel
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Men dell bærbare pc'er kjører vel med ATI skjermkort, noe som har vist seg å være ustabilt med både ubuntu og de fleste linux versjonene? Rett meg om jeg tar feil!.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av FyFaen
Men dell bærbare pc'er kjører vel med ATI skjermkort, noe som har vist seg å være ustabilt med både ubuntu og de fleste linux versjonene? Rett meg om jeg tar feil!.
Vis hele sitatet...
Du tar feil.
ATI var uggent for ganske mange år siden, selv har jeg hatt null problemer siden 2002.
det er et bra alternativ og en mulighet for de som vil begynne med linux, siden pcen leveres med en ferdig installasjon som har alle drivere installert, noe som ofte er et problem for nybegynnere.

Tror uansett ikke dette blir noen suksess..
Sitat av petray
Har lest på flere sider at Ubuntu kan kjøpes ferdig og ready to go på nye Dell maskiner. De skal ikke gi service på dette, så de regner vel med at det er folk som har peiling som handler Dell med linux. I USA starter de med dette alleredet til uken.

Et par spørsmål til dette. Vil pc'ene med linux bli billigere? Det er jo tross alt et gratis OS. Hva syntes(spesielt dere Linux brukere) om dette? En start på en revolusjon?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke at det er starten på en revolusjon akkurat. Men det er jo helt klart greit å kunne velge mellom noen andre operativsystem enn bare Microsoft's sine.

prisen vil nok bli litt mindre siden du ikke kjøper windows-lisens. Lisensen på et windows-os kommer vel på ca 1000,-

Det sto vel ikke noe om XGL/Compiz eller beryl? Det ville i såfall ha vært et STORT pluss hvis dette hadde fulgt med - ferdiginstallert!

Linux ftw!
Sist endret av RandomiZed; 14. august 2007 kl. 18:38.
Sitat av Nenzo
det er et bra alternativ og en mulighet for de som vil begynne med linux, siden pcen leveres med en ferdig installasjon som har alle drivere installert, noe som ofte er et problem for nybegynnere.

Tror uansett ikke dette blir noen suksess..
Vis hele sitatet...
Nå fant jeg ikke den raporten igjen, men det viser seg faktisk at partnerskapet Dell + Ubuntu går rimelig godt i USA. Salget var faktisk over forventet, noe som egentlig bare er gode nyheter for alle.