Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 682
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Jeg vet at det er mulig å stille CPU-vifte hastigheten i bios. Men jeg sliter med mye varmeutvikling fra en overklokket prosessor. Er det noen måte jeg kan gi CPU vifta mer strøm, så jeg kan overklokke prosessoren ytterligere? Nå holder den seg stabilt på 78 grader.

Og jeg trenger at vifta går en del sjappere. Noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette?

Funker med modding på hovedkortet, men jeg vil helst slippe dette.
Øke spenningen til vifta vil bare gjøre at den går til helvete.

Kjøp deg en ny kjøler og/eller kabinettvifter.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Spørsmålet er, hva går viften på idag? Dersom du har en normal vifte og den går på ca 4000rpm ville jeg ikke anbefale deg å stille den noe høyere.

Har du en "Silentvifte" er disse beregnet på å gå på 2000rpm eller mindre.

Problemet ditt er nok at du trenger en kraftigere kjøler (gjerne med varmeveksler) og\eller en vannbasert kjøling dersom du ønsker å gå noe høyere.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
Jeg vet at den kan gå til helvete da. Er jo ikke main vifte jeg skal bruke. Driver å tester en del på en PC jeg har.

Så... Noen som vet hvordan dette skal gjøres?
En enkel mulighet er å finne ut hvor mye volt (V) viften får nå og skaffe en transformator som kan gi den volten og litt høyere volt om du dytter på en spak eller noe.
Så kobler du transformatoren til viften med riktig polaritet(svart er som oftest jord/minus på datadeler), øker volten et hakk og sjekker om det kjøler nok.
Gjenta det siste til det kjøler nok eller røyken velter ut av viftemotoren.
Og ikke kom til meg og klag når det svir seg.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
FAEN! Det svei seg! Hva skal jeg gjøre nå, Henriksen?!?

Neida. Hehe. Skal ikke klage. Jeg vet at det jeg gjør lett kan ødelegge vifta. Koster 60kr eller noe, og har 3 stk til liggende her et sted. Da må jeg bare skaffe en transformator. Burde ikke bli noe probs.

takk for hjelpen =)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Henriken, slutt å bullshite. Trafo funker ikkje på dc, som 99.999% av pcviftene eg har sett gjer. Trafoer fungerer heller ikkje automagisk ved å flytte på en spak.

Løsninga er enkelt og greit å skaffe ei ny vifte som kan flytte meir luft.

Det er *ikkje* enkelt å tilføre vifta høgare spenning i en pc, og det er billigere å kjøpe ei større og kraftigare vifte (Delta-vifter koster under to hundrelapper og er satans kraftige).
Det finnes fine AC->DC adaptere der du kan stille på ut-spenningen. Litt kjedelig løsning tho, med tanke på at du må dra ledning ut av kabinettet og koble de til en stikkontakt.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
Men jeg vil ikke kjøpe ny vifte! :P Jeg vil at den jeg har nå skal gå fortere! At den skal bøye seg for meg!
Den skal gjøre som jeg sier helt til dens slutt!

Det klarer ikke en ny vifte Den bare oppfyller kravet mitt uten å bli pint for det
Sitat av vidarlo
Henriken, slutt å bullshite. Trafo funker ikkje på dc, som 99.999% av pcviftene eg har sett gjer. Trafoer fungerer heller ikkje automagisk ved å flytte på en spak..
Vis hele sitatet...
Trafo var kanskje feil ord ja, men er ikke så lett, de blir kalt for transformator, spenningsomformer, eliminator ( !), adapter, lader osv.
Her er et bilde av en sånn dings jeg snakket om, den leverer dc og har en voltspak.
http://www.clasohlson.no/Archive/ima...-05_102101.jpg
Hva er det korrekte navnet på den?
dette er jo en type strømforsyning egentlig..
Sitat av Henriken
Trafo var kanskje feil ord ja, men er ikke så lett, de blir kalt for transformator, spenningsomformer, eliminator ( !), adapter, lader osv.
Her er et bilde av en sånn dings jeg snakket om, den leverer dc og har en voltspak.
http://www.clasohlson.no/Archive/ima...-05_102101.jpg
Hva er det korrekte navnet på den?
Vis hele sitatet...
Idiot! Hvorfor skal han kjøpe en ekstern strømadapter for å sette en høyere spenning på viften (Noe den ikke vil tåle) fremfor å kjøpe en ny vifte som skyver mer luft? Setter du høyere spenning på en vifte enn hva den er beregnet for vil den den ødelegges i løpet av kort tid.


Er det noen mer upraktiske forslag som er postet her på forumet vil jeg gjerne høre de, men jeg tror du vinner.

Og den dingsen transformerer vel på AC-delen før den er konvertert til DC. Det er andre måter å forandre DC med, feks med motstander eller dioder.
Nå vil de fleste vifter beregnet på pcer tåle en voltstyrke mellom 3-4V og 30V fint. Jeg har flere vifter jeg har (også cpuvifter) som jeg har kjørt i lengre tid på 30V uten andre problemer at de kan begynne å riste vel mye (kommer som oftest av klistremerker på toppen av vifta, feilplassert).

For å gjøre dette kan du enten kople på en ekstern spenningskilde, feks den Henriken foreslo, eller en "spenningsøker" av DC/DC typen. Det kan komme til å bli en dyr fornøyelse.